آموزش تهیه انواع دسر زعفرانی

اگر شما هم طرفدار دسرها هستید ما در این مطلب قصد داریم برای شما عزیزان چند نوع دسر زعفرانی خوشمزه و متفاوت را آموزش دهیم در ادامه همراه ما باشید.
چهارشنبه، 29 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آموزش تهیه انواع دسر زعفرانی

بستنی زعفرانی سنتی


مواد لازم جهت تهیه بستنی زعفرانی
شیر /یک لیتر
شکر/۳۰۰ گرم
ثعلب /۲ قاشق چایخوری
محلول زعفران/۲ قاشق سوپخوری
گلاب مرغوب/ ۴ قاشق سوپخوری
پودر هل سفید/ یک قاشق چایخوری
خامه ی صبحانه/۱۰۰ گرم
پسته/ ۱۰۰ گرم، خرد شده

آموزش تهیه انواع دسر زعفرانی

روش تهیه بستنی زعفرانی
ابتدای امر شیر را باید بجوشانید تا میکروب زدایی شود. بعد از جوشاندن، ثعلب را با شکر مخلوط کنید و کم کم به شیر که در حال جوشیدن است اضافه کنید. باید طوری شیر را به هم بزنید که تمام شکر ها به محض ورود به شیر حل شوند. بعد از اینکه شکر ها را کامل به داخل شیر ریختید زیر اجاق را خاموش کنید و اجازه دهید شیر سرد بشود. بعد که سرد شد، آن را از صافی عبور دهید تا اضافیات آن گرفته شود و کاملا یک دست بشود.

بعد از خنک شدن، کمی زعفران را به شیر اضافه کنید تا این مرحله بستنی زعفرانی پیش بروید. بعد از این باید گلاب و هل هم به این مایع اضافه کنید. بعد آن را در فریزر قرار دهید. لازم است یک ساعت یک بار آن را به هم بزنید و دوباره در فریزر بگذارید تا یخ نزند. این کار حدودا ۴ ساعت به طول می انجامد و لازم است طی این زمان ۴ تا ۵ بار آن را به هم بزنید.

البته می توانید مایه بستنی زعفرانی را در بستنی ساز بریزید و به کمک آن بدون نیاز به هم زدن های مجدد توسط خودتان بستنی را آماده کنید. برای تزیین بستنی زعفرانی هم می توانید از خلال پسته، شکلات تلخ و هر چه که می پسندید استفاده کنید.

اگر می خواهید روی آن را با خامه تزیین کنید می توانید به سادگی خامه را در ارتفاع یک سانتی متری تا دو سانتی متری ریخته و در فریزر بگذارید تا ببندد بعد آن را رنده کرده و یا اینکه به تکه های دلخواه تقسیم نموده و روی بستنی را با آن تزیین کنید. 1


مسقطی زعفرانی با بیسکویت پتی‌بور


مواد لازم برای تهیه مسقطی زعفرانی با بیسکویت پتی‌بور
نشاسته ۱ پیمانه
آب ۴ پیمانه
گلاب ۲/۱ پیمانه
شکر ۱ پیمانه
روغن مایع ۴/۱ پیمانه
زعفران و هل به اندازه لازم
بیسکویت پتی‌بور ۱ بسته

آموزش تهیه انواع دسر زعفرانی

طرز تهیه
برای تهیه مسقطی زعفرانی با بیسکویت پتی‌بور ابتدا  نشاسته را در کمی آب حل می‌کنیم و در صورت لزوم از صافی رد می‌کنیم. سپس تمامی مواد به غیر از بیسکویت پتی‌بور را با هم مخلوط می‌کنیم و روی شعله گاز قرار می‌دهیم و مرتب با یک قاشق چوبی هم می‌زنیم. وقتی که شکر و نشاسته کاملا حل شدند، شعله گاز را کم می‌کنیم و مرتب به هم زدنمان ادامه می‌دهیم تا ته نگیرد و مخلوطمان یکدست و غلیظ شود و به جوش بیاید.

زمانی که مخلوط حالت شیشه‌ای و شفاف پیدا کرد و مسقطی به غلظت مناسب رسید (باید به غلظت فرنی برسد)، ظرفمان را از روی حرارت برمی‌داریم. اکنون در ظرف مورد نظرمان یک ردیف بیسکویت پتی‌بور می‌چینیم، بعد یک لایه مسقطی زعفرانی روی آن می‌ریزیم. بعد مجددا یک لایه بیسکویت پتی‌بور، یک لایه مسقطی زعفرانی می‌ریزیم. این کار را تا ۴ یا ۵ لایه ادامه می‌دهیم و در آخر روی آخرین لایه را با مسقطی زعفرانی کاملا می‌پوشانیم.

دسر را به مدت ۴ تا ۵ ساعت یا حتی بیشتر درون یخچال قرار می‌دهیم تا خوب سفت شود. بعد از گذشت این زمان دسر مسقطی زعفرانی با بیسکویت پتی‌بور دیگر آماده است. آن را از یخچال خارج کنید و سپس به شکل مربع و یا لوزی برش بزنید و با پودر نارگیل و یا پودر پسته و یا هر مغز دیگری تزیین کنید و در ظرف مناسب سروتان بچینید و همراه با عزیزانتان میل کنید و از طعم آن لذت ببرید.

نکاتی برای تهیه مسقطی زعفرانی با بیسکویت پتی‌بور
مقدار شکر را بسته به ذائقه افراد خانواده می‌توان کمی زیاد و یا کم کرد.

می‌توانید در مسقطی از خلال بادام و یا پسته هم استفاده کنید.

اگر هل را به صورت آسیاب شده در مسقطی استفاده کنید باعث تغییر رنگ مسقطی می‌شود. پس بهتر است که دانه‌های هل را به صورت درسته و در توری در مواد مسقطی قرار دهید تا در آخر آن را به راحتی از داخل مخلوط خارج کنید. 2


کرم زعفرانی


مواد لازم برای کرم زعفرانی
شیر 3 پیمانه
شکر 1پیمانه
زعفران آب شده 3 قاشق سوپخوری
خامه صبحانه 200 میلی لیتر
پودر ژلاتین 8 قاشق چایخوری
آب سرد 1/2 پیمانه

آموزش تهیه انواع دسر زعفرانی

طرز تهیه
شیر و شکر را در یک شیر جوش ریخته و مرتبا بهم بزنید تا کاملا در شیر حل شده و یکدست شود. خامه سفید و زعفران حل شده در آب جوش را به شیر اضافه کنید و  سپس از روی حرارت بردارید و با چنگال بهم بزنید. ژلاتین را با 1/2 پیمانه آب سرد مخلوط کنید  روی بن ماری بگذارید تا شفاف شود. ژلاتین آب شده را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید. دسر را در قالب دلخواهتان بریزید و به مدت  4 تا 5 ساعت درون یخچال قرار دهید تا سفت و آماده سرو شود. 3


دسر زعفرانی با رویه ژله


مواد لازم برای تهیه دسر زعفرانی با رویه ژله
نشاسته ذرت 3 قاشق غذاخوری سرپر
شیر 3 لیوان
شکر نصف لیوان یا 3/1 لیوان عسل
زعفران به میزان لازم
وانیل به میزان لازم
ژله آناناس 1 عدد
آب جوش 2 لیوان
میوه برای تزئین

طرز تهیه دسر زعفرانی با رویه ژله
اول از همه نشاسته ذرت در شیر سرد حل می کنیم و کاملا هم می زنیم تا گلوله نشود  بعد عسل یا شکر را اضافه کرده و روی شعله قرار می دهیم و مدام هم می زنیم وقتی که به غلظت مورد نظر رسید (مثل فرنی) وانیل و زعفران را اضافه کرده و از روی حرارت  برمی داریم.

مواد آماده شده را در  ظرف های مورد نظر می ریزیم و در یخچال قرار می دهیم تا منسجم شود. در این فاصله ژله را مخلوط کرده با آب و هم می زنیم تا کاملا حل شود و کمی خنک شود، زمانی که  دسر نیم بند شد، ژله را با قاشق آرام روی دسر می ریزیم و در یخچال قرار می دهیم تا خوب سفت شود و در آخر با میوه های مورد نظر دسر را تزئین می کنیم. 4


پی نوشت:
1.www.zaferan.net
2.www.echetor.com
3.www.irancook.ir
4.www.sorsaffron.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.