درباره خواص تخمه آفتاب گردان

تخمه آفتابگردان خواص و فواید قابل توجه ای را برای سلامت بدن به همراه دارد، از خواص تخمه آفتابگردان می توان به بهبود سلامت قلب، مراقبت از پوست، کاهش وزن و کمک به خواب نیز اشاره کرد.
يکشنبه، 27 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
درباره خواص تخمه آفتاب گردان
این گیاه در زمین های بازی بسیار عالی و در حین رانندگی طولانی بسیار مفید است. تخمه آفتابگردان یک گیاه بومی آمریکای شمالی است که به یک اساس در فرهنگ های جهانی تبدیل شده است. علی رغم اندازه کوچکشان، تخمه های آفتاب گردان سرشار از منابع ویتامین ها و مواد معدنی و روغن های ضروری هستند. نه تنها خوراکی عالی می باشند بلکه فواید خارق العاده ای نیز برای سلامتی دارند ؛ در ادامه این مطلب با فواید و خواص درمانی و زیبایی این دانه روغنی بیشتر آشنا می شوید.


برای بهبود سلامتی قلبی عروقی

تخمه های آفتابگردان حاوی دو ماده مغذی است که سلامتی قلب و عروق را ارتقا می دهد؛ ویتامین ای و فولات

یک چهارم فنجان تخمه آفتابگردان حاوی 60٪ ارزش غذایی ویتامین ای روزانه است. این ویتامین ضروری عملکرد مهم آنتی اکسیدانی را انجام می دهد و سطح متعادل ویتامین ای به کاهش کلی ریسک مرگ زودرس ناشی از بیماری قلبی و عروقی مرتبط است.

ویتامین ای به خنثی سازی رادیکال های آزاد و حفاظت از سلامتی مغز و غشای سلول ها کمک می کند. درباره فواید ویتامین ای اشتباه نکنید، این ویتامین به حفاظت از بدن در مقابل ریسک های مختلف مرتبط است. علاوه بر آن فولات نشان داده است که سلامتی قلب و عروق را از هنگام تولد تا سنین پیری، ارتقا می بخشد. ویتامین ای هموکیستین را متابولیزه میکند، این ماده در آمینو اسید متیونین نشان دهنده مشکلات قلبی عروقی است. فولات و اسیدهای چرب به صورت طبیعی در تخمه های آفتابگردان وجود دارند و با سلامت قلبی عروقی در ارتباط می باشند.


فیتوسترول سطح سالم کلسترول را افزایش می دهد

تخمه آفتابگردان حاوی مقدار زیادی از فیتوسترول است. این فیتوسترول ها خواص فیزیکی مشابه کلسترول دارند، تحقیقات وجود این ماده را با حمایت از سطح سالم کلسترول مرتبط می دانند.


منبع کامل منیزیم

کمبود منیزیم می تواند به مشکلات متعددی از سلامتی اعم از مشکلات سیستم های قلبی عروقی، عصبی و ایمنی منجر شود. سیستم ماهیچه ها و اسکلتی جهت انجام عملکردهای خاص به منیزیم نیاز دارند. اطبای هومیوپاتی به مدت طولانی از منیزیم برای بهبود عملکردهای تنفسی، قلبی استفاده می کردند.

یک چهارم فنجان از تخمه آفتابگردان 25٪ ارزش غذایی منیزیم را به صورت روزانه را تامین می کند. این مقدار از مغز، قلب و ماهیچه ها نیز محافظت می کند.


حمایت از حال خوب

امتیاز اضافی منیزیم در تخمه آفتابگردان این است که مزاج و اخلاق را ارتقا می دهد. در حدود صد سال قبل، به بیمارانی که از افسردگی رنج می بردند، منیزیم سولفات داده می شد. این اقدام موفق و سالم بود و به یک گزینه با ارزش تبدیل شد.


حاوی سلنیوم، یک آنتی اکسیدان قوی و بسیار عالی برای سلامتی تیروئید

تخمه آفتابگردان حاوی سلنیوم، یک ماده مغذی ضروری است. مطالعات یافته اند که سلنیوم یک نقش نهم در عملکرد آنتی اکسیدانی ایفا می کند و به کاهش قرمز شدن و تورم در بدن کمک می کند. اخیرا نیز این خاصیت سلنیوم شناسایی شده است که نقش قاطعی در سوخت و ساز هورمون تیروئید دارد. همچنین این عنصر توانایی ترغیب ترمیم DNA در سلول های آسیب دیده دارد.


خواص ضد سرطان

فیتوسترول موجود در این گیاه، ظرفیت کاهش ریسک سرطان روده و افزایش ایمنی را دارد. تخمه آفتابگردان حاوی مقدار کافی از سلنیوم است و مطالعات سلنیوم را به جلوگیری از گسترش و وقوع سرطان ارتباط داده اند. اثر عملکردی این ماده معدنی به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن تلقی می شود. این عنصر می تواند استرس را کاهش داده و اثر رادیکال های آزاد را قبل از آسیب زدن، خنثی کند.


برای کمک به خواب

درباره بهبود خواب، منیزیم می تواند به تبدیل تریپتوفان به سروتونین کمک کند. این یک هورمونی است که می تواند به راحتی بدن و آماده سازی آن برای خواب کمک کند.


برای ارتقای رشد و نمو

پروتئین ها حاوی آمینو اسیدهایی است که راه های انسداد در بدن را می سازند. گرچه مقدار پروتئین در این گیاه کم است اما همین مقدار کم به رشد و نمو بدن کمک می کند.


درمان درد آرتروزی

ویتامین ای به عنوان یک آنتی اکسیدان به صورت مستقیمی با کاهش علائم آرتروز و دیگر حالت های التهابی در بدن در ارتباط است.


مفید در دوران بارداری

تخمه آفتابگردان مملو از فولات یا همان فولیک اسید است که نوعی از ویتامین ب محسوب می شود. فولات برای بارداری بسیار خوب است از آنجا که به تولید سلول های جدید در بدن کمک می کند، هم چنین تکثیر DNA و RNA که برای رشد و نمو جنین بسیار مهم است، را بهبود می بخشد.
همچنین این ماده با ویتامین B12 برای تشکیل هموگلوبین در گلبول های قرمز خون ارتباط نزدیکی دارد. همچنین با داشتن فولات در بدن احتمال بیماری قلبی نیز کاهش می یابد.


تسهیل یبوست و اسهال

فیبر بالای تخمه آفتابگردان به عنوان ملین عمل می کند و به تسهیل یبوست کمک می کند.


تنظیم عدم تعادل استروژن

تخمه آفتابگردان یکی از منابع غنی فیتوستروژن است. فیتوستروژن ها متابولیسم کننده با پایه گیاهی هستند. این فیتوستروژن ها از لحاظ ساختاری و عملکردی به هورمون ها شبیه هستند به خصوص استروژن و تستوسترون


مراقبت از پوست

تخمه های آفتابگردان در حقیقت نیروگاه آنتی اکسیدان ها هستند. یکی از بهترین ترکیبات تخمه آفتابگردان، محتوای بسیار بالای ویتامین ای آنهاست. ویتامین ای می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان برای پوست عمل کند و آن برای جوان سازی پوست به وسیله افزایش جریان خون و کاهش چین و چروک، شناخته می شود.1


منبع خوبی برای چربی های سالم

دانه های آفتابگردان سرشار از چربی های سالم هستند. سه چهارم پیمانه از این دانه ها دارای 14 گرم چربی است که بیشتر از نوع چربی چندغیراشباع و چربی تک‌غیراشباع هستند. این چربی ها از جمله انواع خوب چربی هستند که به ویژه با تقویت سلامت قلبی‌عروقی پیوند خورده اند.


منبع خوبی برای پروتئین

دانه های آفتابگردان سرشار از پروتئین هستند. یک وعده از این دانه ها دارای هفت گرم پروتئین است. در شرایطی که به طور میانگین باید 75 گرم پروتئین در روز مصرف کرد، با در نظر گرفتن اندازه دانه های آفتابگردان، این مقداری چشمگیر است، به ویژه آن که بدن نمی تواند در هر بار بیش از 30 گرم پروتئین را جذب کند.

محتوای پروتئین دانه های آفتابگردان یکی از دلایلی است که برخی متخصصان تغذیه مصرف آن را به عنوان یک میان وعده سالم توصیه می کنند. ترکیب چربی های سالم و پروتئین دانه های آفتابگردان می تواند به احساس سیری کمک کند.


می توانند برای مغز مفید باشد

دانه های آفتابگردان یک میان وعده خوب برای حفظ سلامت مغز نیز هستند. این دانه ها حاوی ویتامین E هستند که یک ماده مغذی برای مبارزه با مه مغزی در کوتاه مدت و همچنین محافظت از مغز در برابر زوال شناختی در بلند مدت است.


می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند

دانه های آفتابگردان منبع خوبی برای ماده معدنی روی هستند و یک وعده از آن می تواند 7 میلی گرم روی ارائه کند. این تقریبا تمام مقداری است که برای کل روز نیاز دارید. روی برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است، از این رو، باید نسبت به دریافت میزان کافی از آن اطمینان حاصل کنید.2


ویتامین E و سلنیوم

تخمه آفتابگردان یکی از منابع خوب ویتامین E است. با خوردن هر ۲۸ گرم تخمه آفتابگردان می‌توان ۷۶ درصد از ویتامین E توصیه‌شده را تأمین کرد. این ویتامین یک آنتی اکسیدان است که به حفاظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. طبق اعلام مرکز پزشکی مریلند، افرادی که ویتامین E بیشتری مصرف می‌کنند، کمتر درمعرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند. این ویتامین برای سلامت چشم ها هم مفید است و آنها را در برابر دژناریسیون (تحلیل رفتن) ماکولا محافظت می‌کند.

سلنیوم یک ماده‌ی معدنی است که همراه با ویتامین E، به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان، سلول‌ها را از آسیب حفظ می‌کند. انجمن ملی تخمه آفتابگردان می‌گوید که ۲۸ گرم تخمه آفتابگردان حاوی تقریبا ۲۴ درصد میزان توصیه‌شده‌ی سلنیوم برای مردان و ۳۱ درصد برای زنان است.


اسید فولیک

اسید فولیک نوعی ویتامین B است که به‌طور طبیعی در غذا وجود دارد. این ویتامین به ساخت سلول‌های جدید DNA و RNA می‌پردازد و می‌تواند مانع تغییرات سرطان‌زا در DNA شود. وجود اسید فولیک همچنین برای ساخت گلبول‌های قرمز در بدن و نگه داشتن هموسیستئین در حالت عادی، که نوعی اسید آمینه است، ضرورت دارد. اسید فولیک برای زنانی که در دوران بارداری به‌سر می‌برند هم لازم است و به رشد و تکامل جنین کمک می‌کند. ۲۸ گرم تخمه آفتا‌بگردان حاوی ۱۷ درصد از اسید فولیک موردنیاز بدن است.


سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی

تخمه آفتابگردان همچنین حاوی مقادیر زیادی از مس، روی (زینک)، آهن و فیبر است. این مواد معدنی به رساندن اکسیژن به گلبول‌های قرمز خون و انرژی‌زایی، حفظ سیستم ایمنی بدن، ثابت نگه داشتن قند خون و کلسترول و جلوگیری از یبوست کمک می‌کنند.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.borna.news
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.