ابزار و وسائل تهاجم فرهنگي

هر تهاجمي باقتضاء زمان و امكانات ابزار و وسائل متناسب با خود را بكار مي‏برد و در تهاجم فرهنگي كه هدف ايجاد نگرش و باور در ملتي براي انتخاب شيوه زندگي است قطعاً قوي‏ترين و مؤثرترين ابزار، فرهنگ خواهد بود. يعني با فرهنگ به جنگ فرهنگ بايد رفت همانطوري كه با مكتب و اعتقاد به جنگ اعتقاد و مكتب مي‏روند. چرا كه فرهنگ يك باور و بينش و پذيرش و انتخاب است و
يکشنبه، 4 بهمن 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ابزار و وسائل تهاجم فرهنگي
ابزار و وسائل تهاجم فرهنگي
ابزار و وسائل تهاجم فرهنگي

نويسنده:استاد نبي‏صادقي




هر تهاجمي باقتضاء زمان و امكانات ابزار و وسائل متناسب با خود را بكار مي‏برد و در تهاجم فرهنگي كه هدف ايجاد نگرش و باور در ملتي براي انتخاب شيوه زندگي است قطعاً قوي‏ترين و مؤثرترين ابزار، فرهنگ خواهد بود.
يعني با فرهنگ به جنگ فرهنگ بايد رفت همانطوري كه با مكتب و اعتقاد به جنگ اعتقاد و مكتب مي‏روند. چرا كه فرهنگ يك باور و بينش و پذيرش و انتخاب است و جز بوسيله باور و بينش ديگري كه جايگزين آن شود نمي‏توان فرهنگي را از صحنه و متن زندگي قوم و اجتماعي حذف نمود و بدر بُرد.
به علاوه اگر فرهنگي با زور و تهديد ابزاري غير فرهنگي بر قوم و اجتماعي تحميل شود تدريجاً آثار عملي خود را از دست مي‏دهد و فرهنگ مرعوب و مغلوب زور و تهديد كم‏كم جاي خود را در زندگي همان مردم مرعوب باز مي‏كند و نفوذ عملي خود را بدست مي‏آورد و فرهنگ تحميلي را از ميدان زندگي آن ملت خارج مي‏سازد.
گرچه ممكن است آثار كمرنگي از فرهنگ تحميلي براي هميشه در ميان ملت مرعوب باقي بماند مانند لغات و اصطلاحات و بعضي آداب و رسوم امّا كاربردي سرنوشت ساز و تعيين كننده و جهت دهنده ندارند. مگر اينكه از عامل زور و تهديد و غلبه جنگي براي مساعد نمودن زمينه ورود فرهنگ مهاجم و زمينه‏سازي پذيرش آن استفاده گردد اما چون اين ورود و پذيرش انتخابي و اختياري نيست لذا فرهنگ مهاجم بايد با ابزار فرهنگي و كارهاي فرهنگي مستمر و حساب شده به تحكيم و تثبيت و تنفيذ خود در ميان ملت مرعوب اقدام نمايد و از راه ايجاد گرايش و پذيرش انتخابي از طرف ملت مرعوب به مقصود خود برسد. زيرا بقول ابن خلدون بزرگ جامعه شناس اسلامي:
«ملّت مغلوب زود و سريع فرهنگ ملت غالب را مي‏پذيرد.»(1)
اما براي تثبيت بايد از ابزار فرهنگي استفاده شود. و لذا استكبار جهاني با امكاناتي كه در اختيار دارد براي تزريق فرهنگ مبتذل خود بر بدنه جوامع غير غربي از همين روش به اشكال گوناگون استفاده مي‏نمايد و ملت‏ها را نسبت به فرهنگ اصيل خود بيگانه نموده و زمينه پذيرش فرهنگ غرب را فراهم مي‏سازد به نحوي كه مردم مورد هجوم، معتادِ فرهنگ متهاجم گردند و گاهي كاسه از آش داغ‏تر شوند.

ابزار و وسائل تهاجم فرهنگي

راه هايي كه در تهاجم فرهنگي مورد استفاده غرب قرار مي‏گيرند زيادند اما مي‏توان راههاي زير را به عنوان طرق مادر مورد دقت قرار داد:
1ـ از راه صدور فيلمهاي سينمائي و تلويزيوني و ويدئوئي كه بر اساس فرهنگ بي‏بند و بار غربي و برداشتن مرز مَحرم و نامحرم و عدم رعايت نكات اخلاقي و زمينه تحريك جنسي درست مي‏شوند، با نامهاي فريبنده. تا كم‏كم حريم مقدس محرم و نامحرم كمرنگ شود و جوانان دختر و پسر به بلوغ زودرس و تحريك جنسي دچار گردند و پرده‏هاي حيا و شرم، پاره گردند و زمينه فساد خود بخود فراهم شود.
2ـ ابداع و رواج و صدور مدهاي لباس و پوشاك بخصوص لباسهاي زنانه كه بتدريج عفاف و شرم را از دختران و زنان سلب مي‏نمايد و عرضه نو آوريها و ايجاد جاذبه‏هاي تبليغاتي راديوئي و تلويزيوني و مطبوعاتي با استفاده از متخصصين طراح آگهي‏هاي تبليغاتي. و
هم اكنون آثار احياء و زنده شدن اين شيوه شوم در جامعه انقلابي ايران به چشم ميخورد و با گردشي دقيق و واقع بينانه و محققانه در شمال تهران و شهرهاي بزرگ مي‏بينيم فرهنگ نيمه عرياني و مبتذل لباس بخصوص زنانه و دخترانه تجديد حيات نموده و جوانه زده و بسياري از خانواده‏ها هم مقدمش را گرامي داشته‏اند و فروشگاههاي سودجوي پوشاك هم با ايجاد جاذبه‏هاي فريبنده آنها را عرضه مي‏كنند تا ديده ببيند و دل ياد كند و خنجري هم كه بر ديده زنند تا دل آزاد گردد وجود ندارد.
3ـ ورود بسياري از مجلات و روزنامه‏ها و كتب خارجي مي‏تواند عامل رواج فرهنگ مبتذل غربي در جوامع غيرغربي باشد و فرهنگ مادي و فاسد و بي‏بهره از فضيلت و معنويت غرب را از لابلاي صفحات و سطورشان به ملت مورد هجوم بخورانند.
4ـ گروهي از اساتيد فرنگ رفته كه تحصيلات عاليه و طولاني در غرب داشته‏اند چون خاشاكي در برابر فرهنگ غرب تسليم شده و اصالت خود را از ياد برده‏اند با در اختيار داشتن سنگر كلاسها و برتري علمي نسبت به دانشجو و ديگر مردم مؤثرترين عامل نفوذ فرهنگ مهاجم بشمار مي‏روند و استكبار جهاني از راه پرورش گروهي از دانشجويان خارجي مقيم غرب قدرت تهاجم فرهنگي خود را افزايش مي‏دهد.
5ـ تهيه و صدور عكسهاي مبتذل و سكسي كه براي نسل جوان جاذبه دارد حتي چاپ عكسهاي بي‏شرمانه بر بدنه ليوانها و پارچها و ظروف كريستال و كاغذهاي شكلات و آدامس و ... براي فراهم كردن زمينه تحريك جنسي و دريدن پرده شرم و حيا سوق دادن خانواده‏ها بخصوص نسل جوان بسوي فساد و بي‏بندوباري.
6ـ سيستم باز در مبادلات مسافر كه امروزه به صورت يك اصل قابل قبول بين‏المللي در آمده عامل مهمي در خدمت تهاجم فرهنگي غرب بشمار مي‏رود و متأسفانه ضرر اين پديده دو طرفه است.
زندگي پر از زرق و برق و جاذبه‏هاي مادي و بدور از تقييدات اخلاقي همراه با امكانات زندگي و نظم و انضباط ظاهري در امور جاري غرب براي هر بيننده‏اي فريبنده و جذب كننده خواهد بود و غالب مسافرين ديار غرب حتي دينداران با فرهنگ هم نسبت به يك و يا چند جنبه از زندگي غربي شيفته مي‏شوند و با زمينه پذيرش فرهنگ غرب و يا لااقل عدم برخورد خصمانه وارد كشور و خانه و كاشانه خويش مي‏گردند و رفتار و اخلاق بسياري از آنها يا رنگ غربي به خود مي‏گيرد و يا مداح و مُبلغ مي‏شوند و يا در درجه نازلي افسوس مي‏خورد كه چرا نظام اجتماعي و اداري و معاملاتي ما مسلمانها چنين انضباطي ندارد؟
روزي به عيادت يكي از فضلاء متعهد كه براي معالجه به اروپا رفته بود رفتم يكي از آقايان از وضع بهداشت و دارو و درمان آنجا پرسيد جناب ايشان شرح مبسوطي از تعهد پزشكان و پرسنل بيمارستان و نظام دارو و درمان اروپا بيان فرمودند كه براي همه حضار جالب و قابل تحسين بود و در مقايسه با وضع بيمارستانها و درمان خودمان تأسف را بهمراه داشت درست است كه فساد اخلاقي آنها از نظام اداري و پزشكي و توليدات‏شان بايد تفكيك شود اما اين تفكيك صددرصد براي همه كس ممكن نيست. و ناخودآگاه درجه خصومت با فرهنگ مبتذل آنها را پائين مي‏آورد.
از طرف ديگر مسافرين اروپائي و غربي كه به ايران مي‏آيند، با خود سوغات فرنگ و فرهنگ فرنگ دارند و بر اين گرفتاري اضافه فرماييد پديده شوم توريسم و باصطلاح فريبنده آن جهانگردي كه مسافرين غربي كه وارد ايران مي‏شوند و مسافرين ايراني كه در گروه جهانگرد به اروپا مي‏روند از چه قماشي هستند و هر دو دسته چه فرهنگي را وارد ايران مي‏نمايند. در ساعاتي كه هواپيماهاي اروپا در فرودگاه مهرآباد به زمين مي‏نشينند و يا به اروپا پرواز مي‏كنند ساعاتي در سالن عمومي فرودگاه بسر بريد و با چشم خريدار نگاه كنيد تا ببينيد با وجود محدوديتهايي كه در فرودگاه از لحاظ رفتار و حجاب وجود دارد چگونه برخوردها و معانقه‏هاي دو جنس مذكر و مؤنث و ... ظهور دارد اميد است پديده شوم جهانگردي جامه عملي نپوشد و ايران اسلامي براي جذب توريست و درآمد ارزي، سرمايه‏هاي معنوي و آرمانهاي اسلامي را از دست ندهد و به رخ كشيدن آثار باستاني ايران به قيمت از كف رفتن فرهنگ باستاني ما نشود و به همان ضررهاي فرهنگي مسافرتهاي معمولي اكتفا كنيم و از شرّ برنامه جهانگردي در امان بمانيم.

پی نوشت ها :

1 - مقدمه ابن خلدون

* ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : sm1372




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.