زنده باد ورزش!

نمی‌دانم شما از آن دست نوجوان‌هایی هستید که اهل ورزش هستند یا از آن دست هستید که اهل ورزش و جنب‌وجوش و تحرّک نیستند؛ امّا این بار قرار است درباره‌ی مهارتی به نام ورزش کردن صحبت کنیم و از شما هم دعوت‌ می‌کنیم که با ما همراه باشید!
جمعه، 18 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : فهیمه احمدی
موارد بیشتر برای شما
زنده باد ورزش!
راستش را بخواهید این روزها خیلی از ما عادت کرده‌ایم که تا مجبور نشدیم از جای‌مان جنب نخوریم! عادت کرده‌ایم جلوی تلویزیون لم بدهیم؛ تنقّلات بخوریم و با فشار دادن چند دکمه، کلّی تصاویر و برنامه‌های مختلف ببینیم و سرگرم شویم یا عادت کرده‌ایم گوشه‌ای بنشینیم و سرمان را تا گردن فرو کنیم در دنیای عجیب و غریب تبلت و گوشی همراه و صدای‌مان درنیاید. عادت بدتر این است که برای رفتن به هرجا با تنبلی تمام سوار خودرو می‌شویم و حتّی زحمت چهار قدم پیاده‌روی را هم به خودمان نمی‌دهیم؛ خب معلوم است که در چنین شرایطی تصمیم گرفتن برای ورزش برای‌مان چیزی می‌شود شبیه شاخ یک غول را شکستن!

نمی‌دانم شما از آن دست نوجوان‌هایی هستید که اهل ورزش هستند یا از آن دست هستید که اهل ورزش و جنب‌وجوش و تحرّک نیستند؛ امّا این بار قرار است درباره‌ی مهارتی به نام ورزش کردن صحبت کنیم و از شما هم دعوت می‌کنیم که با ما همراه باشید!


چرا ورزش؟

ورزش یک مهارت است که بایست آن را یاد بگیریم و تمرین کنیم. حتماً شما هم بارها شنیده‌اید که متخصّصان می‌گویند: فعّالیّت‌های جسمانی امر خیلی مهمّی در زندگی همه‌ی ماست؛ حتّی اگر این فعّالیّت‌ها لزوماً تمرین‌های حرفه‌ای ورزشی نباشند. می‌دانید قدیم‌ترها آدم‌ها، فعّال‌تر و پرجنب‌وجوش‌تر بودند و کودکان و نوجوان‌ها بازی‌های پرتحرّک و جذّابی داشتند. تا به حال اسم بازی‌های شاد کودکان و نوجوان‌های گذشته را شنیده‌اید؟

بازی‌هایی مثل لی‌لی، گرگم به هوا، وسطی و دنبال‌بازی، همگی پر از حرکت و شادی بودند؛ امّا این روزها کودکان و نوجوانان کم‌تحرّک و آرام‌ترند. پس ورزش کردن برای سلامتی جسمانی و روحی آن‌ها خیلی مهم است.

ورزش فایده‌های زیادی برای جسم و روح ما دارد. می‌دانید ورزش با بدن ما چه می‌کند؟

 
ورزش و بدن ما

نوجوان‌هایی که اهل ورزش هستند، قوی‌تر و سالم‌ترند و استخوان‌های‌شان بهتر رشد می‌کند. به‌جز این‌ها، این روزها یکی از مشکلات خیلی از نوجوان‌های دنیا که شاید خود شما هم جزوشان باشید، اضافه‌وزن است. این روزها کم نیستند نوجوان‌هایی که تپل هستند، یک شکم گرد و بزرگ دارند و حرکت کردن برای‌شان سخت است! ورزش‌های منظّم و روزانه باعث می‌شود کالری بیشتری بسوزانیم. ورزش‌هایی مثل طناب‌بازی، پیاده‌روی سریع، دوچرخه سواری و کوهنوردی و ورزش‌های تیمی مثل فوتبال، والیبال و بسکتبال، ورزش‌های خیلی خوب و مناسبی برای نوجوان‌ها هستند.
 

با ورزش یاد می‌گیریم چطور زندگی کنیم!

شاید باور نکنید، امّا ورزش معجزه می‌کند! با ورزش علاوه بر آن‌که سالم می‌مانیم، کلّی مهارت خوب برای زندگی کردن یاد می‌گیریم. ورزش علاوه بر این‌که شادترمان می‌کند، ما را برای یک زندگی اجتماعی درست و حسابی آماده می‌کند.

می‌دانید که برای خیلی از ورزش‌ها ‌بایست در یک تیم شرکت کنیم. همین باعث می‌شود دوستان بیشتری پیدا کنیم. همه‌ی ما وقتی مشغول فعّالیّتی در یک گروه هستیم، یاد می‌گیریم هدف‌های مشترکی داشته باشیم و با هم‌گروهی‌های‌مان همکاری داشته باشیم. یاد می‌گیریم مسئولیّت‌پذیر باشیم و برای این‌که گروه موفّق شود، گذشت و تلاش نشان بدهیم. این‌ها درس‌های بزرگی هستند که با ورزش یاد می‌گیریم.

علاوه بر این، مسابقه‌های ورزشی هم فرصت‌های مناسبی فراهم می‌آورند تا با مفهوم پیروزی و شکست آشنا شویم. قرار نیست همیشه پیروز باشیم؛ همین که گاه شکست بخوریم یاد می‌گیریم بیشتر تلاش کنیم.

تحقیقات زیادی نشان داده نوجوان‌هایی که اهل ورزش هستند، نسبت به آن‌هایی که ورزش نمی‌کنند تفاوت‌هایی دارند:

 آنها اعتماد به نفس بیشتری دارند؛

دوستان بیشتری دارند؛

با خانواده‌های خود ارتباط بهتری دارند؛

شادتر و پرانرژی‌ترند؛

رفتارهای خطرناک کم‌تری انجام می‌دهند.

همه‌ی این‌ها نشان می‌دهد ورزش می‌تواند یک دوست عالی برای روزهای نوجوانی و حتّی همه‌ی زندگی ما باشد؛ فقط کافی است ورزش مورد علاقه و مناسب خودمان را پیدا کنیم و در محیط مناسبی ورزش را شروع کنیم.

پس زنده باد ورزش!


منبع:
مجله باران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.