شکافنده ي دانش ها
منبع : راسخون
در مدح و منقبت پنجمين اختر آسمان ولايت :
اي مظهر فضيلت و اي مظهر سخا
اي آنکه جمع آمده در تو همه صفات
چشم فلک ز وسعت انديشه تو مات
اي آيت طهاره و تقوا پناه دين
خورشيد آسمان ولايت به پنجمين
اي عارف معارف اسلام و هم نجوم
اي آگه از علوم جهان باقر العلوم
دارد جهان به عز ولاي تو افتخار
اي از تو مانده مکتب اسلام پايدار
باشد خدا به وسعت انديشه ات گواه
سبحان من يميت و يحيي و لا اله
اي زبده ي خلايق و اي بهترين بشر
دارد شهير لطف کلامش ز تو اثر .
دوران امامت محمدبن علي (علیه السّلام)
چهارسال ازمحبت جدش حسين عليه السلام برخوردار گشت وسي وهشت سال ازحيات خودرا با پدرگذرانيد ودوران امامت وي نوزده سال بود آن حضرت در حادثه عاشورا حضور داشت و حوادث واقعه عاشورا وشهادت امام حسين (علیه السّلام) را از نزديک مشاهده کرد. هنگامي که ابن زياد خاندان رسالت را به اسارت به دمشق فرستاد، از نزديک مصيبت هاي آنان را مشاهده کرد ودراين باره فرمود :« من چهار ساله بودم که جدم حسين (علیه السّلام) کشته شد و شهادت وي و آنچه رادرآن وقت به ما رسيد به ياد دارم» (1)
امتيازات امام محمد باقر (علیه السّلام)
امتياز اول :
امتياز دوم :
گرچه انتشار معارف شيعه به وسيله امام صادق (علیه السّلام) صورت گرفت ولي پايه گذاري آن را امام باقر (علیه السّلام) نمودند. امام درآن دوران مقدمات تاسيس يک دانشگاه بزرگ را پي ريزي نمودند و در آن دوران خفقان به نشر و گسترش احاديث نبوي و معارف بلند اسلامي مبادرت ورزيدند.» (2)
مناقب امام محمدبن علي (علیه السّلام)
سيره امام محمد باقر (علیه السّلام)
امام محمد باقر(علیه السّلام) ازميان برادران خود، جانشين ووصي پدرش علي ابن الحسين (علیه السّلام) قرارگرفت. دانشمندان شيعه حديث لوح را از دلايل امامت آن حضرت مي دانند.حديث لوح را جبرئيل بر پيامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و آن حضرت به فاطمه (س) سپرد و نام امامان در اين حديث روايت شده که پس علي بن الحسين (علیه السّلام) نام محمدبن علي (علیه السّلام) آمده است.(5)
روايت جابر نيز يکي ديگر از دلايل امامت آن حضرت است که رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به وي فرمود:« تو زنده خواهي بود تا فرزندي از فرزندان مرا که از نسل حسين (علیه السّلام) است ديدار کني که نامش محمد است و علم و دين را به خوبي مي شکافد»
دليل ديگر امامت آن حضرت، برتري علمي وي مي باشد زيرا در فضل ودانش سرآمد دانشمندان روزگار خود بود. جابربن يزيد جعفي آن حضرت را وصي اوصياء و وارث علوم انبياء معرفي مي کرد. امام باقر (علیه السّلام) فرمود: ما وارث رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و جميع پيامبران (علیهم السّلام) هستيم.(6)
اوضاع سياسي عصر امام محمد باقر (علیه السّلام)
1- فساد سياسي :
2- انحرافات فرهنگي :
3- فساد اجتماعي :
امام محمد باقر در طي نورده سال امامت خود با سليمان بن عبدالملک، در گذشته 99 هجري، عمربن عبدالعزيز، متوفي101 هجري و يزيدبن عبدالملک، در گذشته 105 هجري و هشام بن عبدالملک، متوفي 125 هجري همزمان بودند. منابع به ما نشان مي دهند در ده سال نخست امامت محمد باقر (علیه السّلام)، خلفاي مرواني مشکلات سختي براي آن حضرت فراهم نمي کردند، به ويژه در دوران عمر بن عبدالعزيز خليفه نيکو کار اموي با اهل بيت (علیهم السّلام) به مهرباني رفتار کرد، وي دستور داده بود لعن و ناسزا بر علي (علیه السّلام) را از خطبه هاي جمعه حذف کنند. خمس را به بني هاشم بدهند ، فدک را که معاويه تیول مروان ساخته بود، به اهل بيت (علیهم السّلام) بازگرداند. و به راه اندازي نهضت علمي جمع و تدوين حديث، پس ازممنوعيت آن، کمک کرد. وي به امام باقر (علیه السّلام) توجه فراوان داشت به گونه اي که گفت :« خداوند اهل اين خانه را از بزرگواري خالي نمي گذارد.» (7)
نه سال ديگر از امامت محمد باقر (علیه السّلام) همزمان با خلافت هشام بن عبدالملک بود. وي مردي دور انديش ،سخگير ،ستمگر ،بخيل و درشت خو بود.آن حضرت در اين دوره سختي هاي بسيار کشيد .يک بار هشام امام محمد بن علي (علیه السّلام) رابه دمشق احضار کرد وبه باد سرزنش گرفت .هنگامي که امام محمد باقر (علیه السّلام) پاسخ وي را گفت،وي ناراحت شد ودستور داد آند حضرت را به زندان انداختند.وي در زندان با رفتارش توجه بسياري را به سوي خودجلب کرد،هشام ازين مسئله وحشت کردو دستور بازگشت امام محمد باقر (علیه السّلام) رابه مدينه منوره صادر کرد .
امام باقر با اتخاذ شيوه تقيه در برابرخلفاي اموي ،تشيع راازحوادث هولناک به ساحل نجات رهنمون کرد آنگونه که مي فرمود :«تقيه از دين من و پدران من است،هر که تقيه نکند دين ندارد.»
آن حضرت در سايه تقيه به کادرسازي وبازسازي وگسترش تشيع پرداخت وبه همين سبب برادرش زيد را از قيام بازداشت وفرمود:«از خدا بترس درباره خودت که فردا کناسه کوفه به دار آويخته شوي». آن حضرت با حفظ موضع تقيه به تربيت و آموزش شيعيان مي پرداخت ودر شرايط خفقان ووحشت ،اصلاحات فرهنگي را مقدم بر مبارزه بي حاصل مي دانست ،ولي آن حضرت هيچ گاه از ادعاي پيشوايي بر جامعه اسلامي دست بر نداشت وحقوق الاهي خود را بيان مي کرد، آن گونه که فرمود:« ما خليفه خدا ،نگهدارنده علم خداوند، وارثان وحي خداوحاملان کتاب خدا هستيم .پيروي از ما واجب ودوستي ما ايمان وکينه نسبت به ما کفر است .دوستدار ما در بهشت وغضب کننده به ما در دوزخ است .» «ما خاندان رحمت ،شاخه نبوت ومعدن دانش ومحل رفت و آمد ملائکه و پايگاه وحي الهي هستيم.»
امام باقر (علیه السّلام) همچون جدشان علي (علیه السّلام)، گاهي براي حفظ اسلام وحدود شعور آن در برابر دشمنان اسلام ،خلفا را راهنمايي مي کرد،آن گونه که وقتي امپراطور روم شرقي ،عبدالملک بن مروان را تهديد کرد که اگر نقوش اسلامي را از روي سکه ها حذف نکني و به روال گذشته برنگرداني ،دستور خواهم داد که بر روي سکه ها کلمات ناسزا نسبت به پيامبر شما ضرب نمايند ،عبدالملک پس ازمشورت با مشاورين خود،امام محمد باقر (علیه السّلام)را از مدينه احضار کرد وتهديد امپراطور روم را به آگاهي آن حضرت رساند.امام محمد باقر (علیه السّلام) پيشنهاد کرددر ضرابخانه ها سکه هايي از درهم ودينار ضرب کنند ودر يک طرف آن سوره توحيد ودر طرف ديگر نام رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را ودر گرداگر د آن نام شهري که در آن سکه ضرب مي شود وتاريخ ساخت آن،منقوش گردد.عبدالملک پيشنهاد آن حضرت را پذيرفت وبدين سان تهديد امپراطوري روم خنثي گرديد.(8)
فرمانروايان دوران امام محمد باقر (علیه السّلام)
نهضت فرهنگي امام محمد باقر (علیه السّلام)
امام محمدباقر (علیه السّلام) با برگزاري جلسات تعليمي مقام علمي اهل بيت (علیهم السّلام)را تبيين نمود وبنيان هاي فکري مکتب تشبع را پايه گذاري کرد.آن حضرت تلاش گسترده اي را براي پايه ريزي فقه ،حديث وکلام وتفسيرشيعه وسيره ومغازي رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به عمل آورد،امام باقر (علیه السّلام)در احياي نهضت علمي وفرهنگي شيعه ،با جريانهاي فکري ومذهبي انحرافي مواجه بود،
برخي از اين انديشه هاي انحرافي عبارت بودند از :
1- فعاليتهاي فرهنگي وعلمي يهوديان :
2- فعاليت فرهنگي غلات :
3- عقايد انحرافي مرجئه :
4- عقايد خوارج :
5- پيروان ابوهاشم پسر محمد بن حنفيه :
امام باقر (علیه السّلام) با اين گروه ها ،مناظره وگفت و گو مي کرد و ديدگاه هاي تفسيري ،کلامي و فقهي مکتب اهل بيت (علیهم السّلام) را روشن مي نمود و انحراف ديگر مذاهب وفرق را روشن مي ساخت .آن حضرت براي اصلاح فساد اجتماعي به تربيت اخلاقي وديني جامعه توجه فراوان داشت زيرا فساد،شادابي و طراوت جامعه اسلامي را براي کارو کوشش ، از بين مي برد .
امام باقر (علیه السّلام) به منظور تثبيت و گسترش علوم خاندان رسالت ،به کادر سازي و آماده سازي يک نيروي راستين مدافع حقوق اهل بيت (علیهم السّلام) مي پرداخت و مي فرمود :«شيعيان ما نيستند مگر کساني که از خدا بترسند وپيروي او را پيشه خود قرار دهند .و آنهاد به فروتني وترس از خداوند و امانت داري وزيادي ياد خدا ونمازونيکي به پدرو مادرورسيدگي به همسايگان محروم و وام داران ويتيمان وراستگويي و خواندن قرآن و زبان از عيوب مردم باز داشتن شناخته مي شوند و ايشان امين هاي ملت خود هستند .بدين سان امام باقر (علیه السّلام)ياراني صالح وشيعياني استوار ومتشرع را براي آينده دشوار تشيع تربيت کردند .(11)
شاگردان امام (علیه السّلام)
از ديگر ياران معروف آن حضرت فضيل بن يسار و جابربن يزيد جعفي و عبدالله بن ميمون قداح بودند.
در ميان شاگردان آن امام همام ،زراره بن اعين شيباني و برادرانش در حديث و فقه شيعه سهم بزرگي دارند .اين خاندان اهل کوفه يکي از مراکز مهم فقه و حديث شيعه بودند و نسل اند ر نسل در کار آموزش ونشر حديث وفقه شيعه فعاليت داشت . زراره محدث،فقيه ،متکلم ،اديب ونويسنده امامي متوفي 150 هجري از شاگردان امام باقر(علیه السّلام) وجعفر صادق (علیه السّلام)بود وي در علم کلام واستدلال بسيار توانمند گرديد و کتابي به نام الاستطاعه والجبر داشت وروايات بسياري از امام محمد بن علي (علیه السّلام)نقل کرده است .برادران وي حران و بکير ،عبدالملک و عبدالرحمن از فقها و محدثين ادبا و شاگردان صادقين (علیهما السّلام)بودند .امام صادق (علیه السّلام) اين خاندان از اصحاب پدرش وزراره را از پيشوايان وارکان زمين و نشانه هاي دين معرفي کرده است .(15)
مواضع امام باقر (علیه السّلام)
1- تشکيل حوزه هاي مخفي و تربيت شاگرداني در زمينه مسائل اعتقادي :
2- نشر علم اخلاق و تربيت باطني افراد :
3- طرح مسئله امامت و ولايت :
4- ايجاد روحيه تحرک در مردم :
اصول بينش سياسي امام محمد باقر (علیه السّلام)
2- استفاده از امر به معروف و نهي از منکر و پند موعظه به منظور اصلاح افراد جامعه
3- استفاده از اهرم قهر و قدرت در مقابله با ظلم و فساد
4- منع استفاده از روشهاي ظالمانه براي اقامه حق
5- بيان و تبين ويژگيهاي حاکمان صالح
ويژگيهاي امام صالح را مي توان اين طور تقسيم بندي کرد:
الف: برخورداري از تقواي الهي نيروند ي که بتواند او را در برابر آفات قدرت و افتادن در دام حرام حفظ کند .
ب: دارا بودن حلم وبردباري به طوري که بتواند خشم خود را مهار نمايد
ج: احساس پدري داشتن نسبت به مردم و زير دستان وداشتن رفتاري نيکو وپسنديده
سيره عملي امام باقر (علیه السّلام)
2- زحمت در طلب رزق: امام در جواب مردي که اعتراض به کار کردن ايشان در گرماي تابستان براي طلب رزق داشت فرمودند :اگر مرگ من در همين حال برسد ومن بميرم ،در حال عبادت و انجام وظيفه از دنيا رفته ام ،زيرا اين کار عين اطاعت وبندگي خداست .
3- کمک به اقوام : امام مي فرمودند :هيچ کار نيکي بهتر از رسيدگي به برادران وآشنايان نيست .
4- سلام برهمه
5- دعا
6- کثيرالذکر
7- اکرام سائل
8- کمک به مملوک(16)
آثار علمي امام باقر (علیه السّلام)
1- روايات : از امام محمد باقر (علیه السّلام)در منابع حديثي اهل سنت همچون صحاح ششگانه و کتب اربعه شيعه ، چندين هزار روايت موجود است که راويان از آن حضرت نقل کرده اند .
2- کتاب تفسير : اين کتاب را يکي از ياران کوفي آن امام بزرگوار به نام ابوالجارود زياد بن منذر نقل کرده است .
امام محمد باقر (علیه السّلام)سرانجام در هفتم ذي حجه سال 114هجري در حالي که پنجاه و هفت سال از عمر شريف وي گذشته بود ،به دستور هشام بن عبدالملک مسموم شد واز دنيا رفت ودر قبرستان بقيع در کنار پدر بزرگوارش مدفون گرديد .از آن حضرت هفت فرزند به دنيا آمد که پنج نفرشان به نام هاي جعفر (علیه السّلام)، عبدالله ،علي ، زينب وام سلمه پس از پدرشان به حيات خود ادامه دادند .(17)
منابع تحقیق :
قرآن کريم
ـ الارشاد ،شيخ مفيد ،محمد بن لعمان ،ترجمه وشرح سيد هاشم رسولي محلاتي ؛ انتشارات اسلاميه ، تهران ، 1370
ـ التنبيه و الاشراف ، مسعودي ، علي بن حسين ، ترجمه ابوالقاسم پاينده ، انتشارات علمي و فرهنگي ، تهران ، 1365
ـ الفهرست ، ابن نديم ، ترجمه محمدرضا تجدد ، اميرکبير ، تهران ، 1366
ـ تاريخ ، ابن واضح يعقوبي ، ترجمه آيتي ، بنگاه ترجمه و نشر کتاب ، 1380
ـ تاريخ امامت ، اصغر منتظر القائم ، دفتر نشر معارف ، قم ، 1384
ـ رجال کمثي ، شيخ طوسي ، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، تهران ، 1382
- حيات فکري و سياسي امامان شيعه ، رسول جعفريان ، انصاريان ، قم ، 1380
ـ شکافنده دانش ها ، مظفر حاجيان ، انتشارات هماي رحمت ، اصفهان ، 1380
- فروع کافي ، کليني رازي ، تصحيح علي اکبر غفاري ، دارالکتب الاسلاميه ، تهران ، 1367
پی نوشت ها :
1- تاريخ امامت ، اصغر منتظر القائم ، دفتر نشر معارف ، قم ، 1384
2- شکافنده دانش ها ، مظفر حاجيان ، انتشارات هماي رحمت ، اصفهان ، 1380
3- تاريخ امامت ، اصغر منتظر القائم ، دفتر نشر معارف ، قم ، 1384
4- شيخ مفيد ،محمد بن محمد بن لعمان ، الارشاد ، ترجمه وشرح سيد هاشم رسولي محلاتي ؛ انتشارات اسلاميه ، تهران ، 1370
5- کليني رازي ، فروع کافي ، تصحيح علي اکبر غفاري ، دارالکتب الاسلاميه ، تهران ، 1367
6- مسعودي ، التنبيه و الاشراف ، علي بن حسين ، ترجمه ابوالقاسم پاينده ، انتشارات علمي و فرهنگي ، تهران ، 1365
7- تاريخ ، ابن واضح يعقوبي ، ترجمه آيتي ، بنگاه ترجمه و نشر کتاب ، 1380
8- تاريخ امامت ، اصغر منتظر القائم ، دفتر نشر معارف ، قم ، 1384
9- شکافنده دانش ها ، مظفر حاجيان ، انتشارات هماي رحمت ، اصفهان ، 1380
10- حيات فکري و سياسي امامان شيعه ، رسول جعفريان ، انصاريان ، قم ، 1380
11- تاريخ امامت ، اصغر منتظر القائم ، دفتر نشر معارف ، قم ، 1384
12- رجال کمثي ، شيخ طوسي ، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، تهران ، 1382
13- همان منبع
14- واقعه
15- الفهرست ، ابن نديم ، ترجمه محمدرضا تجدد ، اميرکبير ، تهران ، 1366
16- شکافنده دانش ها ، مظفر حاجيان ، انتشارات هماي رحمت ، اصفهان ، 1380
17- تاريخ امامت ، اصغر منتظر القائم ، دفتر نشر معارف ، قم ، 1384