آشنایی با پیاز عنصل ، فواید و مضرات آن

پیاز عنصل گونه ای از گیاهان گلدار است که خواص بی شماری برای سلامت بدن دارد، از خواص استفاده از پیاز عنصل می توان به فواید آن برای ماهیچه ها و تقویت ضربان قلب نیز اشاره کرد.
سه‌شنبه، 6 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با پیاز عنصل ، فواید و مضرات آن
پیاز عنصل به فارسی «پیاز دشتی» گفته می شود. ریشه ی آن شبیه به پیازهای امروزی و برگ آن شبیه زنبق و سوسن و نرگس اما بلندتر و عریض تر از آنها و ساقه ی آن بدون منفذ و سبز مایل به زرد است.


ترکیبات شیمیایی:

سیلارن A مهم ترین ترکیب پیاز عنصل است که به سرعت توسط آنزیم سیلارناز یا توسط اسید هیدرولیز می شود.

فلاونوئیدهای متعددی در عصاره های پیاز عنصل شناسایی شده اند. این فلاونوئیدها شامل مشتقات کوئرستین و پلی گلیکوزیدهای کامپفرول به همراه C- گلیکوزیدهایی مانند Vitexin و Isovitexin است. پیاز عنصل همچنین حاوی یک فروکتان مشابه اینولین به نام سینسترین است. مقادیر جزئی آنتوسیانین نیز در پیاز عنصل سفید وجود دارد.


خواص درمانی و طبیعت پیاز عنصل

طبیعت پیاز عنصل گرم و خشک است. خواص دارویی این گیاه به طور خلاصه عبارتند از: پیاز عنصل برای مالیخولیا، صرع، سردردهای مزمن، سرگیجه، فلج، لقوه و فراموشی مفید است و نیز سبب تقویت قدرت بینایی می شود و همچنین تنگی نفس و سرفه های کهنه و آسم را بهبود می بخشد.

هضم غذا را آسان و تخلیه معده را سریع و سنگ مثانه را متلاشی و دفع می کند.

همچنین پیاز عنصل برای تنگی نفس، غلبه بلغم، درد مفاصل، سوهاضمه، فساد بلغم، علاج سوء القنیه (مزاج ضعیف و حالت افراد مبتلا به استسقا یا حالتی مشابه آن کارساز است،( استسقا جمع شدن آب در بدن)، یرقان، درد طحال، ریزش مو، لکه‌ای قهوه ای رنگ پوست، دهان و لثه ها، بوی بد دهان، سرع و ضعف معده.1

در ادامه این مطلب مزایای سلامتی استفاده از پیاز عنصل به تفصیل ارائه شده است.


محرک قوی قلب و تقویت ضربان قلب

این گیاه متشکل از گلیکوزیدهای قلبی (سیلارن آ و پروسیلاریدین) است که به تحریک قلب کمک می کند و در اثر نارسایی قلبی، آنژین صدری، نفروسیدما و تحریک قلب و ایجاد اثرات کرونوتروپیک مثبت اینوتروپیک و منفی مؤثر است و در دوزهای بالاتر آمیک و کاتتریک محسوب می شود.


برونشیت مزمن

این گیاه به تحریک غشای مخاطی برونش در بیماری های برونشی کمک می کند. در مقایسه با عصاره های شیمیایی، هیچ گونه عمل تجمعی نشان نمی دهد و به سرعت عمل می کند.


خلط آور قدرتمند

پیاز عنصل باعث افزایش دفع خلط می شود که با افزایش جریان ترشحات دیگر انجام می شود. بنابراین به عنوان ماده ای موثر در داروهای سرفه مورد استفاده قرار می گیرد و از آن برای درمان آسم نیز استفاده می شود.2


افزایش دفع خون در قاعدگی

در زمان قاعدگی خانم ها مصرف پیاز عنصل می تواند باعث افزایش دفع خون شود.


رفع خون مردگی

پیاز عنصل خون مردگی زیر پوست را رفع می‌کند.


رفع سرفه

پیاز عنصل می‌تواند تنگی نفس را رفع کرده و سرفه های کهنه را از بین ببرد و درمان کند.

آشنایی با پیاز عنصل ، فواید و مضرات آن


رفع سنگ مثانه

پیاز عنصل باعث رفع سنگ مثانه می‌شود و گرفتگی مجاری ادرار را رفع می‌کند.

تقویت مو

افرادی که دچار ریزش موی سکه‌ای شده اند می‌توانند از پیاز عنصل استفاده کنند و شاهد نتایج اثر بخش آن باشند. در افرادی که موی آنها به صورت سکه ای ریزش پیدا کرده است، پوست سر طی گذشت زمان سفت و سخت می شود و به حالت چرم گونه‌ای در می‌آید. متخصصان طب سنتی توصیه می کنند از پیاز عنصل در ناحیه ای که مو ریزش دارد استفاده کنند، پیاز عنصل به این دلیل که پوست این ناحیه را ضعیف و قرمز می کند باعث رویش مجدد مو در این ناحیه می شود و از قدیم یکی از روش‌های درمان ریزش مو سکه‌ ای محسوب می‌شده است. 

پرپشت شدن ابرو

برای پرپشت شدن و تقویت ابروهای خود می توانید از روغن عنصل استفاده کنید. «روغن پیاز عنصل» با خوابانیدن پیاز عنصل در روغن کنجد و زیتون به مدت یک سال به‌دست می‌آید. روغن عنصل علاوه بر اینکه به تقویت و پر پشت شدن ابروها کمک می‌کند، می‌تواند به تحریک پیاز موی سر نیز بپردازد و موی سر را تقویت کند. مصرف مداوم روغن عنصل می تواند باعث تسریع در رشد مو و تقویت مو شود.


درد مفاصل 

پیاز عنصل در رفع درد مفاصل تاثیر بسزایی دارد. همچنین پیاز عنصل می تواند بیماری های سیاتیک را رفع کند.


بهبود سر درد

مصرف پیاز عنصل برای سر درد و مخصوصا رفع درد شقیقه مفید است.


درمان صرع

پیاز عنصل از جمله پیاز هایی است که در طب سنتی در درمان صرع مورد استفاده قرار می‌گیرد.


تقویت معده

پیاز عنصل می‌تواند درد معده را رفع و معده را تقویت کند، همچنین در درمان سوء هاضمه موثر است. برای این کار می‌توانید پیاز عنصل را در دو قاشق عسل پخته و عسل را میل کنید.


درمان تاول‌های پوستی و کچلی

اگر پیاز عنصل را بکوبید و با کمی گوگرد و عسل مخلوط کنید، این ضماد می‌تواند جرب یا گال و تاول‌های ترشح‌دار پوستی را درمان کند. همچنین این روش درمان مفیدی برای خارش و کچلی است.


اقدامات احتیاطی درباره پیاز عنصل

پیاز عنصل تازه حاوی آب آکرید است که هنگام تماس با پوست می تواند باعث ایجاد تاول شود.

وقتی کلیه ها به شدت دچار التهاب می شوند، از پیاز عنصل استفاده نمی شود.

مصرف پیاز عنصل در دوزهای زیاد سمی است.

پیاز عنصل سرخ (Red Squill، انواع قرمز مارپیچ اروپایی) توسط انسان نباید مصرف شود زیرا برای سلامتی انسان سمی و خطرناک است.

افزایش دوز تجویز ریشه این گیاه می تواند منجر به حالت تهوع، استفراغ و گرفتگی شکم شود.

نوع سرخ این گیاه وقتی توسط حیوانات و انسان ها مصرف می شود، ابتدا به استفراغ وحشتناک منجر می شود و سپس عمل مسموم کننده کشنده آن را نشان می دهد.

به دلیل عدم وجود شواهد علمی در دسترس، پیاز عنصل برای استفاده در زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود. این گیاهان ممکن است دارای اثرات سقط جنین باشند.


مواقعی که نباید از پیاز عنصل استفاده نکنید

در صورت بارداری یا شیردهی، قبل از مصرف آن، از پزشک خود مشورت بخواهید.

اگر مشغول استفاده از داروی دیگوکسین هستید، بدون مشورت با متخصص مراقبت های بهداشتی خود از پیاز عنصل استفاده نکنید زیرا هم تحریک کننده اثرات قلب است و هم می تواند خطرناک باشد.

از مکمل کلسیم به همراه مکمل های پیاز عنصل استفاده نکنید زیرا ممکن است قلب را بیش از حد تحریک کند. قبل از استفاده از این ترکیب با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

در صورت استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدها، از مصرف پیاز عنصل اجتناب کنید.1


پی نوشت:
1.aydana.com
2.namnak.com
3.www.khabarfoori.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.