دانستنی های روغن کرچک

روغن کرچک از فشردن دانه‌هاي بدون پوسته گياه Ricinus Communisl در سرما به دست مي‌آيد که پس از تصفيه، بي‏رنگ کردن و عبور بخار آب تبديل به روغن کرچک دارويي مي‌شود. يکي از کاربردهاي روغن کرچک دارويي مصرف آن به عنوان يک داروي ملين است. روغن کرچک يک ملين طبيعي و قوي و با شروع اثر سريع از ديرباز مورد توجه بوده و مصرف داشته است. يک مشکل در مصرف روغن کرچک به عنوان يک داروي ملين، طعم و بوي نامطبوع و دشواري بلع فرم باز
يکشنبه، 15 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانستنی های روغن کرچک
دانستنی های روغن کرچک
دانستنی های روغن کرچک






روغن کرچک از فشردن دانه‌هاي بدون پوسته گياه Ricinus Communisl در سرما به دست مي‌آيد که پس از تصفيه، بي‏رنگ کردن و عبور بخار آب تبديل به روغن کرچک دارويي مي‌شود. يکي از کاربردهاي روغن کرچک دارويي مصرف آن به عنوان يک داروي ملين است. روغن کرچک يک ملين طبيعي و قوي و با شروع اثر سريع از ديرباز مورد توجه بوده و مصرف داشته است. يک مشکل در مصرف روغن کرچک به عنوان يک داروي ملين، طعم و بوي نامطبوع و دشواري بلع فرم باز آن است که امروزه ارايه روغن کرچک به شکل کپسول اين مشکل را برطرف کرده است.

• روغن کرچک چگونه به‌عنوان يک ملين عمل مي‌کند؟

روغن کرچک به طور عمده از گليسيريدهاي اسيد ريسينولئيک تشکيل شده است که پس از هيدروليز توسط ليپازهاي روده کوچک، اسيد ريسينولئيک آزاد مي‌‌شود. مقدار ناچيزي از اين اسيد در دستگاه گوارش جذب مي‌شود و بخش عمده آن در روده باقي مانده و با اثر تحريکي روي عضلات لوله گوارش سبب تسريع جريان محتواي روده شده و فرصت جذب آب و الکتروليت‌ها را کاهش مي‌دهد. اسيد ريسينولئيک داراي آثار ضدجذب و تحريک کننده ترشح نيز بوده و موجب جمع شدن آب در فضاي داخل روده‌ها مي‌شود. به اين ترتيب روغن کرچک سبب تشکيل مدفوع نرم وآبکي شده و اجابت مزاج را تسهيل مي‌کند.

دانستنی های روغن کرچک

• موارد کاربرد و نحوه مصرف کپسول روغن کرچک چيست؟

روغن کرچک عمدتا به‌عنوان مسهل به ويژه در تخليه روده قبل از معاينه کولون يا عکس‌برداري از حفره شکمي به کار مي‌رود. علاوه بر اين روغن کرچک به عنوان ملين در درمان يبوست حاد نيز کاربرد دارد. در مواقع ابتلا به يبوست‌هاي موردي مصرف حداقل 4 کپسول روغن کرچک با يک ليوان آب ولرم مي‌تواند درمان موثري براي رفع يبوست باشد.

• روغن کرچک در چه مواردي نبايد مصرف شود؟

روغن کرچک در بيماري‌هاي التهابي حاد روده، انسداد روده، آپانديسيت و دردهاي شکمي با منشاء ناشناخته منع مصرف دارد و مصرف آن در دوران بارداري، شيردهي و در اطفال زير 12 سال نيز توصيه نمي‌شود.

• آيا مصرف روغن کرچک عارضه جانبي دارد؟

مصرف کپسول روغن کرچک در دوزهاي توصيه شده توسط پزشک و در کوتاه مدت عوارض جانبي ندارد. مهم‌ترين عارضه مصرف طولاني مدت اين دارو مختل شدن حرکات طبيعي روده و ايجاد حالت وابستگي به ملين براي اجابت مزاج است.
منبع: www.salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما