عسل سفید و فواید آن برای سلامتی

عسل سفید خام حاوی آنتی اکسیدان سالم است عسل خام می تواند به عنوان یک سرکوب کننده سرفه استفاده شود همه اشکال از عسل به طور طبیعی حاوی مواد مغذی و آنزیم ها هستند و دارای انواع خواص درمانی و مصارف پزشکی هستند.
دوشنبه، 3 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
عسل سفید و فواید آن برای سلامتی
عسل سفید در واقع کاملاً سفید نیست، بلکه زیاد سبک تر از عسل های دیگر است و بیشتر اوقات رنگ زیاد مختصر تقریبا  به کهربایی دارند که رنگ آن به منبع عسل هم وابستگی دارد. عسل های سفید معمولاً نسبت به عسل های ویس حائز طعمی ملایم تر هستند.

همه عسل ها به طور طبیعی در بر گیرنده مواد مغذی و آنزیم هایی می باشند که حائز ویژگان فراوان و مصارف پزشکی هستند و به عنوان داروی طبیعی برای بسیاری از مرض ها در درازا تاریخ باره کاربرد قرار گرفته اند.

انواع مختلفی از عسل ها هستی دارند که طعم، رنگ و مقدار دقیق مواد مغذی آن ها پیوستگی به محل زندگی زنبورها و گونه گل هایی که زنبورها متعلق به ها تغذیه می کنند، دارد.


گلهایی که عسل سفید از آن ها تولید می شوند عبارتند از:

گونه ای مریم گلی

گونه ای از دسته گون ها

یونجه

شبدر سفید

عسل اقاقیا

نکته: بیشتر عسل‌هایی که رنگشان تیره است، از لحاظ املاح معدنی غنی‌تر می‌باشند.


عوامل تاثیر گذار بر رنگ عسل

عسل سفید حائز رنگی شفاف است و زمانی که هر عسلی متبلور شود، کدر و سبک تر می شود و یا تقریباً به رنگ سفید تغییر رنگ می دهد. عسل، در ضمن کریستال های قندی مانند شکر را برپایی می دهد. با قرار دادن عسل در معرض حرارت می طاقت آن را به حالت مایع تبدیل کرد، اما ما این روش را توصیه نمی کنیم، زیرا تمام آنزیم ها و ویتامین های موجود در عسل از بین می روند.

رنگ عسل طبیعی به منابع شهد و عسلک آن، خاک، نم و فصلی که گیاهان تامین کننده عسل در آن ناحیه رشد کرده اند و شیوه تولید و ذخیره سازی آن بستگی دارد. برای مثال، گیاهانی که در خاک رس تربیت یافته اند، در مقایسه با آن هایی که در خاک شنی پرورش مکشوف اند، عسلی ویس تر به بار می آورند. عسل های پاییزه گرمسیری اغلب ویس اند.

حرارت دادن عسل نیز باعث تیره تر شدن آن می شود و اغلب عسل های موجود در فروشگاه ها به این طریق ویس تر می شوند که هیچ خاصیتی ندارند.
 
عسلی که در دمای بالاتر از صفر درجه سانتیگراد ذخیره می شود، به آرامی ویس تر می شود و عسلی که در شان هایی که قبلا متعلق به ها بهره‌گیری شده است، حفاظت می شود با جذب رنگدانه های گیاهی بره موم موجود روی قاب چوبی شان، تیره می شوند.

عسل طایفه نسبت به عسل سفید اغلب طعم و مزه ای قوی تر دارد، چون معمولا مالتورز، مواد معدنی، اسیدها و فلاونوئیدهای آنتی اکسیدان اکثریت در خود دارند. وانگهی گلوکز و فروکتوز اقلیت دارند، پس شیرینی شان نسبتا کمتر است. البته رنگ عسل به عوامل دیگری نیز از دسته مواد جامد، کلوئیدها و دیگر ترکیبات عسل نیز بستگی دارد.1

عسل سفید و فواید آن برای سلامتی


عسل خام چیست؟

عسل خام را می توان به دو روش تعریف کرد:

۱) عسل خام طبیعی بدون دست کاری و حرارت دیدن، مستقیماً از زنبور عسل به دست می آید که بسته بندی و مصرف می شود.

۲) شما بیشتر عسل هایی را که در فروشگاه های مواد غذایی پیدا می کنید، تولید کنندگان آن ها را پردازش می کنند. گرم کردن عسل باعث تغییر رنگ و بافت عسل می شود و هرگونه تبلور ناخواسته را از بین می برد. اما بسیاری از آنتی اکسیدان ها و باکتری های مفید نیز در این فرآیند از بین می روند.

خواص عسل ها عموما مشابه یکدیگر هستند. با این حال می توانیم برخی خواص در عسل های سفید را به صورت شناخته شده تر بررسی کنیم. هرچند هر کدام از عسل های سفید با توجه به منشاء گیاهی خود، خواص منحصربفردی دارند؛ اما برخی از خواص عمومی عسل سفید را در ادامه آورده ایم.


منبعی از آنتی اکسیدان

عسل خام حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها و ترکیبات فنلی است. عسل سفید نیز حاوی چنین آنتی اکسیدان هایی است. آنتی اکسیدان ها به دلیل محافظت از رادیکال های آزاد به محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی کمک می کنند. برخلاف آنچه برخی گمان می کنند عسل سفید دارای خواص آنتی اکسیدانی نیست؛ اما این عسل طبیعی خواص فوق العاده ای در این زمینه دارد.

رادیکال های آزاد در روند پیری نقش دارند. همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماریهای مزمن مانند سرطان و بیماریهای قلبی را افزایش دهند. منبع مطالعات معتبر نشان می دهد که پلی فنول های موجود در عسل، به ویژه عسل طبیعی خام، ممکن است در جلوگیری از بیماری های قلبی نقش داشته باشند.

اگر به دنبال جایگزینی برای قند هستید، عسل روشی سالم تر برای ارضاء نیاز به مواد شیرین در بدن شما خواهد بود. عسل های سفید طعم ملایمی دارند و همین موضوع آنها را برای پخت غذا یا میان وعده ایده آل می کند.


مراقبت از پوست و ترمیم زخم

در طول تاریخ از عسل به عنوان راهی برای التیام زخم های پوستی استفاده شده است. امروزه نیز می توانید آن را به عنوان یک عنصر در محصولات زیبایی بیابید. عسل خام می تواند باکتری ها و قارچ های مضر را از بین ببرد. این ماده به طور طبیعی حاوی پراکسید هیدروژن است یک ماده ضد عفونی کننده به حساب می آید. عسل های سفید نیز این خاصیت را دارند و در بسیاری از مواقع عملکردی بهتر از عسل های تیره تر ار خود نشان می دهند.


بهبود مشکلات گوارشی

از نظر تاریخی، از عسل برای درمان مسائل گوارشی مانند اسهال و زخم استفاده شده است. زخم گوارشی در معده یا دستگاه گوارش رخ می دهد. گفته می شود که مصرف 1 تا 2 قاشق چای خوری عسل خام با معده خالی باعث تسکین درد و کمک به روند بهبود می شود. عسل سفید به دلیل طعم ملایم تر خود بهتر می تواند به درمان مشکلات گوارشی کمک کند.2


درمان کننده سرفه

از عسل سفید می توان به عنوان سرکوب کننده سرفه استفاده کرد. همچنین از این دارو به عنوان داروی گلودرد استفاده می شود. هنگامی که سرفه یا سرماخوردگی دارید، سعی کنید عسل را به آب لیمو و یا به چای ولرم اضافه کنید. یک مطالعه در مجله معتبر طب مکمل و جایگزین دریافت که برای درمان سرفه، عسل به همان اندازه دارای دکسترومتورفان می باشد که یک داروی ضد سرفه دارد.

عسل سفید و فواید آن برای سلامتی


بهبود عملکرد ورزشی

کربوهیدرات ها یکی از بهترین و موثرترین منابع تأمین انرژی برای ورزشکاران محسوب شده و در حین انجام فعالیت بدنی، به ویژه ورزش استقامتی، کربوهیدرات که منبع اصلی انرژی بدن است تجزیه شده و تبدیل به مولکول های شکر کوچکتر (گلوکز، فروکتوز و گلاکاتوز) شده که جذب بدن می شود و به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

عسل نه تنها حاوی ۱۷ گرم کربوهیدرات در هر قاشق غذاخوری است، بلکه فروکتوز سوختن کربوهیدرات را آهسته تر می کند. انتشار کندتر فروکتوز (در مقایسه با گلوکز) ممکن است ورزشکاران را در طی دوره های طولانی تر فعالیت بدنی حفظ کند.


دیگر خواص عسل سفید

برخلاف بیشتر قندها، به خصوص قند تصفیه شده، کالری عسل سفید بیشتر از سایر عسل هاست. اما ویتامین ها و مواد معدنی ارزشمندی از جمله ویتامین های گروه B، ویتامین A، کلسیم، مس، فسفر، پتاسیم و روی را ارائه می دهد. اما گفته می شود که عسل سفید نسبت به سایر عسل ها دارای آنتی اکسیدان کم تری می باشد.


عسل سفید سبک تر و ملایم تر است

عسل شبدر که به راحتی در اکثر سوپر مارکت ها موجود است، از رنگ سفید تا سفید کهربایی متفاوت است. رنگ و طعم آن بستگی به شکوفه ای دارد که شهد از آن استخراج می شود. عسل شبدر به طور کلی از نظر طعم، ملایم است و هرچه عسل روشن تر باشد، طعم ملایمی تری دارد. طعم ملایم عسل شبدر سفید برای شیرین کردن چای و قهوه، پخت کیک و کلوچه و اضافه کردن آن به سس های کباب بی نظیر است.


استفاده از عسل سفید در پخت و پز

عسل سفید در مقایسه با سایر عسل ها، برای پخت و پز ایده آل است. عسل سفید به بهترین وجه رطوبت را برای مدت زمان طولانی تر حفظ می کند. همچنین طعمی ملایم تر و شیرینی کمتری نسبت به سایر عسل های تیره دارد.3


پی نوشت:
1.www.sabkezendegim.blog.ir
2.www.asalna.ir
3.www.ahoota.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.