آشنایی با فواید هویج بنفش

هویج بنفش به خصوص از نظر ارزش غذایی و خواص از دیگر انواع هویج متفاوت است. به طور کلی هویج بسیار مغذی است. اما هویج بنفش غنی از آنتی اکسیدان های قوی است که برای مبارزه با التهاب مفیدند.
چهارشنبه، 23 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید هویج بنفش

تاریخچه و ارزش غذایی هویج بنفش

اگر چه اکثر افراد تصور می کنند که رنگ اصلی هویج نارنجی است اما هویجی که در گذشته استفاده می شد در اصل بنفش یا سفید بود. اولین شواهد تاریخی در مورد استفاده از هویج به ایران و قرن ۱۰ میلادی باز می گردد. رنگ هویجی که آن زمان در ایران استفاده می شد ارغوانی و سفید بود.

اما هویج های مدرن و نارنجی امروزی احتمالا یک نژاد جدید از هویج زرد هستند که به دلیل جهش ژنتیکی تولید شده اند. هویج قرمز و بنفش، گونه های شرقی این ماده در نظر گرفته می شوند. در حالی که هویج زرد، نارنجی یا سفید به عنوان هویج غربی شناخته می شوند.


ارزش غذایی

همه انواع هویج، مستقل از رنگشان، با انواع مواد مغذی مانند فیبر، پتاسیم، ویتامین C، منگنز، ویتامین A و بعضی از ویتامین های B غنی شده اند. علاوه بر این، این ماده بسیار کم کالری است. به طوری که با مصرف ۱ فنجان (۱۲۸ گرم) هویج خام فقط ۵۲ کالری دریافت می کنید.

میزان آنتی اکسیدان آنتوسیانین عاملی است که باعث می شود هویج بنفش ماده غذایی منحصر به فردی باشد.

آنتوسیانین ها متعلق به خانواده پلی فنول ها هستند و در میوه ها و سبزیجات بنفش مانند انگور قرمز، سیب زمینی بنفش، کلم بنفش و هویج بنفش یافت می شوند.

آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین ها به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کنند. این استرس به عدم تعادل بین مولکول های واکنشی که به نام رادیکال های آزاد شناخته می شوند و آنتی اکسیدان های موجود در بدن اشاره دارد. استرس اکسیداتیو به بیماری هایی مانند سرطان، ضعف قدرت ذهنی، بیماری های قلبی و پیری مرتبط است.


این ماده حاوی آنتی اکسیدان های قوی است

آنتوسیانین ها آنتی اکسیدان های پلی فنول هستند که دارای خواص زیادی برای بدن هستند. رژیم های غذایی حاوی موادی غنی از آنتوسیانین ها مانند هویج بنفش ممکن است از بدن در برابر بیماری های خاص، مخصوصا بیماری هایی که با التهاب ارتباط دارند، محافظت کنند.

آنتوسیانین ها با کاهش ترکیبات بالقوه مضر مثل سیتوکین های التهابی، به عنوان عوامل ضد التهابی در بدن عمل می کنند. کاهش این ترکیبات ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های خاص مانند بیماری های قلبی را کاهش دهد.

به عنوان مثال، بررسی انجام شده بر روی ۲۴ مطالعات نشان داد افرادی که رژیم غذایی غنی از آنتوسیانین دارند، جریان خون و عملکرد رگ های خونی شان بهتر است. ضعف در جریان خون و کاهش عملکرد رگ های خونی علت شایع بیماری های قلبی است. به همین دلیل بهبود این عوامل خطر ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های قلبی را کاهش دهد.

یک مطالعه بزرگ که شامل ۳۴۰۰۰ زن بود نشان داد که مصرف روزانه ۰٫۲ میلی گرم آنتوسیانین، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. آنتوسیانین ها همچنین در مقابل ضعف روانی از بدن محافظت می کنند.

بررسی ۷ مطالعه نشان داد که یادگیری و حافظه کلامی در کودکان، بزرگسالان و افراد مسن پس از خوردن غذاهای غنی از آنتوسیانین ها بهبود می یابد. علاوه بر این، مطالعات بزرگ نیز نشان داده اند که افزایش مصرف غذاهای غنی از آنتوسیانین ها خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد.

علاوه بر آنتوسیانین ها، در هویج بنفش سایر آنتی اکسیدان های پلی فنولی مانند اسید کلرژن و اسید کافئیک نیز یافت می شود. در حقیقت، در هویج بنفش به طور متوسط ​​نه برابر سای رانواع هویج آنتی اکسیدان پلی فنول یافت می شود. پلی فنل ها باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، کاهش قدرت ذهنی و برخی انواع سرطان می شوند.


می تواند از ابتلا به بیماری های خاص جلوگیری کند

تحقیقات نشان داده اند که هویج بنفش ممکن است از ایجاد بیماری های خاص، از جمله سندرم متابولیک و بیماری های التهابی روده جلوگیری کند.

سندرم متابولیک
سندرم متابولیک بیماری است که از طریق خوشه ای از علائم مانند افزایش چربی شکم و کلسترول بالا، فشار خون و میزان قند خون مشخص می شود. سندرم متابولیک خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و مرگ و میر را افزایش می دهد.

آنتوسیانین های موجود در هویج بنفش ممکن است به کاهش کلسترول و کاهش قند خون کمک کنند. این دو هر دو نشانه ای از سندرم متابولیک هستند. مطالعات حیوانی نشان داده اند که هویج بنفش ممکن است نشانه های دیگر مرتبط با سندرم متابولیک را بهبود بخشد.

مطالعه انجام شده بر روی موش های مبتلا به سندرم متابولیک نشان داد که رژیم غذایی حاوی آب هویج بنفش، علائم مرتبط با بیماری متابولیک، از جمله کبد چرب، قند خون بالا، فشار خون بالا و سفتی عضلات قلب را بهبود می دهد یا معکوس می کند.

یک مطالعه ۸ هفته ای دیگر نیز نشان داد که موش های مبتلا به سندرم متابولیک که از رژیم غذایی پرچرب و حاوی هویج بنفش استفاده می کنند، فشار خون و مقاومت به انسولین شان نسبت به موش های گروه کنترل بیشتر بهبود پیدا می کند.

اگر چه این نتایج امیدوار کننده است، اما به مطالعات بیشتری برای نتیجه گیری در مورد تاثیر هویج بنفش بر روی سندرم متابولیک نیاز داریم.

کولیت و بیماری های التهابی روده
بیماری التهابی روده (IBD) به التهاب مزمن در تمام یا بخشی از دستگاه گوارش گفته می شود. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده اند که هویج بنفش ممکن است از برخی بیماری های التهابی روده مانند کولیت زخمی جلوگیری کند.

یک مطالعه نشان داد که موش های مبتلا به کولیت که پودر هویج بنفش استفاده کردند با کاهش سطح پروتئین های التهابی مانند فاکتور نکروز تومور و اینترلوکین ۶ در مقایسه با سایر روش های درمانی مواجه شدند.

مطالعه ای آزمایشگاهی که به بررسی اثرات عصاره هویج بنفش بر روی کاهش التهاب سلولی روده پرداخت، نتایج مشابه ای را به دست آورد. محققان در این مطالعه نتیجه گرفتند که خواص ضد التهابی هویج بنفش به محتوای آنتی اکسیدانی قدرتمند آن که به نام آنتوسایانین شناخته می شود، باز می گردد.1


تأثیر آن در کاهش وزن

باید بدانید که هویج بنفش کم کالری است. شما می توانید این ماده غذایی را به صورت خام یا بخارپز مصرف کنید. هویج بنفش سیرکننده بوده و حاوی میزان زیادی فیبر است.

بهتر است بدانید که این ماده غذایی مفید به هضم غذا نیز کمک می کند. با این تأثیر هویج بنفش، نه تنها می توان میزان قند خون را کاهش داد بلکه به دلیل فیبرهای موجود در آن مواد مغذی را بیشتر و بهتر جذب کرد.

توجه داشته باشید که بیشترین میزان فیبرهای موجود در این نوع هویج محلول در آب نیستند. این فیبرها در دستگاه گوارش آب را جذب و ترکیبی ژل مانند درست می کنند که حجم زیادی از معده را اشغال می کند. به مرور که این فیبرها وارد روده ها می شود سموم را با خود حمل کرده و زمانی که وارد جریان خون می شوند میزان کلسترول را نیز کاهش می دهند.


کاهش واریس

هویج بنفش می تواند باعث کاهش درد و فشار در افرادی شود که دچار رگ‌های واریسی یا نارسایی کلیوی هستند. این خاصیت هویج بنفش نیز ناشی از وجود آنتوسیانین ها است که به دلیل خاصیت ضدالتهابی خود باعث کاهش درد می شوند. علاوه بر این، این ترکیبات آنتی اکسیدانی قادر به تحریک جریان خون نیز هستند. هویج بنفش باعث فعال شدن مجموعه ای از پروتئین ها می شود که قادر هستند جداره رگ‌های آسیب دیده را فعال کنند و سلامت سیستم عروقی بدن را بهبود دهند. البته باید بدانید که این ماده غذایی نمی تواند به طور کامل باعث محو شدن واریس ها شود اما تأثیر زیادی در کاهش درد و علائم آن دارد.


پیشگیری از سرطان کولون

هویج بنفش قادر است که سلامت قلب را بهبود دهد، خواص ضدسرطانی دارد و باعث کاهش کلسترول بد خون می شود. قدرت آنتی اکسیدانی آنتوسیانین های موجود در این نوع هویج برای افراد دیابتی مفید است.

هویج بنفش مانند ترب یا انگور سیاه یا قره قاط حاوی مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی است که بدن ما را در برابر سلول‌های سرطان زا محافظت می کنند. نتایج پژوهشی که در دپارتمان تغذیه دانشگاه ماریلند ایالات متحده آمریکا انجام شده است، مصرف منظم هویج بنفش مانع از رشد سلول‌های آسیب رسان به کولون می شود. البته توصیه می شود که از هویج های ارگانیک استفاده کنید که عاری از آفت کش ها و سموم باشند.2


درمان آرتریت روماتوئید

برخی از مواد فعال در هویج بنفش دارای خواص ضدالتهابی و همچنین توانایی آنتی‌اکسیدانی هستند که می‌تواند به کاهش بیماری مزمن و استرس اکسیداتیو که از جمله مواردی است که باعث آرتریت روماتوئید می‌شود، در فرد مصرف‌کننده کمک کند.


کمک در فرآیند هضم

هویج از نظر فیبر رژیمی بسیار غنی است که برای داشتن سیستم گوارشی سالم ضروری است. فیبر می‌تواند به تحریک حرکات روده و بهبود جذب مواد مغذی در روده کمک کند. علاوه بر این، فیبر می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بدن کمک کند و انسولین و گلوکز را در بدن تنظیم کند که خبر خوبی برای بیماران مبتلا به دیابت است.


پیشگیری از ابتلای به بیماری آلزایمر

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هویج بنفش به این خاصیت شناخته‌شده‌اند که رسوب پلاکت بتا آمیلوئید را در مغز کاهش می‌دهند که همین می‌تواند منجر به گرفتگی عصبی و بیماری‌های نورودژنراتیو مانند بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون شود.


بهبود بینایی

هویج به داشتن بتاکاروتن در خود شناخته‌شده است به‌طور مستقیم از سلامت بینایی محافظت می‌کند. بتا کاروتن به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را کاهش می‌دهد و احتمال ابتلا به کاتاراکت را کم می‌کند و به شما کمک می‌کند که به مدت طولانی بهتر ببینید.3


پی نوشت:
1.www.payamesalamat.com
2.www.mizanonline.com
3.www.redmag.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط