فواید کوهوش سیاه برای سلامتی

کوهوش سیاه گیاهی دارویی است و ریشه این گیاه برای اهداف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. کوهوش سیاه در اواسط دهه پنجاه میلادی در اروپا به عنوان یک معالجه رایج برای مسائل مربوط به سلامتی زنان مورد استفاده قرار می گرفت. از همان زمان کوهوش سیاه برای کاهش مشکلات سلامتی زنان و بسیاری از مشکلات دیگر مورد استفاده بوده است.
جمعه، 12 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
فواید کوهوش سیاه برای سلامتی

کوهوش سیاه چیست؟

گیاه کوهوش سیاه که به نام بان بری، پری شمع و بوگبان سیاه نیز شناخته شده از گیاهان دارویی بومی آمریکای شمالی با نام های علمی Actaea racemosa و Cimicifuga racemosa است که از گل و ریشه آن معمولا در طب سنتی بومیان آمریکایی استفاده می شده است.

امروزه این گیاه اغلب به صورت مکمل برای درمان علائم یائسگی، باروری و تعادل هورمونی در زنان استفاده می شود، به نظر می رسد این گیاه به عنوان یک استروژن گیاهی عمل کرده و با تقلید از هورمون استروژن می تواند روی وضعیت هورمونی بدن اثر بگذارد.

اگرچه هنوز نمی توان با قطعیت آن را به عنوان یک استروژن گیاهی واقعی در نظر گرفت.


خواص و فواید کوهوش سیاه


 کاهش علائم یائسگی
یکی از مهم ترین دلایل استفاده از کوهوش سیاه در اکثر زنان کاهش علائم یائسگی می باشد زیرا به نظر می رسد مصرف مکمل های این گیاه می تواند به کاهش گر گرفتگی و سایر علائم یاسئگی کمک کند.

سلامت زنان
علاوه بر موارد ذکر شده، مصرف مکمل های این گیاه ممکن است فواید زیر را برای سلامت زنان به دنبال داشته باشد:

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): مصرف مکمل کوهوش سیاه ممکن است احتمال بارداری در زنان مبتلا به این عارضه را افزایش داده و به تنظیم سیکل زنان مبتلا کمک کند.

فیبروم رحم: مکمل کوهوش سیاه احتمالا برای کاهش اندازه فیبروم رحم در زنان مفید می باشد.

سندرم پیش از قاعدگی و اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی: ادعاهای زیادی درباره اثر مثبت مکمل کوهوش سیاه در کاهش علائم این موارد وجود دارد اما نمی توان با قطعیت درباره آن ها سخن گفت.

تنظیم سیکل قاعدگی: مصرف مکمل کوهوش سیاه در خانم های سالم یا کسانی که به PCOS مبتلا هستند و تحت درمان های باروری مانند کلومید قرار دارند احتمالا برای تنظیم سیکل قاعدگی مفید است.

سرطان
کوهوش سیاه دارای فعالیت بالقوه استروژنی بوده و مانند هورمون استروژن رفتار می کند، این خاصیت در حالت معمول ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه یا تشدید آن شود با این حال به نظر می رسد این گیاه چنین اثری ندارد و حتی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

در برخی موارد دیده شده عصاره کوهوش سیاه فعالیت ضد استروژنی از خود نشان داده و رشد سلول های سرطانی را کند کرده است.

سلامت روانی
کوهوش سیاه ممکن است اثر مثبت روی سلامت روان به ویژه در خانم های یائسه داشته باشد. اگرچه این مکمل در کاهش اضطراب اثری ندارد اما علائم روان شناختی را کاهش می دهد.

خواب
اگرچه به نظر می رسد این گیاه روی اختلالات خواب اثری نداشته باشد اما با کاهش علائم یائسگی مانند گر گرفتگی می تواند به اختلال خواب ناشی از آن ها در زنان یائسه کمک کند و حتی مدت و کیفیت خواب را بهبود ببخشد.

همچنین گفته شده ترکیب کوهوش سیاه و ترکیباتی همچون پنج انگشت، روی، زنجبیل و اسید هیالورونیک می تواند به درمان گر گرفتگی هایی که با بی خوابی و اضطراب مرتبط هستند کمک کند.

کاهش وزن
زنان یائسه به دلیل کاهش طبیعی سطح استروژن در بدن ممکن است در معرض خطر افزایش وزن ناخواسته قرار بگیرند در حالی که کوهوش سیاه با خاصیت استروژنی خود احتمالا به مدیریت وزن در زنان یائسه کمک خواهد کرد. 1

ضد اسپاسم
کوهوش سیاه که خواص ضد اسپاسم دارد، برای آرام کردن عضلات و افزایش عملکرد اعصاب موثر است. به همین دلیل است که این گیاه به عنوان درمان موثری برای تسکین درد و گرفتگی در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که از فشار عضلانی، آسیب، تنش عصبی مزمن یا دیگر اختلالات خفیف رنج می‌برید، مصرف کوهوش سیاه می‌تواند به طور قابل‌توجهی درد را تسکین دهد.

ضد التهاب
علاوه بر خواص ضد اسپاسم، بسیاری از مزایای فوق‌العاده‌ی ریشه و عصاره‌ی کوهوش سیاه به دلیل خواص ضد التهابی است که در آن یافت می‌شود. اسید سالیسیلیک موجود در کوهوش سیاه حاوی خواص طبیعی ضد التهابی است. علاوه بر این، اسید سالیسیلیک از عوارض جانبی آسپرین جلوگیری می‌کند. بنابراین، هر زمان که دچار سردرد هستید یا از درد استخوان رنج می‌برید، مکمل کوهوش سیاه گیاهی را به عنوان یک جایگزین عالی برای آسپیرین مصرف کنید.

تسکین درد آرتریت
تسکین درد آرتریت یکی از خواص کوهوش سیاه برای سلامتی است. این تاثیر به علت خواص ضد التهابی کوهوش سیاه است. این گیاه دارویی یک درمان طبیعی عالی برای آرتریت روماتوئید است. زنان بعد از یائسگی ممکن است به علت عدم تعادل در هورمون‌های استروژن، با افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان مواجه شوند. به زنان توصیه می‌شود که پس از یائسگی کوهوش سیاه مصرف کنند. استروژن‌ها نقش مهمی در جلوگیری از تحلیل رفتن سلول‌های استخوانی بازی می‌کنند. کوهوش سیاه منبع عالی استروژن گیاهی است. بنابراین، این گیاه می‌تواند سطح استروژن را در بدن شما افزایش دهد.

تسکین احتقان
از بین بردن احتقان یکی از خواص شگفت‌انگیز ریشه و عصاره‌ی کوهوش سیاه است . چنین تاثیری به این دلیل است که کوهوش سیاه اکسپکتورانت دارد، ترکیبی که موکوس را از برونش و ریه‌ها حذف می‌کند. مصرف کوهوش سیاه می‌تواند به طور مؤثر و طبیعی به درمان احتقان ریه کمک کند.

درمان فشار خون بالا
استفاده از کوهوش سیاه می‌تواند فشار خون بالا را کاهش دهد، زیرا این گیاه دارویی یک منبع عالی استروژن گیاهی است. شما فقط باید هر روز کوهوش سیاه را مصرف کنید تا فشار خون شما طبیعی شود.

فواید کوهوش سیاه برای سلامتی

حفظ سلامت قلب و عروق
استفاده‌ی منظم از کوهوش سیاه به محافظت از سلامت قلب و عروق و کاهش خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی کمک می‌کند؛ در واقع این یکی از خواص فوق‌العاده‌ی این گیاه دارویی برای سلامتی است. گلیکوزیدهای تریترپن موجود در کوهوش سیاه هستند که این خاصیت را ایجاد می‌کنند. افرادی که احتمالا از مشکلات قلب و عروق رنج می‌برند می‌توانند بعد از مشاوره با پزشک یا یک فرد حرفه‌ای در حیطه‌ی پزشکی مکمل این گیاه دارویی را مصرف کنند. 2

باروری
تحقیقات اخیر نشان می دهد که دریافت 120 میلی گرم عصاره کوهوش سیاه به  همراه 150 میلی گرم کلومیفن سیترات می تواند احتمال باروری را در مقایسه با کلومیفن به تنهایی افزایش دهد.

مصرف کوهوش سیاه می تواند شانس باروری را افزایش دهد، در مطالعات انجام شده باعث افزایش احتمال بارداری و افزایش تخمک گذاری در زنان نابارور شده است.

سردرد میگرنی 
تحقیقات اخیر نشان می دهد دریافت 25 میلی گرم از عصاره کوهوش سیاه به همراه 75 میلی گرم عصاره سویا 2 بار در روز برای 24 هفته احتمال وقوع سردرد های میگرنی را کاهش می دهد.    

آرتروز
تحقیقات نشان می دهد که دریافت محصولات خاص حاوی کوهوش سیاه در کنار سایر ترکیبات موثر در بهبود آرتروز، به صورت روزانه برای 2 ماه می تواند برای بهبود درد در افراد مبتلا به آرتروز و روماتیسم مفصلی موثر باشد.

ضعف و شکنندگی استخوان(پوکی استخوان)
با توجه به شواهد و مدارک کوهوش سیاه برای معالجه یا پیشگیری از پوکی استخوان می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مطالعه دیگری نشان می دهد محصولات حاوی 40 میلی گرم عصاره کوهوش سیاه  برای 3ماه، تشکیل استخوان را در دوران یائسگی افزایش داده  و تجزیه استخوان را کاهش می دهد. 3


پی نوشت:
1.www.coca.ir
2.www.bazdeh.org
3.www.darukade.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما