چند بار در روز مسواک بزنیم

مسواک زدن دندان‌ها به صورت صحیح، پلاک‌های مضر را حذف می‌کند که در غیر این صورت باعث ایجاد پوسیدگی می‌شود. روش صحیح مسواک زدن نه تنها شامل عمل مسواک زدن است، بلکه تعداد دفعات آن مهم است. تمیز نگه داشتن دندان‌ها نقش مهمی در قوی و سالم نگه داشتن آن‌ها دارد. در ادامه با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 10 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
چند بار در روز مسواک بزنیم
همه ما می‌دانیم مسواک زدن یکی از ساده ‌ترین و بهترین راهها برای حفظ سلامت دندان‌ها است. اما پرسشی که  برای کاربران ما وجود دارد این است که بهترین زمان مسواک زدن چه موقع می باشد؟ در شبانه روز چند بار مسواک بزنیم و نحوه صحیح مسواک زدن چگونه است؟

 پاسخ این است که : حداقل 2 بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنیم، زمان مسواک زدن باید 5 دقیقه طول بکشد.

 بهترین زمان مسواک زدن قبل از خواب شب است و در مرحله دوم در هنگام صبح است . البته بهتر است روزی سه بار مسواک زده شود ولی مسواک قبل از خواب و در هنگام صبح ضروری است.

اما دقت کنید زمان‌هایی که در طول روز بیشتر می‌خورید و می‌آشامید، باید بیشتر از مسواک استفاده کنید.

مسواک زدن درست به از بین بردن پلاک‌های دندان کمک می‌کند. باکتری‌های موجود در پلاک دندان عامل ایجاد 2 بیماری مهم دهان و دندان هستند: پوسیدگی دندان‌ها و بیماری‌های لثه.


روش مناسب مسواک زدن

روشهای متعددی برای مسواک زدن وجود دارد ولی یکی از مناسب ترین و راحت ترین آنها برای افراد بالغ بدین شکل است که مسواک را با زاویه 45 درجه بین لبه لثه و دندان قرار دهیم و در فک بالا با حرکت دادن مسواک به سمت پایین و در فک پایین به سمت بالا حرکت دهیم و در نواحی دندان های جلویی از نوک مسواک استفاده کنیم و در پایان سطوح جونده دندان را با حرکت رفت و برگشتی تمیز کنیم .


سطح زبان را همانند دندان ها باید با مسواک تمیز کنیم.

مسواک باید نرم و یا متوسط بوده و در هر ناحیه از دهان که توسط مسواک پوشیده میشود 7-8 بار حرکت داده شود.

در دندان های جلویی که نمیتوان موهای مسواک را در جهت طولی کنار دندان فرار داد به صورت عرضی قرار گرفته و نیاز است هر دندان به طور جداگانه تمیز شود. توجه داشته باشید که با مسواک فقط سه سطح دندان تمیز میشود و دیواره های دندان که با دندان مجاور در تماس است باید با نخ دندان تمیز می شود.


استفاده از نخ دندان فراموش نشود

زمان استفاده از نخ دندان همراه با مسواک است که بهترین حالت این است که بعد از شروع مسواک و آغشته شدن دندانها به خمیر دندان مسواک زدن را موقتاً قطع کرده و نخ دندان استفاده کنیم ، سپس ذرات جدا شده را با ادامه مسواک زدن خارج کنیم ولی میتوان قبل از شروع مسواک هم نخ استفاده کرده و سپس مسواک بزنیم.

در مورد نخ دندان حدود 20 تا 25 سانت از نخ را جدا کرده و دور انگشت نشانه میپیچیم و در فک بالا با استفاده از انگشت شست نخ را بین دندان ها رد کرده و با دقت دیواره های دندانی را تمیز میکنیم و در فک پایین با استفاده از انگشت سبابه و نشانه بین دندان ها حرکت میدهیم.1


میزان مسواک زدن از نظر کمیت و کیفیت چه اهمیتی دارد؟

بعضی از افراد مراقب مسواک زدن نیستند، حتی ممکن است بیش از حد مسواک بزنند. برآورد شده است که 80 درصد مردم بیش از حد مسواک می‌زنند. مردم وسواس پیدا می‌کنند، اما اشتباه  مسواک می‌زنند و یا با مسواک نامناسب  مسواک می‌زنند. هر روز افرادی مشاهده می‌کنیم که ساختار دندان را با مسواک از بین برده‌اند و دندان را دچار فرسایش می‌کنند. وقتی صحبت از مسواک زدن دندان‌های تان به میان می‌آید، قطعا چنین چیزی وجود دارد که افراط صورت می‌گیرد.

مسواک زدندندان‌ها دوبار در روز و نخ دندان کشیدن روزانه اساس اصول بهداشت دهان و دندان مناسب را تشکیل می‌دهند.  سالم نگه داشتن بخش‌های دیگر دهان، مانند لثه‌ها، می‌تواند از طریق جلوگیری از گسترش میکروب‌ها و بیماری‌ها، به سلامت کلی شما کمک کند. مراقبت در خانه باید توسط مراقبت‌های حرفه ای تکمیل شود. هنگامی که پلاک یا تارتار ایجاد می‌شود، دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان و دندان از ابزارهای خاصی برای خراشیدن (تراز کردن) دندان‌ها بدون ایجاد آسیب استفاده می‌کند. درمان فلوراید می‌تواند به جلوگیری از ایجاد پوسیدگی دندان کمک کند. برای داشتن دهان و لبخند سالم توصیه می‌شود:

دندان‌های خود را دو بار در روز با یک مسواک نرم بشویید. اندازه و شکل مسواک شما باید متناسب با دهان شما باشد تا بتوانید به راحتی به همه نواحی دسترسی پیدا کنید.

هر سه یا چهار ماه یک بار مسواک خود را عوض کنید، یا اگر برس‌ها ساییده شده اند، زودتر این کار را انجام دهید. یک مسواک فرسوده کارتمیز کردن دندان‌های شما را به درستی انجام نخواهد بود.

اطمینان حاصل کنید که از خمیر دندان فلوراید پذیرفته شده استفاده کنید.

البته، مسواک زدن دندان‌ها تنها بخشی از یک روال کامل مراقبت از دهان است. شما همچنین باید مطمئن شوید که:

بین دندان‌ها را روزانه با نخ دندان و یا پاک کننده بین دندانی تمیز کنید. باکتری‌هایی که باعث تخریب دندان می‌شوند، بین دندان‌هایی که موهای مسواک دسترسی ندارند، قرار می‌گیرند. این کار کمک می‌کند تا پلاک و ذرات مواد غذایی از بین دندان‌ها و زیر خط لثه پاک شود.

  یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و میان وعده‌های را محدود کنید.

به طور منظم برای تمیز کردن و معاینه دهان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.2


زمان مناسب برای مسواک زدن چه موقع است؟

مسواک زدن هنگام صبح بسیار مهم است زیرا دهان و دندان شما را آماده می کند و باکتری هایی که در شب در دهان شما خانه کرده بودند را از بین می برد . باکتری روی نفس صبحگاهی شما تاثیر می گذارد و قند و شکر را به اسید تبدیل می کند . به همین دلیل است که قند برای دندان ضرر دارد.

مسواک زدن هنگام صبح باعث می شود که دندان ها به نوعی از خواب بیدار شوند و سلامت ان ها به دلیل پاکیزه بودن افزایش یابد . زمانی که قبل از خواب مسواک می زنید ، نمی توانید تمام باکتری ها را از روی دندان بردارید . بخشی از باکتری ها تا صبح روی دندان شما ظاهر می شوند که برای دندان حساسیت ایجاد می کنند که فقط با مسواک قبل از صبحانه می توان آن را از بین برد.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن قبل از خوردن صبحانه باعث می شود که پلاک های دندانی از دندان شما برداشته شوند و باکتری های روی آن از بین بروند و همچنین قند و کربوهیدرات چسبیده شده از روی دندان از بین می رود و می توانید با دندان تمیز، صبحانه بخورید . بعد از صبحانه نیز دهان خود را شسته و نخ دندان بکشید و بعد بیرون بروید.

پس بهتر است که مسواک زدن را به یک روتین صبحگاهی تبدیل کنید و حداقل دو دقیقه دندان و لثه را با مسواک تمیز کنید و همچنین از نخ دندان کشیدن صبحگاهی نیز چشم پوشی نکنید.3

مسواک زدن در زمان بین شام و قبل از خواب از لحاظ فنی حتی از اینکه دندان های خود را درست قبل از خواب مسواک کنید بهتر است. دلیلش این است که فلوراید خمیر دندان زمان بیشتری برای تقویت دندان های شما و ساختن مانعی برای اسیدی شدن دهان شما قبل از به خواب رفتن دارد.

ولی بلافاصله بعد از خوردن شام، مسواک نزنید، زیرا شام زمان قرار گرفتن در معرض اوج اسید است، که لایه بیرونی مینای دندان شما را نرم می کند. بلافاصله بعد از شام مسواک زدن، مینای دندان نرم شده را از بین می برد و باعث سایش دندان می شود. پس حداقل ۳۰ دقیقه بعد از صرف شام برای مسواک زدن صبر کنید و از خوردن خوراکی بعد از مسواک زدن جلوگیری کنید، چرا که باکتری ها از هر کربوهیدراتی تغذیه می کنند.4


پی نوشت:
1.www.article.tebyan.net
2.www.daniel-rouge.com
3.www.namnak.com
4.www.donya-e-eqtesad.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.