خوراکیهای مفید برای زنان کدامند؟

تمام مواد غذایی مشابه یکدیگر نیستند، اما برای داشتن سبک زندگی سالم افراد باید مواد غذایی خوب را در رژیم غذایی خود بگنجانند. محققان استرالیایی مواد غذایی زیر را به عنوان مواد غذایی مفید برای زنان معرفی کردند.
شنبه، 6 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خوراکیهای مفید برای زنان کدامند؟

کلم بروکلی

بروکلی ممکن است ماده غذایی دلخواهی برای افراد نباشد، اما مطمئن باشید ماده غذایی سالمی است.

در تحقیقات مشخص شده است مانند دیگر سبزیجات با سرطان مبارزه می‌کند. دیگر سبزیجات مشابه کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل هستند.


چغندر

بر اساس تحقیقات انجام شده آب چغندر با کاهش فشارخون مرتبط است. چغندر حاوی پتاسیم، فولات و خواص ضد التهابی است.


زردچوبه

زردچوبه، ادویه‌ای است که در غذاهای هندی بسیار فراوان است. این ادویه متعلق به خانواده زنجبیل و با درمان التهاب، مشکلات گوارشی، ورم مفاصل و حتی بیماری آلزایمر مرتبط است.


ساردین

ساردین منبع مناسب و ارزان قیمتی از روغن ماهی، ویتامین D و کلسیم است. همچنین این ماهی حاوی سلنیوم است آنتی اکسیدانی که موجب افزایش ایمنی بدن می‌شود.


کلم پیچ

کلم با سرطان مبارزه می‌کند. این سبزی از خانواده بروکلی است و موجب کاهش کلسترول و خطر حمله قلبی می شود. همچنین حاوی ویتامین A، ویتامینC، کلسیم و کارتنوئید است.


زغال اخته

این میوه حاوی آنتی اکسیدان فراوان و ضد التهاب است و موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و التهاب مفاصل می‌شود. این میوه موجب سلامت مغز نیز می‌شود.


لوبیا سیاه

لوبیا سیاه حاوی مواد معدنی، فولات، منیزیم، آهن، فیبرهای اشباع شده، فلانوئیدها و مواد شیمیایی که با سرطان مقابله می‌کنند، است.


گیلاس

معمولا گیلاس را به صورت تازه، کمپوت و منجمد شده استفاده می‌کنند. این میوه و نوع ترش آن با التهاب مقابله و به کنترل درد کمک می‌کند.


گیاه کینوآ

حاوی ۹ اسید آمینه است که ماهیچه‌ها و اندام‌های داخلی بدن را می‌سازد. بدون اسیدآمینه‌ها بدن ما ازبین می‌رود.
کینوآ حاوی آنتی اکسیدان، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.1


 گلابی

مصرف روزی یک عدد گلابی می تواند تهدید چاقی را به میزان قابل توجهی کم کند. این گزاره نتیجه پژوهشی جدید است که در ژورنال علوم تغذیه و غذا منتشر شده است. در این مطالعه مشخص شد احتمال ابتلای به چاقی در افرادی که به طور منظم گلابی مصرف می کنند، 35 درصد کمتر از دیگران است. در این مطالعه هر دو گروه به یک میزان فعالیت می کردند و میزان کالری دریافتی آن ها نیز به یک میزان بود و تنها تفاوت آن ها مصرف گلابی به طور منظم در طول یک دوره زمانی مشخص بود. گلابی به دلیل وجود فیبر بالا به کاهش وزن کمک شایانی می کند.


شیر کامل و کره

مطالعه منتشر شده در ژورنال کلینیکال نوتریشن نشان داد زنانی که روزانه شیر کامل یا پنیر (به اندازه کافی) مصرف می کنند، نسبت به زنان دیگر کمتر با افزایش وزن روبه رو خواهند شد. البته این موضوع هنوز جای پژوهش دارد تا نتایج دقیق تری از آن به دست آید، اما تقریبا در اکثر پژوهش هایی که تاکنون انجام شده، نتایجی مشابه به دست آمده است. همچنین اسیدهای چرب موجود در لبنیات نقش سازنده در تنظیم هورمون های بدن و افزایش متابولیسم دارند.


فلفل قرمز

طرفداران فلفل قرمز کم نیستند. این ماده غذایی علاوه بر سوزاندن دهان می تواند روند متابولیسم بدن را نیز سرعت بخشد. در پژوهش ارائه شده در پنجاه و نهمین همایش سالانه «بیوفیزیکال سوسایتی» مشخص شد افرادی که کپسایسین (ماده موجود در فلفل قرمز و سبز) را به رژیم غذایی پر چربِ خود اضافه می کنند، از افزایش وزن جلوگیری خواهند کرد. این مطالعه البته بر روی موش ها انجام شده بود، اما پیشتر نیز بر روی انسان آزمایش شده بود و نتایج مشابهی به دست داده بود.

خوراکیهای مفید برای زنان کدامند؟


تخم مرغ

اگر از طرفداران تخم مرغ نیستید، شاید لازم باشد که در تصمیم خود تجدید نظر کنید. مطالعه منتشر شده در ژورنال کالج آمریکایی نوتریشن نشان داد که مصرف تخم مرغ در صبحانه (به جای نان شیرینی و غلات) می تواند مانع گرسنگی – و حتی پرخوری – در طول روز شود. علاوه بر آن، پروتئین موجود در تخم مرغ می تواند نیروی مورد نیاز شما را تامین کند.


چای سبز

پیش از این از فواید چای سبز برای سلامتی آگاه بودیم. چای سبز در جلوگیری از بیماری های قلبی، سرطان و دیابت نوع دو نقش دارد. اما حالا به لطف پژوهش انجام شده در ژورنال آمریکایی کلینیکال نوتریشن، مشخص شد که افرادی که میزان بالایی از چای سبز مصرف می کنند، بدون هیچ تغییری در رژیم غذایی خود می توانند حدود 1.3 کیلوگرم در طول 12 هفته از وزن خود کم کنند. چای سبز آثار مثبت دیگری نیز برای بدن دارد. 2


پیاز

ماده غذایی مفید دیگری برای بانوان است که تحقیقات علمی نشان داده اند از نظر خواص همانند داروهای پیشگیری کننده از پوکی استخوان است. بنابراین در پیشگیری و درمان پوکی استخوان پیشرفته در زنان در دوران یائسگی موثر است. به علاوه این که برخی تحقیقات جدید دیگر نشان داده اند که مصرف پیاز می تواند تا ۷۳ درصد از ایجاد سرطان رحم و تا ۲۵ درصد از سرطان سینه پیشگیری نماید.


انواع آجیل

مصرف متعادل انواع مغزها و سویا به شکل روزانه سبب کنترل فشارخون و پیشگیری از سرطان سینه و دیابت نوع ۲، تنظیم خواب و کنترل اشتها و پیشگیری از گرگرفتگی بعد از دوران بارداری در بانوان می شود.


کاهو چینی

این کاهو را می‌توانید در سالاد استفاده کنید. طعم ملایمی دارد و به راحتی با سبزیجات دیگر هماهنگ می‌شود. آن را می‌توانید کمی تفت هم بدهید یا به شکل دلمه درآورید.

برای جلوگیری از سرطان تخمدان شما باید حداقل دوبار در هفته نصف فنجان کاهو چینی را در برنامه‌ غذایی خود وارد کنید.


گوجه‌فرنگی

مطالعه‌ای که روی ۱۳ هزار زن در کالیفرنیا انجام شده نشان داده که خوردن نصف فنجان گوجه‌فرنگی، پنج بار یا بیشتر در هفته خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در آنها تا ۶۰ درصد کاهش داده است. علت آن وجود ماده‌ای به نام لیکوپن در گوجه‌فرنگی است.

روش طبخ می‌تواند تا حد زیادی روی مقدار جذب لیکوپن تاثیر بگذارد. بهترین روش پخت برای جذب لیکوپن حرارت دادن گوجه به مدت ۲۰ دقیقه در درجه ملایم است. خوردن گوجه‌فرنگی پخته یا به شکل سس سالم‌تر از مصرف آن به شکل خام در سالاد است.3


پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.namnak.com
3.www.seemorgh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.