خواص شگفت انگیز لبو

در این مطلب خواص باورنکردنی لبو، خوراکی خوش رنگ و لعاب و محبوب فصل سرما مطرح شده است، همراه ما باشید.
يکشنبه، 12 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص شگفت انگیز لبو
لبو یکی از خوراکی های لذیذ و پرطرفدار فصل سرما است که در حقیقت همان چغندر قرمز پخته شده است. این ماده ی غذایی خوش رنگ و لعاب که از خانواده ی سبزیجات است سرشار از انواع مواد مغذی است و خواص باورنکردنی بسیار زیادی برای سلامت بدن دارد. چغندر را به هر دو صورت پخته و خام می توان مصرف کرد، مثلا در سالاد، غذا، ترشی و یا حتی به صورت عصاره ی آن.1


خواص و فواید خوردن لبو


کاهش فشار خون
من مطمئن نیستم که خورشید هر ۲۴ ساعت یک بار بالا می‌آید، اما فشار خون ما قطعا بالا می‌رود، حداقل در بیشتر افراد این‌گونه است، به‌ویژه با شغلی که نیازمند تلاش بسیار زیاد است. پس چه باید کرد؟ ساده است، لبو بخورید.

طی پژوهشی که در دانشگاه کوئین مری در لندن انجام شد، مشاهده شد آب چغندر فشار خون را در عرض ۴ هفته پایین می‌آورد. بر اساس گفته‌ی متخصصان علت‌اش وجود نیترات است که بدن آن را به اکسید نیتریک تبدیل می‌کند؛ و در این فرآیند عروق خونی باز می‌شود.

هم‌چنین مصرف مرتب آب لبو می‌تواند این اثرات خوب را ماندگار کند؛ بنابراین اگر تا به حال نمی‌دانستید عصر‌ها هنگام تماشای سریال تلویزیونی مورد علاقه‌تان چه چیزی را به عنوان تنقلات مصرف کنید، اکنون می‌دانید. مصرف ۲۵۰ میلی‌لیتر آب لبو در روز خیلی موثرتر از بیشتر دارو‌های ضد فشار خون است. اما حتما قبل از آن با پزشک‌تان مشورت کنید.

پژوهش دیگری که در دانشگاه نیوکاسل لندن انجام شد یافته‌های مشابهی داشت – نیترات غیرارگانیک و مکمل آب لبو به کاهش فشار خون کمک می‌کند. این می‌تواند برای کسانی که در معرض بیماری قلبی عروقی هستند مفید باشد.

مفید برای قلب
نیترات موجود در لبو فشار خون را پایین می‌آورد و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.

بر اساس یک پژوهش فقط یک هفته مصرف مرتب آب لبو می‌تواند ثبات فشار خون را در افراد سالمندی که در معرض خطر نارسایی قلبی هستند، بهبود ببخشد.
پژوهش دیگری در امریکا حاکی از آن است که مصرف آب لبو از آنفارکتوس میوکارد (یا همان سکته‌ی قلبی در اثر انسداد خون در یکی از بافت‌های قلب) پیشگیری می‌کند.

پیشگیری از سرطان
ممکن است عصاره‌ی لبو این قابلیت را داشته‌باشد که از سرطان سینه و پروستات پیشگیری کند. شاید بتوان این خاصیت را به وجود بتانین (نوعی بتالین) در لبو نسبت داد.

در پژوهش دیگری که در دانشگاه هاروارد واشنگتن انجام شد، محققان مشاهده کردند مصرف لبو از سرطان ریه و پوست پیشگیری می‌کند.

آب لبو وقتی هم‌زمان با عصاره‌ی هویج مصرف شود به درمان سرطان خون کمک می‌کند. پژوهش‌های زیادی خواص ضدسرطانی لبو را تایید کرده‌است.

مفید برای کبد
وجود کلسیم، بتائین، ویتامین‌های B، آهن، و آنتی اکسیدان لبو را به یکی از بهترین خوراکی‌ها برای کبد تبدیل کرده‌است. هم‌چنین لبو صفرا را رقیق کرده و باعث می‌شود به راحتی در کبد و روده‌ی کوچک جریان داشته‌باشد و این به بهبود سلامت کبد کمک می‌کند.

بتائین موجود در لبو به کبد کمک می‌کند سموم را از بین ببرد. فیبر سمومی را که از کبد دفع شده‌است پاکسازی می‌کند و اطمینان می‌دهد این سموم دوباره وارد بدن نمی‌شود.

به علاوه لبو حاوی روی و مس است که هر دو می‌توانند از کبد در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کنند.

افزایش سطح انرژی
پژوهش‌ها نشان داده‌است لبو باعث می‌شود مصرف انرژی در عضلات بهینه شود و به این طریق استقامت را بالا می‌برد. یکی از این پژوهش‌ها شامل ۱۰ مرد ۱۹ تا ۳۸ ساله بود که روی دوچرخه‌های ثابت رکاب می‌زدند. مصرف حدود نیم لیتر آب لبو آن‌ها را قادر می‌ساخت بدون این‌که خسته شوند ۱۶ درصد بیش‌تر رکاب بزنند؛ و یک بار دیگر نیترات شایسته‌ی تحسین است. دانشمندان باور دارند نیترات موجود در لبو به بهبود جریان خون، نشانه‌گذاری یاخته، و هورمون‌ها کمک می‌کند که همه‌ی این‌ها در افزایش سطح انرژی نقش دارد.

هم‌چنین مشاهده شده‌است لبو مصرف آدنوزین تری‌فسفات را در عضلات کاهش می‌دهد که منبع اصلی انرژی در بدن است. این ویژگی سبب ذخیره شدن انرژی می‌شود و کمک می‌کند فرد مدت طولانی‌تری فعال بماند.2

جلوگیری از زوال عقل
محققان دانشگاه ویک فارست دریافته‌اند که نوشیدن آب‌ لبو می‌تواند اکسیژناسیون را در مغز بهبود بدهد و پیشرفت علائم زوال عقل را در افراد مسن به‌تأخیر بیندازد.

براساس گفته‌ی دنیل کیم شاپیرو (مدیر مرکز پژوهش‌های کاربردی‌ دانشگاه ویک فارست) با افزایش سن جریان خون به برخی نواحی مغز کاهش می‌یابد و موجب کاهش قدرت شناختی و افزایش خطر زوال عقل می‌شود. مصرف آب‌ لبو به‌عنوان یک سبزی سرشار از نیترات می‌تواند جریان خون و اکسیژناسیون در مغز را بهبود دهد.

کمک به بیماران دیابتی
لبو محتوی نوعی آنتی اکسیدان به‌نام «آلفالیپوئیک‌اسید» است که می‌تواند به کاهش سطح گلوکز و افزایش حساسیت‌ به‌ انسولین کمک می‌کند و از تغییرات اکسیداتیو مرتبط با استرس در بیماران مبتلا به دیابت جلوگیری کند.

مطالعات نشان داده‌اند آلفالیپوئیک‌اسید می‌تواند نشانه‌های نوروپاتی محیطی و نوروپاتی اتونومیک را در مبتلایان به دیابت کاهش دهد.

بااین‌حال یک فراتحلیل (تحلیل یکجای داده‌های به‌دست‌آمده از پژوهش‌های مختلف) درباره‌ی خواص آلفالیپوئیک‌اسید نشان می‌دهد احتمالا تأثیر آن تنها محدود به‌ تزریق داخل‌وریدی است. نویسندگان این تحلیل می‌گویند مشخص نیست بهبود احتمالی فرد پس از ۳ تا ۵ هفته مصرف روزانه‌ی ۶۰۰ میلی‌گرم از آلفالیپوئیک‌اسید اهمیت بالینی دارد یا خیر.

بهبود گوارش و دفع
یکی دیگر از خواص لبو کمک به دفع و بهبود گوارش است. لبو یکی از خوراکی‌های سرشار از فیبر است به همین دلیل می‌تواند در جلوگیری از یبوست مؤثر باشد و موجب بهبود سلامت دستگاه گوارش و دفع راحت‌تر مدفوع می‌شود.

کاهش التهابات
«کولین» یک جزء بسیار مهم و پرخاصیت لبو است که به خواب، حرکات عضلات، یادگیری و تقویت حافظه کمک می‌کند. همچنین کولین به حفظ ساختار غشاهای سلولی، به انتقال امواج عصبی، جذب چربی و کاهش التهابات مزمن کم
ک می‌کند.

کاهش کلسترول
اگر به کلسترول بالا مبتلا هستید، حتما آب‌لبو را به رژیم غذایی‌تان بیفزایید. براساس مطالعه‌ا‌ی که در سال ۲۰۱۱ بر روی موش‌ها انجام گرفت، عصاره‌ی لبو می‌تواند کلسترول کل و تری‌گلیسرید را کاهش و کلسترول خوب را افزایش بدهد. همچنین آب‌لبو توانست استرس اکسیداتیو را کاهش بدهد. پژوهشگران معتقدند خاصیت لبو در کاهش کلسترول به‌خاطر وجود فیتونوترینت‌هایی مانند فلاونوئیدهاست.3

تقویت گردش خون
به لطف اکسید نیتریک موجود در لبو, رگ های خونی شما عریض تر می شود و باعث جریان خون بیشتر می شود. خون بیشتر به معنای بدن سالم تر است!

کمک در سم زدایی
نه تنها لبو حاوی آنتی اکسیدان های ضد سم است, بلکه فیبر طبیعی آن ها به سم زدایی بدن بسیار کمک می کند.

افزایش تولید گلبول های قرمز خون
آهن موجود در لبو توانایی بدن شما را برای تولید گلبول های قرمز خون افزایش خواهد داد در نتیجه اطمینان حاصل می شود که مواد مغذی و اکسیژن بیشتری در بدن شما حمل می شوند.

افزایش سلامت پوست
نه تنها لبو شامل ویتامین C است که برای تولید کلاژن پوست بیشتر مورد نیاز است، بلکه آن ها می توانند به سم زدایی پوست شما و کاهش التهاب سلول های پوست کمک کنند.4


پی نوشت:
1.www.yjc.ir
2.www.alef.ir
3.www.chetor.com
4.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.