آموزش پخت چند مدل نان شیرمال

نان شیرمال یکی از انواع نان های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که شباهت هایی به فطیر دارد و بیشتر به عنوان صبحانه مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب دستور پخت چند مدل شیرمال خوشمزه را آموزش می دهیم.
دوشنبه، 4 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آموزش پخت چند مدل نان شیرمال

نان شیرمال بدون خمیر مایه


مواد لازم
و آرد سفید : 1/2 لیوان
شکر : 5 قاشق غذاخوری
روغن مایع : نصف لیوان
ماست شیرین : نصف لیوان
بکینگ پودر : دو قاشق مربا خوری
وانیل : نوک قاشق چایخوری
تخم مرغ : یک عدد

مواد لازم برای رومال
زرده تخم مرغ : یک عدد
پودر قند یاعسل : یک قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده به میزان لازم

آموزش پخت چند مدل نان شیرمال

طرز تهیه
بکینگ پودر را در ماست دو، سه دقیقه مهلت دهید.

اکنون در یک ظرف مناسب روغن مایع و تخم مرغ کامل و کره آب شده و شکر و وانیل را خوب مخلوط کنید تا یکدست شود.

ماست و بکینگ پودر را که حسابی کف کرده به مواد اضافه کنید خوب هم بزنید و سپس آرد را که بهتره الک کنید کم کم به مواد اضافه کرده تا خمیر نرم ولطیفی بدست آید به یاد داشته باشید که : یکی از نکات پخت نان شیرمال این است که هرگز آرد زیادی نریزید چون خمیر سنگین می شود و کیفیت نان شیرمان خیلی پایین می آید اگر دیدید با این مقدار آرد مواد هنوز چسبنده بود کمی دستتان را چرب کنید و با احتیاط آرد اضافه کنید چون حتما" باید خمیر لطیف و نرم باشد.

حالا فر را روشن کرده تا ۱۵ دقیقه درب ظرف خمیر را بگذارید منتظمانید تا تا خمیر کمی استراحت کند تا فر گرم شود بعد از ۱۵ دقیقه به اندازه یک نارنگی بردارید و گرد کنید و با فاصله در سینی یا قالب بچینید چون نان ها پف می کند اگر فاصله ندهید بهم می چسبند.

برای رومال از هر مغزی که دوست دارید می توانید روی نان ها بپاشید زرده تخم مرغ + پودر قند یا عسل+ زعفران دم کرده را خوب مخلوط کنید روی خمیرها رومال کنید حرارت فر را ۱۷۰ درجه تنظیم کنید ۳۰ دقیقه کافی است تا خوب پخته شود بعد برای برشته شدن روی نان شیرمال اگر دوست داشتید ۵ دقیقه هم گریل کنید.

برای پخت نان شیرمال در ماهیتابه باید خمیر نان را مانند خمیر نان شیرمال ساده که در مطلب فوق ذکر کردیم آماده کنید سپس مقداری از خمیر را بردارید و با وردنه، روی سفره سیلیکونی به قطر چند میلی متر بازکنید و به هر شکلی که دوست دارید برش بزنید.

بعد داخل ماهیتابه ای که با روغن زیاد خوب داغ شده با حرارت ملایم سرخ کنید. بعد از سرخ شدن حتما روی دستمال روغن گیرگذاشته تا روغن اضافی آن گرفته شود. 1


نان شیر مال با ماست و بکینگ پودر


مواد لازم
آرد سفید  2 و نیم لیوان
شکر  5 قاشق غذاخوری
 روغن مایع نصف لیوان
 ماست شیرین نصف لیوان
 بکینگ پودر 2 قاشق مرباخوری
 وانیل نوک قاشق چایخوری
 تخم مرغ 1 عدد 

مواد لازم برای رومال
 زرده تخم مرغ 1 عدد
 پودر قند یا عسل 1 قاشق غذاخوری 
 زعفران دمکرده به میزان لازم

آموزش پخت چند مدل نان شیرمال

 طرز تهیه
ابتدا بکینگ پودر را در ماست بریزید تا پف کند برای این کار حدود  2 الی 3 دقیقه زمان کافی است.

اکنون در یک ظرف مناسب روغن مایع و تخم مرغ و کره آب شده و شکر و وانیل را خوب مخلوط کنید تا یکدست شود.
 
ماست و بکینگ پودر را که حسابی کف کرده به مواد اضافه کنید خوب هم بزنید و سپس آرد را که 2 بار الک کردید را کم کم به موادتان اضافه کنید تا خمیر نرم و لطیفی بدست آید.
 
یکی از نکات پخت نان شیرمال این است که هرگز آرد زیادی نریزید چون خمیر سنگین می شود و کیفیت نان شیرمان خیلی پایین می آید اگر دیدید با این مقدار آرد مواد هنوز چسبنده بود کمی دستتان را چرب کنید و با احتیاط آرد اضافه کنید زیرا حتما" باید خمیر لطیف و نرم باشد. خمیر را حدودا 15 دقیقه داخل ظرف با در بسته استراحت بدهید.
 
اکنون فر را روشن کنید تا حدود 15 دقیقه گرم شود بعد از 15 دقیقه از خمیر به اندازه ی یک نارنگی بردارید و گرد کنید و با فاصله در سینی یا قالب بچینید زیرا نان ها پف می کند اگر فاصله ندهید بهم می چسبند.
 
می توانید این نان ها را به صورت گیسو در بیاورید و یا هر شکلی که مایل بودید و بعد داخل سینی فر قرار بدهید.
 
برای رومال از هر مغزی که دوست دارید می توانید روی نان ها بپاشید زرده تخم مرغ + پودر قند یا عسل + زعفران دم کرده را خوب مخلوط کنید روی خمیرها با فرچه رومال کنید حرارت فر را روی 170 درجه قرار بدهید و به مدت 30 دقیقه نان را داخل فر بگذارید تا خوب پخته شود بعد برای برشته شدن روی نان شیرمال اگر دوست داشتید چند دقیقه گریل بالا را روشن کنید. 2


نان شیرمال


مواد لازم (برای ۴ نفر)
آرد گندم ۲٫۵ لیوان
زرده تخم مرغ ۲ عدد
شیر ولرم ¾ لیوان
خمیر مایع ۱ قاشق غذاخوری
شکریک سوم لیوان
کره ۵۰ گرم
نمک نوک قاشق چایخوری
کنجد برای تزیین

آموزش پخت چند مدل نان شیرمال

دستور تهیه نان شیرمال
مرحله اول
ابتدا ۱۵ دقیقه زودتر از پخت نان،کره و شیر را از یخچال بیرون می آوریم و در دمای محیط قرار می دهیم.شیر را داخل کاسه ای می ریزیم و خمیر مایه فوری و ۱ قاشق چای خوری شکر را به آن اضافه می کنیم و با قاشق آرام مواد را مخلوط می کنیم.

مرحله دوم
سپس روی کاسه را با بشقاب می پوشانیم و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه اجازه می دهیم تا خمیر مایه به عمل بیاید.بعد کره (به دمای محیط رسیذه)را داخل کاسه بزرگی می ریزیم و شکر،زرده تخم مرغ را به آن اضافه می کنیم.

مرحله سوم
در ادامه مخلوط شیر،خمیرمایه،شکر که به عمل آمده را نیز به مواد اضافه می کنیم و نمک را نیز می افزاییم و آرد را الک کرده و کم کم به مواد اضافه می کنیم و خمیر را مخلوط می کنیم تا بتوانیم با دست ورز دهیم و دیگر با قاشق مواد را مخلوط نمی کنیم و همین طور کم کم آرد اضافه می کنیم.

مرحله چهارم
حالا با دست ورز می دهیم.تا جای آرد اضافه می کنیم که خمیر به دست نچسبد و نرم و لطیف شود.شاید همه آرد استفاده نشود ولی نباید بیشتر از این مقدار نیز آرد به خمیر اضافه شود چون باعث سفت شدن خمیر می شود و نان با کیفیتی نخواهید داشت.

مرحله پنجم
پس از اینکه خمیر دیگر به دست نچسبید ان را گرد می کنیم و در ظرف می گذاریم و با چاقو دو خط مانند علامت مثبت روی خمیر ایجاد می کنیم تا خمیر خوب پف کند و روی ظرف را با سلفون می پوشانیم و کنار می گذاریم تا به مدت ۱:۳۰ الی ۲ ساعت در محیط خوب به عمل بیاید.

مرحله ششم
بعد از به عمل آمدن خمیر سلفون را بر می داریم و خمیر را کمی ورز می دهیم و روی سطح صافی کمی آرد می پاشیم و خمیر را با وردنه به صورت مستطیل باز می کنیم و با چاقو از گوشه مستطیل خط های موربی ایجاد می کنیم و فرچه را داخل کمی کره می زنیم.

مرحله هفتم
سپس روی نان می کشیم و از گوشه مستطیل خمیر را به صورت مورب لوله می کنیم و لوله خمیر را در نهایت به صورت گرد می پیچیم.البته می توانید به هر شکلی که تمایل دارید خمیر را فرم دهید. قالب را چرب می کنیم و خمیر را داخل آن قرار می دهیم.

مرحله هشتم
حالا می توانیم برای روی خمیر یک عدد زرده تخم مرغ و کمی کره را مخلوط کنیم و با فرچه روی نان می کشیم.البته می توانید از کمی زعفران دم کرده نیز برای زردتر شده نیز استفاده کنید و روی آن نیز کمی کنجد یا سیاهدانه برای زیباتر شدن نان بریزید و روی خمیر دستمالی قرار می دهیم.

مرحله نهم
سپس به مدت ۳۰ دقیقه به آن استراحت می دهیم و در آخر قالب خمیر را داخل فر قرار می دهیم وداخل ظرفی آب می ریزیم و داخل فر قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۵ الی ۳۰ دقیقه داخل فر نان پخته شود.نان شیرمال پخته شده را از فر بیرون می آوریم و نوش جان کنید. 3


پی نوشت:
1.www.tanama.ir
2.www.beytoote.com
3.www.noktechi.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.