نگاهی به هفته سی و یکم بارداری

9 هفته باقی مانده است. استرس زایمان و دیدن نوزادتان هر روز صبح تا شب با شما همراه است. استرس این روزهای شما همانند روزهای نخستینی است که امیدوار بودید مادر شوید. اگر آن روزها را به یاد بیاورید ترس زایمان کاهش می‌یابد. باید این هفته فقط به روزهایی فکر کنید که دوست و آشنا به شما تبریک می‌گویند.
چهارشنبه، 25 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به هفته سی و یکم بارداری

وضعیت مادر در هفته سی و یکم بارداری

در سه ماه سوم پستان ها خود را برای شیردهی به نوزاد آماده می کنند، به همین دلیل ممکن است دچار درد و تغییرات غیرقابل پیش بینی در سینه های خود شوید. پستان های شما پرتر شده و شاید احساس کنید بسیار سنگین شده اند. معمولا در هفته سی و یکم بارداری هاله تیره دور نوک پستان تیره تر خواهد شد و شاید درون آنها نوعی برآمدگی یا توده احساس کنید که بدلیل آغاز تولید شیر اولیه شماست که آغوز نام دارد. در این مرحله نیز ممکن است کمی ترشح شیر داشته باشید.

غدد کوچک روی سطح هاله تیره اطراف نوک پستان که برآمدگی های مونتگومری نام دارند، برجسته تر خواهند شد. همچنین شاید تعداد رگ های تیره روی پستان ها به دلیل افزایش حجم خون بیشتر شوند. تمامی این تغییرات گاها سبب ایجاد خارش در نوک پستان ها می شود که می تواند بسیار آزار دهنده باشد. برای از بین بردن این خارش ها می توانید از پمادهای مربوطه استفاده کرده و یا این نواحی را با کمی روغن بادام شیرین چرب کنید.1
 

علائم رایج در هفته سی و یکم

 
تنگی نفس در بارداری
آیا جدیدا به سختی نفس می کشید؟ببخشید، ولی دوباره تقصیر بارداری است. همانطور که رحم شما بر روی اندام های داخلی فشار وارد می کند، ریه های شما نیز احساس تنگی می کنند و به سختی می توانند به طور کامل باز شوند، به این معنی که ممکن است احساس ناخوشایند یا ناراحت کننده ای از تنگی نفس را تجربه کنید. این اتفاق در دوران پایانی بارداری بهبود می یابد، زمانی که کودک شما در حال نزدیک شدن به زایمان است و به سمت پایین تر می رود. خوابیدن به طرفین ممکن است به ریه های شما، فضای بیشتری برای نفس کشیدن دهد.
 
کمر درد
شکم بزرگ و در حال رشد شما می تواند روی کمرتان تأثیر بگذارد، زیرا باید انعطاف پذیری لازم را برای جابجایی وزن جدید پیدا کند. سعی کنید قبل از زایمان در برخی کلاسهای یوگا شرکت کنید، تا بتوانید از کمر و کمر دردتان محافظت کنید و ذهن خود را آرام کنید. 
 
سردرد
همان هورمون های مزاحم دوباره ممکن است شما را به سردرد، و همچنین خستگی بارداری دچار کنند. برای از بین بردن میگرن یا سردرد، 15 دقیقه در یک اتاق آرام و تاریک دراز بکشید و یا در حالی که آرام هستید، یک پک یخ روی پیشانی یا گردن خود قرار دهید. قبل از مشاوره با پزشک خود، هیچ دارویی مصرف نکنید.4


وضعیت جنین در هفته سی و یکم بارداری

آرام باشد. او خواب است. دراین دوران او بیشتر زمان را می‌خوابد. پس ساکت باشید و با صداهای مختلف و شلوغ کاری او را بیدار نکنید. علت تکان نخوردن او همین است و بیخودی خودتان را نگران نکنید. این کوچولو حالا دستهایش را زیرچونه‌‌اش گذاشته و پاهایش را داخل قفسه سینه جمع کرده و چرت می‌زند. جایش کوچک شده و او ترجیح می دهد بخوابد.

 موهای لانگو در حال محو شدن است و ابرو، مژه و موهای سرش هم درآمده اند. او فقط آماده جهش به بیرون از شکم شماست منتها دراین هفته‌ها چندان حال و حوصله ندارد.

قد:46.5 سانتی متر

وزن: 1828 گرم.2
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ سی و یکم

شما از این هفته تا هفتۀ ۳۴ فرصت دارید تا برای انجام معاینات روتین بارداری در سه ماهۀ سوم به پزشک یا مامای خود مراجعه کنید. در معاینات سه ماهۀ سوم، پزشک علاوه بر بررسی وضعیت عمومی سلامت شما و جنین، علائم و نشانه‌های خطرسازی مثل دیابت بارداری و پره‌اکلامپسی را نیز در شما بررسی می‌کند.

پزشک با گرفتن فشار خون، بررسی هر نوع تورم در دست و پاهای شما و همچنین بررسی میزان وزن‌گیری شما، مطمئن خواهد شد که بارداری به صورت معمول پیش می‌رود. اگر در معاینات، نیاز به بررسی‌های بیشتری باشد، پزشک ممکن است آزمایش‌های تکمیلی را نیز برای شما درخواست کند.

در این جلسات، پزشک احتمالاً با انجام معاینات زنانه، دهانۀ رحم و ترشحات آن را بررسی می‌کند تا احتمال زایمان زودرس را ارزیابی کند. همچنین در این جلسات احتمالاً پزشک با شما در مورد زایمان، روش‌های کنترل درد زایمان و علائم شروع درد زایمان صحبت خواهد کرد. اگر سؤال یا نگرانی خاصی در مورد زایمان یا مسائل دیگر دارید، این جلسات بهترین زمان صحبت با پزشک در مورد آنهاست.3
 

تغذیه در هفته سی و یکم بارداری

برای بسیاری از زنان باردار مصرف روزانه میوه وسبزیجات توصیه شده در این دوران، ساده است اما بعضی از زنان نمی‌دانند این مقدار را چگونه در برنامه غذایی خود راه دهند. ما در اینجا راههای ساده‌ای را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 مقداری کلم خرد شده را با سس سالاد مخلوط کنید، سپس سیب و آناناس خرد شده را به آن اضافه کنید.

 هویج رنده شده و کدو تنبل را با سس اسپاگتی مخلوط کنید.

گلابی له شده را با گوآکاموله (نوعی سس با پایه اواکادو) مخلوط کنید. این کار باعث می‌شود که مواد مغذی آن بدون تغییر طعم و مواد تشکیل دهنده، بیشتر شود.

گوجه فرنگی خرد شده و تازه را به همراه گیشنیز به سس سالسا بیافزایید.

مقداری بلوبری، انگور یا توت فرنگی یخ زده را به عنوان اسنک مصرف کنید.

روی حبوبات خود را با توت تازه یا آلوی خشک شده تزیین و مصرف کنید.2
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ سی و یکم

در هر زمان از دوران بارداری که درد شدیدی داشتید، باید با پزشک خود تماس بگیرید. اگرچه خطری شما و کودکتان را تهدید نمی‌کند، اما لازم است برای حفظ سلامت خود و جنین در دوران بارداری به علائم خطرساز بیش از پیش توجه کنید. برخی از علائمی که لازم است در نیمۀ دوم بارداری به آنها توجه کنید شامل موارد زیر است:

سردرد شدید

تهوع و استفراغ

حساسیت به لمس

تغییر در بینایی مثل نابینایی موقت

مشکلات دیداری مثل تاری دید یا جرقه زدن چشم

درد در ناحیۀ زیر دنده‌ها و بالای شکم

تورم ناگهانی در صورت و دست‌ها

این علائم ممکن است نشان‌دهندۀ پره‌اکلامپسی باشد. در صورت نبود مراقبت پزشکی صحیح، این عارضه ‌می‌تواند برای شما و فرزندتان خطرناک باشد. بنابراین در صورت مشاهدۀ این علائم، سریعاً به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید.علاوه بر موارد بالا، شما باید همیشه به علائم زایمان زودرس نیز توجه کنید.

زایمان زودرس طی این هفته‌ها و در صورت تشخیص در زمان مناسب و مراقبت پزشکی کافی، خطری برای شما و جنین به همراه ندارد. برای تشخیص و اقدام به موقع، لازم است به علائم زایمان زودرس که در زیر آمده، توجه کنید و در صورت داشتن هر یک از آنها به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید:

انقباضات رحمی

لکه‌بینی یا خونریزی واژینال

فشار غیرمعمولی در لگن یا کمردرد

دردهای کرامپی شبیه قاعدگی

بیشتر یا رقیق‌تر شدن حجم ترشحات واژن

تغییر رنگ در ترشحات واژن؛ مایل به صورتی یا قهوه‌ای روشن.3

پینوشتها
1.www.niniplus.com
2.www.beytoote.com
3.www.madarsho.com
4.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما