آشنایی با فواید میوه ملون

ملون یک میوه بسیار خوش طعم است که دارای خواص و فواید بسیار مناسبی می باشد، جلوگیری از حمله قلبی، تسکین معده و کاهش حالت تهوع تنها نمونه ای از خواص ملون هستند.
دوشنبه، 5 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید میوه ملون
ملون ها نیروگاه سلامت هستند. آنها با مواد مغذی زیادی پر شده اند که تقریباً شبیه ابرقهرمان میوه ها به نظر می رسند. در تابستان ها به وفور در دسترس هستند و درصد فوق العاده ای از میزان آب موجود در آنها باعث سرد شدن و آبرسانی آنها می شود. بنابراین با نزدیک شدن به تابستان، بدانید که چرا باید بیشتر ملون بخورید. آنها نه تنها دارای عطر و رایحه خوشمزه هستند بلکه طعم شگفت انگیزی نیز دارند. تخم آنها حاوی مزایای سلامتی زیادی نیز هست. سلامت قلب، پیشگیری از دیابت ، سلامت دستگاه گوارش ،پیشگیری از سرطان و بهبود ایمنی بدن از مهم ترین خواص ملون برای سلامتی می باشند که در این مطلب  میخوانید.


تجزیه مواد مغذی یک فنجان ملون در زیر آورده شده است:

کالری:53

چربی:0 گرم (بله، آن را به عنوان صفر بخوانید)

چربی اشباع شده:N / A

کلسترول:0 میلی گرم (دوباره صفر!)

کربوهیدرات:12 گرم

پروتئین:1 گرم

فیبر غذایی:1 گرم

سدیم:23 میلی گرم

ویتامین A:5،276 IU

اسید فولیک:33 میکروگرم

نیاسین:1 میلی گرم

ویتامین B6:<1 میلی="">

ویتامین C:57 میلی گرم

کلسیم:14 میلی گرم

منیزیم:19 میلی گرم

پتاسیم:417 میلی گرم

کاروتنوئیدها:3،219 میکروگرم


ضد پیری

کلاژن برای حفظ بدن و سرعت بخشیدن به روند بهبودی بدن لازم است. کلاژن ماده ای برای جلوگیری از تأثیر روند پیری زودرس است. می توانید این ماده مفید را درون یک ملون خرد شده پیدا کنید. مصرف این میوه مطمئناً شما را از پیری زودرس دور می کند و باعث می شود جوان تر به نظر برسید.


راه حل رژیم غذایی

ملون از 90٪ آب تشکیل شده است. این مقدار زیاد آب می تواند احساس جوانسازی به شما بدهد و از گلودرد جلوگیری می کند. ملون نیز از نظر کالری، چربی و کلسترول کم است، بنابراین در صورت رژیم غذایی مناسب برای مصرف آن مناسب است.


ضد سرطان

درست مثل سایر میوه های تازه، ملون می تواند از ابتلا به سرطان در اثر وجود کاروتنوئید آن جلوگیری کند. کاروتنوئید یک رنگدانه طبیعی در میوه ها و سبزیجات است. محتوای بالای کاروتنوئید موجود در این میوه می تواند شما را از سرطان هایی مانند ریه و سرطان پستان محافظت کند.

آشنایی با فواید میوه ملون


جلوگیری از حمله قلبی

محتوای آدنوزین موجود در ملون نه تنها شما را از ابتلا به سرطان ممانعت می کند بلکه از رسوب خون جلوگیری می کند که منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود. آدنوزین می تواند به شما در ترکیب سلولهای خونی کمک کند، بنابراین خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را به حداقل می رساند.1


پیشگیری از دیابت

پکتین و دیگر شکل های فیبر به تنظیم ترشح گلوکوز در جریان خون از انواع قندها و کربوهیدرات ها کمک می کنند. ازاین رو پکتین موجود در ملون در پیشگیری از دیابت مؤثر است. این یعنی همه ی بیماران دیابتی می توانند بدون خطر این ملون ها که گفته می شود قند خون را تنظیم می کنند را مصرف داشته باشند .


سلامت دستگاه گوارش

همه ی فیبرهای خوراکی، خصوصاً پکتین، به دفع مدفوع و حذف مشکلات گوارش کمک می کنند. فیبر قابل حل باعث می شود احساس سیری کنید و از پرخوری جلوگیری می کند. به همین دلیل برای کسانی که یک رژیم غذایی سخت را دنبال می کنند مصرف ملون ها توصیه می شود.


بهبود ایمنی بدن

ملون و ترکیبات آن قدرت ایمنی در بدن انسان را بالا می برند و شما را سالم و متناسب نگه می دارند. این میوه ویتامین C و ویتامین A زیادی دارد که آنتی اکسیدان هستند و به حفاظت از بدن در مقابل تمام بیماری ها و عفونت ها کمک می کنند .


خاصیت ادرارآور

خاصیت ادرارآور ملون به درمان مشکلات کلیه و بیماری های حاد کمک کرده و اگزما را درمان می کند. اگر ملون را همراه با لیمو مصرف کنید به طرز شگفت آوری در درمان نقرس مؤثر است.بسیاری از مادران در دوران بارداری با مشکلاتی، چون مگس پران در چشم به خاطر بالا رفتن فشار داخل چشم، قند، فشارخون بارداری و مسمومیت حاملگی می شوند که مصرف ملون تحت نظارت و با تجویز پزشک متخصص می تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش دهد .2


سرشار از آب است

خبر خوبی برای بچه هایی که از نوشیدن آب امتناع می ورزند! ملون از حدود 90 درصد آب تشکیل شده است، اما طراوت و طعم لطیف محتوای آب را تغییر می دهد به همین دلیل برای کودکانی که آب زیادی در طول روز نمی نوشند بسیار مناسب است.


دارای بتاکاروتن است

بتاکاروتن ماده مغذی جادویی است که رنگ نارنجی خود را به میوه می دهد. ویتامین A و کارتنوئیدها به مقدار زیادی در ملون وجود دارند. این مواد به پیشگیری از مشکلات بینایی و حفاظت از چشم‌ها کمک می‌کند.


مملو از مواد مغذی است

ملون منبع عالی ویتامین A ، C و پتاسیم است.
ویتامین A: برای داشتن دید خوب ضروری است، ویتامین A همچنین در رشد سالم استخوان ، تقسیم سلولی و رشد سلول و  سلامت پوست نقش مهمی دارد و با تقویت اقدامات ضد عفونی سلول های سفید خون به نام لنفوسیت ها از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند.


به پیشگیری از یبوست کمک می کند

ملون به دلیل اینکه سرشار از آب و فیبر می باشد باعث حفظ سلامت دستگاه گوارش و همچنین پیشگیری از یبوست می شود.


سبب استحکام استخوان می شود

داخل 100 گرم ملون 15 میلی گرم کلسیم وجود دارد. کلسیم برای حمایت از روند شکل گیری استخوان ها و دندان ها مهم است. مصرف ملون به صورت روزانه به شما در رسیدن به استخوان های قوی تر و دندان های سفید تر کمک می کند.3


به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند

ملون همچنین سرشار است از آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوییدی مانند بتا کاروتن، لوتئین، زآگزانتین و کریپتوزانتین. این آنتی‌اکسیدان‌ها توانایی محافظت از سلول‌ها و سایر زیرساخت‌های بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد دارند. این توانایی به شما در محافظت از اندام‌های حیاتی‌تان در برابر سرطان‌های مختلف مانند سرطان پستان، پروستات، روده، ریه و پانکراس کمک می‌کند. بنابراین مصرف روزانه‌ی ملون شما را از سرطان‌های خطرناک دور نگه می‌دارد.


درد معده را تسکین می‌دهد

معده درد معمولا ناشی از خوراکی‌هایی است که مصرف می‌کنیم. ملون می‌تواند داروی درد معده‌ی شما باشد به دلیل مقدار آب فراوانی که دارد. ملون برای از بین بردن درد معده و مشکل معده مفید است. بنابراین، اگر شما این مشکلات را دارید، پیشنهاد می‌شود که ملون مصرف کند.

آشنایی با فواید میوه ملون


از کلیه‌های‌تان محافظت می‌کند

ملون دارای خواص دیورتیک (ادرارآور) است و بنابراین باعث می‌شود که شما به راحتی ادرار کنید. این میوه به کلیه‌ی شما کمک می‌کند که آب باقی مانده در داخل بدن را به راحتی خارج کند. اگر قبلا مشکل کلیه داشته‌اید، سعی کنید ملون را با آب لیمو مخلوط کنید و هر روز صبح بخورید تا کلیه‌هایی سالم داشته باشید.


منبع کلاژن است

ملون نه تنها به سلامت ما کمک می‌کند، بلکه فوایدی نیز برای پوست‌مان دارد. بر اساس تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته‌اند، ملون همچنین مقدار فراوانی کلاژن دارد. کلاژن ماده‌ای است که می‌تواند به شما برای سرعت بخشیدن به بازسازی پوست و روند لایه‌برداری سلول‌های مرده‌ی پوست کمک کند. مصرف ملون به صورت روزانه باعث می‌شود پوست شما همیشه سفت و پرطراوت باشد.


حالت تهوع را کاهش می‌دهد

ملون می‌تواند به زنان باردار کمک کند که سه ماهه‌ی اول را بهتر و راحت‌تر سپری کنند. بدن زن باردار به آرامی و به دلیل روند توسعه‌ی هورمو‌ن‌های طبیعی برای حفظ جنین تغییر می‌کند. بنابراین، زنان باردار هر روز و معمولا صبح‌ها حالت تهوع دارند. به زنان باردار توصیه می‌شود که برش‌های کوچکی از ملون بخورند تا حالت تهوع صبحگاهی را کاهش دهند. ملون می‌تواند سبب شود که بدن نیروی تازه‌ای بگیرد، بنابراین برای معده خوب است. ملون می‌تواند به زنان باردار کمک کند که حالت تهوع نداشته باشند و استفراغ نکنند.4


چرا زنان باردار باید حتما ملون مصرف کنند؟

بسیاری از مادران در دوران بارداری با مشکلاتی، چون مگس پران در چشم به خاطر بالا رفتن فشار داخل چشم، قند، فشارخون بارداری و مسمومیت حاملگی می‌شوند که مصرف ملون تحت نظارت و با تجویز پزشک متخصص می‌تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهد.

وجود سطح بالایی از ویتامین C در ساختار میوه ملون باعث می‌شود تا از تشکیل رادیکال‌های آزاد در بدن مادر باردار جلوگیری شود و به این ترتیب از بروز سرطان‌های ریه، دهان، روده بزرگ و سرطان سینه جلوگیری شود.

تحقیقات نشان داده است به دلیل تغییرات هورمونی و برخی فاکتورهای دیگر بسیاری از مادران در دوران بارداری مبتلا به سرطان می‌شوند و حتی نوزاد مبتلا به سرطان به دنیا می‌آورند به همین دلیل تغذیه با مواد مفید برای سلامت بدن مادر و جنین از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین پکتین موجود درملون می‌تواند ازبالا رفتن قند خون و انتشار گلوکز به سلول‌های مختلف بدن مادر باردار جلوگیری کند وبه این ترتیب سلامت مادر را حفظ کند.

این میوه به دلیل طعم و مزه خاص خود می‌تواند برای درمان بی اشتهایی مادران باردار و یا کمک به دریافت آب مورد نیاز بدن پس از بروز حالت تهوع شایع در دوران بارداری نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

کارشناسان با این وجود به مادران باردار توصیه می‌کنند که از مصرف میوه نشسته خودداری کنند، همچنین از خوردن میوه هایی که پوست آن‌ها آسیب دیده یا به مدت زیاد در مجاورت نور خورشید بوده اند خودداری کنند تا مبتلا به مسمویت غذایی نشوند.


ملون را را قبل از غذا مصرف کنید

برای این که از این خاصیت بهترین بهره را ببرید باید آن را قبل از غذا مصرف کنید. در صورتی که همراه غذا مصرف شود باعث سوء هاضمه می شود و مشکلات گوارشی را به وجود می آورد.


توصیه آخر

فراموش نکنید مصرف زیاد ملون ، دستنبو، طالبی و گرمک برای بیماران دیابتی، ورم روده و سوءهاضمه ضرر دارد و موجب نفخ روده، معده و درد معده می‌گردد.

همچنین دانشمندان با تحقیق بر پوست این میوه‌ها دریافته‌اند که پوست آنها می‌تواند منبعی برای مسمومیت غذایی باشد؛ از این رو شستن کامل میوه‌ها بسیار توصیه می‌شود.5


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.fartaknews.com
3.www.beytoote.com
4.www.bazdeh.org
5.www.yjc.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.