روش پخت چند مدل نان سوئدی

نان، برکت سفره است. نان انواع مختلفی دارد و به طرق مختلفی تهیه می شود. امروز تصمیم داریم چند نان خوشمزه سوئدی را به شما آموزش دهیم که بتوانید برای خانواده خود تهیه کنید .
سه‌شنبه، 5 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
روش پخت چند مدل نان سوئدی

نان مغزدار سوئدى


مواد لازم
شیر پرچرب: 125 میلی‌لیتر (یک‌دوم پیمانه)
آب ولرم: 60 میلی‌لیتر (یک‌چهارم پیمانه)
مایه خمیر: یک قاشق سوپ‌خوری (10 گرم)
کره آب شده خنک: 25 گرم
شکر: 90 گرم
نمک: یک‌دوم قاشق چای‌خوری
هل: یک‌دوم قاشق چای‌خوری
آرد: 300 گرم
روغن مایع: یک‌قاشق چای‌خوری

مواد میانی
کره نرم: 50 گرم
شکر قهوه‌ای تیره: 50 گرم
دارچین: یک قاشق چای‌خوری
گردو ریز خردشده: 100 گرم

روش پخت چند مدل نان سوئدی

مواد رومال
زرده تخم‌مرغ: یک عدد
خامه: یک قاشق سوپ‌خوری
رویه براق نان (گلیز) 
پودر شکر: 100 گرم
آب: یک تا 2 قاشق سوپ‌خوری

روش تهیه
1- آرد، نمک و هل را با هم مخلوط کرده و کنار بگذارید.

2- مایه خمیر را با یک قاشق چای‌خوری شکر مخلوط کرده،‌ شیر گرم و آب ولرم را به آن اضافه کنید، رویش را بپوشانید و 10 دقیقه در جای گرم قرار دهید تا پف کند و به اصطلاح عمل بیاید (دقت کنید دمای شیر و آب باید بین 37 تا 38 درجه سانتی‌گراد باشد).

3- آرد را در کاسه‌ای ریخته وسطحش را گود کنید، مایه خمیر عمل آمده، شکر و کره آب‌شده را اضافه کرده و مخلوط کنید. خمیر را ورز دهید تا صاف و یکدست شود.

4- کاسه دیگری را چرب کنید. خمیر را درون آن بغلتانید، رویش را بپوشانید و حدود 2 ساعت در جای گرم استراحت دهید.

5- پس از استراحت، روی سطح آردپاشی شده به ابعاد 40 × 20 سانتی‌متر بازش کنید. کره نرم‌شده را با قلم‌مو روی خمیر بمالید، پس از آن شکر قهوه‌ای، دارچین و گردو را با هم مخلوط کرده روی خمیر بریزید تا تمام سطح خمیر را بپوشاند.دقت کنید که 2 سانت لبه خمیر خالی بماند.

6- خمیر را رول کرده، آن را داخل سینی گرد کم‌ارتفاعی به صورت حلقه قرار دهید. دور تا دور خمیر را با فاصله 2 سانتی‌متری برش بزنید، طوری که حلقه خمیر قطع نشود، سپس برش‌ها را یکی در میان به داخل خمیر هدایت کنید.

7- روی خمیر را بپوشانید و اجازه دهید حدود 30 تا40 دقیقه دیگر استراحت کند.

8- یک عدد زرده‌تخم‌مرغ را با یک قاشق سوپ‌خوری خامه مخلوط کرده با قلم‌مو به آهستگی روی خمیر بمالید و آن را در فر از پیش گرم شده با دمای 160 درجه سانتی‌گراد به مدت 30 دقیقه بپزید.

9- پس از خنک شدن، گلیز یا رویه براق را رویش بمالید. برای تهیه رویه براق کافی است مواد ذکر شده با هم مخلوط شود.

نکات
1 - می‌توانید روی نان را رومال نکرده و به صورت ساده تهیه کنید.

به اصطلاح رومال eggwash می‌گویند.

2 -  می‌توانید از گلیز آماده صنعتی که در فروشگاه‌های لوازم قنادی موجود است استفاده کنید. 1


نان زعفرانی سوئدی


مواد لازم
زعفران خشک 3 گرم
برای رومال 1 عدد تخم‌مرغ
خمیر مایه آماده 50 گرم یا 14 گرم خشک
شکر 200 گرم
شیر 300 میلی
تخم‌مرغ کمی زده شده 1 عدد
کره 150 تا 200 گرم
نمک 1 قاشق چای‌خوری
آرد 750 گرم
کشمش 100 گرم
2 قاشق غذاخوری آب

روش پخت چند مدل نان سوئدی

طرز تهیه
1. ابتدا زعفران را با شکر ساییده و کنار بگذارید.

2. خمیر مایه تازه را با دست ریز‌ ریز کنید و چند قاشق از شیر ولرم به آن اضافه کنید و در دمای اتاق قرار دهید( یه کوچولو گرم باشد تا خمیر مایه در آن حل شود مراقب باشید داغ نباشه فقط کمی گرم باشد) تا حل شود.

3. کره را آب کنید و با زعفرا ن به باقی شیر اضافه کنید.

4. باقی مواد به جز کشمش را با هم مخلوط کنید، خمیر مایه را هم اضافه کنید. شروع به ورز دادن کنید( آرد را هم که می‌دانید باید از قبل الک کرده باشید) در دستگاه خمیر زنی 10 دقیقه و با دست حدود 15 دقیقه ورز دهید.

5. در انتها مقدار کمی از کشمش‌ها را برای تزیین کنار بگذارید، بقیه را با خمیر مخلوط کنید. خمیر را گلوله کنید و روی آن را با یک پارچه بپوشانید و در دمای اتاق 30 دقیقه بگذارید بماند. بعد از 30 دقیقه خمیر را به 20 تا 25 گلوله کوچک قسمت کنید. آن‌ها را گرد کنید و 10 دقیقه به آن استراحت دهید.

6. سپس هر کدام از گلوله‌ها را به شکل استوانه شکل دهید. سپس هر کدام از طرف‌ها را به طرف مرکز لوله کنید. تا شکل 8 یا S بسته را پیدا کنند و در وسط هر کدام یک کشمش بگذارید. با کشمش باقی مانده آن‌ها را تزیین کنید.

7. سپس یک ورقه روغنی را چرب کنید و خمیرها را روی آن بگذارید و روی آن را با یک پارچه یا حوله بپوشانید و30 دقیقه تا 40 دقیقه( تا زمانی که حجم آن 2 برابر شود) به آن استراحت دهید.

8. سپس تخم‌مرغ را با 2 قاشق آب هم بزنید و با قلم‌مو روی خمیرها بمالید و آن‌ها را در فری که از قبل روی 220 گرم کرده‌اید به مدت 10 دقیقه یا تا زمانی که روی آن طلایی و زرد شود و پف کند بگذارید.

اگر خمیر مایه آماده ندارید 14 گرم خمیر مایه را با کمی شکر مخلوط کنید و کمی شیر گرم را روی آن بریزید. کمی هم زده و 10 دقیقه در جای کمی گرم بگذارید روی آن را بپوشانید تا ور بیاید و اسفنجی شود سپس این خمیر مایه آماده را با بقیه مواد مخلوط کنید. 2


نان سوئدی


مواد لازم
پودر مایه خمیر/ ۱ قاشق سوپخوری
شکر/ ۱ قاشق چایخوری
آب ولرم/ یک‌چهارم پیمانه(۶۰ میلی‌لیتر)
شیر ولرم/ سه‌چهارم پیمانه (۱۸۰ میلی‌لیتر)
شکر/ یک‌چهارم پیمانه(۵۰ گرم)
کره/ یک‌چهارم پیمانه
تخم‌مرغ/ ۱ عدد
هل/ ۱ قاشق چایخوری (در صورت دلخواه)
نمک / یک‌دوم قاشق چایخوری
آرد/ سه و نیم پیمانه(۵۰۰ گرم)

مواد میانی
پودر بادام / یک‌دوم پیمانه
شکر/ یک‌چهارم پیمانه
کره/ یک‌سوم پیمانه

مواد رویه
زرده‌ی تخم‌مرغ / ۱ عدد
کنجد، مغز تخمه‌ی آفتابگردان و سیاهدانه / به اندازه‌ی لازم

روش پخت چند مدل نان سوئدی

روش تهیه
 مایه خمیر و ۱ قاشق چایخوری شکر را در آ‌ب بریزید و به مدت ۵ دقیقه در ظرف دربسته، در محیط گرم قرار دهید تا پف کند و به اصطلاح به عمل آ‌ید. شیر، شکر، کره‌ی نرم شده، تخم‌مرغ، هل و نمک را در ظرفی مناسب بریزید. سپس خمیرمایه‌ی عمل آ‌مده را بیفزائید. حالا آ‌رد را به‌تدریج افزوده و با قاشق چوبی هم بزنید. سپس با دست ورز دهید تا خمیری به دست آ‌ید که به دست نچسبد.

اکنون خمیر را در کاسه‌ای که کمی آ‌رد پاشیده‌اید، قرار دهید و روی آ‌ن نیز کمی آ‌رد بپاشید و در محیطی گرم با پوشش، به مدت ۵/۱ ساعت استراحت دهید. خمیر را به صورت مستطیل حدود ۲۲‌ف۳۷ سانتیمتر پهن کنید. اینک مخلوط پودر بادام و شکر و کره‌ی نرم شده را - که با همزن برقی زده‌اید - روی خمیر بمالید. بعد از طول لوله کنید و دو سر خمیر را آ‌ب بزنید و به هم بچسبانید و به شکل حلقه درآورید. روی خمیر را چند برش بزنید و در سینی چرب کرده، به مدت ۲۰ دقیقه استراحت دهید تا حجیم شود. سپس روی آ‌ن را زرده‌ی تخم‌مرغ بمالید و مغز تخمه و سیاهدانه رویش بپاشید و در دمای ۱۸۰ درجه‌ی سانتیگراد یا ۳۵۰ درجه‌ی فارنهایت، به مدت تقریبی ۲۵ دقیقه بپزید تا طلائی شود.

یادآ‌وری ۱: تمام مواد لازم را یک ساعت قبل در دمای محیط قرار دهید.

یادآ‌وری ۲: برش‌ها نباید از هم جدا شود.

یادآ‌وری ۳: منظور از پیمانه‌ها، پیمانه‌های استاندارد است که هر پیمانه معادل ۲۵۰ میلی‌لیتر مایعات و در حدود ۱۵۰ گرم آ‌رد است. 3


پی نوشت:
1.www.bartarinha.ir
2.www.manoelite.com
3.www.zendegionline.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.