چگونگی گذراندن اوقات فراغت

اوقات فراغت زمانی است که فرد وظایف خود را انجام داده و فرصتی در اختیار دارد تا به فعالیت‌های مورد علاقه‌اش بپردازد. این اوقات ارزشمند برای افرادی که هیچ برنامه‌‌ی خاصی برای بهره‌گیری از این زمان‌ها ندارند، بسیار خسته‌کننده و عذاب‌‌آور است. در این نوشته سعی داریم شما را با کارهای جذاب و سرگرم‌کننده برای پر کردن اوقات فراغت آشنا کنیم.
شنبه، 13 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
چگونگی گذراندن اوقات فراغت

مطالعه کتاب یا مشاهده وب سایت های با محتوای مفید

پژوهشگران کتاب خواندن را یک تفریح سالم و لذت بخش می دانند . آن ها بهترین گزینه برای گذراندن اوقات فراغت را مطالعه کردن می دانند . حال ممکن است برخی از کتاب های کاغدی، برخی دیگر از کتاب های صوتی و یا غیره استفاده و یا حتی در مورد حرفه و یا تجربه ای در اینرنت تحقیق و مطالعه کنند . در کل مطالعه کردن یک فرآیندی خلاق و فعالانه است که برای انسان عالی است .
 
در واقع پژوهشگران معتقدند که در قرن ۲۱، به‌ خصوص نوجوانانی که در مرحله‌ ی ورود به بزرگسالی هستند، بیش از هر زمان دیگری در تاریخ زندگی انسان‌ ها، نیاز دارند که بخوانند و بنویسند . برای این توصیه پژوهشگران دلایلی وجود دارد که می خواهم برایتان بازگو کنم . آن ها می‌ گویند که کتاب خواندن اگر با لذت بردن همراه شود، اضطراب و تنش و تپش قلب را کمتر می‌ کند . همچنین گفته‌ اند که این فعالیت، سه برابر بیشتر از پیاده‌ روی و هفت برابر بیشتر از بازی‌ های کامپیوتری باعث کاهش استرس می‌ شوند . (این نتیجه گیری ها از منابع معتبر علمی تهیه شده اند پس لطفا این موضوع را جدی بگیرید )


فکر کردن درباره ایده های جدید

یکی دیگر از روش های توصیه شده و مهم برای گذراندن اوقات فراغت ایناست که بیاندیشید  و چه بهتر که به داشتن فردایی بهتر بیاندیشید . در اوقات فراغت می توانید با خیال راحت ذهنتان را آزاد کنید تا بتواند با استفاده از خلاقیت و قدرت تجسم شما ایده هایی را پرورش دهد . ممکن است این ایده ها در زمینه شغی و کسب و کار شما باشند، ممکن است در زمینه تحصیل، خانواده، سلامت و ورزش، ایجاد تجارتی جدید و موارد بسیار زیاد دیگر .
 
نگران نباشید شما با خیال راحت ایده پردازی کنید و آن ها را یادداشت کنید . حتی اگر خود شما نتوانید از آن ایده استفاده کنید، می توانید آن را به فردی که سرمایه و یا شرایط لازم برای پیاده سازی ایده ی شما را داشته باشد، بفروشید ! درست فهمیدید . این خودش نوعی کسب و کار است که برخی از افراد موفق با این روش توانسته اند قله های موفقیت را فتح کنند .


رفتن به باشگاه ورزشی

یکی دیگر از راه ها برای گذراندن اوقات فراغت که اغلب به سراق آن می روند ورزش کردن و رفتن به باشگاه های ورزشی است . اروزه در سطح شهر هم برای بانوان عزیز و هم برای آقایان باشگاه های ورزشی متعددی ایجاد شده اند که در تمام ساعات روز خدمات دهی دارند . برسی کنید و ببینید استعدادتان در کدام یک از ورزش‌ ها است و دوست دارید چه ورزشی را تجربه کنید .
 
لازم نیست حتما در آن ورزش تبدیل به یک قهرمان ملی شوید و حرفه ای یک ورزش را دنبال کنید . همین که لحظات شادی را با هم سن و سالان خود بگذارید و سلامت جسمی‌ تان تامین شود و تجربه ی جدید به خود اضافه کنید  کافی است . برخی کلا از نظر جسمی توانایی حضور در باشگاه ورزشی و فعالی هایاین چنینی را ندارند . این دسته از افراد می تواند به دیگر باشگاه ها بروند و ثبت نام کنند . برای مثال باشگاه های بیلیارد و تیراندازی و غیره . 1


ساخت وسایل تزئینی

از انواع کارها برای اوقات فراغت می‌توان به ساخت وسایل تزئینی و کاربردی با وسایل دور ریز در خانه می‌توان اشاره کرد. مثلا ساخت آباژور و یا چراغ خواب می‌تواند بسیار جالب و مهیج باشد.


تمیز کردن منزل

اگر این سوال برای شما هم پیش آمده که وقت بیکاری چیکار کنیم؟ یکی از کارهای مهم می‌تواند تمیز کردن کمد، اتاق، وسایل منزل و… باشد. شاید مدت‌ها باشد به این موضوع فکر کرده باشید اما در این ایام بهترین فرصت برای انجام آن است.


دیدن موزه آنلاین

چگونه در اوقات بیکاری در خانه بمانیم؟ یکی از کارها می‌تواند دیدن موزه آنلاین باشد. خیلی راحت در کنار خانواده می‌توانید از موزه دیدن کنید و لذت ببرید.


 بازی‌های آنلاین

بازی‌های آنلاین گروهی و دسته جمعی برای گذراندن اوقات فراغت نوجوانان در  ایام تعطیل بسیار مفید است. البته باید مراقب بود تا با برنامه ریزی و در ساعاتی مشخص این کار انجام گیرد.


یادگیری آشپزی و پختن غذاهای جدید

یک سرگرمی بسیار خوشایند مخصوصا برای خانم‌ها آشپزی و پخت غذاهای جدید است. قطعا اوقات بیکاری در خانه فرصتی استثنایی برای یادگیری انواع شیرینی، غذا، دسر، سالاد و… بصورت آنلاین است. یادگیری آشپزی و پختن غذاهای جدید با کمک کتاب، صفحات اینستاگرام و دوره‌های آنلاین امروزه کار را بسیار آسان کرده است.

چگونگی گذراندن اوقات فراغت


ساخت آلبوم عکس

از انواع کارها برای اوقات فراغت می‌توان به ساخت آلبوم عکس و به انتشار گذاشتن با دوستان اشاره کرد. تصاویر گاهی برای ما پر از خاطره هستن با ساخت آلبوم عکس می‌توانیم نگاه زیباتری به این خاطره‌ها داشته باشیم. ساخت آلبوم عکس یک ایده‌ی خوب برای گذراندن اوقات بیکاری در خانه است. 2


به دیگران کمک کنید

زمانی از اوقات فراغت خود را به شرکت در امور خیرخواهانه اختصاص دهید. این کار علاوه بر اینکه احساس مفید بودن به شما می‌دهد، دربردارنده‌ی لذتی است که با هیچ لذت دیگری قابل مقایسه نیست و گاهی بیشتر از کارهایی که برای راضی کردن خود می کنیم، ما را خوشحال‌ می‌کند.

کمک به دیگران می‌تواند به شکل کار داوطلبانه در یک مؤسسه‌ی خیریه باشد یا کمک به یک دوست برای موفقیت در انجام کارش باشد. این کار را در مکان‌ها و زمان‌های مختلف انجام دهید تا در تجربه‌ها، افرادی که ملاقات می‌کنید و مهارت‌هایی که کسب می‌کنید تنوع ایجاد شود.


به معنویات توجه کنید

اوقات فراغت بهترین زمان برای تمرکز بر معنویت است. معنویت قسمت مهمی از زندگی انسان است و توجه به این بخش از وجودتان، از مفیدترین کارهایی است که می‌توانید برای خود انجام دهید. هر روز زمانی را به انجام اموری اختصاص دهید که به ارتقا معنویت کمک می‌کند.

برای بالا بردن جنبه‌ی معنوی وجودتان، اندیشیدن به هدف زندگی و ساختن تصویر مناسب‌تری از آن در ذهن کارهای مختلفی می‌توانید انجام دهید. برای مثال فعالیت‌های داوطلبانه یا خدمات اجتماعی، دعا کردن، مطالعه‌ی کتاب‌های الهام‌بخش، قدم زدن در طبیعت، تفکر در سکوت و شرکت در فعالیت‌های مذهبی.

مدیتیشن (فن تسلط بر ذهن) هم به آرامش ذهن و جسم شما کمک شایانی می‌ٰکند. ذهن همواره پُر است از هیاهوی افکار، آرزوها، خاطره‌ها، هیجان‌ها و زمزمه‌های معمول که اثرات منفی آنها غیرقابل انکار است.

بیست دقیقه در مکانی آرام بنشینید و نفس بکشید. بر نحوه‌ی تنفس خود تمرکز کنید، تا ۱۰ بشمارید و سپس از ابتدا شروع کنید. در ذهنتان تصویری آرام‌بخش و زیبا تجسم کنید. ذهن شما زمانی آرام می‌گیرد که هیچ فکری در آن وجود نداشته باشد. بعد از چند هفته، تأثیرات مثبت تمرکز بر معنویت از قبیل آرامش بیشتر و تمرکز بهتر را کاملا احساس خواهید کرد.


روابط اجتماعی و تعاملات خود را افزایش دهید

خود را از دیگران پنهان نکنید. دیدن دوستان از بهترین و هیجان‌انگیزترین کارهایی است که می‌توانید در اوقات فراغت انجام دهید. در دسترس باشید و با دوستان‌ و اقوام‌ بیشتر وقت بگذرانید. روابط اجتماعی به اندازه‌ی تنهایی و خلوت با خود، برای شما لازم است. با شرکت در اجتماعات مختلف این فرصت را پیدا می‌کنید که لحظه‌های خوبی داشته باشید، افکارتان را با دیگران در میان بگذارید؛ از تعامل با آنها انرژی بگیرید و از هجوم افکار منفی و مزاحم در امان بمانید. حتی اگر زیاد مشتاق نیستید که روابط اجتماعی داشته باشید، زمان کوتاهی را در طول هفته به این کار اختصاص دهید. 3


پی نوشت:
1.www.learnparsi.com
2.www.anzalweb.ir
3.www.chetor.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما