خواص بی نظیر لیموترش و روغن آن

لیموترش منبع شگفت‌انگیز ویتامین B ۶، آهن، پتاسیم و فیبر است. مصرف تنها یک عدد لیمو ترش می‌تواند ۱۷۸ درصد از میزان نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین کند. در این مطلب بیشتر درباره خواص لیموترش و روغن آن صحبت می کنیم.
يکشنبه، 13 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص بی نظیر لیموترش و روغن آن
لیموترش سرشار از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هاست که آن را در زمره سالم‌ترین میوه‌های روی سیاره زمین قرار می‌دهد. شربت آب لیمو طعم فوق‌العاده‌ای دارد، اما استفاده مصرف مداوم آن به دلیل شکر زیادی که به این شربت اضافه می‌شود برای سلامتی مفید نیست.خوشبختانه روش‌های سالم‌تری برای لذت بردن از این میوه زردرنگ وجود دارد یکی از این آن‌ها فشردن آب لیمو در یک لیوان آب گرم و یا سرد است؛ دیگری اضافه کردن آب لیمو به سس سالاد و یا رنده پوست لیمو ترش برای بهره بردن از مزه لیموترش تازه است.کل میوه لیموترش از پوست آن گرفته تا مغز لیمو ترش برای سلامتی انسان مفید است؛ به همین دلیل در این گزارش سعی کردیم فواید مصرف آن را برای سلامتی شرح دهیم تا بتوانید بهترین روش‌ها را برای تقویت متابولیسم بدن خود انتخاب کنید.


جوان سازی پوست

یکی از خواص مصرف لیموترش برای جوان سازی پوست است؛ با علم به این موضوع دیگه لازم نیست پول خود را برای خرید کرم‌های گران قیمت صورت و یا درمان‌های اسپا صرف کنید بلکه تنها کافی است لیموترش را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا به پوستی جوان و با طراوت دست یابید. به نوشته مطالعه‌ای که در مجله آمریکایی Clinical Nutrition منتشر شده است، مصرف زیاد ویتامین C با کاهش بروز چین و چروک‌های صورت و خشکی کمتر پوست ارتباط دارد. از آنجاییکه یک عدد لیموترش تقریبا حاوی نیم مقدار توصیه شده مصرف ویتامین C در روز است، بنابراین مصرف لیمو ترش باعث جوان سازی پوست می‌شود.


کمک به کاهش فشار خون

فشار خون بالا می‌تواند منجر به ابتلا به وضعیت‌های خطرناکی مانند نارسایی کلیه، حمله قلبی یا سکته مغزی شود. اما خوشبختانه ثابت شده است که مصرف مرتب لیموترش می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. دو مطالعه که در مجله Nutrition and Metabolism منتشر شده است، نشان داد افراد مبتلا به فشار خون که دست کم روزی نصف لیموترش مصرف می‌کردند و در عین حال حدود هفت هزار قدم راه می‌رفتند، فشار خونشان به اندازه زیادی افت کرد. با این حال باید توجه داشت که مصرف لیموترش تنها درمان برای وضعیت‌های جدی مانند فشار خون بالا نیست، اما فواید سلامتی نویدبخشی به همراه دارد بطوریکه گفته می‌شود مصرف یک عدد لیموترش در روز می‌تواند نیاز به مراجعه به پزشک را کاهش دهد.


مبارزه با التهاب مزمن

التهاب حساب شده و مقطعی برای واکنش سیستم ایمنی بدن به منظور مبارزه با وضعیت‌هایی مانند سرماخوردگی مهم است، اما التهاب مزمن می‌تواند منجر به بروز افزایش وزن، خستگی، مشکلات گوارشی، نوسانات خلقی و حتی ابتلا به سرطان منجر شود.بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در مجله هندی Clinical Biochemistry منتشر شده است، خوشبختانه ویتامین C حاوی خواص آنتی اکسیدانی است که ثابت شده موجب کاهش التهاب می‌شود. همچنین مشخص شده که مصرف ویتامین C در جریان وضعیت‌های التهابی مفید است.


کمک به مصرف بیشتر آب

هیچ جای بحثی وجود ندارد که مصرف آب خالی اندکی دشوار است. اگرچه نوشیدن زیاد آب با مزایای مثبت سلامتی مانند کاهش وزن، متابولیسم سریعتر و انرژی بیشتر ارتباط دارد، اما روی آوردن به نوشیدن مایعات ساده و بدون مزه اندکی خسته کننده است. با این حال اضافه کردن آب لیمو به آب، باعث می‌شود که آب خوش طعم‌تر شده و تازگی و طراوت بیشتری داشته باشد و در نتیجه مصرف آن‌ها راحت‌تر شود.1


آفت دهان

خاصیت ثابت‌شده ضدباکتریایی و ضدویروسی لیمو روند بهبود آفت را تسریع می‌کند. کافی است روزی 3 بار آب مخلوطی از یک لیموی تازه و یک لیوان آب ولرم غرغره کنید اگرچه در اوایل احساس سوزش خواهید کرد اما با استفاده مکرر احساس سوزش کاهش پیدا می‌کند.


میخچه و پینه بستن پوست

پماد لیمو را یک شب کامل روی میخچه و پوست پینه‌بسته بمالید. یا این که برشی به ضخامت حدود 5 میلی‌متر را روی میخچه قرار دهید و با باند ببندید.


بوی نامطبوع دهان

لیمو بوی بد دهان که بر اثر مصرف برخی ادویه‌ها، کشیدن سیگار و یا کمبود بزاق ایجاد شده را رفع می‌کند.برای خوشبو کردن دهان، روزی چند بار به طور کامل با یک لیوان آب ولرم حاوی آب یک لیمو غرغره کنید. جویدن یک برش لیمو پس از هر وعده غذایی نیز می‌تواند مفید باشد.


سرماخوردگی

با توجه به مقدار بسیار زیاد ویتامین ث موجود در لیمو، مصرف آن باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن می‌شود. برای فرد مبتلا به آنفلوانزا و سرماخوردگی مصرف مخلوطی از آب‌لیمو تازه با عسل در یک لیوان آب گرم بسیار مفید است. مصرف آب‌لیمو همچنین باعث کاهش تب در افراد بیمار می‌شود.2


خواص روغن لیمو ترش

برای اغلب ما روغن لیمو ترش نام چندان آشنایی نیست؛ اگر هم باشد در میان دیگر انواع روغن های گیاهی جایی در سبد غذایی ما ندارد. این در حالی ات که روغن لیمو ترش یکی از سالم رترین و بی ضررترین روغن هایی است که می تواند جایگزین نمونه های مشابه خود شود.

سفیدکننده دندان ها
برای داشتن دندان هایی سفید و دهانی سالم با خمیر دندان های قدیمی خداحافظی کنید و به یک تمیز کننده خانگی مؤثر سلام کنید. برای درست کردن یک خمیر دندان خانگی کافی است کمی جوش شیرین، روغن لیمو و روغن نارگیل را با یکدیگر ترکیب کنید تا ظرف مدت دو دقیقه به خمیر دندانی با کارایی فراوان برسید.

تمیز کننده دست ها
تصور کنید مشغول تمیز کردن خودرو یا وسایلی مشابه هستید، دستانتان غرق چربی روغن ماشینی است که به سادگی از بین نمی رود. در چنین شرایطی، کافی است مقداری روغن لیمو ترش به صابون خود اضافه کنید تا در کسری از ثانیه تمامی چربی ها روی دستتان محو شود. تمیز کنندگی قوی و جلوگیری از خشکی پوست دست از ویژگی های منحصر به فرد این روغن است.

تمیز کننده صورت
استفاده مکرر و مرتب از روغن لیمو نه تنها پوست صورت را نرم می کند بلکه موجب درخشندگی چهره هم می شود. برای داشتن پوستی ایده آل کمی روغن لیمو ترش را با جوش شیرین و عسل ترکیب کنید و هر روز از آن استفاده کنید. این ترکیب علاوه بر آنکه به از بین بردن لکه های پوستی کمک می کند به دلیل وجود لیمو و عسل دارای خواص آنتی باکتری است و مانع از بروز آکنه های پوستی می شود.

کاهش وزن
یکی از جذاب ترین خواص روغن لیمو ترش قدرت آن در کاهش وزن است. برای بهره مندی از چنین ویژگی کافی است چند قطره از این روغن را به آب اضافه کنید و سه بار در طول روز از این نوشیدنی معجزه آسا بنوشید. لیمو موجود دراین ترکیب موجب افزایش سوخت و ساز بدن می شود و از این طریق راه برای کاهش وزن باز می کند.

تقویت کننده سیستم ایمنی
از آنجایی که روغن لیمو به صورت طبیعی دارای خاصیت آنتی باکتری و آنتی اکسیدان دارد، نقش قابل توجهی در سلامت سیستم ایمنی بدن و کاهش احتمال ابتلا به عفونت و انواع بیماری ها بازی می کند. علاوه بر این، روغن لیمو تقویت سیستم لنفوای بدن قدرت دفاعی بدن را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد.3


پی نوشت:
1.www.baharnews.ir
2.www.hamshahrionline.ir
3.www.jadidtarin.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.