آشنایی با خواص بی نظیر ارده کنجد

مصرف ارده کنجد خواص و مزایای بی نظیری را به همراه دارد، همچنین ارزش غذایی موجود در ارده کنجد بالا است و برای سلامت بدن نیز مفید می باشد.
دوشنبه، 19 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خواص بی نظیر ارده کنجد
ارده مایعی است که از کنجد نرم پوست کنده بریان و نرم کوبیده تهیه شده و روغن آن جدا نشده باشد .از ارده بیشتر برای وعده غذایی صبحانه استفاده می کنند تا انرژی لازم را برای تمام روز دریافت کنند.

ارده صددرصد طبیعی است و هیچ گونه افزودنی، شیمیایی و غیرشیمیایی  در آن استفاده نشده است. ماده اصلی و تنها ماده تشکیل دهنده آن کنجد است.

کنجد سرشار از پروتئین است و ارزش غذایی بالایی دارد، این دانه منبع آهن گیاهی است که برای رفع خستگی مفید است همچنین مصرف این دانه گیاهی برای افرادی که مبتلا به کم خونی فقر آهن هستند می تواند بسیار موثر باشد.

ارده دارای کربوهیدرات، پروتئین، چربی، اسید فولیک، کلسیم، منیزیم، آهن، روی و پتاسیم بوده و مصرف آن بسیاری از نیازهای بدن را تامین می کند.

افرادی که شیر دوست ندارند و یا به هر دلیلی نمی توانند شیر مصرف کنند ، می توانند از کنجد برای تأمین کلسیم، روی و آهن خود که از مواد معدنی مهم به شمار می آید، استفاده کنند.

طبیعت ارده کنجد گرم و تر بوده و برای اصلاح طبع افراد سرد مزاج بسیار مفید است. در واقع خاصیت اصلی ارده کنجد، انرژی‌زا بودن آنهاست و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می‌شوند.1


کالری ارده

ارزش غذایی موجود در ارده برای هر 100 گرم به شرح زیر است :

مواد مغذی در هر 100 گرم

انرژی 595 کیلوکالری

کربوهیدرات ها 21 ٫ 19 g

چربی 53 ٫ 76 g

پروتئین 17 ٫ 00 g

آب 3 ٫ 05 g

ویتامین آ 67 IU

تیامین (ویتامین ب 1) 1 ٫ 220 میلی گرم ( 94٪ )

ریبوفلاوین (ویتامین ب 2) 0 ٫ 473 میلی گرم ( 32٪ )

نیاسین (ویتامین ب 3) 5 ٫ 450 میلی گرم ( 36٪ )

پانتوتنیک اسید (ویتامین ب 5) 0 ٫ 693 میلی گرم ( 14٪ )

ویتامین ب 6 0 ٫ 149 میلی گرم ( 11٪ )

اسید فولیک (ویتامین ب 9) 98 میکروگرم ( 25٪ )

ویتامین ب 12 0 ٫ 00 میکروگرم ( 0٪ )

کلسیم 426 میلی گرم ( 43٪ )

آهن 8 ٫ 95 میلی گرم ( 72٪ )

منیزیم 95 میلی گرم ( 26٪ )

منگنز 1 ٫ 456 میلی گرم ( 73٪ )

فسفر 732 میلی گرم ( 105٪ )

پتاسیم 414 میلی گرم ( 9٪ )

سدیم 115 میلی گرم ( 5٪ )

روی 4 ٫ 62 میلی گرم ( 46٪ )


طبیعت ارده کنجد

فواید ارده کنجد طبیعت ارده کنجد گرم و تر بوده و برای افراد سرد مزاج بسیار مفید است.

در ادامه با ما همراه باشید تا با خواص ارده برای سلامتی بدن آشنا شوید.


بهترین غذا برای زمستان

ارده کنجد، غذایی انرژی زا است و بهترین غذا برای فصل زمستان است که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن نیاز دارد.


کاهش کلسترول و چربی خون

مصرف میزان متناسب و متعادلی از ارده در طول هفته و ماه سبب کاهش کلسترول بد خون و افزایش سطح چربی خوب خون یا همان HDL می شود.

آشنایی با خواص بی نظیر ارده کنجد


تامین کلسیم

ارده منبع بسیار خوبی برای تامین کلسیم بدن است وسبب استحکام و سلامت استخوان ها و دندان ها می شود.


بهترین غذا برای کودکان

مصزف ارده برای کودکان بسیار توصیه می شود زیرا به دلیل تحرک بالای کودکان، انرژی لازم را برای آنها تامین می کند و سبب تقویت حافظه شان می شود.


ملین و مسهل

در یکی از مطالب قبلی بخش سلامت نمناک اشاره کردیم که مصرف ارده سبب نرم شدن و تسهیل کار روده ها می شود و از این رو از یبوست پیشگیری می کند.


خواص ارده برای خانم ها

ارده قاعده اور است و مصرف آن سبب رفع بیماری های رحم خواهد شد.


نرم کردن دمل ها

یکی از خواص مصرف ارده کنجد این است که سفتی ها و ورم های سفت داخلی و دمل ها را نرم می کند. مصرف ارده ، دمل و جوش ها را در سردمزاج ها پخته و باز می کند بنابراین می تواند باعث بروز جوش های پوستی در سردمزاجان گردد.2


خاصیت آنتی اکسیدانی

ارده کنجد سرشار از آنتی اکسیدان های لیگنان است که از آسیب رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری هایی همچون دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و برخی انواع سرطان را کاهش می دهد.


سلامت قلب

کلسیم و منیزیم موجود در ارده به کاهش فشار خون بالا که از عوامل اصلی بروز بیماری های قلبی و سکته مغزی می باشد کمک می کند.

ارده تری گلیسیرید خون را کاهش داده و چربی های تک غیر اشباع و چند غیر اشباع موجود در آن برای کاهش کلسترول بد خون مفید هستند.


دیابت نوع 2

ارده کنجد به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی و محتوای چربی های اشباع نشده موجود در آن خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.


خاصیت ضد باکتریایی

ارده و به خصوص عصاره دانه کنجد دارای خاصیت ضد باکتریایی قوی می باشند که به درمان زخم ها کمک می کند و در طب سنتی برخی کشورهای اروپای مرکزی و خاورمیانه از روغن کنجد به عنوان درمان خانگی زخم پا در افراد دیابتی استفاده می شود.

مطالعات نشان داده عصاره دانه کنجد در مقابله با 77 درصد نمونه های باکتریایی مقاوم به دارو موثر بوده است.


سرطان

سیسمال موجود در ارده نوعی ترکیب طبیعی در دانه های کنجد است که به نظر می رسد خاصیت ضد سرطانی داشته باشد و رشد و نمو سلول های سرطانی مختلف از جمله سرطان کبد، پوست، روده بزرگ و دهانه رحم را متوقف می کند.

برخی مطالعات نیز نشان داده خوردن ارده به مرگ سلول های سرطان سینه و ریه کمک می کند و لیگنان های موجود در آن با اتصال به گیرنده های استروژنی از بدن در برابر سرطان های هورمونی محافظت می کنند.

آشنایی با خواص بی نظیر ارده کنجد


سلامت استخوان ها

منیزیم فراوان موجود در ارده کنجد به حفظ سلامت استخوان ها کمک کرده، تراکم استخوانی به خصوص در نواحی گردن و لگن را افزایش می دهد و از بروز پوکی استخوان در زنان یائسه پیشگیری می کند.
 

تقویت سیستم ایمنی

ارده حاوی مس، آهن، سلنیوم و روی است که همگی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و برای تولید گلبول های سفید خون و عملکرد چندین آنزیم مهم بدن ضروری می باشند.

لیگنان های موجود در ارده نیز از ایمنی بدن محافظت می کنند.


سلامت کبد و کلیه

ارده حاوی ترکیباتی است که از کلیه و کبد محافظت می کند و برای دفع سموم و ضایعات بدن مفید می باشد.

مطالعات حیوانی نشان داده مصرف دانه کنجد به افزایش چربی سوزی و کاهش تولید چربی در کبد کمک کرده و خطر ابتلا به مشکلات کبدی را کاهش می دهد، اگرچه مقدار این ترکیبات در ارده نسبت به دانه کنجد و عصاره آن کمتر است.


ضد التهاب

برخی ترکیبات موجود در ارده دارای خاصیت ضد التهابی هستند و التهاب و درد ناشی از بیماری های التهابی همچون آرتریت روماتوئید، بیماری های ریوی و همچنین جراحت ها را کاهش می دهند.

مطالعات نشان داده آنتی اکسیدان های ارده برای درمان آسم و کاهش التهاب راه های تنفسی مفید هستند.


لاغری

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا ارده کنجد چاق کننده است؟ باید بگوییم که زیاده روی در مصرف ارده باعث چاقی و اضافه وزن می شود اما مقادیر متعادل آن به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

ارده دارای پروتئین است که به سیری طولانی مدت کمک کرده و اشتها را کاهش می دهد اگرچه به دلیل محتوای کالری و چربی های بالای موجود در ارده نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.


خواص ارده برای پوست

همان طور که قبلا اشاره کردیم ارده منبع خوب اسیدهای آمینه، ویتامین E، ویتامین های گروه B، مواد معدنی و اسیدهای چرب است که همگی برای جوان سازی سلول های پوستی و جلوگیری از علائم پیری مفید هستند.

ارده چه به صورت خوراکی یا موضعی به یکپارچگی و استحکام پوست کمک می کند و مواد معدنی موجود در این سس برای ترمیم بافت های آسیب دیده، افزایش کلاژن و الاستیسیته پوست مفید است.

روغن کنجد نیز از هزاران سال پیش برای درمان زخم ها، سوختگی، حساسیت و خشکی پوست استفاده می شده است.3


 بهبود کم خونی

 ارده از مواد غذایی بسیار مفید برای خون سازی است و سطح آن خون را نیز بالا می برد و مصرف ارده از بروز کم خونی پیشگیری کرده و بخاطر داشتن فولات مصرف آن برای زنان حامله نیز توصیه می شود.


بهبود عملکرد مغز

مصرف ارده با توجه به ترکیباتی که دارد در تقویت حافظه، افزایش قدرت یادگیری و تمرکز نقش موثری دارد. فسفر موجود در ارده برای فعالیت های بهتر مغزی بسیار تاثیر دارد.1


پی نوشت:
1.www.article.tebyan.net
2.www.namnak.com
3.www.persian-star.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.