دستور تهیه سه مدل شیرینی عید

وقتی می توان با کمی حوصله و صرف وقت و هزینه ای کم شیرینی عید خوشمزه و زیبا درست کرد، چرا باید هزینه های گزاف بابت خرید شیرینی داد؟ در ادامه همراه ما باشید.
شنبه، 9 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه سه مدل شیرینی عید

کوکی مخملی


مواد لازم
کره ۱۲۵ گرم ( به دمای محیط رسیده)
تخم مرغ ۲۵ گرم ( به دمای محیط رسیده)
پودر قند ۶۵ گرم
رنگ ژله ای قرمز نصف قاشق چای‌خوری
آرد شیرینی‌پزی ۱۳۰ گرم
آرد نخودچی ۵۵ گرم
آرد برنج ۷۵ گرم
وانیل یک چهارم قاشق چای‌خوری
بکینگ پودر نصف قاشق چای‌خوری
شکلات به مقدار لازم (برای تزیین)

دستور تهیه سه مدل شیرینی عید

طرز تهیه
کره و پودر قند الک شده رو با همزن میزنیم تا کرم رنگ و کشدار بشه؛ بعد تخم مرغ رو اضافه می‌کنیم. ( یک عدد تخم مرغ رو داخل ظرفی بشکنین و با چنگال مخلوط کنین تا از حالت لختگی خارج بشه بعد وزن کنین و 25 گرم از اون رو جدا کنین و استفاده کنین)

بعد از تخم مرغ، وانیل رو اضافه می‌کنیم و کاملا مخلوط می‌کنیم. در مرحله بعد، رنگ ژله‌ای یا رنگ خوراکی که می‌تونید از قنادی‌ها تهیه کنید رو به مواد اضافه و مخلوط می‌کنیم. سعی کنین رنگ رو در دو مرحله اضافه کنین تا به رنگ دلخواهتون برسین! البته اینجا رنگ مورد نظرتون رو کمی پررنگ در نظر بگیرین؛ چون بعد از اضافه کردن آرد، رنگش متعادل میشه ( سعی کنین از رنگ مایع استفاده نکنین بخاطر مایع بودن ممکنه کارتون رو خراب کنه).

حالا آرد سفید و بکینگ پودر رو به مخلوط اضافه کنید.

 آرد برنج  و آرد نخود چی  رو اضافه می کنیم؛ کمی با همزن خاموش مخلوط کنین تا مواد به خورد هم برن و موقع روشن کردن همزن، آرد ها در هوا پخش نشن.

بعد همزن رو روشن کنین و مخلوط کنین؛ اول مواد به حالت پودری درمیاد و بعد خمیری میشه! این خمیر کاملا نرم و لطیفه. اگه خمیرتون لطیف و منسجم نبود کمی با دستتون ورز بدین تا لطیف و یکدست بشه (بیش از حد ورز دادن خمیر، باعث به روغن افتادن، خشکی و سفتی شیرینی میشه. فقط در حدی که خمیر منسجم و یکدست بشه و لطافت به دست بیاد کافیه).

روی میز کارتون کاغذ روغنی بذارین و خمیر رو با وردنه به ضخامت قالبی که دارین یا ضخامتی که میخواین، باز کنین و بعد با قالب دلخواهتون قالب بزنین. برای اینکه شیرینی ها بیشتر مناسب ولنتاین باشن، ما از قالب شکل قلب، استفاده کردیم.بعد از قالب زدن شیرینی‌ها، میتونین شیرینی‌هاتون رو ساده نگه دارین یا داخل شکر یا داخل پودر ژله بغلتونین. من بعضی از شیرینی ها رو ساده نگه داشتم و بقیه رو داخل شکر غلطوندم؛ شکر جلوه زیباتری به شیرینی میده. میتونین داخل پودر ژله هم بغلتونین. مثل شکر، دونه‌هاش روی شیرینی مشخص نمیشه ولی طعم خوبی به شیرینی میده و موقع خوردن، طعم ژله حس میشه. شیرینی ها رو توی سینی بچینین. به کمک ابزار فوندانت، وسط شیرینی ها گودی ایجاد کنید؛ اگه ابرار فوندانت ندارین از هر چیز مشابهی میتونین استفاده کنین مثل ته خودکار و…

شیرینی‌ها رو داخل فر 160 درجه قرار بدین؛ تا زمانی که کمی زیرشون طلایی بشه و عطر شیرینی پخش بشه! ممکنه حدود 20 الی 30 دقیقه طول بکشه. اما زمان پخت توی فرهای مختلف متفاوته. حتما حواستون به این موضوع باشه؛ چون اگه زیاد تو فر بمونه خشک میشه. ممکنه موقع در آوردن از فر، روی شیرینی کمی حالت نرمی داشته باشه اما وقتی سرد شد بافت تردی به خودش میگیره که کاملا داخل دهن آب میشه.

اجازه بدین شیرینی هاتون کاملا خنک بشه. شکلات سفید رو به روش بن ماری (روی بخار آب) آب کنین و داخل قیف بریزین. داخل گودی شیرینی‌ها رو با شکلات سفید پر کنین. ( به جای شکلات سفید میتونین از شکلات قهوه‌ای یا میوه‌ای و هر رنگ دلخواهی استفاده کنین)

نکات مهم پخت شیرینی
 استفاده از مواد اولیه مرغوب در تهیه شیرینی خانگی اهمیت بالایی داره؛ مراقب باشید تخم مرغ حتی الامکان تازه باشه و آردها هم مونده نباشن! اگر در شیرینی میخواین از مغزها مثل بادام، گردو، پسته و… استفاده کنید، دقت کنید مونده نباشن و بوی کهنگی ندن.

هنگام قالب زدن، اگر خمیر شیرینی به قالب شما چسبید، قالب رو داخل آرد فرو کنید و بعد یکبار به صفحه کار بزنید تا آرد های اضافه اون بریزه و بعد قالب بزنید.

برای اینکه شیرینی ها خرد نشود، قبل از خنک شدن کامل آنها به شیرینی ها دست نزنید.

در تهیه شیرینی های خشک، میزان همزدن کره با شکر یا پودر قند بسیار مهم است و تاثیر زیادی در بافت شیرینی دارد باید آنقدر هم برنید تا پوک و کرم رنگ شود.

قبل از شروع پخت شیرینی یا کیک حتما یکبار دستور را کامل بخوانید تا وسط کار که مواد را مخلوط کرده اید، گیج نشوید. دستور بالا برای شیرینی های قلبی ولنتاینی رو میتونید برای مناسبت های دیگه و با قالب های متفاوت درست کنید.  مثلا میتونید از طرح  گل به کمک قالب پلاستیکی طرح دار استفاده کنید که شکل گل داره و روی شیرینی هم حفره خالی ایجاد میکنه. اگه قالب خاصی ندارین میتونین با یه قالب گرد ساده شیرینی ها رو قالب بزنین ( یا به جای قالب از هر چیز گردی استفاده کنین مثل دهانه استکان کمر باریک که کوچیکه).

سایز قالب و ضخامت خمیر در زمان پخت شیرینی تاثیر داره. هر چه شیرینی بزرگتر و ضخامت آن بیشتر باشد زمان پخت بیشتره. اگر روی شیرینی شما پخت؛ اما وسط آن خمیر ماند، یعنی حرارت فر شما زیاد بوده. درجه حرارت فر های برقی، معمولا 10 الی 20 درجه پایین‌تر از دمای گفته شده در نظر گرفته می شود.

اگر در شیرینی تان از کره یا روغن جامد استفاده می کنید دیگر احتیاجی به چرب کردن سینی فر نیست.

اگر برای تهیه شیرینی از پیمانه اندازه گیری استفاده می کنید، حتما پیمانه را با قاشق پر کنید و هیچ گاه پیمانه را داخل آرد یا روغن فرو نبرید.

اندازه گیری دقیق مواد اولیه خیلی مهمه و روی کیفیت شیرینی تاثیر میزاره. مخصوصا اگر تجربه زیادی توی شیرینی پختن ندارین، حتما اندازه ها رو رعایت کنید. این مورد برای تخم مرغ خیلی مهمه؛ چون اندازه و وزن تخم مرغ ها متفاوته، اگر در دستور العمل ها مقدار وزنی تخم مرغ داده شده، ابتدا آن را به آرامی هم زده و سپس مقدار مورد نیاز را وزن و جدا می کنیم.

دمای ذکر شده برای بعضی مواد اولیه خیلی مهمه. مثلا اگر در دستور گفته شده : “مواد اولیه به دمای محیط رسیده باشند” سعی کنید حتما این موارد رو رعایت کنید. 1


شیرینی کنجدی شکلاتی


مواد لازم
آرد 130 گرم
کره 100 گرم
پودر قند 60 گرم
وانیل یک پنس
پودر کاکائو 1 قاشق غذاخوری (بستگی به ذائقه میشه کمتر یا بیشتر استفاده کرد)
زرده تخم مرغ 1 عدد
بکینگ پودر 1/2 قاشق چایخوری
کنجد به مقدار لازم (من 1/2 پیمانه استفاده کردم
مخلوط شکر )
شکلات برای روی شیرینی به مقدار لازم

دستور تهیه سه مدل شیرینی عید

طرز تهیه
کره، پودر قند و زرده تخم مرغ رو با همزن بزنید تا سبک شه.

پودر کاکائو، بکینگ پودر و آرد رو الک کرده و اضافه کنید در آخر کنجد رو اضافه کنید.

خمیرو یک ساعت داخل یخچال استراحت بدید.

بعد از یک ساعت گلوله هایی به اندازه فندق درشت برداشته و فرم بدید روی شیرینی شکلات بزارید و در فر از قبل گرم شده با درجه 175 به مدت 15 دقیقه قرار بدید. 2


شیرینی قیطونی


مواد لازم
پودر قند 100 گرم
روغن جامد 100 گرم
آرد گندم 100 گرم
آرد نخودچی 50 گرم
آرد برنج 50 گرم
گلاب 1/4 پیمانه
پودر هل 1 قاشق چایخوری
پودر نارگیل به مقدار لازم
پودر کاکائو به مقدار لازم
کنجد به مقدار لازم
مغز تخمه آفتابگردان به مقدار لازم
پودر پسته به مقدار لازم

دستور تهیه سه مدل شیرینی عید

طرز تهیه
1- ابتدا پودر قند را الک کرده کرده تا کاملا صاف و نرم شود. سپس آن را به همراه روغن 5 دقیقه با همزن بزنید تا کرمی شود. پودر هل را نیز به این مواد اضافه کرده و خوب هم بزنید.
 
2-در مرحله دوم باید هر سه نوع آرد را با هم مخلوط کرده و سه بار الک کنید تا کاملا یکدست شوند. مخلوط آرد ها را به مواد اضافه کرده و با لیسک هم بزنید تا مخلوط شوند. کمی پس از مخلوط شدن مواد خمیر را با نوک انگشتان ورز دهید تا کاملا یکنواخت شود. خمیر را با کف دست ورز ندهید تا به روغن نیفتد.
 
3- وقتی خمیر به مرحله ای رسید که اگر آن را گرد کردید ترک برنداشت ورز دادن را تمام کنید. در این مرحله خمیر را داخل یک کیسه فریزر گذاشته و 3 ساعت استراحت دهید.

4- پس از گذشت این زمان سینی فر را آورده و کف آن را کاغذ روغنی بیاندازید. از خمیر شیرینی قیطونی گلوله هایی به اندازه یک گردو برداشته ابتدا داخل گلاب انداخته و سپس داخل پودر پسته، کنجد و … بغلطانید.

5- وقتی همه شیرینی ها را آماده کردید سینی را داخل فری که از قبل با دمای 180 درجه روشن شده و گرم است قرار دهید. 15 دقیقه زمان لازم است تا شیرینی پخته شود. وقتی شیرینی را از فر بیرون آوردید تا هنگام سرد شدن کامل به آن دست نزنید زیرا سریع پودر می شود.

نکات کلیدی
خمیر شیرینی را خیلی داخل گلاب نگذارید زیرا باعث خشک شدن بافت شیرینی می شود.

اگر تمایل داشته باشید می توانید به جای پودر هل از پودر زنجبیل داخل این شیرینی استفاده کنید.

اگر فر نداشته باشید می توانید کف یک تابه کاغذ روغنی پهن کنید و شیرینی ها را روی حرارت ملایم گاز به مدت 5 تا 10 دقیقه بپزید.

اگر بخواهید از پودر نارگیل رنگی استفاده کنید باید پودر نارگیل را داخل یک نایلون فریزیر بریزید و یک قطره رنگ خوراکی یا زعفران غلیظ به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا همه پودرها رنگی شود.

شیرینی قیطونی داخل یک ظرف دربسته و در جای خنک به مدت چند هفته قابل نگهداری می باشد.

به جای گلاب می توانید از عرق بیدمشک یا بهارنارنج نیز استفاده کنید.

اگر روغن جامد را به روغن صاف تبدیل کنید کیفیت شیرینی شما بهتر می شود. به این ترتیب که روغن را روی بخار کتری آب کنید و پس از خنک شدن داخل یخچال قرار دهید تا سفت شود. 3


پی نوشت:
1.www.blog.okala.com
2.www.tasvirezendegi.com
3.www.irancook.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.