فواید میوه چایوت

چایوت متعلق به مرکز مکزیک و قسمت مشخصی از آمریکای لاتین می باشد اما امروزه در همه جای جهان رشد می یابد. چایوت سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان می باشد که مزایای زیادی برای سلامتی دارد.
دوشنبه، 5 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
فواید میوه چایوت
چایوت ( نام علمی: mirliton squash) از میوه های بومی در منطقه آمریکای لاتین و مکزیک است . این میوه مخصوص مناطق گرمسیر بوده و در این مکان ها بهتر می روید.

از لحاظ گیاه شناسی درخت میوه چایوت یک گیاه چند ساله است، که ساقه هایی با ارتفاع ده متر و ریشه ای گوشتی ، باریک و بلند دارد. این میوه از لحاظ شکل ظاهری شبیه گلابی با فرورفتگی ها و شیارهایی عمیق است. گوشته میوه چایوت به پوست آن چسبیده، و پوسته سبز رنگ و گاهی زردی دارد. این میوه از خانواده کدویان است و از لحاظ مزه شبیه خیار و سیب زمینی می باشد.

ارزش غذایی میوه چایوت به دلیل مهمترین ترکیبات شیمایی آن است که شامل کالری، چربی، پروتئین، فیبر و قند و برخی از ترکیبات آنتی اکسیدانی می باشد. در کشورهای جونب شرقی آسیا از ساقه، میوه و برگ چایوت برای تهیه غذاها بهره می برند. همچنین در برخی دیگر از مناطق دانه های چایوت به عنوان تنقلات مورد مصرف قرار می گیرد، و برخی  دیگر از میوه آن برای تهیه انواع سالاد استفاده می کنند.1


چایوت اسکواش سرشار از مواد مغذی است

یکی از بهترین مزایای چایوت وجود مواد مغذی است. این مواد مغذی عبارتند از ویتامین های ضروری، مواد معدنی و فیبر.

یک چایوت اسکواش (203 گرمی) به مقدار زیر در خود مواد مغذی دارد:

کالری: 39

کربوهیدرات: 9 گرم

پروتئین: 2 گرم

چربی: ندارد

فیبر: 4 گرم- 14% از کل مقدار مورد نیاز روزانه

ویتامین C: 26% از کل مقدار مورد نیاز روزانه

ویتامین B9 (فولات): 47% از کل مقدار مورد نیاز روزانه

ویتامین K: 10% از کل مقدار نیاز روزانه

ویتامین B6: 8% از کل مقدار مورد نیاز روزانه

منگنز: 19% از کل مقدار مورد نیاز روزانه

مس: 12% از کل مقدار مورد نیاز روزانه

زینک: 10% از کل مقدار مورد نیاز روزانه

پتاسیم: 7% از کل مقدار مورد نیاز روزانه

منیزیم: 6% از کل مقدار مورد نیاز روزانه

توجه داشته باشید که چایوت حاوی مقدار زیادی فولات می باشد که به تقسیم سلولی بسیار کمک می کند. در کنار حجم بالایی از مواد مغذی، مقدار کالری، چربی، سدیم و کربوهیدرات کمی دارد. پس می تواند گزینه مناسبی برای افراد ورزشکار و مورد استفاده در رژیم های غذایی متفاوتی باشد.


چایوت اسکواش حاوی آنتی اکسیدان های قوی است

بیشترین فایده چایوت ها شاید به آنتی اکسیدان های موجود در آن باز گردد.  آنتی اکسیدان ها ترکیبات پیچیده است که در غذاهای متنوعی یافت می شوند و از تخریب سلولی، التهاب و استرس جلوگیری می کنند.

چایوت اسکواش آنتی اکسیدان هایی مثل کورکتین، مایرکتین، مورین را تولید می کند. از بین این آنتی اکسیدان ها، مقدار مایرکتین از بقیه بیشتر است. محققان به این نتیجه رسیده اند که مایرکتین یک ضد سرطان، ضد دیابت و ضد التهاب بسیار قوی می باشد. افزون بر این، چایکوت  اسکواش یک منبع خوب ویتامین C می باشد که برای سلامت بدن بسیار ضروری است.

فواید میوه چایوت


یک محافظت کننده بسیار قوی

خوردن چایکوت اسکواش می تواند بر روی فاکتور های ایجاد کننده بیماری قلبی تاثیر بگذارد مواردی از قبیل:  فشار خون بالا، کلسترول بالا و کاهش جریان خون.
محققان به کمک تست حیوانی و آزمایشگاهی مشخص کرده اند که ترکیبات چایکوت اسکواش ممکن است که به آرامش رگ های خونی کمک کنند در نتیجه گردش جریان خون را بهبود می بخشند و فشار خون را کاهش می دهند.

مایرکتین، یک آنتی اکسیدن قوی در چایکوت اسکواش می باشد که در بعضی از تحقیقات حیوانی نشان داده است که میزان کلسترول را کم می کند.

افزون بر این اسکواش منبع خوبی از فیبر می باشد. 14 % از مقدار کل فیبر مورد نیاز روزانه را تامین می کند. خوردن مواد غذایی مثل اسکواش که حاوی مقدار زیادی فیبر می باشند به کاهش بیماری های قلبی کمک می کنند.


یک کنترل کننده خوب قند خون

چایکوت اسکواش حاوی مقدار کمی کربوهیدرات و مقدار زیادی فیبر محلول است که به کنترل سطح قند خون کمک می کند. فیبر محلول سرعت هضم و جذب کربوهیدرات را کاهش می دهد. این کار به باعث کاهش مقدار قند خون بعد از صرف غذا می گردد.

چایکوت اسکواش ممکن است که با تاثیر گذاشتن بر انسولین میزان قند خون را کنترل کند. مقاومت انسولین زمانی اتفاق می افتد که سلول های شما نسبت به هورمون انسولین کمتر حساسیت نشان می دهند ( هورمون هایی که میزان قند خون را کنترل می کنند).

در این حالت قند خون بالا ایجاد می شود و در موارد حاد تر ایجاد دیابت می کند. محققان پیشنهاد می کنند که استفاده از ترکیبات گیاهی چایوت اسکواش می توانند به افزایش حساسیت نسبت به انسولین کمک کند.2


بارداری

فولات برای زنان باردار و خانم هایی که قصد بارداری دارند بسیار مهم است زیرا در دوران اولیه بارداری، فولات برای رشد خوب مغز و نخاع جنین ضروری بوده و مصرف کافی این ماده مغذی نقش مهمی در پیشگیری از تولد زودهنگام نوزاد ایفا می کند.

چایوت منبع عالی فولات محسوب می شود و بیش از 40 درصد نیاز روزانه بدن را به این ویتامین را تامین می کند، توصیه می شود زنان باردار برای جلوگیری از کمبود فولات و کاهش خطر بروز نقایص بارداری حتما چایوت و دیگر مواد غذایی غنی از فولات را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.


ضد سرطان

مصرف بالای میوه و سبزیجات خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان های مربوط به دستگاه گوارش را کاهش می دهد.

مطالعات نشان داده ترکیبات موجود در چایوت می تواند رشد و پیشرفت برخی سلول های سرطانی مانند سرطان دهانه رحم و لوسمی را نیز کاهش دهد.

اگرچه نتایج به دست آمده امیدوارکننده به نظر می رسد اما شواهد موجود در این باره به اندازه کافی قوی نیست که ثابت کند چایوت دارای اثر ضد سرطانی برای انسان ها است.

فواید میوه چایوت


خواص چایوت برای پوست

رادیکال های آزاد از عوامل خطرزا برای سلول های بدن بوده و به مرور زمان باعث کاهش کارایی آن ها می شوند. برخی تحقیقات نشان داده مصرف مواد غذایی آنتی اکسیدانی مانند چایوت با محافظت از سلول های بدن و پوست در برابر رادیکال های آزاد، فرایند پیری زودرس را به تاخیر می اندازد.

ویتامین C موجود در چایوت نیز با افزایش تولید کلاژن – که از ویتامین های ضروری اولیه برای پوست است – به جوانسازی پوست و کاهش علائم پیری همچون چین و چروک کمک می کند.

علاوه بر این اخیرا نتایج یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داده عصاره چایوت از سلول های پوستی در برابر آسیب ناشی از نور خورشید محافظت و از پیری زودرس و چین و چروک ناشی از نور خورشید جلوگیری می کند، اگرچه به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.


سلامت کبد

کبد چرب یکی از مشکلات کبدی است که به دلیل چربی بیش از حد در بافت های کبدی ایجاد شده و اثر منفی روی عملکرد کبد می گذارد.

مطالعات نشان داده عصاره چایوت از کبد در برابر تجمع چربی ها محافظت کرده، خطر ابتلا به کبد چرب را کاهش می دهد و به درمان این بیماری کمک می کند.


لاغری و کاهش وزن

چایوت کالری بسیار کم و فیبر فراوان دارد و هر دو ویژگی برای کنترل وزن سالم اهمیت زیادی دارند.

فیبر باعث کند شدن عمل هضم و سیری طولانی مدت در فرد شده که مصرف غذا را کاهش می دهد و برای لاغری مفید می باشد.

از سوی دیگر تحقیقات نشان داده مصرف فیبر می تواند باعث افزایش تولید هورمون های سیری مانند GLP-1 و پپتید YY شده و گرسنگی را کاهش می دهد.


هضم و گوارش

مصرف میوه و سبزیجاتی همچون چایوت به بهبود عملکرد هضم کمک می کند زیرا چایوت حاوی ترکیبات گیاهی فلاونوئیدی است که برای سیستم گوارش مفید بوده و در دفع مواد زائد بدن از دستگاه گوارش به آنزیم های گوارشی کمک می کنند.

علاوه بر این مصرف غذاهای پر فیبر همچون چایوت به بهبود عملکرد روده و حفظ باکتری های سالم روده ای کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.


عوارض جانبی و مضرات چایوت

هنگام پوست گرفتن چایوت خام مایعی چسبنده از آن ترشح می شود که ممکن است باعث تحریک پوستی و گاهی بی حسی در دست و انگشتان شود بنابراین قبل از این کار دستکش پوشیده یا در آب جاری چایوت ها را پوست بگیرید.3


پی نوشت:
1.www.chaharfasl.net
2.www.hidoctor.ir
3.www.persian-star.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.