آنچه درباره آلرژی باید بدانید

آلرژی هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به یک ماده خارجی واکنش نشان دهد. در این مطلب به بررسی علل و نحوه درمان آن می پردازیم.
شنبه، 12 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آنچه درباره آلرژی باید بدانید
آلرژی یا حساسیت یک پاسخ سیستم ایمنی بدن به یک ماده خارجی است که به طور معمول برای بدن شما مضر نیست. به این مواد خارجی آلرژن گفته می شود. آلرژن ها می توانند شامل غذاهای خاص، داروها، گرده و یا موی حیوانات خانگی باشند. وظیفه سیستم ایمنی بدن حفظ سلامت و مبارزه با عوامل بیماری زا است. سیستم ایمنی بدن این کار را با حمله به هر چیزی که فکر می کند می تواند بدن را در معرض خطر قرار دهد انجام می دهد. بسته به نوع حساسیت، این پاسخ ممکن است باعث التهاب، عطسه یا علائم دیگر شود. علائمی که به دلیل حساسیت تجربه می کنید نتیجه چندین عامل است که شامل حساسیت شدید است. اگر قبل از پاسخ آلرژیک پیش بینی شده، دارویی مصرف کنید، ممکن است برخی از علائم ادامه یابد.


انواع آلرژی


آلرژی غذایی
آلرژی غذایی می تواند باعث تورم، کهیر، حالت تهوع، خستگی و موارد دیگر شود. ممکن است مدت زمانی طول بکشد که یک شخص متوجه شود که آلرژی غذایی دارد.

آلرژی فصلی
علائم آن شامل آبریزش بینی و تورم چشم هستند. بیشتر اوقات، شما می توانید با استفاده از درمان های بدون نسخه، این علائم را در خانه مدیریت کنید. در صورت عدم کنترل علائم به پزشکتان مراجعه کنید.

آلرژی شدید
آلرژی شدید می تواند باعث شوک آنافیلاکسی شود. این یک وضعیت اضطراری خطرناک برای زندگی است که می تواند منجر به مشکلات تنفسی، احساس سبکی سر و از دست دادن هوشیاری شود. اگر بعد از تماس با آلرژن احتمالی این علائم را داشتید، سریعاً به پزشکتان مراجعه کنید.

آلرژی پوستی
علائم آلرژی پوستی ممکن است خود نشانه بیماری دیگری باشد. آلرژی پوستی ممکن است نتیجه مستقیم قرار گرفتن در معرض آلرژن باشند. به عنوان مثال، خوردن غذایی که به آن حساسیت دارید می تواند علائم مختلفی ایجاد کند. ممکن است در دهان و گلو احساس سوزن کنید. همچنین ممکن است دچار ضایعات پوستی شوید.

انواع آلرژی های پوستی شامل موارد زیر است:

گلو درد، حلق یا گلو تحریک شده یا ملتهب است.

اگزما، لکه های پوستی ملتهب می شوند و می توانند خارش و خون ریزی ایجاد کنند.

سوزش، التهاب پوست منجر به ناراحتی و ایجاد احساسات بر روی پوست می شود.

راش، مناطقی از پوست تحریک، قرمز یا متورم هستند و می توانند دردناک شود یا خارش ایجاد کند.

چشمان متورم، چشم ها ممکن است آبریزش داشته یا خارش داشته باشد و “پفی” به نظر برسد.

درماتیت تماسی، لکه های پوستی قرمز و خارش دار تقریباً بلافاصله پس از تماس با آلرژن ایجاد می شوند.

آکنه، جوش های قرمز، خارش دار و برافراشته اندازه ها و اشکال مختلفی روی سطح پوست ایجاد می شود.1


عوامل موثر در ابتلا به آلرژی و ریسک فاکتورها

ابتلا به آلرژی غالبا ارثی است، به این معنا که والدین می‌توانند آن را به فرزندان‌شان منتقل کنند. ریسک فاکتورهای ابتلا به آن شامل سابقه‌ی خانوادگی آسم و آلرژی است. سن کودکی، داشتن سابقه‌ی آسم یا بیماری آلرژیک دیگر نیز ریسک فاکتورهای دیگری برای ابتلا به آن هستند. انواع مختلف آلرژن‌ها عبارتند از:

آلرژن‌های هوایی: مانند گرده‌ی گیاهان، موی بدن حیوانات، گرد و غبار و سوسک

برخی غذاها: به خصوص بادام زمینی، آجیل، گندم، سویا، ماهی، صدف، تخم مرغ و شیر

گزش حشرات: حشراتی مانند زنبور عسل و پشه ها

داروها: به ویژه پنی سیلین یا آنتی بیوتیک‌های مبتنی بر پنی سیلین

لاتکس: لاتکس که اغلب در دستکش‌های لاتکس و کاندوم و مواد دیگری که با آن‌ها در تماس هستید وجود دارد، می‌تواند واکنش‌های پوستی آلرژیک ایجاد کند.


تشخیص بررسی‌های آزمایشگاهی

ابتدا دکتر آلرژی درباره نشانه‌ها از شما سوال می‌کند و معاینه‌ی فیزیکی انجام می‌دهد. سپس درباره‌ی هر غذای غیرمعمولی که ممکن است اخیرا خورده باشید و هر ماده‌ای که با آن تماس داشته باشید می‌پرسد. در نهایت، آزمایش خون و آزمایش پوستی می‌تواند آلرژن‌هایی را که پزشک به آن‌ها مشکوک است را تایید کند یا تشخیص دهد. با این حال آگاه باشید که این آزمایش‌ها می‌توانند مثبت کاذب یا منفی کاذب باشند.

تست پوستی: پزشک پس از خراشیدن پوست مقدار کمی آلرژن پروتئینی را در تماس با محل خراش قرار می‌دهد. اگر حساسیت داشته باشید در محل خراش ضایعات پوستی و کهیر ایجاد خواهد شد.

آزمایش خون: آنتی‌بادی ای  که هنگام حساسیت در خون آزاد می‌شود، تحت عنوان ایمونوگلوبولین (IgE) شناخته می‌شود. در آزمایش خون IgE خاصی (sIgE) در خون اندازه‌گیری می‌شود.


تشخیص‌های افتراقی 

سرماخوردگی: آبریزش بینی، عطسه و سرفه از علائم شایع آنها هستند که در سرماخوردگی و عفونت سینوس نیز اتفاق می‌افتند. علایم همراه می‌تواند در افتراق بین بیماری‌ها کمک کند. به عنوان مثال، آلرژی می‌تواند باعث خارش پوست و چشم شود. سرماخوردگی می‌تواند باعث بدن درد و تب شود. عفونت سینوس معمولا با ترشحات غلیظ و زرد از بینی همراه است. آن می‌تواند در طولانی مدت سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و مستعد ابتلا به عفونت‌های ویروسی کند که ویروس سرماخوردگی یکی از آن هاست.

سرفه آلرژیک: هنگامی که فردی مبتلا به آلرژی فصلی در معرض آلرژن قرار گیرد، راه‌های هوایی تنگ شده و منجر به سرفه می‌شود. تب یونجه می‌تواند نشانه‌هایی مانند عطسه، سرفه‌ی مزمن و تنگی نفس ایجاد کند. تب یونجه مسری نیست، اما می‌تواند ناراحت کننده باشد. بر خلاف سرفه‌های مزمن، سرفه‌ی ناشی از آن و تب یونجه موقتی است و تنها در زمان‌های خاصی از سال که گیاهان گل می‌دهند علائم آن را تجربه می‌کنید. علاوه بر این، آلرژی فصلی می‌تواند باعث آسم شود، و آسم می‌تواند موجب سرفه شود.

برونشیت: برونشیت می‌تواند ناشی از ویروس و باکتری و یا آلرژی باشد که دو نوع دارد. نوع اول، برونشیت حاد، معمولا پس از چند روز یا چند هفته بهبود می‌یابد. برونشیت مزمن می‌تواند به مدت چندین ماه، پایدار باشد و اغلب عود می‌کند. سرفه تنها علامت مشترک بین برونشیت مزمن و حاد است. قرار گرفتن در معرض آلرژن‌هایی که در محیط خانه یا کار یافت می‌شوند مانند دود سیگار، آلودگی هوا، گرد و خاک، گرده‌ی گیاهان و گازهای شیمیایی، شایع‌ترین علت برونشیت مزمن هستند.2


پیشگیری از آلرژی چگونه ممکن است؟

همیشه شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. درباره‌ی بیماران مبتلا به آلرژی این مورد اجتناب‌ناپذیر است و این افراد باید از آلرژن‌ها پرهیز کنند. به عنوان مثال:

حضور نداشتن در محیط‌های آلوده به‎خصوص فضاهای مملو از دود دخانیات

حضور نداشتن در محیط های شلوغ و پرجمعیت

اجتناب از تماس با گرد و غبار و گرده‌ی گیاهان به‌خصوص در فصل بهار

اجتناب از برخورد مستقیم با هوای سرد (در فصل زمستان از شال گردن برای پوشاندن بینی و دهان استفاده کنید.)

اجتناب از تماس مستقیم با باد کولر و پنکه

گردگیری دیوارهای اتاق‌ خواب کودک و سایر وسایل خانه با دستمال مرطوب هفته‌ای یک‌بار

استفاده نکردن از فرش و گلیم و هرگونه پوشش پشمی و پرزدار در اتاق خواب کودک

شست‌وشوی اسباب بازی‌های پشمی یک‌بار در هفته

پوشاندن زیر و روی پتو با ملحفه

شست‌وشوی ملحفه کودکان هر دو هفته یکبار

اجتناب از بوی عطر، اسپری، حشره‌کش، وایتکس و مواد شوینده اسیدی

استفاده از مکمل‌های ویتامین C و امگا 3 (روغن ماهی)

نگه‌داری نکردن از حیوانات خانگی


درمان آلرژی چگونه است؟

برای درمان و کنترل آلرژی از انواع آنتی‌هیستامین‌ها استفاده می‌شود. پزشکان آنتی‌هیستامین‌ها را بنا به نوع آلرژی در بیشتر موارد به‌صورت خوراکی یا تنفسی تجویز می‌کنند. گاهی بر مبنای تشخیص پزشک ممکن است بیمار به‌صورت تزریقی دارو را دریافت کند.3


پی نوشت:
1.www.pezeshket.com
2.www.doctoreto.com
3.www.abidipharma.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.