کلم کولارد و فواید آن

کولارد سبز (به انگلیسی: Collard greens) نوعی کلم است که برگ‌هایش به رنگ سبز است.این گیاه دارای برگ های خوراکی است و هم به عنوان یک گیاه زینتی استفاده می شود.
سه‌شنبه، 22 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کلم کولارد و فواید آن
کولارد نیز مانند گل کلم و کلم بروکلی از بازماندگان کلم های وحشی است.مصرف کردن این گیاه به عنوان خوراکی از زمان های ماقببل تاریخ در آسیای صغیر سرچشمه گرفت و توسط گروهی از سلت‌ها در حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد به اروپا گسترش یافت.. کاشت کولارد از زمان های روم باستان رواج داشت.اولین معرفی کولارد سبز به ایالات متحده به اواخر قرن ۱۷ بر می گردد و آن را به عنوان یک ماده جدایی ناپذیر در غذاهای سنتی جنوب آمریکا استفاده می کنند.

در ادامه این مطلب به معرفی برخی از خواص کولارد می پردازیم با ما همراه باشید.


تقویت کننده رشد مو است

کولارد سبز سرشار از ویتامین E، فیبر و آهن است که به رشد مو کمک می‌کنند. یک فنجان کولارد سبز حاوی ۱۰% پروتئین است که قدرت ساقه مو را افزایش داده و احتمال آسیب را کاهش می‌دهد. بنابراین، باعث رشد سریع مو می‌شود.


پوست سر را سالم نگه می‌دارد

ویتامین A سلامتی پوست را حفظ کرده و از ایجاد شوره سر جلوگیری می‌کند. کولارد سبز، منبعی سرشار از ویتامین A است.


از ریزش مو جلوگیری می‌کند

معمول‌ترین دلیل ریزش مو، کمبود آهن است. هر فنجان کولارد سبز حاوی ۱۲% آهن است که نیاز روزانه به آهن را تامین کرده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.


ضد پیری است

ویتامین A به کاهش چین و چروک معروف است. کولارد سبز، سرشار از ویتامین A است و بنابراین چین و چروک را کاهش داده و مانند یک عامل ضد پیری عمل می‌کند.


لکه‌ها را کاهش می‌دهد

درصد بالای ویتامین C موجود در کولارد سبز، لکه‌های سیاه و قهوه‌ای زشت را کاهش می‌دهد. همچنین، پوست را سفت و درخشان می‌کند. ویتامین C موجود در کولارد سبز، به درمان آفتاب سوختگی نیز کمک می‌کند.


پوست را مرطوب می‌کند

مصرف سالم ویتامین E برای حفظ انعطاف‌پذیری، آبرسانی و مرطوب کردن پوست مهم است. کولارد سبز، سرشار از ویتامین E است که پوستی درخشان را به شما هدیه می‌دهد. این ویتامین، توانایی پوست در مبارزه با اشعه ماوراء بنفش را نیز تقویت می‌کند.


استخوان‌ها را تقویت می‌کند

کمبود ویتامین K باعث ضعیف شدن استخوان و شکستن آن می‌شود. مصرف کافی ویتامین K برای حفظ سلامت و قدرت استخوان‌ها لازم است. ویتامین K به جذب پروتئین و کلسیم نیز کمک کرده و دفع آن از بدن را محدود می‌کند. یک فنجان کولارد سبز پخته، ۷۷۰ میکروگرم ویتامین K دارد که بالاتر از ۱۰۰% تجویز روزانه است.


با سرطان مبارزه می‌کند

از ۱۹۸۰، مصرف سبزیجات سبزرنگ با کم شدن خطر ابتلا به سرطان مرتبط شده است. این سبزیجات سبزرنگ حاوی گلوکوزینولات است که ترکیبات حاوی سولفور هستند و از سرطان در سطوح مختلف آن، پیشگیری می‌کنند. کولارد سبز مقدار زیادی کلروفیل دارد که تاثیرات مضر غذاهای گریل شده را از بین می‌برد. به همین دلیل است که غذاهای گریل شده باید در کنار سبزیجات سبزرنگ مانند کولارد سبز میل شوند.


دیابت را درمان می‌کند

کولارد سبز حاوی فیبر است که مسئول حفظ گلوکز در بدن است. این سبزیجات، آنتی اکسیدان آلفا لیپوئیک نیز دارد که سطح گلوکز در بدن را پایین می‌آورد، حساسیت به انسولین را بالا برده و از استرس اکسیداتیو ناشی از تغییرات در بدن فرد دیابتی نیز جلوگیری می‌کند.


گوارش را تقویت می‌کند

مقدار بالای فیبر و آب موجود در کولارد سبز، دستگاه گوارش را تقویت می‌کند. همچنین، یبوست را درمان کرده و سلامت لوله گوارش را حفظ می‌کند. استفاده منظم از کولارد سبز می‌تواند به تقویت گوارش به شما کمک کند.


خلق و خو و خواب را بهبود می‌بخشد

کولین به خواب خوب، حافظه، یادگیری و حرکات ماهیچه کمک کرده و فولات با کمک به تولید هورمون حس خوب در بدن، افسردگی را درمان می‌کند. کولارد سبز، سرشار از کولین است و ۴۴% فولات دارد، بنابراین به داشتن خواب خوب و خوشحال بودن کمک می‌کند.


وزن شما را کنترل می‌کند

کولارد سبز خام، کالری بسیار پایینی دارد. هر ۱۰۰ گرم از آن فقط ۳۰ کالری دارد و سرشار از فیبر رژیمی است. این بهترین رژیم برای کنترل وزن است.


از یبوست جلوگیری می‌کند

آب کولارد سبز خام، به دلیل داشتن فیبر رژیمی می‌تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند. این سبزیجات به روده کمک می‌کند تا غذا را به راحتی هضم کرده و باعث تسهیل دفع می‌شود.


کلسترول LDL را کنترل می‌کند

کولارد سبز خام هیچ کلسترولی ندارد و حاوی فیبر رژیمی حل شدنی و حل نشدنی است. این ویژگی به کنترل کلسترول LDL و پایین آمدن کلی کلسترول کمک می‌کند.


از مخاط روده محافظت می‌کند

آب کولارد سبز خام می‌تواند به دلیل داشتن روی از مخاط روده محافظت کند. به سرعت بهبود مخاط در هنگام اسهال نیز کمک می‌کند.


فشار خون طبیعی را حفظ می‌کند

آب کولارد سبز خام حاوی ماده معدنی پتاسیم است و سدیم کمی دارد. این برای حفظ فشار طبیعی خون مفید است.


از بیماری قلبی جلوگیری می‌کند

توانایی آب کولارد سبز خام در کاهش کلسترول می‌تواند از بیماری قلبی جلوگیری کند. به علاوه، پتاسیم آن به تنظیم انقباض طبیعی قلب کمک می‌کند.

در ادامه با برخی از سالم ترین سبزیجات برگدار بیشتر آشنا می شویم.2


ارزش غذایی کولارد سبز

برگ های کولارد به واقع یک فوق ستاره در دنیای سبزیجات محسوب می شود. برای درک بهتر این موضوع شاید ذکر این نکته کافی باشد که یک وعده از برگ های کولارد بیشتر از یک لیوان شیر کلسیم دارد! همچنین کولارد از چندین ویژگی ضد سرطانی برخوردار است و یکی از بهترین سبزیجات برگدار برای کاهش کلسترول محسوب می شود. کولارد سرشار از ویتامین های K، C، و A است.

کولارد سبز در تمام طول سال کشت می شود اما کشت این گیاه در ماه های سرد سال باعث خوشمزه تر و مغذی تر شدن آن می شود. برای بهترین شدن طعم کولارد ، برگ های آن را قبل از اینکه به حداکثر اندازه خود برسند آنها را از ساقه جدا می کنند. ضخیم تر شد برگ ها در عطر و طعم تاثیر نمی‌گذارد. کولارد تازه را می تواند برای تا ۱۰ روز نگهداری کرد ولی به صورت منجمد یا در دمای بالای (۱ ° C) و در رطوبت بالا (۹۵٪). در یخچال و فریزر خانگی باشد، برگ های تازه کلم را می توان برای حدود سه روز نگهداری کرد.3


پی نوشت:
1.www.delgarm.com
2.www.sepandjam.ir
3.www.fardinkesht.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.