نگاهی به مضرات نوشابه های رژیمی

نوشابه یکی از خوشمزه ترین نوشیدنی هایی است که همه در هر سنی آن را دوست دارند. بسیاری از افراد برای کم کردن مضرات نوشابه از نوشابه های رژیمی استفاده می کنند، اما بهتر است بدانید که همین نوشابه های رژیمی برای بدن تان مضر هستند.
پنجشنبه، 24 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به مضرات نوشابه های رژیمی
همه ی ما از مضرات مصرف نوشابه های گازدار برای سلامتی آگاه هستیم و بسیاری از ما نوشابه های رژیمی را جایگزین آن ها کرده ایم چرا که تصور می کنیم این نوشابه ها سالم تر هستند و قند کمتری دارند. اما دلایل مختلفی وجود دارد که نوشابه های رژیمی هم بر سلامت بدن اثری منفی دارند.


افزایش وزن

اگرچه نوشابه های رژیمی میزان قند موجود در نوع معمول آن را ندارند، اما شیرین کننده های مصنوعی این نوشابه ها هم بی خطر نیستند. قند شیرین کننده های مصنوعی بسیار بیشتر از قند طبیعی است و به همین دلیل، این نوشیدنی ها در واقع می توانند بدن ما را از قندهای طبیعی مثل قند موجود در میوه ها محروم کنند. طبق تحقیقات، شیرین کننده های مصنوعی همان تأثیرات قند بر بدن را دارند.

شیرین کننده های مصنوعی باعث تولید هورمون انسولین در بدن می شوند؛ هورونی که بدن را وارد فاز ذخیره ی چربی می کند و منجر به افزایش وزن می شود.

پژوهش های دیگر نیز نشان می دهد میزان افزایش دور کمر در کسانی که روزانه از نوشابه های رژیمی استفاده می کنند در مقایسه با کسانی که این نوشابه ها را مصرف نمی کنند، ۵۰۰% بیشتر است.


مشکلات قلبی

تحقیقات زیادی نشان می دهد به دلیل وجود شیرین کننده های مصنوعی در نوشابه های رژیمی، مصرف این نوشیدنی ها می تواند منجر به افزایش خطر بروز نارسایی قلبی شود.

پژوهشی که در کشور سوئد و طی ۱۲ سال بر روی ۴۲ هزار مورد صورت گرفت نشان داد مردانی که دو وعده در روز نوشابه های رژیمی مصرف می کردند احتمال ابتلا به نارسایی قلبی در آن ها ۲۳ درصد بیشتر بود. ۵۰۹ نفر از این مردان بر اثر نارسایی قلبی از دنیا رفتند.


مشکلات کلیوی

پژوهشی که در خصوص زنان صورت گرفته بود نشان داد مصرف نوشابه های رژیمی خطر ابتلا به مشکلات کلیوی را افزایش می دهد.

پژوهشگران این تحقیق بیان می کنند: «اگرچه لازم است تحقیقات بیشتری در این خصوص صورت گیرد اما پژوهش های ما نشان می دهد هرچه میزان استفاده از سدیم و شیرین کننده ی مصنوعی در نوشابه بیشتر باشد، عملکرد کلیه ها به میزان بالاتری کاهش می یابد.»


نوسانات خلقی

اگرچه ممکن است نوشیدن یک نوشابه ی رژیمی برایتان آرامش بخش باشد، اما احتمالا در حقیقت چنین تأثیری ندارد. طبق تحقیقات، شیرین کننده های مصنوعی ارتباط زیادی با افزایش خطر ابتلا به افسردگی دارند. در حقیقت، احتمال ابتلا به افسردگی در کسانی که به طور مداوم از این نوشیدنی ها استفاده می کنند، ۳۰ درصد بیشتر است.

پژوهشی نشان داد ترک یا کم کردن مصرف نوشیدنی های رژیمی حاوی شیرین کننده های مصنوعی یا جایگزین کردن آن ها با قهوه ی شیرین نشده، خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد. محققان این پژوهش بیان می کنند: «تحقیقات بیشتری در این خصوص نیاز است و افراد مبتلا به افسردگی باید به مصرف داروهای ضد افسردگی که پزشک برای آن ها تجویز کرده ادامه دهند.»1


آسیب های پوستی

ممکن است چرب نباشد اما نوشابه رژیمی برای پوست فاجعه است. باعث ایجاد قند خون و نوسانات هورمونی و آسیب های پوستی ناشی از التهاب می شود. علاوه بر این، می تواند پوست را خشک کند


تراکم استخوانی پایین

نوشیدن نوشابه به استخوان آسیب می رساند . در مطالعه ای که در سال 2006 انجام شد، زنانی که نوشابه می نوشند تراکم استخوان پایین تری دارند. تراکم استخوان پایین منجر به پوکی استخوان می شود


فشارخون

افرادی که نوشابه می نوشند نسبت به آنهایی که این عادت را ندارند بیشتر در خطر ابتلا به فشارخون هستند.


باعث خشکی می شود

نوشابه ها تعادل هورمون ها را برهم می ریزد. هورمون کلیه ها مسئول تعادل مایعات بدن است ، کلیه ها به مغز پیام می فرستند تا هورمون ضد ادرار ترشح کنند.

کافئین موجود در نوشابه ها باعث اختلال در روند می شود.


افزایش حملات قلبی

طبق مطالعه دانشگاه میامی، افرادی که به طور منظم نوشابه مصرف می کنند می توانند به طور قابل توجهی ریسک حمله قلبی را افزایش دهند.


دوران بارداری

طبق مطالعه ای از دانمارک، تنها یک نوشابه رژیمی در روز با 38 درصد افزایش احتمال زایمان زودرس همراه است . چهار نوشابه در روز، خطر را به میزان 78 درصد افزایش می دهد. بنابراین اگر باردار هستید، ممکن است بخواهید این عادت را در سریع ترین زمان رها کنید.


آسیب به دندان ها

همین طور که می دانید دندان ها در زیبایی انسان نقش بسزایی دارد پس باید مراقب آنها باشید و ازخوردن و نوشیدن غذاهای کم ارزش خود داری کنید زیرا باعث شکستگی ،کرم خوردگی دندان می شود.2


در صورت دوری از نوشابه های رژیمی چه اتفاقی می افتد


بهبود در رفتار
اگر نوشیدنی های رژیمی زیاد مصرف کنید ، ممکن است نگران کنار گذاری کافئین باشید هنگامی که از نوشیدنی های رژیمی صرفنظر می کنید . اما آنچه مشهود است اینست که در واقع شما دچار سردردهای کمتر، تمرکز و حالت بهتر خواهید شد. برطبق یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۴ ، آسپارتام ( شیرین کننده مصنوعی ) که در بیشتر نوشابه های رژیمی یافت می شود باعث کج خلقی، افسردگی و عملکرد شناختی ضعیف می شود.

تمایل کمتر به شکر
اگر نوشابه رژیمی کالری کمتری دارد ، پس مصرف زیاد تر آن نسبت به نوشابه های معمولی ضرری ندارد ، آیا درست است ؟ خیر. حداقل طبق یک مطالعه صورت گرفته درسال ۲۰۱۰ که ثابت کرد شیرین کننده های مصنوعی موجود در نوشابه های رژیمی در واقع تمایل به شکر را افزایش می دهند بعلاوه موجب می شود تمایل بیشتری به غذاهای شیرین داشته باشید در نتیجه موجب افزایش وزن بیشتر در مقایسه با افرادی که نوشابه های معمولی مصرف می کنند داشته باشند.

هر چه به مصرف شکر تمایل کمتری داشته باشید، کنترل کردن هوس ناگهانی به اسنک ها آسانتر می شود. در نهایت کمک به کنترل افزایش وزن می کند.

استخوان های شما محکم تر می شود
طبق یک مطالعه صورت گرفته در سال ۲۰۱۴ ، مصرف نوشابه باعث ضعف استخوان های بدن کودکان می شود. اما مطالعات کمتری در ارتباط بین مصرف نوشابه و سلامت استخوان های بدن در جوانان انجام شده است و ثابت شده نوشابه ها شامل نوشابه های رژیمی خطر شکستگی لگن را در زنان پس از یائسگی افزایش می دهد. برای نگه داشتن سلامتی و استحکام استخوان های خود تا آنجا که امکان دارد، نه نتنها از مصرف نوشابه ها ی رژیمی صرفنظر کنید بلکه از تمام نوشیدنی های شکر دار و کربن دار دوری کنید.

عملکرد بهتر کلیه
شیرین کننده های مصنوعی بشدت باعث کاهش عملکرد کلیه ، مخصوصا در زنان می شوند. درحالیکه نوشابه های معمولی برای کلیه ها ی شما بهترند. و این بسیار حائز اهمیت است چرا که کلیه های شما نقش مهمی را در سلامت کلی شما ایفا می کنند.

احتمال بروز کمتر دیابت نوع ۲
از آنجاییکه نوشابه های رژیمی حاوی شکر نیستند، اینطور بنظر میرسد که احتمال بروز دیابت نوع ۲ در آنها وجود دارد بهتر است، درست است ؟ خیر. برطبق مطالعاتی که اخیرا صورت گرفته حداقل مصرف روزانه این نوشابه های رژیمی احتمال بروز سندرم متابولیک را تا ۳۶ درصد و دیابت نوع ۲ را تا ۶۷ درصد افزایش می دهد.

در میال جامعه علمی در مورد اینکه آیا شیرین کننده های مصنوعی سالمند یا نه و اینکه چه مقدار از آن برای مصرف مناسب است بحث و جدل وجود دارد . در کنار فواید آن، مطالعات صورت گرفته برروی حیوانات ثابت کرده شیرین کننده های مصنوعی افزایش وزن، تومور مغزی، سرطان تخمدان و بسیاری از آسیب های جدی سلامتی را منجر می شوند.

آسپارتام ، کازارین ،سوکرالوز و دیگر شیرین کننده های مصنوعی همه به سلامت آسیب وارد کرده و باعث واکنش آلرژیک می شوند.

این متن بسیار واضح است : الان زمان آن رسیده از نوشابه های رژیمی دست بکشید.3


پی نوشت:
1.www.rooziato.com
2.www.namnak.com
3.www.rastineh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.