آشنایی با خواص چای سفید

چای سفید از گیاه Camellia sinensis تهیه می‌شود. قبل از اینکه این گیاه به رشد کامل برسد و زمانی‌که برگ‌ها و جوانه‌های آن به‌رنگِ سفید هستند،‌ از ساقه‌ی گیاه چیده می‌شوند. همراه ما باشید، در این نوشته به بررسی خواص چای سفید و فواید آن برای بهبود و حفظ سلامتی بدن می‌پردازیم.
شنبه، 19 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خواص چای سفید
چای سفید نوعی چای است که از جوانه‌ها و گلبرگ‌های تازه گیاه چای به دست می‌آید. برخی خواص چای سفید را می‌توان کاهش خطر ابتلا به سرطان، رفع اختلالات قلب و عروق و بهبود سلامت دهان دانست. چای سفید دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد پیری است و مصرف آن به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند.

نام گذاری چای سفید ناشی از پرزهای سفید نقره‌ای جوانه‌های نشکفته گیاه چای است که به آن ظاهری سفید می‌دهد، هر چند دم کرده آن به رنگ زرد کم رنگ است.


چای سفید چیست؟

برای چیزی که "چای سفید" نامیده می‌شود، مدارک مختلفی وجود دارد. اساسا، چای که بعد از خشک شدن به هیچ وجه پردازش نشده، اغلب به نام چای سفید نامیده می‌شود. نام "چای سفید" نیز به چای داده شده است که از جوانه های نابالغ یا جوان ساخته شده است، که منجر به طعم ملایم چای بعد از دم کردن می‌شود.

در هر صورت چای سفید برگ گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) می‌باشد که یکی از محبوب‌ترین انواع چای در جهان است.

برخی از خواص چای سفید عبارتند از:

کاهش خطر ابتلا به سرطان

رفع اختلالات قلب و عروق

بهبود سلامت دهان

جلوگیری از پیری زودرس

رفع سردرد

کاهش وزن

چای سفید دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد پیری است و مصرف آن به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. مصرف چای سفید می‌تواند از پوست بدن در مقابل اشعه UV  محافظت کند و با خواص ضد باکتریایی، بدن را از عفونت‌های مختلفی که باعث ایجاد باکتری می شود، محافظت می کند.


ارزش تغذیه‌ای چای سفید

چای سفید حاوی مواد مغذی و خواص ضد میکروبی است که بدن را در برابر بیماری‌های مختلف محافظت می کند. حاوی تانن‌ها، فلوراید و فلاونوئیدها مانند کاتچین‌ها و پلی فنل‌ها است. اینها مسئولیت مزایای بهداشتی مختلفی را که چای سفید ارائه می دهد، مسئول می‌داند.

برخی از خواص و مزایای چای سفید عبارتند از:


دارای خواص آنتی اکسیدانی

وجود رادیکال‌های آزاد در بدن باعث آسیب به اندام‌های مختلف بدن می شود. چای سفید حاوی پلی فنل است که در خنثی سازی این رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که چای سفید ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی ارگان‌ها و همچنین پلاسما را افزایش دهد.

مطالعه دیگری به منظور بررسی اثرات عصبی حفاظت از عصاره چای سفید بر روی سمیت پراکسید هیدروژن انجام شد. نتایج این مطالعه نشان داد که خواص آنتی اکسیدانی عصاره چای سفید از عصب سلولی محافظت می‌کند.


خواص ضد پیری

چای سفید خواص ضد پیری دارد! حضور رادیکال‌های آزاد به شدت به روند پیری زودرس منجر می‌شود. چای سفید با داشتن املاح آنتی اکسیدانی خطر ابتلا به پیری زودرس را کاهش می‌دهد.


حفظ سلامت پوست

مصرف چای سفید می‌تواند به حفظ سلامت پوست و جوان ماندن پوست کمک کند. برای بهبود پوست آسیب دیده، استفاده استفاده از این چای به دلیل خواص آنتی اکسیدانی توصیه شده است. همچنین چای سفید در محافظت از پوست در برابر اثرات نور ماوراء بنفش مفید است.1


جلوگیری از تشکیل سلول های چربی جدید

هنگامیکه ما مواد غذایی زیادی را در هر وعده غذایی مصرف می کنیم بصورت چربی در بدنمان انباشته و ذخیره می شوند و بعد ها می توانیم از انرژی آنها استفاده کنیم. سلول های شناخته شده در طول این روند به عنوان سلول های preadipocyte توسط بدن به سلول های چربی یا adipocytes تبدیل می شود. یک مطالعه توسط محققان نشان داد که با نوشیدن چای سفید دیگر تمام میزان جذب کالری که شما میخورید در بدن کاهش می یابد و چای سبز از ایجاد تشکیل سلول های چربی جدید در بدن جلوگیری می کند.


مبارزه با چربی ها

بدن ما چربی های اضافه را بصورت انتشار انرژی در بدن یا اکسیداسیون آزاد می کند. اکسیداسیون چربی به افزایش وزن شما مرتبط است و با مطالعاتی که نشان می دهد افراد لاغر دارای اکسیداسیون چربی بالایی هستند و افرادی که چاق هستند اکسیداسیون چربی کمتری دارند. اگر شما فردی چاق هستید می توانید با نوشیدن چای سفید میزان اکسیداسیون بدن را کاهش دهید. تحقیقات نشان می دهد که کافئین موجود در چای سفید می تواند اکسیداسیون چربی را به حداقل میزان از طریق فعال شدن سیستم عصبی مرکزی تحریک کند. تحقیقات همچنین نشان داده است که چای سفید باعث تخریب چربی از سلول های چربی بالغ می شود.


کاهش مقدار جذب کالری

Epigallocatechin gallate یک پلی فنول موجود در چای سفید است که می تواند میزان جذب کالری را کاهش دهد. برای این خاصیت چای سفید مطالعاتی بر روی موش ها صورت گرفت که نتیجه آزمایش مثبت بود نشان داد که با نوشیدن چای سفید میزان جذب کالری کاهش پیدا می کند. این موضوع در چای سبز نیز صدق می کند ولی در چای سفید میزان این خاصیت بیشتر می شود.


افزایش متابولیسم

میزان متابولیسم شما به میزان کالری که بدن شما می سوزاند بستگی دارد و بنابر این میزان تعیین می شود. متابولیسم بالا نیز مختص زمانی است که شما در حال سوزاندن و میزان زیادی چربی هستید. میزان متابولیسم نیز تا حدودی به ژنتیک بستگی دارد اما با داشتن رژیم غذایی مناسب می توانید این محدودیت را رفع کنید و میزان آنرا به بهترین سطح برسانید. همچنین با افزایش میزان متابولیسم وزن شا کاهش پیدا خواهد کرد و رابطه بین متابولیسم و میزان وزن ، رابطه ایی عکس می باشد. بنابراین با نوشیدن چای سفید می توانید میزان متابولیسم را افزایش دهید و در نتیجه لاغر خواهید شد.

چای سفید را بعد از وعده های غذایی تان بنوشید و دیگر استفاده از شکر و نمک را به کمترین مقدار کاهش دهید.2


کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

بیماری‌ قلبی یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ‌ومیر به‌شمار می‌رود. این بیماری کاملا با التهاب مزمن در ارتباط است که خود به‌تنهایی به عوامل متفاوتی ازجمله رژیم غذایی، ورزش و عادت‌های رفتاری مثل سیگارکشیدن بستگی دارد.

پلی‌فنول‌های موجود در چای سفید می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را از چند روش مختلف کاهش دهند. برای مثال، نتایج بررسی‌های مختلف نشان داده است که پلی فنول‌ها می‌توانند به رگ‌های خونی کمک کنند و ایمنی را افزایش دهند. نتایج بررسی‌های بیشتر نشان داد که پلی فنول‌ها می‌توانند از اکسیدشدن کلسترول مضر LDL جلوگیری کنند؛ این نوع کلسترول از دیگر عوامل مؤثر در ایجاد بیماری‌ قلبی به‌شمار می‌رود.

دانشمندان با بررسی‌های بیشتر متوجه شدند افرادی که روزانه بیش از سه فنجان چای می‌نوشند،‌ در حقیقت، این کارشان، خطر ابتلا به بیماری قلبی را به میزان ۲۱ درصد کاهش می‌دهد. با وجود نتایج امیدبخشی که پیرامون خواص چای سفید به‌دست آمده، بهتر است موارد دیگری مثل خوردن میوه و سبزیجات، ورزش منظم و استراحت و خواب کافی را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود قرار دهید تا از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کنید.


حفاظت از دندان‌ها در برابر باکتری‌ها

چای سفید یکی از بهترین منابع فلوراید، کاتچین‌ها و تانن‌ها به‌شمار می‌رود. ترکیب این مولکول‌ها می‌تواند با مقابله در برابر قند و باکتری‌ها، به تقویت بیشتر دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند.

فلوراید با افزایش مقاومت سطوح دندان در برابر حمله‌های اسیدی باکتری‌ها و قندها می‌تواند از ایجاد حفره‌های دندانی جلوگیری کند.

چای سفید سرشار از کاتچین‌ها (نوعی آنتی‌اکسیدان گیاهی) است. تحقیقات نشان داده‌اند که این آنتی‌اکسیدان می‌تواند رشد پلاک‌های باکتریایی را مهار کند (از بین بردن پلاک دندان).

تانن‌ها نوع دیگری از پلی فنول‌ها هستند که در چای سفید وجود دارند. ترکیب تانن‌ها و فلوراید نیز همانند کاتچین‌ها می‌تواند از میزان رشد پلاک‌های باکتری جلوگیری کند.


مبارزه با سرطان

چای سفید دارای ترکیباتی است که می‌تواند در جریان مقابله‌ با سرطان مؤثر باشد.

سرطان دومین عامل مرگ و میر در بسیاری از کشورهاست. خوشبختانه بسیاری از مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که چای سفید می‌تواند خاصیت ضدسرطانی داشته باشد. در یکی از این مطالعات مشخص شد که عصاره‌ی چای سفید می‌تواند در ازبین‌بردن سلول سرطانی در چند نوع از سرطان ریه مؤثر باشد.

بررسی‌های بیشتر نشان داد که عصاره‌ی این چای می‌تواند رشد سلول‌های مربوط به سرطان روده‌ بزرگ را سرکوب و از گسترش آنها جلوگیری کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عصاره‌ی چای سفید همچنین مانع از آسیب مولکول‌های مضر به سلول‌های سالم می‌شوند.

البته برای اثبات خاصیت ضدسرطانی چای سفید باید تحقیقات بیشتری انجام شود.


مقابله با پوکی استخوان

یکی دیگر از خواص چای سفید این است که می‌تواند در مقابله با پوکی استخوان مؤثر باشد. این بیماری که اکثرا افراد مسن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، می‌تواند به آسیب و کاهش کیفیت زندگی افراد منجر شود.

مطالعات نشان داده‌اند که رادیکال‌های آزاد و التهاب مزمن می‌توانند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند. این عوامل می‌توانند سلول‌های مؤثر در رشد استخوان‌ها را سرکوب و درعوض، سلول‌های تضعیف‌کننده‌ی استخوان را تقویت کنند. اما کاتچین‌های موجود در چای سفید با سرکوب سلول‌های تضعیف‌کننده، با این عوامل مخرب مقابله می‌کنند. میزان کاتچین‌ها در چای سفید، بیشتر از چای سبز و سیاه است.3


ضد آفتاب طبیعی

در یک مطالعه، دانشمندان کشف کردند که مالیدن عصاره چای سفید به پوست به دلیل مقادیر بالای پلی فنول هایی که دارد باعث محافظت در برابر اشعه های مضر نور خورشید شده و خطر ابتلا به آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.


تقویت و افزایش رشد مو

گفته می شود که چای سفید به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به تقویت فولیکول ها کمک کرده، خطر ابتلا به ریزش مو را کاهش داده و باعث افزایش رشد آن ها می شود.


افزایش باروری

مطالعات متعدد نشان داده است که چای سفید به افزایش باروری به ویژه در مردان کمک می کند؛ در یک بررسی حیوانی در پرتغال مشخص شده که چای سفید از آسیب اکسیداتیو بیضه ناشی از رادیکال های آزاد بدن جلوگیری می کند و باعث حفظ کیفیت اسپرم و بهبود حرکت آن ها می شود.


بهبود سلامت مغز

تحقیقات نشان می دهد که چای سفید ممکن است به دلیل مقادیر بالای کاتچین که دارد به بهبود سلامت مغز کمک کند؛ مطالعات آزمایشگاهی در دانشگاه سان خوزه اسپانیا در سال 2011 نشان داد که عصاره چای سفید به طور موثر سلول های مغزی را در مقابل استرس اکسیداتیو محافظت می کند. چای سفید همچنین حاوی آنتی اکسیدان هاست که می تواند به بهبود عملکرد شناختی در سالمندان کمک کند و خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری های آلزایمر و پارکینسون را در آن ها کاهش دهد.


کاهش مقاومت به انسولین

انسولین هورمون فوق العاده مهمی است که مواد مغذی را از جریان خون به سلول ها منتقل کند تا بعدا استفاده کند. در برخی افراد سلول های بدن پاسخ مناسبی به انسولین نمی دهند بنابراین جذب گلوکز دچار مشکل شده و قند خون افزایش می یابد به این مشکل مقاومت به انسولین گفته می شود. متاسفانه، مقاومت به انسولین خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و سندرم متابولیک را افزایش می دهد. مطالعات متعدد نشان می دهد که چای سفید به دلیل مقادیر بالای پلی فنول هایی که دارد مقاومت به انسولین را کاهش داده و خطر ابتلا به افزایش قند خون را از بین می برد.


کلیه

یک مطالعه در سال 2015 در لهستان نشان می دهد که مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و کاتچین موجود در چای سفید به سم زدایی کلیه ها کمک کرده و خطر ابتلا به نارسایی کلیوی را کاهش می دهند. یک مطالعه در چین بر روی موش صحرایی نشان داده که کاتچین ها می توانند سنگ کلیه را درمان کنند.


کبد

مطالعات در چین نشان داده که کاتچین های موجود در چای سفید خطر ابتلا به هپاتیت را کاهش می دهند. یک مطالعه در آمریکا نشان داده که کاتچین ها به دلیل خواص ضد ویروسی که دارند خطر ابتلا به بیماری کبدی از جمله هپاتیت B را کاهش می دهند. توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف چای سفید به دلیل مقادیر بالای کاتچین می تواند باعث سمی شدن کبد شود به همین دلیل توصیه می شود که قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.


کم کاری تیروئید

یک مطالعه در هند نشان می دهد که کاتچین های موجود در چای سفید خطر ابتلا به بیماری هیپوتیروئیدیسم یا کم کاری تیروئید را کاهش می دهد.


حفاظت در برابر پارکینسون و آلزایمر

پلی فنول هایی مثل اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) که در چای سفید به فراوانی یافت می شوند، می توانند خطر ابتلا و گسترش بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر را کاهش دهند. دانشمندان درنتیجه ی مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی دریافتند که اپی گالوکاتچین گالات می تواند رادیکال های آزاد را سرکوب کند و التهاب را کاهش دهد. این پلی فنول در مجموع، تأثیر عوامل مخرب دیگری را که در بروز این بیماری ها مؤثر هستند کاهش می دهد. برای مثال، مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که اپی گالوکاتچین گالات می تواند مانع از توده و انبوه شدن پروتئین ها شود. پیچیدن و توده شدن پروتئین ها یکی از عوامل ابتلا به پارکینسون و آلزایمر به شمار می رود؛ چراکه این حالت به افزایش التهاب و آسیب سلول های مغزی منجر می شود. مطالعات انسانی زیادی انجام شده که تأثیر نوشیدن چای سفید بر کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را اثبات می کند. برای مثال، دانشمندان با بررسی هشت مطالعه ی مختلف که با حضور ۵۶۰۰ نفر انجام شده، به این نتیجه رسیدند که خطر ابتلا به پارکینسون در افرادی که چای می نوشند، ۱۵ درصد کمتر از افرادی است که به نوشیدن چای عادت ندارند. بررسی ۲۶ مطالعه و ۵۲۵۰۰ نفر نشان می دهد که نوشیدن چای به صورت روزانه می تواند خطر ابتلا به اختلالات مغزی مثل آلزایمر را تا ۳۵ درصد کاهش دهد.4


پی نوشت:
1.www.zoomlife.ir
2.www.namnak.com
3.www.chetor.com
4.www.saednews.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما