خواص شیر نارگیل

نارگیل، یکی از میوه هایی است که کمتر مصرف می شود اما این میوه دارای مواد معدنی فوق العاده ای است که برتر از هر قرص و ویتامینی در بدن عمل می کند.
شنبه، 3 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص شیر نارگیل

شیر نارگیل چیست؟

شیرنارگیل از گوشت میوه نارگیل ، که از درخت نارگیل رشد می کند به وجود می آید. این نوشیدنی معمولا در غذا های تایلندی و جنوب شرقی آسیا دیده می شود که از محبوبیت زیادی در کشور های هند، هاوایی و برخی از کشور های آمریکای جنوبی بر خوردار است.

بر خلاف آب نارگیل، شیر نارگیل به صورت مایع به وجود نمی آید.با مخلوط گوشت نارگیل با آب آن یا آب معمولی به صورت نصف به نصف شیرنارگیل به دست می آید.

آب نارگیل حاوی 94% آب می باشد و چربی و مواد مغذی کمتری نسبت به شیرنارگیل دارد. شیر نارگیل  از گوشت نارگیل قهوه ای بالغ به دست می آید و در بسیاری از غذا های سنتی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.


شیرنارگیل در چه مدل هایی ساخته می شود؟

شیر نارگیل عمدتا به دو صورت نازک و ضخیم طبقه بندی می شود که بر اساس مقدار نارگیل استفاده شده در آن می باشد.

غلیظ
گوشت نارگیل را به طور ریز رنده کرده و در آب می جوشانیم تا به خوبی مخلوط شود و سپس آن را از صافی رد می کنیم که اندازه تور های صافی ضخامت شیرنارگیل را تعیین می کند.

رقیق
پس از ساخت شیرنارگیل غلیظ تفاله های باقی مانده آن را در آب می جوشانیم و با کمک فشار دست از صافی رد می کنیم.

شیرنارگیل غلیظ در در غذا های سنتی و دسر ها مورد استفاده قرار می گیرد و شیر نارگیل رقیق در سوپ ها و سس های مختلف استفاده می شود.

کنسرو شیرنارگیل شامل شیرنارگیل های غلیظ و رقیق می باشد که شما می توانید به راحتی در خانه نسبت به نیاز خود  ضخامت آن را تنظیم کنید.


خواص شیر نارگیل و مواد مغذی موجود در آن

شیرنارگیل را می توان یک غذای مغذی با کالری زیاد حساب کرد. حدود 93% از کالری شیرنارگیل را چربی ها، از جمله چربی های اشباع شناخته شده نظیر تری گلیسیرید با زنجیره متوسط تشکیل می دهد. همچنین این نوشیدنی منبع خوبی از مواد معدنی و ویتامین های مختلف است.یک فنجان 250 گرمی شیرنارگیل حاوی ترکیبات زیر است:

کالری: 552

چربی: 57 گرم

پروتئین: 5 گرم

کربوهیدرات: 13 گرم

فیبر: 5 گرم

ویتامین س : 11%

فولات: 10%

آهن: 22%

منیزیم: 22%

پتاسیم: 18%

مس: 32%

منگز: 110%

سلئیوم: 21%

علاوه بر این محققان بر این باورند که در نوشیدنی شیرنارگیل پروتئین منحصر به فردی است که دارای خواص درمانی می باشد ولی با این حال برای اثبات این حرف تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. شیرنارگیل یک نوشیدنی با کالری بالا و چربی های اشباع زنجیره متوسط است.همچنین علاوه بر این شیرنارگیل حاوی بسیاری مواد مغذی دیگر می باشد.

خواص شیر نارگیل


مبتلایان به سنگ کلیه، شیر نارگیل بخورند

نتایج به دست آمده از یک تحقیق نشان می‌دهد استفاده از شیرنارگیل برای دفع سنگ کلیه مفید است. در شیر نارگیل که با رسیدن میوه کاهش می‌یابد، آنزیم‌ها و اسید آمینه‌های مختلفی وجود دارد.گوشت سفید میوه نارگیل از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک و شیر آن کمی گرم و مرطوب است.

شیر نارگیل به دلیل داشتن املاح و مواد معدنی مهم شامل پتاسیم و منیزیم، خطر تشکیل سنگ کلیه را کاهش می‌دهد. به همین دلیل پزشکان به افرادی که کلیه‌های سنگ‌ساز دارند توصیه می‌کنند تا برای کوچک کردن سنگ‌های کلیه و دفع راحت آن‌ها از این نوشیدنی استفاده کنند.


شیر نارگیل و تقویت سیستم ایمنی

نیمی از اسیدهای چرب با طول زنجیره متوسط در شیر نارگیل از اسید لوریک تشکیل شده که ضد ویروس، ضد باکتری، ضد میکروب و ضد قارچ هستند. شیر نارگیل موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود.


شیر نارگیل و کاهش فشار خون بالا

مصرف منظم شیر نارگیل به دلیل داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی و داشتن مقدار غنی از ویتامین‌های گروه B و پتاسیم، می‌تواند میزان فشارخون را بیش از 70 درصد کاهش دهد.

شیر نارگیل به دلیل تازگی که دارد یکی از نوشیدنی‌های پر طرفدار به حساب می‌آید. آب این میوه شامل الکترولیت‌های طبیعی است که جایگزین مایعات از دست رفته بدن می‌شوند.استفاده از شیرنارگیل برای دفع سنگ کلیه مفید است. در شیر نارگیل که با رسیدن میوه کاهش می‌یابد، آنزیم‌هاو اسید آمینه‌های مختلفی وجود دارد.

شیر نارگیل شامل 94 درصد آب و دارای کالری پایین و سرشار از ویتامین‌های گروه B، پتاسیم، انواع آنزیم‌ها، آمینو اسید و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی در بدن است.براساس گزارش سایت پاتوق 98، مطالعات انجام شده در مورد این میوه نشان می‌دهد افرادی که دارای فشار خون بالا هستند در صورت مصرف منظم شیر نارگیل، فشار خونشان تا 71 درصد پایین می‌آید.

میزان پتاسیم موجود در شیر نارگیل در مقایسه با نوشیدنی‌های انرژی زا بیشتر از میزان سدیم آن است. پتاسیم یک ماده معدنی اساسی جهت کاهش و تنظیم فشار خون و کارکرد درست قلب به شمار می‌رود. به گفته محققان نوشیدن شیر خالص نارگیل فاقد شکر، خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.


شیر نارگیل؛ مفید برای پوست

به گزارش سایت انگلیسی وانیندیا، شیر نارگیل به ویژه برای پوست‌های چرب مفید است. از آنجا که حاوی سیتوکینین‌ها است، روند پیری پوست را تنظیم می‌کند و کاربرد منظم آن به همراه آب لیمو بر روی پوست میدان انعطاف پذیری پوست را افزایش داده و از سفت شدن آن جلوگیری می‌کند.

نوشیدن روزانه شیر نارگیل گردش خون را تقویت می‌کند که حاصل آن افزایش شفافیت پوست و از بین بردن نشانه‌های خستگی و استرس است.بر اساس این گزارش، شیر نارگیل همچنین به ترمیم زخم‌ها کمک می‌کند. زخم‌ها را با شیر نارگیل شست و شو دهید و بگذارید تا روی پوست شما به تدریج خشک شود. این کار را سه تا چهار بار در روز انجام دهید و سپس با آب سرد محل زخم را بشویید.2


خواص شیر نارگیل برای کودکان و نوزادان

شیر نارگیل منبع غنی مواد مغذی و چربی های سالم است که برای رشد مغز، مقاوم سازی و سلامت پوست نوزادان بسیار مفید است.

شیر نارگیل حاوی مواد معدنی و ویتامین هایی همچون ویتامین C و E، آهن، منیزیم و روی است که همگی برای حفظ سلامت، رشد و تقویت سیستم ایمنی بدن کودک ضروری هستند.

شیر نارگیل کرم های روده ای در کودکان را از بین برده و یبوست و اسهال آن ها را درمان می کند.


خواص شیر نارگیل در بارداری

شیر نارگیل برای هضم و درمان یبوست بارداری مفید است و از بروز کم خونی در زنان باردار پیشگیری می کند.

شیر نارگیل سیستم ایمنی بدن زنان باردار را تقویت کرده و با بهبود گردش خون از گرفتگی عضلات پا که در دوران بارداری شایع است جلوگیری می کند.


دیابت

اگرچه برخی معتقدند شیر نارگیل به دلیل کربوهیدرات بالا برای دیابتی ها مضر است اما این باور درست نیست زیرا شیر نارگیل حاوی چربی خوب اسید لوریک است که از ابتلا به دیابت پیشگیری کرده، قند خون را کنترل می کند و به تولید بهتر انسولین در بدن کمک می کند.

خواص شیر نارگیل


لاغری

اسید لوریک موجود در شیر نارگیل به تولید انرژی و سوخت و ساز در بدن کمک می کند.

نوشیدن شیر نارگیل باعث می شود فرد برای مدت زمانی طولانی تر احساس سیری کرده و چربی های سالم موجود در آن، با افزایش کالری سوزی و کاهش اشتها به لاغری کمک می کنند.


کم خونی

آهن برای تولید هموگلوبین در بدن و اکسیژن رسانی به اندام ها ضروری است و کمبود آن از مهم ترین دلایل بروز کم خونی است. شیر نارگیل به دلیل محتوای آهن موجود در آن از بروز کم خونی پیشگیری می کند.


آرتریت

مصرف مواد غذایی سرشار از سلنیوم مانند شیر نارگیل برای پیشگیری و درمان آرتریت مفید است زیرا سلنیوم آنتی اکسیدانی است که با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و به کاهش علائم آرتریت کمک می کند.


تقویت استخوان ها

اگرچه شیر نارگیل به اندازه شیر گاو کلسیم ندارد اما منبع عالی فسفر است که تاثیر مثبت در تقویت استخوان ها دارد.


پیشگیری از آلزایمر

شیر نارگیل به تولید کتون در بدن کمک می کند، کتون ها به عنوان منبع جایگزین انرژی برای مغز شناخته شده اند و برای افراد مبتلا به بیماری آلزایمر که در مراحل اولیه بیماری هستند بسیار مفید می باشد.


ضد پیری پوست

ویتامین C موجود در شیر نارگیل به حفظ الاستیک پوست کمک می کند و از ایجاد چین و چروک، خطوط ناخوشایند و کدر شدن پوست جلوگیری می کند.


مرطوب کننده پوست

شیر نارگیل به آبرسانی پوست کمک کرده و خشکی پوست را برطرف می کند.

برای مرطوب کردن پوست بدن توصیه می شود مخلوط 1 فنجان شیر نارگیل، 1 فنجان گلاب و چند گلبرگ گل محمدی را به آب داغ حمام افزوده و بدن خود را با آن شستشو دهید.


درمان ریزش مو

شستشوی موها با شیر نارگیل طبیعی برای درمان ریزش مو تاثیر فوق العاده دارد.


مناسب برای موهای خشک و آسیب دیده

استفاده منظم از شیر نارگیل برای موهای خشک و آسیب دیده مفید است، خارش و شوره سر را برطرف کرده و موها را درخشنده و شفاف می کند.


تفاوت شیر نارگیل و آب نارگیل

برخلاف باور عموم مردم، شیر و آب نارگیل با هم فرق دارند. آب نارگیل به مایعی گفته می شود که هنگام شکستن نارگیل از آن بیرون می آید و شیر نارگیل مایع خامه ای است که با مخلوط کردن آب با گوشت نارگیل به دست می آید.3


پی نوشت:
www.7ganj.ir.1
2.www.delgarm.com
3.www.persian-star.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.