همه چیز راجع به سرسختی ذهنی

همهٔ ما در اطراف خودمان آدم های موفق زیادی را می‌شناسیم: دوستمان، همسایهٔ روبه‌رویی، افرادی‌ که در سرتاسر جهان از دستاوردهایشان در اخبار می‌شنویم یا در اینترنت از آنها مطلب می‌خوانیم. همهٔ این افراد ممکن است آدم‌های موفقی باشند که بارها به رازهای موفقیت‌شان فکر کرده‌ایم. هریک از آنها روش‌های مربوط‌ به خودشان را دارند که با آن به موفقیت رسیده‌اند. بااین‌حال، یک راز مشترک بین همهٔ افراد موفق دنیا وجود دارد و آن این است که این افراد سرسختی ذهنی دارند.
شنبه، 26 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به سرسختی ذهنی

سر سختی ذهنی چیست؟

تعاریف بسیاری از سر سختی ذهنی وجود دارد و بسیار دشوار است که مبحثی به گستردگی سرسختی ذهنی را با یک تعریف ساده بیان کرد زیرا این ایده بسیار گسترده است. در ابتدا یک تعریف ساده از آن بیان می‌کنیم تا بعد این تعریف را بسط و گسترش دهیم.

سر سختی ذهنی توانایی است که سریع و محکم، بتوانید شکست خود را جبران کنید. باید توجه داشته باشید که نگفتمیم سر سختی ذهنی یک توانایی است که روی شکست تأثیر ندارد. این امر بسیار ساده لوحانه و بچگانه است اگر تصور کنیم که اصلاً روی آن اثر نمی‌گذارد. حقیقت این است که همه از شکست متأثر می‌شوند، اما نکته غیر قابل انتظار این است که ورزشکاران دارای سرسختی ذهنی، می‌توانند سریع‌تر خود را بازسازی کنند و سخت‌تر برای پیروزی بجنگند.

ما باید درک کنیم که تجربه این تلخی‌ها اجتناب ناپذیر است. این امر (شکست) بخش مهمی از زندگی و ورزش ما است. ما نمی‌توانیم شیرینی واقعی پیروزی را بدون تجربه تلخی‌های مسیر بچشیم.

سرسختی ذهنی، انعطاف پذیری است، ورزشکاری که به امری بسیار تاکید می‌کند و به شرایطی وابسته است، اگر یک اتفاق غیر قابل پیش بینی بیفتد او نمی‌تواند با آن شرایط روبرو شود. بعداً این مرحله باعث تسلیم شدن ورزشکار می‌شود. شما باید انعطاف پذیر باشید اگر حریفتان، و یا زندگی شما مسائلی را ایجاد کند که در برنامه ریزی شما نبوده، باید بتوانید برای رهایی از این شرایط برنامه بازی خود را تغییر دهید. ورزشکاری که سرسختی ذهنی دارد می‌تواند همواره عملکردی بالاتر از سطح استعدادش داشته باشد.

این امر به این معنا نیست که او همیشه بهترین عملکردش را در بازی ارائه می‌دهد، بلکه بیشتر اوقات، نزدیک به بهترین عملکردش را اجرا می‌کند. چرا او این کار را انجام می‌دهد؟ چون او می‌تواند با مشکلاتش مقابله کند و به مبارزه ادامه بدهد. سرسختی ذهنی هرگز به شما اجازه تسلیم شدن در مقابل هیچ مسئله‌ای را نمی‌دهد. ممکن است برد و باخت باشد، روزهای بد و خوب داشته باشید، سالم و یا مصدوم باشید، اما ورزشکار قوی و پرتوان هرگز دست از تلاش برنمی دارد.

او تا انتهای بازی، تا آخرین ثانیه، آخرین سانتی متر و آخرین نفس بازی می‌کند. این روحیه سخت کوشی یکی از اصول لازم برای جنگجویان باستان بوده و هم اکنون یکی از اصول اساسی در توان ذهنی ورزشکاران امروزه است. سرسختی ذهنی یک نوع توانایی است که هیجانات شما را کنترل می‌کند. در بسیاری از اوقات، ما به جای دیگر مسائل به هیجانات اجازه می‌دهیم تا ما را کنترل کنند.

ورزشکارانی که ذهن توانمندی دارند، می‌توانند هیجانات منفی مانند نفرت، خشم و انتقام را از بین ببرند. در مقابل، می‌توانند هیجاناتی مانند تفریح، نشاط، شوخی، عشق به ورزش و روحیه مبارزه گری را بر انگیخته کنند. ورزشکار می‌تواند از این هیجانات به عنوان سوخت استفاده کند. او می‌تواند این هیجانات را برای مدت مسابقه نگه دارد. سرسختی ذهنی توانایی است که باعث می‌شود هیجانات زنده بمانند، درگیر شوند و با شرایط تحت فشار ارتباط برقرار کنند.

ورزشکاران توانمند و سرسخت فعالیتشان را در زمان‌های تحت فشار به دلیل هیجاناتشان متوقف نمی‌کنند. به جای آن، این ورزشکار از لحاظ هیجانی ارتباط برقرار می‌کند و به شدت تمرکز می‌کند و در همان حال انعطاف پذیری خود را حفظ می‌کند.1
 

سرسختی ذهنی مختص افراد خاصی نیست

خبر خوب اینکه سرسختی ذهنی چیزی نیست که فقط عده‌ای خاص از آن بهره‌مند باشند. همهٔ ما می‌توانیم این ویژگی را در خودمان ایجاد کنیم و با تقویت آن به اهدافمان برسیم. سرسختی ذهنی به ما کمک می‌کند سخت کار کنیم و به اهداف و آرزوهای بلندمدت خودمان بچسبیم.

این مفهوم به‌خوبی ویژگی‌های افراد موفق را توصیف می‌کند. برای مثال، افراد موفق همیشه سعی می‌کنند خوشی و لذت را به‌ تعویق بیندازند و سخت کار کنند. آنها در مقابله با وسوسه‌ها عالی عمل می‌کنند و همهٔ تلاششان را برای غلبه بر ترس هایشان انجام می‌دهند. شاید فکر کنید مگر آدم‌های موفق از چیزی می‌ترسند؟ مسلما بله. آنها هم می‌ترسند ولی شجاع هستند. تفاوت این‌دو از زمین تا آسمان است.2
 

راه‌هایی برای تقویت سرسختی ذهنی

بسیاری از افراد در طول روز ساعت‌ها در باشگاه تمرین می‌کنند تا آمادگی جسمانی خود را افزایش دهند؛ اما آمادگی و قدرت ذهن را چگونه می‌تواند تأمین کرد؟ هرقدر بدن ورزشکار و ماهیچه‌های عضله‌ای زیبا هستند و با تمرینات سخت ورزشی حاصل می‌شوند، موفق شدن در چالش‌های زندگی نیز به ذهنی متمرکز و ثابت قدم نیاز دارد. به عبارت دیگر همه‌ی دستاوردهای زندگی به سرسختی ذهنی بستگی دارد.
 
۱- به یاد آوردن ملزومات
هر انسانی در طول زندگی بارها و بارها احساس عدم پذیرش را تجربه کرده است؛ اما افراد موفق می‌دانند این احساس موقتی بوده و بخش جدایی‌ناپذیر موفقیت در هر مسیری است. درواقع می‌توان گفت این احساس ضروری است. تنها تفاوت افراد موفق با دیگران این است که آن‌ها یاد گرفته‌اند در زندگی با این شرایط کنار بیاید. زندگی و مسیر حرکت هیچ انسانی در هیچ زمانی سراسر از موفقیت نیست. زمانی که یاد بگیرید دست‌یابی به هدف یک فرآیند خطی نیست، نسبت به شکست و تلاش فراوان واکنش بهتری خواهید داشت.
 
۲- بدانید در زندگی چه می‌خواهید
تصمیم واحد یکی از قدرتمندترین ابزارها است. اینکه بتوانید هدف واحد خود را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کرده و برای رسیدن به هر یک زمان بگذارید باعث می‌شود هیچ موقع از مسیر اصلی که رسیدن به هدف نهایی است منحرف نشوید.
 
۳- توافق را کنار بگذارید
همیشه روی هدف اصلی خود متمرکز باشید، در شرایط ناراحتی و نا امیدی صبور بوده و در مسیر بمانید. تا زمانی که برای رسیدن به اهداف خود مصمم باشید، هیچ‌کس نمی‌تواند شما را از رسیدن به آن‌ها باز دارد. راز رسیدن به موفقیت داشتن حضور مستمر و انجام دادن وظایف به طور پیوسته است.

از مسیری که در آن گام برداشته‌اید لذت ببرید و به یاد داشته باشید برای رسیدن به سرسختی ذهنی باید اهداف باکیفیت بلندمدت را هدف قرار داد و روی یک موضوع برای مدت طولانی تمرکز داشت.4
 

نمونه‌های واقعی سرسختی ذهنی

همه شما احتمالاً ورزشکاری را می‌شناسید. اگر این فرد به عملکرد خود اهمیت می‌دهد، او از سرسخنی ذهنی برخوردار است. ورزشکاران، از بازیکنان فوتبال گرفته تا اسکیت‌بازهای روی یخ، از جان و دل مایه می‌گذارند و تلاش زیادی می‌کنند. امکان ندارد این افراد بدون آنکه دارای سطحی از سرسختی ذهنی باشند بتوانند چنین نظم سختگیرانه و ناامیدی که از پس عملکرد ضعیف‌تر از حد استانداردشان به وجود می‌آید را تحمل کنند.

احتمالاً حداقل یک کارآفرین هم می‌شناسید. اگر آن شخص توانسته کسب ‌و کار موفقی بسازد، مطمئن باشید که وی بارها استرس شدیدی را تجربه کرده است. کارآفرینان و صاحبان کسب و کار با موانع و شکست‌های بیشماری روبرو می‌شوند که تنها با تحمل و غلبه بر این موانع است که می‌توانند در دراز مدت موفق شوند.

دکترها و پرستارها را در نظر بگیرید. افراد این حرفه هر روز درگیر مرگ و زندگی هستند که هیچ‌کدام از این دو وضعیت از قبل تعیین‌شده نیستند. چه در اورژانس و چه در اتاق عمل، گاهی همه‌چیز به هم می‌ریزد. اوضاع بغرنج پیش‌بینی‌نشده در بدترین زمان ممکن رخ می‌دهند. تنها راهی که دکترها و پرستارها می‌توانند در چنین شرایطی عملکرد مؤثری داشته باشند این است که احساساتشان را مهار کنند، شرایطی که در آن قرار دارند را بپذیرند، و به سرعت عمل کنند.

امدادگران را در نظر بگیرید، آن‌هایی که وظیفه‌ دارند در صحنه اورژانسی حاضر شوند و کمک‌های تخصصی ارائه بدهند. نمونه این افراد آتش‌نشان­ها، ماموران پلیس، پیراپزشک‌ها، و سایر افراد بسیار آموزش‌دیده هستند. آنها در محیطی فوق استرس‌زا کار می‌کنند و از آنها انتظار می‌رود در شرایطی که اغلب زندگی­شان در خطر است، عملکرد بالایی داشته باشند. امکان ندارد که این افراد بدون داشتن سرسختی ذهنی بتوانند چنین کنند.

اگر شما پدر یا مادر هستید، قطعاً همین الان هم از میزان قابل قبولی سرسختی ذهنی برخوردارید، هرچند که فقط بر یک حوزه از زندگی‌تان متمرکز شده است. بزرگ کردن بچه‌ها همیشه همراه با شک و ترس است. در مواجهه با شوک‌های ناگهانی، مثل صدمه جسمی یا بیماری خطرناک، باید با وحشت و احساسات منفی مقابله کرد.

خوشحالی آنی باید فدای پاداش­های آتی شود. بزرگ کردن بچه‌هایی سالم، با اعتماد به ‌نفس، توانا، و خودکفا نیازمند پشت سر گذاشتن زمان‌هایی از استرس، ترس و تقصیر است.3

پینوشتها
1.www.ravanhami.com
2.www.chetor.com
3.www.timetochange.ir
4.www.zoomit.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.