دستور تهیه انواع دمنوش

در این مقاله نحوه درست کردن چند چای گیاهی یا دمنوش در منزل را برای شما ارائه کرده ایم، اگر شما هم از طرفداران دمنوش های گیاهی هستید با ما همراه شوید.
چهارشنبه، 13 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه انواع دمنوش

چای آلبالو


مواد لازم برای چای آلبالو
آلبالوی تازه 1 لیوان
آب 2 لیوان
عسل یا شکر مقدار لازم

طرز تهیه
آلبالوهای تازه را به همراه آب داخل ظرفی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید، پس از اینکه به جوش آمد با حرارت کم اجازه دهید 15 دقیقه چای بماند و دم بکشد. سپس داخل فنجان بریزید و بهمراه عسل یا شکر چای را میل کنید.
 
نکته ها: این چای زود سر میرود پس با دقت چای را زیر نظر داشته باشید. می توانید این چای را با نبات نیز میل کنید، این چای آرام بخش است و میتواند خواب خوبی برای شخص بهمراه داشته باشد. 1


دمنوش فلفل سیاه


دستور تهیه انواع دمنوش

دمنوش فلفل سیاه جزو درمان‌های طب سنتی چین و همچنین پزشکی فولکلور انگلستان نو محسوب می‌شود که برای درمان سرفه‌های خلطی مورد استفاده می گیرد.

فلفل سیاه باعثتحریک جریان خود در مخاط می‌شود و عسل نیز به عنوان آنتی بیوتیک و یک ماده ی طبیعی ضدسرفه تاثیر این دمنوش را چند برابر می‌کند.

برای بهره‌مندی از این دمنوش کافیست یک قاشق چای‌خوری فلفل سیاه آسیاب شده را با دو قاشق غذاخوری عسل در یک فنجان آب جوش به مدت 15 دقیقه دم کنید. دمنوش تان را صاف و جرعه جرعه میل کنید.


دمنوش گیاه قاصدک

گیاه قاصدک نیز جزو آن گیاهان درمانگر است که می‌شود به راحتی از خواص آن بهره‌مند شد. این گیاه خواص دیورتیکی دارد؛ یعنی ادرارآور است. علاوه بر این، گیاه قاصدک تحریک کننده ی جریان خون به سمت کلیه‌هاست و این کار نیز به سم زدایی و پاکسازی کلیه‌ها و کبد کمک زیادی می‌کند. در واقع گیاه قاصدک طبیعی‌ترین پاک کننده کلیه‌ها و کبد محسوب می‌شود. این گیاه همچنین برای افراد پرخور سودمند است. اگر قبل و بعد از یک وعده ی غذای سنگین و چرب دمنوش گیاه قاصدک میل کنید به هضم بهتر غذایتان کمک خواهد کرد. این گیاه شهرت زیادی در کاهش حالت احتباس آب در بافت‌ها دارد و همچنین برای دفع سنگ‌های ریز کلیه‌ها موثر است. 2


دمنوش قهوه سبز


دستور تهیه انواع دمنوش

طرز تهیه
برای دم کردن قهوه سبز به یک فنجان دانه قهوه ، یک قوری و یک قابلمه نیاز دارید. مثل قهوه معمولی می‌توانید از پودر و هم از دانه‌های قهوه سبز استفاده کنید. اگر می‌خواهید دانه قهوه را دم کنید ابتدا دانه‌های قهوه را با آب بشورید. نسبت آب به قهوه سه به یک است. پس سه فنجان آب و یک فنجان دانه قهوه را در قابلمه بریزید. ابتدا شعله را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. سپس شعله را کم کنید و صبر کنید تا روی حرارت ملایم به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه به آرامی بجوشد. مخلوط آب و قهوه را مرتب هم بزنید تا دانه‌های قهوه به خوبی با آب جوش ترکیب شوند. بعد از ۱۵ دقیقه مواد داخل قابلمه را از یک صافی رد کنید و اجازه دهید کمی خنک شود و سپس آن را میل کنید. خواص قهوه سبز با دارچین چندین برابر می‌شود. برای افزایش طعم و عطر قهوه سبز هم بعد از دم کشیدن به آن کمی پودر دارچین اضافه کنید. 3


چای زیرفون


دستور تهیه انواع دمنوش

طرز تهیه
چای لیندن را می توان با استفاده از گل ها، برگ ها و پوست درخت زیرفون تهیه می کنند؛

برگ
در هر لیتر آب جوش حدود 15 گرم برگ های خشک یا 5 گرم برگ تازه زیرفون بریزید، بگذارید 3 دقیقه بماند تا دم بکشد و سپس قبل از خواب یک فنجان از این چای را بنوشید.

گل
از گل ها می توان به صورت خشک یا حتی به صورت پودری استفاده کرد. برای یک فنجان چای، 1 تا 2 قاشق چای خوری گل های تازه یا خشک شده زیرفون را به یک فنجان آب جوش اضافه کرده و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد و سپس بنوشید.

نکات
برای درمان فشار خون بالا چای زیرفون و زالزالک استفاده کنید

برای کاهش خطر ابتلا به تصلب شرایین چای زیرفون و گینکو بنوشید

برای درمان عصبانیت از دمنوش زیرفون و گیاه رازک استفاده کنید

برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، چای زیرفون و آقطی بنوشید

زیرفون را می توان با به لیمو، گزنه، بادرنجبویه و چای سبز ترکیب کرد و دمنوش های گیاهی مفید برای سلامتی تهیه کرد. 4


دمنوش بهار نارنج


مواد لازم
بهار نارنج خشک شده
۱ قاشق مربا خوری
آب جوش
۱ فنجان
عسل یا(1 عدد شاخه نبات)
۱ قاشق چای خوری

دستور تهیه انواع دمنوش

طرز تهیه
زمان تهیه ۵ دقیقه
زمان پخت ۱۵ دقیقه

۱ آب جوش رو داخل فنجان می ریزیم، بهار نارنجو افزوده و روی فنجان رو می پوشونیم به مدت ۱۵ دقیقه اجازه میدیم دم‌ بکشه و رنگشو پس بده، برای شیرین کردن دمنوش از شاخ نبات یا عسل استفاده می کنیم.

خواص دمنوش بهار نارنج
بر روی سیستم‌ عصبی تاثیر مثبت داشته و آرامش بخش است و اضطراب را از بین می برد.

نوشیدن دمنوش بهار نارنج قبل از خواب موجب از بین رفتن بی خوابی می شود.

اشتها آور است.

مشکل نفخ و ورم معده و روده را برطرف می کند.

باعث بهبود سردرد های عصبی یا ناشی از میگرن می شود‌.

منع مصرف
نوشیدن زیاد این دمنوش باعث بالا رفتن فشار خون و ضربان قلب می شود. همچنین در دوران بارداری و شیردهی با احتیاط مصرف شود. 5


چای گلپر


مواد مورد نیاز دمنوش گلپر شامل موارد زیر می باشد
گلپر یک قاشق غذاخوری
آب دو لیوان
عسل به مقدار لازم

روش آماده کردن چای گلپر
گلپر و آب را در یک قوری چینی بریزید. روی حرارت پایین قرار دهید تا بجوشد. در مرحله بعدی طرز تهیه چای گلپر بگذارید سی دقیقه روی حرارت غیر مستقیم دم بکشد. در صورت تمایل می توانید از آب جوش استفاده کنید و آن را همانند چای سیاه دم کنید. این چای اندکی تلخ است. می توانید آن را با مواد شیرین طبیعی مانند خرما، توت خشک، عسل و یا نبات میل کنید.

نکته : استفاده زیاد از این دمنوش سبب تپش قلب در برخی افراد می شود. استفاده آن برای بانوان باردار منع شده است زیرا به دلیل طبع گرم گلپر، احتمال سقط جنین افزایش می یابد.

خواص چای گلپر
خاصیت نشاط آوری
اگر هفته ای دو بار از جوشانده برگ های گلپر استفاده کنید، به میزان قابل توجهی موجب تقویت سیستم عصبی شده و گیاهی نشاط آور خواهد بود.

ضد نفخ و هضم غذا
دمنوش گلپر برای تقویت اندام های داخلی به ویژه گوارش مفید می باشد زیرا سبب از بین بردن نفخ و خروج مواد سمی از بدن ، سلامت معده، روده و کبد را به دنبال دارد .

تسکین دهنده اعصاب
طبیعت گرم  و خشک گلپر می تواند به عنوان یک دمنوش به عنوان تسکین اعصاب استفاده شود.

درمان اسهال با چای گلپر
دمنوش گلپر را می توانید به عنوان درمان اسهال، تهوع، استفراغ، رفلاکس معده و سایر اختلالات گوارشی استفاده کرد.

درمان صرع
از دمنوش گلپر جهت معالجه هیستری (صرع)، عفونت های عصبی و رفع ناراحتی های عصبی نیز بهره می گیرند و همچنین جهت درمان اختلالات ریوی، برونشیت و عفونت های دستگاه تنفسی نیز استفاده می کنند. 6


پی نوشت:
1.irancook.ir
2.www.tasvirezendegi.com
3.www.blog.okcs.com
4.www.coca.ir
5.www.sarashpazpapion.com
6.www.arga-mag.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.