مهد کودک خوب چه ویژیگی هایی دارد؟

پیدا کردن یک مهدکودک برای سپردن کودکتان به آنجا نیاز به پرسیدن تعداد بیشماری سؤال، میزان و سطح تیزبینی و هوشیاری شما دارد. بنابراین خیلی بهتر است اگر تحقیقات خود را حدوداً از شش ماه قبل از زمانی که به مهدکودک نیاز خواهید داشت شروع کنید، زیرا این اتفاق کمی سخت است، چون تعداد کمی از مهدکودک‌ها بالاترین میزان استاندارد را دارند. بنابراین بهتر است تصمیم بگیرید که چه چیزهایی برای شما بیشترین اولویت را دارد و بعد از میان گزینه‌های موجود انتخاب کنید.
شنبه، 29 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
مهد کودک خوب چه ویژیگی هایی دارد؟

در چه سنی فرزندمان را به مهد بفرستیم ؟

کودک شما از سه سالگی به بعد نیاز دارد که روند مستقل و اجتماعی شدن را آغاز کند. مهد کودک خوب مکان مناسبی برای طی این مرحله از رشد کودک است.

در طول رشد و تکامل کودک پس به دنیا اومدن دوره ای از استقلال نسبی آغاز می شود که کودک با اینکه بیشتر در آغوش خانواده است، هر روز به سمت ایجاد استقلال حرکت می کند. به کودکان باید کمک کرد که این روند را طی کنند و درنهایت خودشان بتوانند انسان بالغ و باکفایت شوند.

مهدکودک خوب مکان مناسبی برای ایجاد این فضا است و رفتار والدین از بدو تولد کودک می تواند در شکل گیری خاطره خوش از اولین مراحل استقلال کودک تاثیرگذار باشد. برای اینکه کودک آماده رفتن به مهدکودک خوب باشد لازم است که از قبل به او برای شکل گیری استقلال نسبی اش کمک کنید.

از جمله اینکه بتواند خودش به تنهایی به خواب برود، خودش غذایش را بخورد و در نتیجه عملکرد خود را تا حدود ۳ سالگی تقویت کرده باشند. کودکان به خصوص کودکان بالای ۳ سال از مهدکودکی که در آنجا بتوانند خوشحال باشند و تعامل با دیگران را یاد بگیرند، احساس خوبی دارند.1
 

دلیل اجتناب والدین از فرستادن فرزندان به مهد کودک

مهد کودک شاید به نظر خیلی از والدین محیط مناسبی برای کودکانشان به نظر نیاید، همین که از محیط خانه دور میشوند و والدین نمیدانند کودک با چه کودکان دیگری از چه سطح فرهنگی و با چه تفکراتی دمخور میشود، میتواند یکی از عللی باشد که والدین تمایلی به فرستادن کودکانشان به مهد نداشته باشند.

دوری از مادر و نبودن در کنار مادر، تغذیه ایی که شاید دلخواه مادر نباشد و یا هزاران دلیل دیگری که والدین از فرستادن فرزندانشان به مهد کودک اجتناب میکنند.2

مهد کودک خوب چه ویژیگی هایی دارد؟

تاریخچه و روند شکل گیری مهد کودکها در ایران

پیش از این در کشور ما به دلیل ازدیاد کودکان در هر خانواده ایی و اینکه بسیار به ندرت پیش می آمد خانواده ایی تک فرزند باشد و همین تک فرزندی تعجب همه را بر می انگیخت، خانه ها مملو از کودکان بود و حتی کودکان میتوانستند در حیاط های بزرگ، با کودکان همسایه هایی از یک طبقه و یک نوع فرهنگ بازی کنند و به تخلیه انرژی خود بپردازند.

مادرها در اکثریت خود خانه دار بودند و تمام وقتشان صرف نگهداری و مراقبت از فرزندانشان میشد، فعالیت روزمره و بازی کردن یکی از مهمترین و عادی ترین رفتار هر فرزندی به حساب می آمد، به همین دلیل وجود مهد کودک ها، آنقدر ها کاربردی نبود و در اکثریت جامعه والدین نیازی به بردن فرزندانشان به مهد کودک نداشتند.2
 

نیاز فرزندان به مهد کودک در جامعه امروزی

اما امروزه، با نگاهی اجمالی به شرایط زندگی خودمان و فرزندانمان میتوانیم تشخیص دهیم که مهد کودک محل مناسبی برای کودکانی که نیاز به رشد اجتماعی دارند، است. شرایطی که در آن اصولاً بچه ها تک فرزند هستند، رفت آمد های خانوادگی محدود است و کودکان در بیشتر مواقع با والدین و یا بزرگسالان مشغول بازی و معاشرت هستند و تجربه ایی از یک رابطه مساوی را ندارند (رابطه مساوی در کودکان، رابطه کودک با کودک است)

به همین منوال کودکان در اکثریت مواقع یا در موقعیت قدرت هستند و یا در موقعیت ضعف، یا والدین به آنها مدام سلطه و کنترل دارند و یا کودکان هر چه میخواهند را با جیغ و داد و گریه به دست میاورند، بنابراین در آینده ایی نه چندان دور با بزرگسالانی خودخواه، لجوج، حق به جانب و بی گذشت نسبت به مسایل اطرافشان مواجه میشویم که میلی به تغییر و ایجاد رابطه مساوی و دو طرفه ندارند و خودشان را در هر مسئله ایی محق میدانند و از تمام اطرافیانشان انتظار دارند.2
 

مدیران مهد کودک های موفق چه خصوصیاتی دارند؟

همانطور که توجه به خصوصیات مهد کودک استاندارد می‌تواند انتظارات والدین را از محیط نگهداری کودکشان برآورده سازد، دیگر ویژگی ممتازی که سبب بهره‌وری بهینه از این محیط در دراز مدت خواهد شد، خصوصیات ویژه و منحصربه فردی است که کادر مدیریتی و مدیران مهد‌کودک باید دارای آنها باشند.

امروزه در بهترین مهد کودک های دنیا از افرادی برای برقراری ارتباط و آموزش کودکان استفاده می‌شود که تسلط کافی بر مباحث روانشناسی و آموزشی در رده سنی کودکان مهدی داشته باشند. از این رو این سری از مدیران باید دارای پارامترهای مورد نظری باشند که والدین آنها را دنبال می‌کنند.

از جمله این خصوصیات موارد زیر است:

عشق به کار

صبر و حوصله

خلاقیت

انعطاف پذیری

احترام

انرژی کافی

سواد بالای مدیریتی.3

مهد کودک خوب چه ویژیگی هایی دارد؟

ویژگی های مهدکودک خوب

بهتر است مهدکودک خوب ویژگی های زیر را داشته باشد:

تعداد مربیان کودکان زیر ۳ سال باید بیشتر از تعداد مربیان کودکان بالای ۳ سال باشد.

به کودکان زیر ۳ سال باید بیشتر توجه شود.
یک نگه دارنده باید دوره طولانی تری کودک را نگهداری کند و مربیان نباید سریع عوض شوند.

مربی باید بیشتر با این دسته از کودکان صحبت کند، بازی کند، و با آن ها ارتباط بگیرد و برای موفقیت شان در بازی های فکری آن ها را بیشتر و بارزتر تشویق کند تا بچه لذت ببرد.

بهتر است والدین به دنبال مربی ای باشند که خونگرم بوده و مراقبت کننده باشد و خودکفایی لازم را داشته باشد و احساس مسولیت و توجه به کودک را داشته باشد.

مربی باید مشوق مهارت های اجتماعی و رفتار مثبت باشد و بتواند برای رفتار منفی کودک، محدودیت نسبی برقرار نماید.

یکی از مسایل مهمی که والدین باید دقت نمایند این است که مربی کودک باید توانایی برقراری ارتباط با توجه به سن کودک را داشته باشد. گاهی افراد فقط با یک طیف محدود سنی کودکان، خوب ارتباط برقرار می کنند که طبیعتا باید سن کودک و توانمندی رابطه مربی با هم متناسب باشد. مهم است که والدین کودک بدانند چه مدت است مربی در این مهدکودک کار می کند و قرار است چه مدت دیگر آنجا بماند.

تعویض زیاد و مکرر و همچنین تعویض مربی در مراحل خاص بحرانی تکامل کودک می تواند برای کودک استرس زا باشد. بنابراین اگر والدین بدانند که مهدکودک فرزندشان را مناسب انتخاب نکرده اند بهتر است آن را تعویض نمایند.1

پینوشتها
1.www.injamax.com
2.www.ninibaba.ir
3.www.alosalammoshaver.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.