معرفی فواید گیاه کافور

کافور ماده ای است که خواص و فواید شگفت انگیزی دارد، از خواص کافور می توان به مراقبت از مو، بهبود سلامت پوست، فواید آن برای زنان باردار و فواید سلامتی آن اشاره کرد.
يکشنبه، 27 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
معرفی فواید گیاه کافور
حتما با بوی کافور آشنا هستید، حتی اگر اسمش را ندانید. کافور یکی از عناصری است که به پماد ویکس، آن بوی تند را می‌دهد. کافور، ماده‌ی جامد مومی شکل شفاف یا سفیدی است که قابل اشتعال بوده و صمغ درخت کافور است.
 
قرنهاست که از کافور در طب سنتی آسیا استفاده می‌‌شود. کافور به شکل مکعب‌هایی معطر و یا عصاره‌ی درخت کافور موجود است. کافور خاصیت ضد عفونی کنندگی، بی‌حس کنندگی، ضد التهابی، تحریک کنندگی، ضد روماتیسمی، آنتی نورالژی، آنتی اسپاسمودیک و آرامبخشی دارد. ضمنا کافور به عنوان یک ضد احتقان طبیعی عمل می‌کند که علت اصلی استفاده از آن در پزشکی نیز هست. کافور به دلیل خواص فراوانی که برای سلامتی دارد، در بسیاری از محصولات مراقبت از سلامتی کاربرد دارد.

در این مطلب به بررسی خواص وفواید این ماده یعنی کافور خواهیم پرداخت.


درمان سرفه

کافور، درمان خوبی برای سرفه است. بوی تند کافور می‌تواند سینه را صاف کرده و آبریزش بینی را متوقف کند. بسیاری از پمادهای مالیدنی مربوط به سینه و گلو جهت درمان سرفه و سرما خوردگی حاوی کافور هستند، یعنی در واقع کافور، یکی از عناصر اصلی در ترکیب آنهاست. ۴ تا 5 قطره عصاره‌ی کافور را با یک قاشق غذاخوری روغن بادام ترکیب کرده و آن را به آرامی و به مدت چند دقیقه به سینه‌تان بمالید. برای درمان سرفه‌های مزمن، استنشاق بخار کافور بسیار موثر است. چند قطره عصاره‌ی کافور را در کاسه‌ای آب جوش بریزید و بخار آن را تنفس کنید تا هم سینه دردتان خوب شود و هم سرفه‌های‌تان برطرف شود.


برطرف کردن گرفتگی بینی

کافور به عنوان یک ضد احتقان طبیعی عمل کرده و گرفتگی بینی را فورا برطرف می‌کند، در نتیجه تنفس راحت‌تر شده و احساس راحتی خواهید کرد.

مقدار کمی روغن کافور را با یک قاشق غذاخوری روغن خردل گرم مخلوط کنید و قبل از خواب، آن را به آرامی روی سینه، پشت و گلو بمالید تا تنفس‌تان راحت‌تر شده و بهتر بخوابید. می‌توانید از کرم‌های کافور که در داروخانه‌ها فروخته می‌شود نیز استفاده کنید.


تسکین دردهای عضلانی

درد عضلانی شما از هر نوعی که باشد، کافور برای درمان آن بسیار سودمند است چون ویژگی ضد التهابی دارد. ماساژ دادن قسمت دردناک با عصاره‌ی کافور به بهبود جریان خون کمک کرده و از سفتی عضلات می‌کاهد در نتیجه دردتان زوتر التیام پیدا خواهد کرد.


تسکین سندرم پای بیقرار

آنهایی که از سندرم پای بیقرار رنج می‌برند با احساس ناخوشایند این بیماری در پاها، مخصوصا هنگام خواب آشنا هستند. برای کاهش احساس ناراحتی و کمک به خواب بهتر می‌توانید از کافور استفاده کنید. خاصیت درمانگر و ضد اسپاسمی کافور به تسکین التهاب و کاهش علائم سندرم پای بیقرار کمک می‌کند.1


تسکین خارش و تحریک پذیری پوست

کافور و هیدروکربن های آروماتیک را می توان برای تسکین تحریک پذیری و خارش پوست به کار برد بنابراین دفعه بعد که احساس کردید پوستتان می خارد، خمیر کافور را برای تسکین فوری به کار ببرید.


برای تسکین سوختگی

کافور می تواند به عنوان یک درمان برای سوختگی های کوچک مورد استفاده قرار گیرد و می تواند برای پاک کردن آثار سوختگی به کار رود. برای انجام این کار، باید مقدار کمی کافور را در آب حل کرده و آن را روی سوختگی یا بریدگی قرار دهید. این کار باید به صورت روزانه انجام شود تا زخم ها ناپدید شوند.


برای درمان آکنه

برای آکنه چی؟ بله، می توانید با استفاده از کافور، از شر جوش های سر سخت خلاص شوید. این ترکیب برای آکنه به عنوان درمان بسیار عالی شناخته می شود چون قرمزی و تحریک پذیری را کاهش می دهد.


برای درمان اگزما

کافور نیز برای کاهش اگزما و خارش استفاده می شود. این بهترین درمان برای اگزما و کنترل التهاب و خارش است.


برای ترک پاشنه پا

پاشنه های ترک دار می تواند اعتماد به نفس شما را پایین بیاورد. اما حدس بزنید چه؟ کافور می تواند پاشنه های پا را نرم کنند.


برای تسکین جوش پوستی

کافور، هنگامی که در آب حل می شود، و بر روی جوش ها اعمال میشود، می تواند باعث شود که آن ها بعد از چند روز استفاده مکرر ناپدید شوند.کافور به ویژه برای خارش پوست خوب است که به خاطر گرما و عرق اضافی رخ می دهند.


محکم و ضخیم کردن ریشه های مو

ریزش مو برای اغلب ما یک مشکل رایج است. استفاده از روغن کافور می تواند این مساله را کاهش دهد و باعث آسیب به مو شود.


برای تقویت رشد مو

چه کسی نمی خواهد موهای راپونزل را نداشته باشد؟ اما همه ما می دانیم که گفتنش آسان است. موهای بلند در محیط آلوده امروزی بیش از یک واقعیت دست یافتنی نیست اما صبر کنید، هنوز تسلیم نشوید چون ما راه حلی برای رشد مو داریم.


برای مبارزه با ریزش مو

استفاده از روغن کافور می تواند ریزش مو را کاهش داده و رشد مو را افزایش دهد.2


خواص آنتی‌اکسیدانی

کافور به داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی معروف است که به کاهش فرآیند اکسید‌شدن در بدن کمک‌می‌کند، بنابراین رادیکال‌های آزاد را که عامل مشکلات سلامتی مانند پارگی بافت‌ها، بیماری‌های کبدی و مشکلات قلبی‌عروقی هستند را می‌کشد.


مانند یک محرک عمل‌می‌کند

کافور به تقویت فعالیت دستگاه گردش خون شناخته‌شده است. کافور مانند محرک سوخت‌وساز عمل‌کرده و گوارش را بهبودمی‌بخشد. عملکرد دستگاه دفع ادرار هم با استفاده از روغن کافور تقویت‌می‌شود. بنابراین، کافور را می‌توان برای درمان دردهای مربوط به سوخت‌وساز، گردش خون و گوارش به‌کاربرد.


خواص ضدعفونی‌کننده

دانه‌های کافور یک ضدعفونی‌کننده خوب هستند. می‌توانید خمیر دانه‌های کافور را بر بریدگی‌ها و خراش‌های جزیی بگذارید تا از عفونت جلوگیری‌کند. خواص تسکین‌دهنده و خنک‌کننده کافور از عفونت و درد جلوگیری‌می‌کند.


خلاصی از مشکل معده

به‌دلیل عادات غذایی نامنظم و در دسترس بودن غذاهای آماده، بیشتر ما امروز یا فردا به مشکل معده دچارمی‌شویم. دفعه بعدی که چنین مشکلی داشتید، کافور را به‌یاد بیاورید.


بی‌حس‌کننده

بی‌حسی اعصاب حسی در ناحیه‌ای که کافور بر آن گذاشته‌شده یکی از خواص کافور است و بنابراین می‌توان از کافور به‌عنوان یک بی‌حس‌کننده موضعی استفاده‌کرد. کافور، شدت اختلالات عصبی را کاهش‌داده و باعث آرامش افراد دچار به اضطراب مزمن می‌شود.


بهترین برای زنان باردار

کافور بهترین دوست زنان باردار است زیرا گرفتگی و اسپاسم ماهیچه را کاهش‌می‌دهد. مالیدن کافور بر شکم برآمده، درد را تسکین‌داده و ما را آرام‌می‌کند. درواقع، کافور یک ضداسپاسم موثر است.


آرام‌بخش

روغن کافور می‌تواند به آرام‌کردن بدن و ذهن کمک‌کند. وقتی این روغن با آب برای حمام ترکیب‌شود می‌تواند اثر جوانسازی داشته‌باشد. درطول تابستان، چند قطره روغن کافور در آب که برای حمام به‌کاررود می‌تواند باعث خنکی شما شود. مالیدن آن بر بالش نیز باعث خواب راحت در شب می‌شود.


دکونژستانت

قدرت و بوی ماندگار روغن کافور می‌تواند یک دکونژستانت عالی باشد. روغن کافور می‌تواند فورا گرفتگی مجاری بینی و ریه را کاهش‌دهد. جای تعجب نیست که بسیاری از بالم‌ها و داروهای مالشی سرماخوردگی، کافور را به‌عنوان یکی از مواد تشکیل‌دهنده، در خود دارند.


اسهال را درمان‌می‌کند

اسهال می‌تواند یکی از خجالت‌آورترین و آزاردهنده‌ترین شرایطی باشد که می‌توانیم در آن باشیم. در اینجا یک درمان خانگی برای شما وجوددارد.


آرتروز را درمان‌می‌کند

آیا مفاصل سفت و دردناک باعث‌می‌شود احساس پیری کنید؟ خمیر کافور را جایگزین کرم‌های دارویی خود کنید و تفاوت را ببینید.


برای آسم خوب است

همه ما می‌دانیم آسم چقدر می‌تواند شدید باشد. درکنار داروهای معمول‌تان، بخور کافور را هم امتحان‌کنید. موثر است!


به درمان ناتوانی قلب کمک‌می‌کند

هنگامی که کافور با دیگر داروها ترکیب‌شود، ناتوانی قلبی را درمان می‌‌کند.3


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.namnak.com
3.www.bazdeh.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.