گل پائونیا یا گل صد تومانی (Paeonia )

گل صدتومانی گیاه دائمی و مقاوم به‌سرماست و عمر بسیار طولانی دارد. گل‌های سفید، صورتی و سرخ آن بسیار بزرگ در بعضی ارقام معطر و بی‌نظیر است. در این مقاله به معرفی گل و خواص آن می پردازیم .
پنجشنبه، 23 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گل پائونیا یا گل صد تومانی (Paeonia )
گل صدتومانی گیاه دائمی و مقاوم به‌سرماست و عمر بسیار طولانی دارد. گل‌های سفید، صورتی و سرخ آن بسیار بزرگ و پُر‌پر، در بعضی ارقام معطر و بی‌نظیر است. در نواحی‌ای که زمستان‌های سرد طولانی دارد، پائونیا به خوبی و آسانی رشد و نمو کرده، تکثیر می‌شود. عمق خاک مورد نیاز این گل ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر است. خاک باید ذهکشی خوبی داشته باشد تا آب در کنار ریشه‌های گوشتی و ضخیم آن ذخیره نشده، باعث پوسیدگی آنها نشود. محل گل صدتومانی آفتابی است، لیکن این گیاه در محل سایه‌وآفتاب هم به خوبی رشد می‌کند. چون رشد سالیانه آن  نسبتا زیاد است باید به مواد غذایی موجود در خاک توجه شود.

استفاده از سوپر فسفات به‌میزان بیش از ۲۰۰ گرم برای هر متر مربع خاک گل صد تومانی توصیه شده است. عمر آن ۵۰ سال گزارش شده است.

تکثیر پائونیا از طریق تقسیم ریشه‌های گوشتی ضخیم در محل طوقه‌ی گیاه صورت می‌گیرد. این عمل بهتر است در فصل پاییز صورت گیرد. در محل طوقه بوته را با چاقوی تیزی به چندین قسمت تقسیم می‌کنند، به نحوی که روی هر قسمت ۲ تا ۳ جوانه وجود داشته باشد. موقع در آوردن بوته گل صدتومانی باید دقت و به‌کمک یک چنگک تمامی ریشه‌های آن را سالم بیرون کشید. بعد از کاشت قسمت‌های تقسیم شده، بهتر است که در سال اول از یک پوشش مالچ مانند، مثلا از قشر ضخیمی از خاک برگ، در سطح خاک و در اطراف گیاه صدتومانی یا پائونیای کاشته شده استفاده کنیم تا گیاهان جوان از سرمایی که بعد از تکثیر خواهد آمد، محفوظ بمانند.
 
گل پائونیا یا گل صد تومانی (Paeonia )

چرا اسم این گل صد تومانی است ؟

در زمان قاجار و مظفرالدین شاه ، گیاهشناس جرج پترویا این گل رو تازه وارد ایران کرده بود و آن دوران تنوع گل در ایران محدود بود ، وقتی این گل آمد قیمتش ۱۰۰ تومان بود و نسبت به گلهای دیگر گران قیمت تر بود.از آنجایی که مردم اسم این گل را نمیدانستند به آن گفتند ( آن گل ۱۰۰ تومانیه!! ) و از آنجا بود
که این گل به گل ۱۰۰ تومانی رواج یافت و تا به این روز نیز اینگونه خطاب می شود .
 

۲۰ خاصیت درمانی گل صد تومانی

۱) جوان سازی پوست صورت
تحقیقات نشان داده که پئونوفلورین در طی ۸ هفته می تواند چین و چروک پوست را کاهش داده و باعث جوان سازی پوست صورت شود.
 
۲) مرطوب کننده طبیعی پوست
گل صد تومانی حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که باعث آبرسانی به پوست شده و به همین دلیل به عنوان مرطوب کننده طبیعی پوست صورت شناخته می شود.
 
۳) لایه بردار طبیعی پوست صورت
ریشه های گل صد تومانی حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و پلی فنول هاست که مانند یک لایه بردار عمل کرده و باعث پاک سازی پوست صورت می شود.

گل پائونیا یا گل صد تومانی (Paeonia )

۴) نرم کننده موی سر
آنتی اکسیدان های موجود در گل صد تومانی باعث آبرسانی به مو ها شده و به عنوان یک نرم کننده طبیعی موی سر استفاده می شود.

5) سلامت زنان
 
1-آدنومیوزیس، آندومتریوزیس و فیبروئید رحم
در طب سنتی چینی گفته می شود که دمنوش ریشه و گل های گل صد تومانی سفید با کاهش استروژن خون و با افزایش جریان خون در ناحیه ی لگن به درمان انقباض رحم، آندومتریوز، آدنومیوز و فیبروئید رحم کمک می کند.دمنوش گل ها و ریشه خشک شده گل صد تومانی را برای درمان دیسمنوره، آندومتریوز و آدنومیوز تا سه فنجان در روز می توانید استفاده کنید.
 
2-دیسمنوره یا قاعدگی دردناک
در طب چینی ریشه گل صد تومانی به دلیل خواص ضد التهابی که دارد یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان قاعدگی دردناک در بیماران مبتلا به دیسمنوره شناخته می شود.پیشنهاد می شود که برای درمان قاعدگی دردناک گل صد تومانی را با شیرین بیان ترکیب کرده و استفاده کنید.

3-سندرم تخمدان پلی کیستیک
گل صد تومانی دارای ترکیبات شیمیایی خاصی است که شبیه استروژن عمل می کنند و علاوه بر درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک، باعث بهبود باروری زنان می شوند.
 
6) آرتروز، روماتیسم و نقرس
تحقیقات اولیه نشان می دهد که گل صد تومانی به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی که دارد برای پیشگیری و درمان آرتروز، روماتیسم و نقرص مفید می باشد.

7) درمان هپاتیت
گفته می شود که ریشه گل صد تومانی می تواند با کاهش میزان آنزیم های کبدی به درمان بیماری هپاتیت کمک کند.

8) قلب
مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های موجود در گل صد تومانی به کاهش کلسترول بالای خون کمک کرده و با جلوگیری از تجمع پلاکت ها، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و آترواسکلروزیس را کاهش می دهد.
گل پائونیا یا گل صد تومانی (Paeonia )

9) درمان کم خونی
مقادیر قابل توجه آهن موجود در گل صد تومانی برای پیشگیری و درمان کم خونی ناشی از فقر آهن یا آنمی مفید بوده و علائم این بیماری که شامل خستگی، افسردگی، سرگیجه، یبوست و رنگ پریدگی می شود را کاهش می دهد.

10) تقویت سیستم ایمنی بدن
گل صد تومانی به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها که دارد یکی از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلاونزا شناخته می شود.

11) دیابت و قند خون
گل صد تومانی با افزایش افزایش تحمل گلوکز در بدن به کاهش قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.

12) لاغری و کاهش وزن
محققان می گویند که گل صد تومانی با افزایش متابولیسم باعث چربی سوزی بدن شده و با افزایش تحمل گلوکز در بدن به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

۱3) آلزایمر
محققان می گویند که گل صد تومانی باعث افزایش عملکرد ذهنی شده و خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش می دهد.

14) تقویت سیستم ایمنی بدن
مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در چای و دمنوش گل صد تومانی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطز ابتلا به بیماری عفونی و سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می دهد.

۱5) کلسترول خون و قلب
مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش گل صد تومانی با بهبود جریان خون به کاهس کلسترول بالا کمک کرده و از بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری می کند.توصیه می شود که برای داشتن قلبی سالم هر روز یک فنجان دمنوش گل صد تومانی استفاده کنید.

۱6) بدنسازی
دمنوش گل صد تومانی باعث افزایش متابولیسم بدن می شود و به این ترتیب روند چربی سوزی و عضله سازی را در ورزشکاران و بدنسازان افزایش می دهد. همچنین دمنوش گل صد تومانی با سوزاندن چربی ها و پروتئین ها باعث افزایش انرژی در تمرینات بدنسازی می شود.

۱7) پوکی استخوان
آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش گل صد تومانی باعث کاهش التهاب در بدن شده و با تقویت استخوان ها خطر ابتلا به پوکی استخوان و آرتروز را کاهش می دهد.
گل پائونیا یا گل صد تومانی (Paeonia )

۱8) سلامتی دهان و دندان
پلی فنل ها و تانن موجود در چای گل صد تومانی از تشکیل پلاک در دهان و بر روی دندان ها جلوگیری می کند، همچنین ترکیبات فلوراید طبیعی موجود در دمنوش گل صد تومانی احتمال سوراخ شدن و پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.

۱9) سرطان
آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید های موجود در دمنوش گل صد تومانی برای پیشگیری و درمان انواه سرطان ها مفید می باشد.

20) کلیه
مطالعات نشان می دهد که مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش گل صد تومانی به سلامت کلیه ها کمک کرده و خطر ابتلا به نارسایی کلیه ناشی از دیابت را کاهش می دهد.
 
۲1) کبد
یک تحقیق نشان داده که دمنوش گل صد تومانی بدن را در مقابل التهاب کبد محافظت کرده و خطر ابتلا به بیماری های کبدی از جمله سیروز و هپاتیت را کاهش می دهد.
 
۲2) پوست صورت
آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش گل صد تومانی پوست را از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کرده و باعث درخشندگی پوست می شود.
به دلیل مقادیر بالای کافئین موجود در چای و دمنوش گل صد تومانی، توصیه می شود که زنان باردار از مصرف آن اجتناب کنند.


طرز تهیه دمنوش گل صد تومانی

۲ تا ۳ قاشق چای خوری گل صد تومانی خشک شده را خوب بشویید و در یک فنجان آب جوش با دمای ۸۰ درجه سانتیگراد بریزید، بگذارید ۳ تا ۵ دقیقه بماند تا دم بکشد، دمنوش شما آماده است از صافی رد کنید و در فنجان بریزید.

این دمنوش دارای طعم شیرین بوده و به رنگ زرد دیده می شود.
 

عوارض و مضرات گل صد تومانی

گل صد تومانی ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد آلرژی و حساسیت شود که با علائمی از جمله بثورات پوستی مشخص می شود.
گل صد تومانی خطر لخته شدن خون را کاهش داده و احتمال خونریزی در طول جراحی و بعد از جراحی را افزایش می دهد، حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی از گل صد تومانی استفاده نکنید.
 

بارداری و شیردهی

برخی از تحقیقات نشان می دهد که گل صد تومانی می تواند باعث انقباض رحم شود، به همین دلیل توصیه می شود که زنان باردار در دوران بارداری و شیردهی از مصرف گل صد تومانی اجتناب کنند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.