چای بابونه و فواید آن

چای یا دمنوش بابونه خواص و فواید بسیار زیاد و شگفت انگیزی دارد و جزو قدیمی ترین و بهترین گیاهان دارویی می باشد که سلامت پوست و مو را حفظ می کند.
شنبه، 24 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
چای بابونه و فواید آن

چای بابونه چیست؟

گل‌های خشک شده‌ی بابونه که از تیره‌ی گیاهان کاسنی می‌باشند، به عنوان گیاهی درمانی، روشی طبیعی و خانگی و همینطور دارویی شفابخش مورد استفاده قرار می‌گیرند. محبوب‌ترین روش استفاده از گیاه بابونه، به صورت چای می‌باشد.

نام اسپانیایی این چای، چای مانزانیلا می‌باشد. این گیاهان شکل‌های مختلفی دارند، به همین دلیل ممکن است چای بابونه‌ای که در یک بخش از کره‌ی زمین یافت می‌شود، دقیقا شبیه به چای بابونه در جای دیگر نباشد، اما اجزای اصلی این گیاهان کاملا یکسان است و تاثیرات آنها نیز یکسان می‌باشد.

جدای از طعم و مزه دلپذیر چای گیاهی بابونه، این گیاه طی سال‌ها به دلیل فواید سلامتی آن مورد ستایش قرار گرفته است. وجود فلاونوئیدها، سسکوترپن‌ها (که اغلب با خاصیت ضدعفونی کننده، ضدباکتریایی یا ضد التهابی همراه است) و سایر آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند موجود در این چای، اثرات قابل توجهی را در بدن انسان به همراه خواهد داشت.

با اینکه که این گیاه معمولاً به عنوان نوشیدنی مصرف می‌شود ، عصاره بابونه نیز در کپسول‌ها و روغن‌های آروماتراپی استفاده می‌شود. لوسیون‌های بابونه در موارد خاص می‌تواند بصورت موضعی مورد استفاده قرارگیرد تا از بروز مشکلات پوستی جلوگیری کند. استفاده از این عصاره در محصولات کودکان مانند صابون، شامپو و دستمال مرطوب نیز به دلیل آرامش‌بخش بودن از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

مواد مغذی چای بابونه

مطابق با بانک اطلاعات ملی مواد مغذی USDA، چای بابونه حاوی مقادیر ناچیز از بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی پتاسیم، منیزیم، کلسیم، سدیم، تیامین، ریبوفلاوین و ویتامین E می‌باشد. سایر مواد مغذی این گیاه فولات، آهن و روی است. یک فنجان (237 میلی لیتر) چای بابونه دم کرده 2 کیلو کالری انرژی، 47/0 گرم کربوهیدرات را تأمین می‌کند.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به فواید و خواص چای بابونه بیندازیم:


بهبود شرایط خواب

طبق تحقیقات منتشر شده در ژورنال فارماکولوژی بالینی، چای بابونه می‌تواند کمکی عالی برای کسانی که مشکلات خواب دارند، بخصوص برای افرادی که همیشه درگیر خواب‌های بی‌قرار هستند و با آپنه‌ی خواب (وقفه‌ی تنفسی درخواب) سرو کله می­زنند، باشد. نوشیدن یک فنجان گرم چای بابونه بدون کافئین می‌تواند به شما کمک کند سریعتر بخوابید و با احساس طراوت بیشتری از خواب بیدار شوید. برای خانم‌هایی که دوره پس از زایمان را می‌گذرانند، چای بابونه به عنوان یک مکمل برای بهبود کیفیت خواب، بسیار توصیه می‌شود.


فرایند هضم را بهبود می‌بخشد

اگر از سوزش معده رنج می‌برید، اگر از مشکلات معده از نفخ خفیف گرفته تا علائم سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) رنج می‌برید ، چای بابونه می‌تواند کمک بزرگی برای شما باشد. مطابق اطلاعات مرکز پزشکی وکسنر ایالت اوهایو، گیاه بابونه دارای خواص ضدالتهابی است که به آسان کردن حرکت‌ای روده شما کمک می‌کند و امکان عبور گاز بهتر و حرکات روده را هموارتر می‌کند. همچنین باعث کاهش درد زخم معده و اسپاسم معده می‌شود.

چای بابونه به عنوان یک ادرار آور عمل می‌کند و به دفع آب، مایعات و سایر مواد زاید بدن کمک می‌کند. این خاصیت نه تنها به کاهش وزن کمک می‌کند بلکه باعث بهبود هضم کلی می‌شود و نفخ را کاهش می‌دهد.

چای بابونه و فواید آن


خاصیت ضد سرطانی

طبق تحقیقات انجام شده در دپارتمان اورولوژی و موارد مواد مغذی در دانشگاه غربی کلیولند، اوهایو؛ آنتی‌اکسیدان‌های آپیژنین موجود در بابونه می‌تواند به مبارزه با سلول‌های سرطانی مثل سرطان پستان، دستگاه گوارشی، سرطان پوست، سرطان پروستات و رحم کمک کند. مقاله‌ی دیگری که در ژورنال اروپایی بهداشت عمومی منتشر شده است نشان می‌دهد که نوشیدن چای بابونه به جلوگیری از سرطان تیرویید نیز کمک می‌کند.1


آرامش اسپاسم عضلانی

بابونه دارای خواص ضد اسپاسم و ضد التهابی قوی است که در درمان زخم معده و گرفتگی روده موثر است.

این چای، همچنین مسائل روده را کاهش می دهد و به گاز و نفخ تسکین می دهد.

چای بابونه دو بار در روز با مشکلاتی مثل سندرم روده تحریک پذیر، گاستروانتریت، تهوع، گرفتگی و آنفولانزای معده مبارزه می کند.


رفع گرفتگی های قاعدگی

چای بابونه به عنوان یک راه حل تسکین دهنده برای اسپاسم قاعدگی شناخته شده است، زیرا ماهیچه های رحم را آرام می کند و به گرفتگی عضلات کمک می کند. و باعث افزایش سطح گلیسین می شود که به کاهش اسپاسم عضلانی نیز کمک می کند.


کاهش درد زخم معده

چای بابونه هنگامی که به صورت منظم مصرف می شود، می تواند درد زخم معده را تسکین دهد اگر از تشکیل سنگ معده رد شوید، چای بابونه می تواند از اصلاح سنگ ها جلوگیری کند.


افزایش ایمنی بدن

بابونه دارای خواص ضد باکتریایی است که از سرماخوردگی و سرفه جلوگیری می کند و در برابر عفونت و بیماری های مرتبط با باکتری محافظت می کند.

بنابراین، ایمنی بدن فرد افزایش می یابد. مصرف چای ،شما را در مقابل میکروب های مختلف محافظت می کند.


سطح گلوکز در بدن را حفظ می کند

چای بابونه کمک می کند تا سطح قند خون را حفظ کند و به همین دلیل به کنترل دیابت نیز کمک می کند. شما می توانید با پزشک خود برای دوز مورد نیاز چای بابونه مشورت کنید.


درمان  هموروئید

مصرف چای بابونه باعث آرامش اعصاب در بدن می شود، همچنین به درمان هموروئید کمک می کند.


سندروم روده تحریک پذیر را درمان می کند

هنگامی که از سندرم تحریک پذیر روده رنج می برید، چای بابونه باعث کاهش گرفتگی های معده می شود. همچنین تشکیل گاز و نفخ در دستگاه گوارش را کاهش می دهد و به شما کمک می کند ،تا از سوزش سر دل و اختلالات معده خلاص شوید.


از میگرن خلاص شوید

بابونه گیاه شناخته شده در درمان است و در درمان میگرن و سردرد مفید است. یک فنجان چای بابونه داغ می تواند به شما کمک کند از سردرد فوری خلاص شوید.2


مراقبت از پوست

به خاطر ماهیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی چای بابونه، این ماده تنها یک نوشیدنی نیست. شما می‌توانید چای بابونه گرم یا سرد را بر روی پوست خود اعمال کنید. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد این نوع اعمال مستقیم می‌تواند به طور قابل توجهی فرآیند درمان را بهبود ببخشد و حضور لکه‌ها و چین و چروک‌های موجود بر روی پوست را کاهش دهد.

کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش پاسخ سیستم ایمنی یکی از موارد عالی است که بابونه برای پوست انجام می‌دهد.


تسکین استرس

یکی از محبوب ترین کاربردهای چای بابونه کاهش استرس و اضطراب است. بعد از یک روز کاری، نوشیدن یک فنجان چای بابونه می‌تواند سطح سروتونین و کلاتونین در بدن را افزایش دهد. این سطوح می‌توانند به خوبی سطح استرس و نگرانی را کاهش دهند و نشانه‌های اضطراب را کمتر نمایند.

چای بابونه و فواید آن


مدیریت دیابت

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد چای بابونه برای افرادی که از دیابت رنج می‌برند مفید است. این ماده باعث کاهش سطح قند خون و تنظیم انسولین در خون می‌شود. ترکیبات شیمیایی طبیعی که در بابونه یافت می‌شود به کاهش افت و خیز در قند خون کمک می‌کند.


بهبود مشکلات مرتبط با معده

اگر از مشکلات معده رنج می‌برید چای بابونه می‌تواند کمک فراوانی به شما بکند. این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد و به تسکین مشکلات روده و معده کمک می‌کند. یک فنجان چای بابونه می‌تواند حال شما را بهتر کند.


مراقبت از مو

علاوه بر تمامی صفات و ویژگی‌های مهمی که برای چای بابونه بیان کردیم بیشتر مصرف کنندگان این چای بر این باورند که بابونه می‌تواند ظاهر و قدرت موها را بهبود ببخشد. به خاطر ترکیبات ضد التهابی در این گیاه، تحریکات پوست سر کمتر می‌شود. مواد شیمیایی طبیعی در این گیاه می‌تواند شوره سر را کمتر کند و ظاهر بهتری به موها ببخشد.


درمان واکنش‌های آلرژیک

اگرچه بابونه برای برخی از افراد حساسیت زاست اما می‌تواند پاسخ سیستم ایمنی را در برابر آلرژن های موجود در بدن برای بیشتر افراد تقویت کند. یک فنجان چای بابونه می‌تواند واکنش‌های آلرژیک را تسکین ببخشد.


هشدارها و عوارض احتمالی چای بابونه

به خاطر ترکیبات و مواد شیمیایی قدرتمندی که در این چای یافت می‌شود زنان باردار بهتر است از آن استفاده نکنند زیرا باعث سقط جنین می‌شود.

برخی از افراد به این گیاه حساسیت دارند. این گروه از افراد نیز نباید از بابونه استفاده کنند. قبل از اینکه بخواهید از چای بابونه در رژیم غذایی خود استفاده کنید بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت نمائید.3


پی نوشت:
1.www.zoomlife.ir
2.www.namnak.com
3.www.mashreghnews.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.