ابن سينا و تشيع دوازده امامي

مصحح مصري، دكتر محمد مصطفي حلمي، اين جيلاني را تنها از خلال همين كتاب توفيق التطبيق شناخته و شناسانيده است، ولي - دست كم: امروز - ما با آثار ديگري كه از علي بن فضل‏الله جيلاني (گيلاني) مي‏شناسيم - و ياد كرد آنها را به اواخر اين نوشتار موكول مي‏كنيم - مي‏توانيم شناختي دقيق‏تر و گسترده‏تر حاصل نمائيم. يك نكته اساسي درخور يادكرد اينست كه صورت كامل نام و نشان مولف توفيق التطبيق، چه در مقدمه مصحح (ص 12) و چه در آغاز متن(ص3)، بدين شكل ضبط شده
شنبه، 1 اسفند 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ابن سينا و تشيع دوازده امامي
ابن سينا و تشيع دوازده امامي
ابن سينا و تشيع دوازده امامي






شنيده بودم در مصر رساله‏اي قديمی درباره تشيع ابن‏سينا منتشر شده است، ولي تا چندي - مطابق معمول- دست خود را كوتاه و خرما را بر نخيل كرانه‏هاي نيل مي‏ديدم!؛ تا امسال دوست داناي دانشمندم، آقاي ابراهيم سپاهاني، هنگامي كه از يافته‏هاي خويش در نمايشگاه بين‏المللي كتاب تهران سخن مي‏گفت، از كتابي موسوم به توفيق التطبيق كه طبع مصر است و درباره «ابن سينا و تشيع»، ياد كرد، چون غايت اشتياق و آرزومندي مرا بدين مطلوب و مرغوب چند ساله مشاهده نمود، كريمانه كتاب را براي مطالعه و استفاده در اختيارم نهاد و بدين مكرمت بنده را گروگان منت و محبت خويش گردانيد.
نام كتاب مطبوع - آنگونه كه بر صفحه عنوان نقش بسته - «توفيق التطبيق في اثبات ان الشيخ الرئيس من الإِمامية الاثني عشرية» است. نويسنده آن، علي بن فضل‏الله جيلاني، و مصحح آن، دكتر محمد مصطفي حلمي است كه استاد فلسفه اسلامي و تصوف در دانشكده ادبيات دانشگاه قاهره معرفي شده. چـاپ نخســت آن - كه پيــش روي منـست - بـه سـال 1373هـ .ق. / 1954م. در «دار احياء الكتب العربيه»ي حلبي و شركا منتشر شده و دفتر نخست از مجموعه‏اي است كه به ياد مصطفي عبدالرزاق چاپ گرديده است (/الكتاب الأَول من سلسلة ذكري مصطفي عبدالرزاق للدراسات الإِسلامية).
اصل كتاب توفيق التطبيق كه از تراث ايران اسلامي بشمار مي‏رود و در اوايل روزگار صفوي به دست يك عالم شيعي دوازده امامي ايراني قلمي شده است، براي شناخت پيشينه انديشگي ايران و اسلام وشخص ابن‏سينا و افكار او و تصويري كه نزد پسينيانش از وي ترسيم گرديده، بسيار سودمند است.
چاپ مذكور آن هم كه با مقدمه و تعليقات دكتر محمد مصطفي حلمي همراه شده، بويژه از حيث انتقاداتي كه بر متن وارد مي‏كند، هر چند آن انتقادات بي‏وجه و بي‏اعتبار باشند، براي ما خالي از اهميت نيست، وبه ديدن و بررسيدن مي‏ارزد.
چون موضوع - علي رغم گذشت ساليان از طبع و نشر نخست متن - هنوز از طراوت و بداعت كافي برخوردارست، و بسياري از علاقه‏مندان ايراني اينگونه مباحث، از ديدار و مطالعه اصل كتاب و تعليقات و مقدمه مصحح آن، محروم‏اند. آهنگ مروري تفصيلي‏تر بر توفيق التطبيق مي‏كنيم و من الله التوفيق.
به قول مرحوم حبيب يغمايي، «اگر سودي نبخشد، زيان هم ندارد(1)»!

ابن سينا و تشيع دوازده امامي

*
مصحح مصري، دكتر محمد مصطفي حلمي، اين جيلاني را تنها از خلال همين كتاب توفيق التطبيق شناخته و شناسانيده است، ولي - دست كم: امروز - ما با آثار ديگري كه از علي بن فضل‏الله جيلاني (گيلاني) مي‏شناسيم - و ياد كرد آنها را به اواخر اين نوشتار موكول مي‏كنيم - مي‏توانيم شناختي دقيق‏تر و گسترده‏تر حاصل نمائيم.
يك نكته اساسي درخور يادكرد اينست كه صورت كامل نام و نشان مولف توفيق التطبيق، چه در مقدمه مصحح (ص 12) و چه در آغاز متن(ص3)، بدين شكل ضبط شده است: «علي بن شيخ فضل الله الجيلاني القوني الزاهدي».
نگارنده تا مدتي با مشاهده لفظ «القوني» متحير بود- و گمان ورزيهايي مي‏كرد، از جمله آنكه شايد «قونوي» / «قونيوي» باشد - ، ولي با مراجعه به فهرستهايي كه نام نويسنده را از خلال آثار متعدد فارسي و تازي‏اش بيرون كشيده و يادكرده‏اند- و مذكور خواهد افتاد - ، معلوم شد كه ضبط صحيح الفومني است «و القوني» بكلي اشتباه و نتيجه سهو ناسخ يا مصحح است. پس نويسنده توفيق التطبيق اهل شهر «فومن» گيلان بوده كه تا امروز برجاست.
گفتني است كه نام كتاب نيز ظاهراً «توفيق‏التطبيق» است و بس؛ مؤلف در متن آن را بدين اسم ناميده؛ و «في اثبات ان الشيخ الرئيس من الإِماميه الإِثني عشرية» را بايد افزوده نارواي مصحح مصري به شمار آورد.
دكتر حلمي براي تصحيح اين متن عكس دو دستنوشت را در دست داشته و به كار برده است: يكي دستنوشتي از كتابخانه ملي ملك، و ديگر يك دستنوشت متعلق به كتابخانه ليتون( lytton ) در دانشگاه عليگره.
*
متن توفيق التطبيق جيلاني مشتمل است بر يك «مقدمه» و دو «مقاله»:
جيلاني در مقدمه (صص 3-6) - پس از سپاس و ستايش خداوند و درود بر پيامبر گرامي و خاندان (صلوات الله عليه وعليهم اجمعين) با عباراتي متشيعانه- ، از ماجرايي ياد مي‏كند كه به تأليف توفيق‏التطبيق انجاميده و انگيزه اين نگارش گرديده است.
وي مي‏گويد كه درسال هزار وشصت و دو (1062)ي هجري در شهر شيراز در مجلس يكي از بزرگان (/«بعض السادات الكرام») با گروهي از علماي عظام نشسته بوده كه يكي از حاضران شروع به سخن گفتن از گروهي عالمان بزرگ مي‏كند وسخن به احوال شيخ‏الرئيس [= ابوعلي سينا] مي‏رسد. يكي، او را از كافران مي‏شمارد، ديگري از اهل سنت به حساب مي‏آورد، و يكي ديگري وي را از زيديه مي‏داند. سخن به درازا مي‏كشد و - به قول جيلاني- جزقيل و قال و اظهار كمال، از اينهمه گفتار، چيزي حاصلشان نمي‏شود. عاقبت يكي از اين جمع مشغول به سخن، رو به جيلاني مي‏كند و نظر او را جويا مي‏گردد. وي هم در پاسخ «إِنّ‏بعض الظنَّ إِثم» قرآني را خاطر نشان مي‏كند و مي‏گويد: «ما در حق او بدان چيزي معتقديم كه وي شايسته آنست؛ يعني اينكه او موحدي مؤمن است از اماميه». پرسشگر پيشين از وي مي‏پرسد:«دليل بر آنكه او از اماميه است، چيست؟»؛ و جيلاني سخنان خود ابن‏سينا را درباره خليفه و امام، در آخر فصلي از كتابش، شفا، گواه سخن خود مي‏شمارد.
جيلاني در اين مقام از مقدمه كتاب، از خاطره آن مجلس منصرف مي‏شود و بر سر اين مدعياني كه ابن‏سينا را به كفر منسوب مي‏دارند، تاختن مي‏آورد؛ مي‏گويد كه اگر از اينان بپرسند كه «آيا ابن سينا مسلمان زاده بوده‏است؟»، خواهند گفت: «آري»؛ و اگر بپرسند: «آيا شما از او فاضل‏تر و فهيم‏تر و هوشمندتر هستيد؟»، خواهند گفت: «نه»؛ و اگر بپرسند: «آيا رويگرداني وي از دين پدرانش بخاطر دنيا بوده است؟»، خواهند گفت:«نه». جيلاني سپس مي‏گويد:«پس... كاش مي‏دانستم چرا ابن‏سينا كافرشد و اينان از مسلمين‏اند!». به عبارت ديگر، جيلاني مي‏گويد كه اگر ابن سينا از اين مدعيان فهيم‏تر بوده و كفر(فرضي)اش هم به سبب دلبستگي به دنيا و انكار حقيقت نبوده و از روي شناخت، صحيح بوده، چرا اينان از او پيروي نمي‏كنند!؟
او اين سخنان مدعيان را برضد ابن سينا، بتقليد از اشاعره مي‏داند؛ «اشاعره» اي كه - به قول جيلاني - جميع قواعد حكمت را، از عليت و معلوليت، و لزوم و وجوب، تا ديگر اصول حقاني برهاني، انكار مي‏كنند.
جيلاني خاطر نشان مي‏كند كه آنچه اشاعره در «تهافتات» گفته‏اند آشكارا نشان از عدم درك كلام حكماو ناآگاهي از مرام ايشان مي‏دهد. او سپس سه ادعاي اشاعره را بر ضد فلاسفه ياد مي‏كند و مي‏گويد كه «عدم علم به جزئيات» يك توهم، «انكار حشر جسماني» يك افتراء، و «قول به قدم عالم» يك اشتباه است؛ و پس از اشاره‏هايي چند، تفصيل را به حاشيه‏اي كه بر اشارات و شفانوشته است، ارجاع مي‏دهد.
همانگونه كه دكتر محمد مصطفي حلمي هم بدرستي در تعليقات كتاب (ص 114 و 115) يادآوري كرده، سخن جيلاني در اينجا ما را به ياد غزالي مي‏اندازد. پنداري لبه تيغ انتقاد جيلاني پيش از هر كس و بيش از هر كس چهره تهافت الفلاسفهي غزالي را مي‏خراشد؛ چه، اولاً جيلاني در سخن خود از لفظ «تهافتات» استفاده كرده؛ ثانياً، سه مدعايي كه او ياد مي‏كند، سه مدعاي اصلي غزالي براي تكفير فلاسفه از جمله ابن سينا، است .به قول دكتر حلمي (ص 115) در رد اين سه مدعا، جيلاني بسيار به ابن رشد نزديك و شبيه شده است .
جيلاني در ادامه مقدمه مي‏گويد كه يكي از اهل فضل و حال كه در آن مجلس مقال وي را استماع نموده، مصرانه تفسير اين «فصل» (/ظ. فصل مورد اشاره از شفاي ابن سينا) را از او درخواسته تا احقاق حق و ابطال باطل صورت پذيرد و راي و كامه حقيقي ابن سينا روشن شود. از اين رو، جيلاني- به تعبير خودش:«مع ضيقّ المجال، و تشتّت البال، و اختلاف الأَحوال، و قلّه البضاعة، و عدم المهارة في صناعة الكلام علي وجه الكمال» - دست به كار نگارش توفيق التطبيق گرديده است.
از همين اندازه از مقدمه توفيق التطبيق مي‏توان معلوم كرد كه: اولاً، كتاب منهجي كلامي / متكلمانه خواهد داشت و نويسنده «صناعت كلام» را در كار خود داراي دخل تمام مي‏داند. ثانياً، توفيق التطبيق، در حقيقت، شرح و گزارش پاره‏اي از سخنان ابن سينا و علي الخصوص شرح بخشي است از شفا كه به بحث خليفه و امام مي‏پردازد. ثالثاً، مؤلف در كتاب به نوعي درصدد بازنمايي چهره حقيقي و دين باور مردي است كه سده‏ها پيش؛ از سوي غزالي طوسي، فقيه اشعري مذهب عصر سلاجقه، تكفير شده است .
جيلاني سفارشنامه‏اي عرفاني - اخلاقي را پايان بخش مقدمه كتاب خود قرار مي‏دهد كه باعبارت «اعلم أيّها الأخ الشّفيق و العالم الوفيق!» آغاز مي‏گردد. وي در اين سفارشنامه مخاطب را توصيه مي‏كند كه اگر مي‏خواهد «پياله‏اي از رحيق و جرعه‏اي از تحقيق» بنوشد، نخست به «تهذيب اخلاق» روي آورد و به «تخليه و تحليه» بر بنياد «شريعت» اشتغال ورزد. جيلاني در اين باب اشارات امام سجاد- عليه‏الصلاة‏والسلام- را در صحيفه كامله (اولاً درباره مكاره اخلاق و كردارهاي نكوهيده، و ثانياً درباره مكارم اخلاق و كردارهاي پسنديده» گواه اشارت خود مي‏شمارد.
سپس آيه 177 از سوره بقره را يادآوري مي‏شود و با اندازه‏هاي قرآني و عرفاني، خواننده را به طهارت قلب و سفر الي الله فرا مي‏خواند.
دكتر حلمي درست دريافته كه تعابير جيلاني در اين مقام تعابيري صوفيانه است (سنج: ص 119) ولي نبايد هم از ياد برد كه جيلاني خود با برخي قيود و عبارات مي‏خواهد سخن و روش و سفارش خود را از منهج عام متصوفه خارج كند. او اشتغال به «تخليه و تحليه» را، «علي نهج الشّريعة الشّريفة»، توصيه مي‏كند و حكمت و عمل را وقتي منجي مي‏داند كه از «شريعت» مأخوذ باشد و به پيروي از ائمّه هدي - عليهم السلام- صورت بندد.
اصل عبارت وي در اواخر مقدمه‏اش چنين است:«... و هي منجية اذا كانت مأخوذة من الشريعة الغراءِ، بالتمسّك بالعروة الوثقي، و متابعة أئمة الهدي- عليهم الصلوات و التحيات من مفيض الخيرات و البركات.»
*
مقاله نخست توفيق التطبيق (ص 9و 10) دربردارنده دو فصل است؛ هر دو موجز و كوتاه. فصل نخست، درباره وجود واجب الوجود (بالذات)، است، و فصل دوم، درباره يگانگي واجب الوجود (بالذات) و عينيت صفات وي با ذاتش (و زائد نبودن صفات بر ذات).
اين دو فصل كوتاه، يادآور نگارشهاي كلامي موجز خواجه طوسي و علامه حلي و سالكان مكتب كلامي اين بزرگواران است، از قبيل باب حادي عشر وبرخي شروح آن .
مقاله نخست، خود بيش و كم مقدمه‏اي است براي مقاله دوم كه موضوع آن موافقت كلام ابن سينا در مسأله امامت با اماميه و مخالفت او با غير ايشان.
جيلاني در آغاز مقاله دوم به خواننده تذكر مي‏دهد كه مقصود از تحرير اين رساله بيان آنست كه در مسأله امامت كلام شيخ الرّئيس موافق مذهب اماميه است و در اين باب باهمه گروههاي، ديگر مخالف مي‏باشد، براين بنياد چنان سزاوار و مصلحت مي‏بيند كه نخست مسأله امامت رابنا بر مذهب اماميه بيان نمايد، سپس به تفسير كلام شيخ‏الرئيس دست يازد و - به نحوي كه راه را بر هر گمان و گمانمندي ببندد- آن را بامذهب اماميه تطبيق دهد( سنج: ص 13).
بدين ترتيب جيلاني به تحقيق در مساله امامت و تعريف آن مي‏پردازد (ص 13 و 14) و صفاتي را كه امام بناگزير بدان متصف بايدبود ياد مي‏كند(ص 15) و به تحقيق در عصمت به طور تفصيلي دست مي‏يازد (تا ص 36). وي در ادامه (از ص 37)، امامت اميرمومنان علي بن ابي طالب - عليهماالسلام- را بنا بر «متفقات فريقين» اثبات مي‏كند.
جيلاني در بحثهاي كلامي‏اش از «محقق طوسي» (خواجه نصير) و «علامه حلي» نقل قول مي‏كند و اسلوب سخنش آشكارا تأثر وي را از مكتب كلامي اين دو متكلم بزرگ فرا مي‏نماياند.
او حتي المقدور مي‏كوشد در جايي كه هم دليل نقلي و هم برهان عقلي مي‏توان اقامه كرد، از طريق برهان عقلي وارد شود، زيرا برهان عقلي را استوارتر و يقين‏آورتر مي‏داند (سنج: ص13). وي اختصاص رساله‏اش را به دلايل عقلي تا آنجا جدي مي‏گيرد كه وقتي يكجا بيان رجحان يكي از دو نظر مختلف موقوف به ياد كرد دليل نقلي مي‏شود، از بيان رجحان تن مي‏زند و آن را به حاشيه‏اش بر كتاب كافي (حديثنامه شيخ كليني ره) وا مي‏گذارد كه قصد داشته پس از آن بنگارد (سنج: ص35).
في الجمله، بخشي از رساله جيلاني كه به تحقيق عقايد كلامي - بويژه دو بحث امامت و عصمت - مي‏پردازد، خود مي‏تواند چونان رساله متكلمانه جداگانه‏اي مورد توجه و عنايت كلام پژوهان باشد.
جيلاني پس از اين تحقيقات، به ذكر استشهادات و مناسباتي از كلام شيخ‏الرئيس دست مي‏يازد(صص 53-58) تا خواننده را بياگاهاند كه سخنان شيخ‏الرئيس موافق عقيده اماميه است. وي در اين بخش پاره‏اي سخنان ابن سينا را درمقالاتي از شفا و اشارات و پاسخش به ابوالحسن عامري و رساله‏اش، «في القوي الإِنسانيّة» (كه ضمن تسع رسائل وي چاپ شده است) و رساله معراجيه (به نص فارسي رساله) يادآور مي‏شود و ايضاح مي‏كند.
پس از آن جيلاني به مقصود اصلي‏اش از نگارش توفيق التطبيق مي‏پردازد؛ يعني شرح و گزارش فصلي از شفاي ابن سينا كه درباره خليفه و امام و وجوب طاعت ايشان است.
وي در اين قسمت، گفتار ابن سينا را بخش بخش، مُصَدَّر به عبارت «قوله» آورده و شرح كرده و نشان داده كه با مذهب اماميه موافق و با ديگر مذاهب مخالف است. بدين ترتيب گفتار ابن سينا را با باورهاي اماميه تطبيق كرده است، و رمز تسميه اثر به نام «توفيق التطبيق» همين است .
جيلاني، ثبوت حقانيت مذهب اماميه را در باب امامت و خلافت، از دو طريق مي‏داند: يكي، نص و عصمت، و ديگري، متفقات فريقين. وي در اين رساله كوشيده هر دو طريق را در سخنان ابن سينا فرانمايد و از اين رهگذر راه را بر هرگونه مناقضت و توهم ببندد (نگر:ص 96 و 97).
وي در انجامه توفيق التطبيق مي‏گويد كه اگر بخت ياري‏اش كند، ديگر فصول كتاب شفا را نيز شرح مي‏نمايد تا كساني كه شيخ‏الرئيس را به متناقض گويي و تكرار نسبت مي‏كنند، از بي‏اطلاعي خود آگاه شوند.
نگارش توفيق التطبيق، آنگونه كه از يادداشت انجامين جيلاني برمي‏آيد (ص 97)، در شهر شيراز در روز پانزدهم ماه جمادي الاولاي سال 1070 هجري پايان گرفته است .
*
نگارنده اين سطور، پس از مطالعه توفيق التطبيق تنها با تصفح چند فهرستنامه معروف نسخ خطي ايران، و نه باتفحص كامل و استقصاي بليغ، نشان آثار ديگري از علي بن فضل الله جيلاني (گيلاني) يافت كه ما را به شناختي جامع‏تر از او و آثارش رهنمون مي‏شود.
مجموعه «293 ج» متعلق به كتابخانه دانشكده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه تهران كه در اوايل سده دوازدهم و به دست يك كاتب كتابت شده است و زماني از آنِ ضياءالدين درّي بوده، دربردارنده 64 رساله است، و از جمله نگارشهايي از «علي بن شيخ فضل الله گيلاني فومني زاهدي»، از اين قرار:
1) رسالة في ابطال الخلأ
2) پرسش يكي از بزرگان گيلان و پاسخ علي بن شيخ فضل الله گيلاني فومني زاهدي به فارسي در اين كه چرا پيامبران، پيشين از يك دسته مخصوص بوده‏اند نه همه مردم (در چهار فصل؛ مورخ 1071).
(يادآوري: در اين اثر از رساله اثبات امامت وي هم ياد شده است.)
3) شرح بيت «كوركورانه مرو در كربلا....» ازمثنوي مولوي كه چون در مجالس درباره آن گفت و گو مي‏شده و از او پرسيده بوده‏اند، وي در ذي‏حجه 1066 در شيراز اين رساله را ساخته است.
4) حل اعضالات فصل ابطال التكافوُ من كتاب الشّفاء (به عربي) كه شايد همان حاشيه‏اي باشد كه در توفيق التطبيق از آن ياد كرده. اين حاشيه را پس از بازگشت از مكه مكرمه و مدينه منوره به اصفهان در مسجد عتيق كه در آنجا درس مي‏گفته نوشته و درآن از «استادنا و استادالبشر العقل الحادي عشر» ياد مي‏كند؛ نوشته صفر 1060.
5) توفيق التطبيق.
6) رساله دربيان ارادة الله (به فارسي، داراي يك مقدمه و چهار فصل و يك خاتمه، ساخته در ماه شعبان 1069 به درخواست برادري ايماني).(2)
مجموعه‏اي در كتابخانه ملي ملك (وابسته به آستان قدس رضوي ع) هست كه به تصريح فهرستنگار آن به مجموعه پيشگفته دانشگاه تهران بسيار نزديك است. نگارشهايي كه از گيلاني در اين مجموعه دستياب مي‏شوند عبارتند از:
1) رسالة في بطلان الخلأ. (همان رساله نخست رديف پيشگفته).
2) رساله‏اي در تحقيق معني اولوالعزم (ظاهراً همان رساله دوم رديف پيشگفته)
3) شرح بيتي از مثنوي (ظاهراً همان رساله سوم رديف پيشگفته)
4) رسالة في اثبات احدية الباري (به عربي). در ديباجه آن نوشته كه پس از بازگشت از سفر مكه در شهر اصفهان از او خواسته‏اند كه در اين باره چيزي بنويسد.
5) مقال في احوال الشيخ الرئيس ابوعلي سينا (همان توفيق التطبيق است).
6) رساله‏اي در ارادة الله (ظاهراً همان واپسين رساله رديف پيشگفته).
گفتني است اين مجموعه در سده سيزدهم وبه قلم كرمعلي خراساني كتابت شده است.(3)
در همين كتابخانه ملك نسخه‏اي به خط شكسته نستعليق باز از سده سيزدهم از يك نگارش فارسي علي بن فضل الله گيلاني زاهدي كه در ذي حجه 1066 در شيراز ساخته در آن هست تحت عنوان «رساله در سلوك» شناسانيده شده ولي فهرستنگار يا كاتب يا... نسبت «فومني»ي وي را بخطا «قومي» نوشته است.(4)
نسخه ديگري از توفيق التطبيق باز در كتابخانه ملك هست كه به خط نستعليق و در 7 رجب 1124 كتابت گرديده و نخستين برگ آن نونويس است .
پس لااقل سه نسخه از توفيق التطبيق در ايران، و در شهر تهران هست، كه مصحح مصري كتاب دو نسخه از آنها را نديده(5).
بنده يا هركس ديگر، تا نسخه چاپي را دست كم با يكي دو نسخه از دستنوشتهاي موجود كتاب نسنجد، درباره ميزان صحت ضبط نص اثر اظهارنظري نمي‏تواند كرد، ليك از سهو كلاني كه در ضبط نام نويسنده رخ داده، مي‏توان احتمال داد كه متن چاپي كنوني در خور اعتماد كلي نباشد.
مقدمه و تعليقات مصحح نيز چندان بهايي ندارد؛ قلت اطلاعات مصحح از پيشينه فرهنگي شيعه و فضاي فكر و فرهنگي كه مؤلف توفيق التطبيق در آن زيسته، او را از تقديم و تعليق شايسته اين اثر ناتوان ساخته است.
مصحح در جايي كه جيلاني تعريف «امام» را از «محقق طوسي» نقل مي‏كند(ص14) تعليقه‏اي زده و پس از يادكرد برخي از اهل علم و ارباب حقايق كه طوسي خوانده مي‏شده‏اند، «محقق طوسي» ي مورد نظر مؤلف را شيخ الطائفه ابوجعفر محمدبن‏حسن‏طوسي دانسته و گزارشي نسبتاً مفصل از حيات وي به دست داده است (صص 140-142)؛ حال آنكه - ظاهراً، بل يقيناً - مراد جيلاني شيخ طوسي(ره) نبوده، بلكه خواجه‏نصيرالدين طوسي (رض) را اراده نموده و اين بااندك اطلاعي از نصوص كلامي اماميه و سياق سخن اين نويسندگان قابل تشخيص است.
ذيل نام «علامه حلي» چنين تعليق نموده كه «الحلي: كنية [كذا!] ثلاثة من أفاضل علماء الكلام إِلاماميّة» (ص 143) و پس از نام بردن محقق حلي و علامه حلي و ابن فهد حلي، گفته كه اينجا مراد جمال‏الدّين حسن معروف به علامه است. اگر اين مصحح و تعليقه نويس آشنايي درستي با معارف اماميه به حاصل آورده بود، نيازي به اينهمه اين سو و آن سو رفتن نداشت و ضمناًمحتاج نبود از جايي نقل كند كه «حلي، كنيه[كذا!!]ي سه تن از افاضل كلامدانان امامي است»! باري، علي بن فضل الله جيلاني مردي است آشنا با فلسفه كه بر اشارات و شفا حاشيه نوشته؛ مطلع از نگارشها و اقوال كلامي عالماني چون خواجه طوسي و علامه حلي وشيخ صدوق، شناسنده علوم نقلي كه قصد داشته حاشيه بر كتاب شريف كافي بنگارد؛ و آگاه از مصطلحات و نگارشهاي صوفيه خاصه ابن عربي - چنان كه جايي (ص 29) به فصوص الحكم او هم ارجاع مي‏دهد.
در مقابل، مصحح مردي است كه از فرهنگ و تاريخ و نگارشهاي اماميه - به گواهي تعليقات و مقدمه‏اش- آگاهي و شناختي درست ندارد، و چون از عامه است، بيش از آنكه به فهم ژرفاي سخن مؤلف توفيق التطبيق و گزارش آن كامياب شود، درصدد پاسخگويي و دفاع از موالي خود، از جمله عمر بن خطاب (سنج:ص 223و220)، برآمده. زين رو، حق كتاب را نگزارده است و بلكه گاه عرض خود برده و زحمت ما و مؤلف داشته و آب در هاون كوفته است .
علي بن فضل الله جيلاني، نمونه يك دانشور متشرع و فلسفه دان و عرفان گراي روزگار صفوي است؛ از دانشوراني كه در شكل‏گيري انديشه‏هاي كنوني حوزه علمي تشيع سهمي بسزا داشته‏اند.
جيلاني در يكجاي توفيق التطبيق (ص29) سخني دارد كه بخوبي بيانگر مشرب عقيدتي و نگاه دين‏شناختي اوست. وي مي‏گويد:«در كلام انبياء و اوصيا ظاهري هست و باطني كه فقها مفسران ظاهر كلام ايشان‏اند، و حكما مفسران باطن كلام ايشان؛ و عرفا ميان اين دو جمع مي‏كنند، و از اين رو با آن دو گروه نزاعي ندارند. اگر كلام حكما از رموزات كلام انبيا استنباط نشده و از مشكات آثار اوصيا اخذ نگرديده باشد، حكمت نيست، ضلالت است؛ ولي اكثر نتايج افكار و يقينيات حكما از رموزات كلام و تعاليم انبيا استنباط شده، و اگر از ايشان نياموخته بودند، به گفتار و كردار ايشان اعتماد نمي‏نمودند - مانند طبيعيان.»
سزاوارست پژوهنده‏اي آشنا به كلام و حكمت شيعي، مجموعه نگارشهاي تازي و پارسي اين متأله مايه ور امامي را، بر بنياد دستنوشتهاي موجود، احيا كند، و از جمله، به تجديد تصحيح توفيق التطبيق دست يازد. احياء و نشر اين مجموعه - در يك مجلد كلان يا دو دفتر- برگي ديگر از ميراث انديشگي تشيع را غبار افشاني خواهد كرد

پی نوشت ها :

(1) يادنامه علامه محمد قزويني، به كوشش علي دهباشي، چ 1، تهران: انتشارات كتاب و فرهنگ، 1378 هـ .ش.، ص 323.
(2) سنج: فهرست نسخه‏هاي خطي كتابخانه دانشكده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه تهران، گردآوري و تنظيم: سيد محمدباقر حجتي با تحقيق و نظارت: محمدتقي دانش پژوه، صص 198 - 204.
(3) سنج: فهرست نسخه‏هاي خطي كتابخانه ملك وابسته به آستان قدس، ج 7: مجموعه و جُنگ‏ها، زيرنظر وتاليف: ايرج افشار و محمدتقي دانش پژوه، با همكاري محمدباقر حجتي و احمد منزوي، صص 454-470 .
(4) سنج: همان، همان ج، ص 187.
(5) سنج: همان، ج 5، ص 379.
(6) نسخه مورد استفاده مصحح مصري كه متعلق به كتابخانه ملي ملك بوده، آنگونه كه از توضيحات وي در مقدمه‏اش مستفاد مي‏گردد، همان نسخه كتاب كرده كرم علي خراساني است .

* ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : sm1372




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
حکمت | امام سلام می‌کند و ما جواب می‌دهیم / استاد مومنی
music_note
حکمت | امام سلام می‌کند و ما جواب می‌دهیم / استاد مومنی
حکمت | خیلی نگران تربیت بچه‌هام هستم / استاد مومنی
music_note
حکمت | خیلی نگران تربیت بچه‌هام هستم / استاد مومنی
حکمت | زیان‌کارترین انسان ها چه کسانی هستند  / استاد توکلی
music_note
حکمت | زیان‌کارترین انسان ها چه کسانی هستند / استاد توکلی
محل عجیب اختفای مهاجران غیرقانونی برای ورود به ترکیه!
play_arrow
محل عجیب اختفای مهاجران غیرقانونی برای ورود به ترکیه!
حضور مستربین در کلیپ جالب باشگاه اسپارتاپراگ پس از صعود به لیگ قهرمانان اروپا
play_arrow
حضور مستربین در کلیپ جالب باشگاه اسپارتاپراگ پس از صعود به لیگ قهرمانان اروپا
ویدیویی تاثیرگذار از یک نصحت درست!
play_arrow
ویدیویی تاثیرگذار از یک نصحت درست!
زنده شدن ماهی منجمد پس از بیرون آوردن از یخ
play_arrow
زنده شدن ماهی منجمد پس از بیرون آوردن از یخ
افشاگری جدید مارک زاکربرگ
play_arrow
افشاگری جدید مارک زاکربرگ
مصاحبه خنده‌دار ایرج نوذری در صندلی داغ با پسرش منوچهر نوذری
play_arrow
مصاحبه خنده‌دار ایرج نوذری در صندلی داغ با پسرش منوچهر نوذری
اشک‌های خواهرانه پای تشک کشتی
play_arrow
اشک‌های خواهرانه پای تشک کشتی
ادامه جست‌وجوها برای پیدا کردن کوهنورد مفقود شده در دماوند
play_arrow
ادامه جست‌وجوها برای پیدا کردن کوهنورد مفقود شده در دماوند
بازداشت مزاحمین نوامیس در جوپار کرمان
play_arrow
بازداشت مزاحمین نوامیس در جوپار کرمان
مرگ فوتبالیست اروگوئه‌ای بعد از بیهوشی در حین بازی
play_arrow
مرگ فوتبالیست اروگوئه‌ای بعد از بیهوشی در حین بازی
توصیه‌های اخلاقی رهبر انقلاب به اعضای هیئت دولت چهاردهم
play_arrow
توصیه‌های اخلاقی رهبر انقلاب به اعضای هیئت دولت چهاردهم
رئیس عدلیه: برای پیشرفت و رفع مشکلات در کنار دولت هستیم
play_arrow
رئیس عدلیه: برای پیشرفت و رفع مشکلات در کنار دولت هستیم