آشنایی با عنبر نسارا و فواید آن برای سلامتی

عنبر نسارا دارای خواص بسیاری است و در طب سنتی ارزش بسیاری برای درمان بیماری ها دارد، از خواص عنبر نسارا می توان به درمان سینوزیت و درمان عفونت های رحمی اشاره کرد.
شنبه، 24 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با عنبر نسارا و فواید آن برای سلامتی
عنبر نسارا، مدفوع الاغ ماده است که در فصل بهار جمع آوری می‌شود. نام دیگر آن ماچه الاغ است.

خواص درمانی عنبر نسارا برای بیماری‌های عفونی از قدیم در طب سنتی مشخص شده بود. ابن سینا، دود آن را برای درمان بیماری‌های عفونی تجویز می‌کرد. پزشکی نوین هم با انجام آزمایشات دقیق به خواص درمانی این ماده پی برده است. به عنوان مثال با انجام تحقیقات آزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خواص آنتی‌اکسیدانی، آنتی‌باکتریال (ضدباکتریایی)، ضدقارچ و ضدالتهابی و خواص ضدمیکروبی عنبر نسارا مشخص شد.


چرا عنبر نسارا حتما باید در فصل بهار جمع آوری شود؟

الاغ ماده در فصل بهار گیاهان دارویی مختلف را در طبیعت می‌خورد. بنابراین با دود کردن سرگین آن، به طور غیر مستقیم، دود گیاهان دارویی مختلف که هر کدام خواص بی‌نظیری دارند وارد بدن می‌شود. البته این دود بوی خوشایندی ندارد!


چرا عنبر نسارا از الاغ ماده باید باشد؟

طبع مریضی و عفونت گرم است و طبع الاغ ماده خنک است. بنابراین سرگین الاغ ماده می‌تواند طبع بیمار را به تعادل نزدیک کند. ولی طبع الاغ نر گرم است. اگر سرگین الاغ نر برای بیماری‌های عفونی استفاده شود، باعث تشدید بیماری می‌شود.


چگونه از عنبر نسارا استفاده کنیم؟

عنبر نسارا را مانند اسفند روی آتش قرار داده و دود حاصل از آن را با توجه به داخلی یا خارجی بودن عفونت و بیماری، استنشاق کرده یا  با بدن (بخشی که دچار عفونت و بیماری شده) تماس دهید. دود باید حتما به محل عفونت برسد تا اثرگذار باشد.1

در ادامه این مطلب به برخی از خواص عنبر نسارا اشاره می کنیم همراه ما باشید.


درمان عفونت گوش

یکی از ساده ترین راهها برای رفع عفونت های اجزای سر و صورت استفاده از دود عنبر نسارا می باشد، گوش درد و یا رفع عفونت های گوش را با دود دادن آن با استفاده از عنبر نسارا می توان درمان نمود.


میکروب کش قوی

در محیط های های بسته خانگی و یا اداری برای فصول سرد همیشه استفاده از دود عنبر نسارا توصیه می شود؛ زیرا خاصیت میکروب کشی آن، مانع از انتقال ویروسها از افراد مریض به سالم می شود


برای عادت ماهانه

برخی از بانوان از خونریزی های شدید دوران عادت ماهانه و یا طولانی شدن آنها رنج می برند استفاده از دود عنبر نسارا قبل از شروع عادات ماهانه، حین عادات و بعد از عادات،می تواند این مشکلات را حل نماید


درمان سوختگی

دود عنبر نسارا در درمان سوختگی ها نیز مفید می باشد.بخش های سوخته را روزانه چند بار بر روی دود عنبر نسارا بگیرید تا روند بهبود و درمان آن را تسریع نماید.


بند آوردن خونریزی

اگر جایی از اجزای بدن خونریزی شدید داشته باشد پاشیدن مقداری از پودر عنبر نسارای تازه بر روی محل خونریزی، در بند آوردن آن مفید می باشد.


درمان بواسیر

دود عنبر نسارا در رفع بواسیر و زخم های آن نیز بسیار مفید می باشد، روزانه چند بار و برای چند دقیقه به شکل نیم خیز بر روی دود عنبر نسارا بایستید تا دود آن به محل بواسیر بخورد.


بهبود زخم دهانه رحم 

به بانوانی که از زخم دهانه رحم رنج می برند استفاده از دود عنبر نسارا توصیه می گردد استفاده از دود عنبر نسارا و یا ترکیب عنبر نسارا با خاکشیر و اسپند و نشستن بر روی دود آن، اثر بخش می باشد.

آشنایی با عنبر نسارا و فواید آن برای سلامتی


درمان گل مژه

به افرادی که با مشکلات گل مژه چشمی و یا عفونت (قی) چشمی روبرو هستند استفاده از دود عنبر نسارا توصیه می گردد.2


ضد عفونی کردن خانه

با دود عنبر نسارا می توانید خانه خود را ضد عفونی نمایید. برای این کار عنبرنسارا را در اسپند دودکن ریخته و روی شعله کم قرار دهید تا دود آن در خانه بپیچد. عنبر نسارا با اثر میکروب کشی قوی که دارد سبب ضد عفونی شدن خانه می شود.


ضد سرما خوردگی

برای اینکه در فصول سرد دچار سرماخوردگی نشوید ، در خانه عنبرنسارا دود کنید. عنبر نسارا با داشتن خواص میکروب کشی در درمان سرما خوردگی موثر است و افزایش بار ویروس در فضای محلّ زندگی را کاهش می دهد.


درمان سینوزیت

استنشاق دود عنبر نسارا سبب درمان سردرد های کهنه و درمان سینوزیت های مزمن و حاد می شود. برای دود کردن عنبرنسارا آن را در یک اسفند دود کن بریزید و روی شعله کم قرار دهید و دود آن را استنشاق نمایید.


درمان تاول و زخم های ترشح دار

برای درمان تاول و انواع زخم ها به ویژه زخم های سوختگی ترشح دار ، این مواضع را روی دود عنبر نسارا بگیرید تا این زخم ها به راحتی ترمیم و درمان شوند.


درمان اگزما

یکی از بهترین روش های درمانی اگزما و کاهش خارش آن ، گرفتن مواضعی از بدن که دچار اگزما و خارش است روی دود عنبر نسارا می باشد.


درمان خون دماغ

برای رفع خون دماغ مخلوط عنبر نسارا و سرکه را روی پیشانی ضماد نمایید.


درمان صرع

برای درمان صرع ، عصاره خشک عنبر نسارا را با سرکه مخلوط کرده و دود آن را استنشاق نمایید و یا از آب عنبر نسارای تازه به عنوان قطره بینی استفاده نمایید.


ترکیبات تشکیل دهنده عنبر نسارا

اجزای عنبر نساء را با استفاده از روش کروماتوگرافی و با استفاده از دستگاه GC-MS در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از یکدیگر جدا نمودند و تایید نودند که عنبر نسارا شامل هگزان، استیک اسید، آکونیتین، بتا کاروتن، دی متیل آمین است و خواص آنتی اکسیدانی، آنتی باکتریال (ضدباکتریایی)، ضدقارچ و ضدالتهابی و خواص ضدمیکروبی دارد.


روش تهیه عنبر نسارا و روش مصرف آن

برای تهیه عنبر نسارا به عطاری معتبر بروید و عنبر نسارا یا همان پشکل ماچلاغ را تهیه نمایید.

از آنجا که استفاده خوراکی از عنبر نسارا در فقه ما حرام شمرده شده است از دود عنبر نسارا می توانید استفاده نمایید. برای این کار عنبر نسارا را مثل اسفند روی آتش می گذارند و دود خارج شده از آن را استنشاق می کنند یا اجازه می دهند دودِ آن با بدن که دچار بیماری گشته ، تماس داشته باشد.

دود کردن عنبر نسارا در واقع دود کردن صدها گیاه دارویی مختلف به صورت یکجا است و این دود که بوی چندان خوشایندی ندارد می تواند بیماری های مختلف را درمان کند.

برای از بین بردن بوی بد عنبر نسارا می توانید یک یا دو عدد عنبر نسارا را در داخل دستمال مرطوب آغشته به روغن اسطوخدوس و گلاب گذاشته و آن را 2 تا 3روز در جای بدون نور قرار دهید.3


پی نوشت:
1.www.virgool.io
2.www.144.dralizadehsanidrugstore.com
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.