خواص ریشه کاسنی برای سلامتی

امروزه ریشه کاسنی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و عصاره ریشه کاسنی منبع خوبی از مواد مغذی می باشد، همچنین ریشه کاسنی خواص درمانی بسیاری هم برای سلامت بدن دارد.
دوشنبه، 3 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص ریشه کاسنی برای سلامتی
کاسنی معمولی یا ‎Cichorium گیاهی است از ریشه گل مینا، از تیره گل‌ستاره‌ای‌ها میباشد. از این گیاه دو گونه کِشتی و چهار تا شش گونه وحشی موجود است. این گیاه انواع مختلفی دارد سه نوع آن معروف است.


انواع ریشه کاسنی


کاسنی بری
که به tansy شهرت دارد در ایران نمی‌روید.

کاسنی زرد
که به گل قاصدک شهرت دارد و در طب قدیم ایران به نام ترخشقون نام برده‌اند در بیشتر نواحی ایران پراکندگی دارد ،

کاسنی معمولی
یک گیاه دارویی پایا با گل‌های آبی یا ارغوانی است.این گیاه در اصل بومی جهان قدیم است و بعداً در قاره آمریکا نیز به‌ صورت گیاه خودروی کنار جاده‌ای درآمده است.

منشا اصلی این گیاه اروپای مرکزی، مناطق غربی و مرکزی آسیا و شمال آفریقا است و پراکندگی وسیعی در نواحی مختلف ایران به خصوص شهرستان اقلید، آذربایجان، کردستان و مناطق کوهستانی خراسان دارد. به آب و هوای خنک، آفتابی یا کمی سایه نیاز دارد و گرمای شدید تابستان را تحمل نمی‌کند.


ارزش غذایی کاسنی

کاسنی منبع غنی از چندین ماده مغذی مهم از جمله فیبر، ویتامین B6 و منگنز است. به علاوه این ماده حاوی مقدار کمی از ریز مغذی های دیگر مانند ویتامین C و پتاسیم نیز می باشد.

یک عدد ریشه کاسنی خام که حدود ۶۰ گرم است ، تقریباً حاوی:

۴۴ کالری

۱۰٫۵ گرم کربوهیدرات

۰٫۸ گرم پروتئین

۰٫۱ گرم چربی

۰٫۹ گرم فیبر

۰٫۱ میلی گرم ویتامین B6 (حدود ۷ درصد از نیاز روزانه بدن)

منگنز ۰٫۱ میلی گرم (حدود ۷ درصد از نیاز روزانه بدن)

۳٫۰ میلی گرم ویتامین C (حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن)

۷۴ میلی گرم پتاسیم (حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن)

می باشد.1


ریشه کاسنی برای کاهش یبوست

به عنوان یک منبع فیبر طبیعی، کاسنی می تواند به جلوگیری از یبوست به چند روس کمک کند. ابتدا باعث حجیم شدن شکم و کار کردن روده می شود تا حرکات آن، حرکات شکم را تحریک کند. این فرآیند باعث آزاد شدن شیره روده در دستگاه گوارش می شود که این عمل گوارش را بهبود می دهد. دوری از یبوست همچنین احتمال دوری از بیماری های گوارشی مانند سرطان روده را نیز بهبود می دهد.

خواص ریشه کاسنی برای سلامتی


ریشه کاسنی برای سلامت مفصل

مشکلات متعدد مفاصل مانند آرتروز می تواند با عصاره ریشه کاسنی درمان شود. این گیاه مانند یک عامل ضد التهاب عمل کرده و عوارض جانبی مهمی ندارد. گرچه هیچ پایه علمی اثر آن را به عنوان نتیجه خوردن عصاره اثبات نکرده، اما آزمایشات با مقیاس کوچک نتایج عالی نشان داده اند.


ریشه کاسنی برای کاهش درد آرتروز

خواص ضد التهابی کاستی می تواند علائم آرتروز را درمان کرده و درد مرتبط با آن را کاهش دهد. گرچه کاسنی به طور کامل مانع از آرتروز نمی شود یا نمیتواند آن را کامل درمان کند، بلکه می تواند درد مفاصل و ماهیچه ها را کاهش دهد. کاسنی عملکرد گلبول های قرمز را بهبود می دهد و این اقدام التهاب پاسخ ایمنی به سلول های آسیب دیده را می کاهد.


ریشه کاسنی برای دیابت نوع 2

کاهش وزن و تثبیت وزن سالم بدن ریسک دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. شواهدی وجود دارد که اینولین موجود در کاسنی به عنوان یک ماده مغذی مکمل برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مفید است. آنهایی که عصاره ریشه کاسنی را مصرف می کنند، سطح هموگلوبین A1 را کاهش می دهد، یک تست خون که قند خون متوسط را تا سه ماه اندازه می گیرد.


ریشه کاسنی برای ارتقای سیستم ایمنی

کاسنی اثراتی را بر علیه بعضی از انواع باکتری های تهدید کننده دارد. در نتیجه افرادی که از آن استفاده کرده اند شاهد بهبود سیستم ایمنی خود بوده اند. از آنجا که کاسنی عروق خونی را عاری از رادیکال های آزاد و سموم مضر می کند، احتمال بروز برخی بیماری ها مانند سرطان و بیماری قلبی را نیز کاهش می دهد.
این موضوع کاسنی را به یک عامل موثر برای استحکام دائمی سیستم ایمنی تبدیل می کند.


ریشه کاسنی برای کاهش اضطراب

از آنجا که کاسنی یک آرامبخش طبیعی است، می تواند اضطراب را کاهش داده و استرس را التیام دهد،چیزی که باعث جلوگیری بیشتر از اثرات مضر استرس و اضطراب می شود. بعضی از متخصصان پزشکی عصاره ریشه کاسنی را به عنوان کمک کننده به خواب تجویز می کنند از آنجا که آن عوارض جانبی کمتری از داروهای خواب آور دارد.


ریشه کاسنی برای درمان اختلالات کلیوی

عصاره ریشه کاسنی تکرر ادرار را افزایش می دهد و به بدن کمک می کند تا سمومی که در کلیه و کبد ذخیره شده اند را دفع کند. زمانی که این سموم در بدن باقی می مانند، می توانند باعث ایجاد بیماری های مختلف شوند. تکرر ادرار همچنین به دفع اضافی آب و کاهش چربی نیز کمک می کند. حدود چهار درصد از چربی که رسوب می کند ممکن است در هر جای دیگر بدن ذخیره شود؛ اگر دفع نشود.


ریشه کاسنی برای درمان نواقص چشم

سیستم بینایی، بخش مرکزی سیستم عصبی است که به مواد مغذی نیاز دارند که در ریشه کاسنی یافت می شود. به عنوان یک مکمل، کاسنی منبع غنی از ویتامین آ است که سلامتی و عملکرد چشم ها و سیستم بینایی را تثبیت می کند. هویج، کرفس و آب جعفری منابع ویتامین آ هستند درست مانند آب کاسنی. کاسنی نه تنها بینایی صحیح را ارتقا می دهد، بلکه نواقص بینایی را نیز تصحیح می کند. حتی برخی افراد گزارش داده اند که آب کاسنی وابستگی آنها را به عینک کاهش می دهد.

خواص ریشه کاسنی برای سلامتی


ریشه کاسنی برای کاهش بیماری های قلبی

اغلب بیماری قلبی نتیجه عوامل متعددی است که در یک زمان تاثیراتی را بر روی سیستم قلبی عروقی می گذارند. کاسنی حاوی چند عامل برای کاهش آثار بیماری های قلبی است. این گیاه بسیار برای عملکرد سیستم گوارش مفید است.
آنطور که در بخش سلامت نمناک گفته ایم همچنین باعث کاهش کلسترول بد در بدن شده و گسترش تصلب شرائین و فشار خون را نیز محدود می کند. فنول گیاهی موجود در کاسنی همچنین بر علیه ترومبوز و عدم تپش متعادل قلب فعالیت می کند. خواص آنتی اکسیدانی در کاسنی می تواند تعادل پلاسمای خون را بهبود بخشیده و احتمال بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.


ریشه کاسنی برای کمک به جلوگیری از سرطان

بیماران سرطانی در چندین مطالعه که عصاره کاسنی مصرف کرده بودند، رشد تومور آنها کاهش یافته بود. دانشمندان معتقدند که این عمل احتمالا به خاطر فروکتان موجود در کاسنی است. این فروکتان ها خواص آنتی اکسیدان و ضد تومور دارند. به عنوان یک درمان طبیعی، کاسنی در جلوگیری ساز چندین نوع سرطان مانند سرطان سینه موثر بوده است. عصاره کاسنی استفاده شده در بعضی مطالعات، نیز تکثیر سلول های سرطانی بر روی پوست را متوقف کرده است. این؛ و سایر مطالعات دیگر فواید درمانی کاسنی را توصیه می کنند و همچنین متخصصین پزشکی در انتظار تحقیقات بیشتری نسبت به قبل هستند.2


فواید آن برای سیستم گوارشی

کاسنی تاثیر مستقیم بر واکنش های گوارشی بدن داشته باشد. اول از همه، ریشه کاسنی جریان صفرا را افزایش می دهد که این قضیه فرایند هضم را بهتر می کند. از آنجایی که مقدار بیش از حد صفرا به کاهش چربی ها کمک می کند، ریشه کاسنی ممکن است به بهینه شدن ترکیب خون کمک کند و برای هر کسی که برای رسیدن به سلامت کبد و کیسه صفرا در تلاش است، باید مورد توجه قرار گیرد.

ثانیا ریشه کاسنی حاوی اینولین، فیبر محلولی است که میکروارگانیسم های گوارشی را در روده ها تغذیه می کند. بسیاری از گیاهان دارای انولین هستند، اما ریشه کاسنی دارای بیشترین غلظت آن است. تغذیه سالم این میکروارگانیسم ها در روده ها باعث افزایش هضم می شود.


فعالیت آنتی اکسیدانی ریشه کاسنی

بسیاری از گیاهان دارویی دارای محتوای آنتی اکسیدان بالا هستند که در گیاهان اغلب به صورت ترکیباتی به نام فنول وجود دارند.کاسنی منبع غنی از این آنتی اکسیدانهاست و اثرات محافظتی پلی فنول موجود در آن در سیستم قلب و عروق به طور گسترده ای تصدیق شده است.


ریشه کاسنی علیه میکروارگانیسم های مضر

عصاره ریشه کاسنی در برابر میکروارگانیسم های مضر نیز نقش مهمی ایفا کرده است و این قضیه در برخی مطالعات علمی نیز تایید شده است.


ارتباط آن با کبد

علاوه بر اثرات آنتی اکسیدانی مفید، ریشه کاسنی باعث حفاظت از کبد می شود. دانشکده زیست شناسی دانشگاه منصورهدر مصر تصریح کرد که کاسنی نقش مهمی در پیشگیری از استرس اکسیداتیو و آسیب کبدی در برخی موارد دارد.3


پی نوشت:
1.www.shia-news.com
2.www.namnak.com
3.www.pezeshk.us


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما