همه چیز راجع به خون دماغ شدن در بارداری

برخی خانم‌ها در دوران بارداری دچار خونریزی بینی می‌شوند و بلافاصله به پزشکشان مراجعه می‌کنند تا بفهمند آیا خون‌دماغ درا ین زمان، طبیعی است یا خیر؛ باید گفت علت این نوع خونریزی معمولا پرخون بودن مخاط است که به دلیل نازک شدن سطح مخاط اتفاق می‌افتد.
چهارشنبه، 20 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به خون دماغ شدن در بارداری

خونریزی بینی در دوران بارداری

خونریزی بینی در دوران بارداری شایع است و می تواند از یک بینی یا هر دو بینی باشد. خون دماغ شدن معمولاً در هفته شانزدهم بارداری شروع می شود و اغلب تا پایان بارداری ادامه دارد. بعضی اوقات ممکن است با پیشرفت بارداری، خونریزی بینی بدتر نیز شود.1
 

خونریزی بینی مادر و تاثیر آن روی جنین

اگرچه خونریزی بینی ناخوشایند است، اما هیچ ضرری برای مادر و کودک ایجاد نمی کند فقط در مورد خونریزی های مکرر بویژه در سه ماهه آخر باید نگران بود. تحقیقات نشان می دهد که خونریزی مکرر بینی احتمالاً خونریزی بعد از زایمان را افزایش می دهد بنابراین، اگر در سه ماهه آخر دچار خونریزی بینی شدید هستید متخصص زنان و زایمان بخش C را پیشنهاد خواهد کرد.

معمولاً خونریزی بینی یک اتفاق موقتی در دوران بارداری است. هنگامی که کودک خود را به دنیا می آورید، خونریزی به طور خود به خودی متوقف می شود اما در صورت ماندگاری یا در صورت احساس ضعف یا ناراحتی بعد از خونریزی با پزشک مشورت کنید.1
 

چه عواملی باعث خون دماغ در دوران بارداری می شوند؟

خون دماغ به دلایل زیر ممکن است رخ دهد:

در دوران بارداری جریان خون در غشاهای مخاطی بدن – از جمله بینی – افزایش می یابد و باعث التهاب و نرم شدن آنها می شود.  تنفس و عطسه می تواند باعث خون دماغ شود.

آنتی هیستامین ها و داروهای ضد احتقان که برای آلرژی، سرماخوردگی یا مشکلات سینوسی استفاده می شوند، می توانند غشای بینی را خشک کرده و باعث  جمع شدن خون دماغ به دلیل خارش شوند، همچنین می توانند غشای بینی را مختل کرده و رگ های خونی را به راحتی پاره کنند و باعث خون دماغ شوند.

در صورت سرماخوردگی یاعفونت بینی یا سینوس، غشای مخاطی تمایل به خشک شدن دارد و رگ ها به راحتی پاره می شوند. تحریک ناشی از سرماخوردگی یا عفونت می تواند باعث خون دماغ شود.

هوای خشک به دلیل شرایط آب و هوایی یا اتاق های مطبوع، کابین هواپیما و سایر مناطق خشک، خطر خون دماغ شدن را افزایش می دهد.2

همه چیز راجع به خون دماغ شدن در بارداری

علائم خونریزی بینی در دوران بارداری

ممکن است شما حین بارداری از یک یا هر دو سوراخ بینی خود خون ریزی را تجربه کنید. این اتفاق می تواند از چند ثانیه تا تقریباً ۱۰ دقیقه طول بکشد. این خون ریزی ممکن است در حد دیدن یک لکه خون یا خون ریزی شدید باشد. اگر چه ممکن است در بینی خود خون خشک شده و غشای پوسته شده داشته باشید که متوجه آن نبوده اید تا زمانی که آن را برای خونریزی تحریک کنید.

اگر خونریزی در زمانی اتفاق بیفتد که دراز کشیده‌اید یا در خواب هستید، ممکن است متوجه آن نشوید. هرچند ممکن است احساس کنید چیزی در قسمت پشت گلوی شما وجود دارد.

اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید و دچار خونریزی بینی شده اید، به پزشک اطلاع دهید.4
 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در بعضی موارد، خونریزی بینی می تواند علامت یک بیماری زمینه ای باشد و باید توسط پزشک تشخیص داده شود که برخی از این شرایط عبارتند از:

ناراحتی مداوم در قفسه سینه یا تنفس سنگینی که همراه با خونریزی از بینی باشد

بینی پس از یک ضربه کوچک شروع به خونریزی می کند

خونریزی از بینی با بی حسی، افتادگی صورت یا احساس سوزن سوزن شدن در اندام ها همراه باشد که این امر ممکن است نشانه سکته مغزی باشد

در صورت از بین رفتن هوشیاری

خونریزی بینی با خستگی، گیجی یا حواس پرتی همراه باشد

خونریزی سنگین از بینی که حتی بعد از 30 دقیقه متوقف نمی شود

خون انعقاد نمی شود و می تواند در خونریزی اختلال ایجاد کند.

پزشک پرونده را بررسی کرده و در صورت لزوم درمان را توصیه می کند.1
 

برای متوقف شدن خون دماغ در بارداری چه کنیم؟

برای قطع خونریزی بینی بارداری راهکارهای زیر را امتحان کنید:

۱-بنشینید و به جلو خم شوید. سرتان باید بالاتر از قلبتان قرار گیرد.

۲-با انگشت شست و اشاره خود، قسمت نرم پایین بینی که بالای سوراخ بینی است را محکم بگیرید.

۳-با دهان نفس بکشید و بینی را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فشار دهید بدون اینکه فشار را کم کنید. این کار کمک می‌کند که خون بجای اینکه وارد گلو شود از بینی‌تان خارج شود.

۴-حالا بنشینید و یا سرپا بایستید تا فشار خون بر حفره‌های بینی کم و از خونریزی بیشتر جلوگیری شود.

۵-یک کیسه نایلون حاوی یخ یا هر چیز یخ کرده دیگر را روی قسمت پل بینی بمالید.

سرتان را به عقب خم نکنید و دراز نکشید، چون می‌تواند باعث قورت دادن خون و در نتیجه تهوع شود.

اگر بعد از ۱۵ دقیقه گذاشتن یخ جلوی بینی هنوز خونریزی قطع نشده باشد، می‌توانید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیگر این کار را ادامه دهید.

برای جلوگیری از عود خون دماغ در بارداری در ۲۴ ساعت آینده:

بدون بالش به پشت دراز نکشید

از دستکاری بینی و فین کردن خودداری کنید

بار سنگین بلند نکنید

از تمرینات شدید پرهیز کنید

نوشیدنی گرم و الکل می‌تواند سبب انبساط رگهای بینی و خونریزی شوند.3

همه چیز راجع به خون دماغ شدن در بارداری

درمان خون دماغ چیست؟

درمان خون دماغ در بارداری به شدت خونریزی بستگی دارد.

به طور کلی درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:
 
قراردادن تامپون و یا گازهای استریل شده
تامپون یا گازهایی که برای بسته بندی بینی زنان در دوران بارداری استفاده می شود. آنها برای یک یا دو ساعت قرار می گیرند تا فشار مداوم بر عروق وارد کنند.
 
سوزاندن زخم
سوزاندن زخم (cauterization) در بعضی موارد برای بستن محل خونریزی انجام می شود. در این شرایط ممکن است پزشک برای سوزاندن زخم از  نیترات نقره در انتهای رگهای خونی استفاده شود که به این روش سوزاندن شیمیایی گفته می شود.

گرمای حاصل از این سوزن باعث ذوب شدن بافت رگ ‌های خونی و چسبیدن آنها به یکدیگر شده و به این ترتیب خونریزی بینی متوقف می ‌شود. در موارد خونریزی شدید، محل زخم با استفاده از جریان الکتریکی سوزانده می شود که به الکتروکوتر معروف است.
 
بستن
درمان خون دماغ در بارداری در موارد شدید، به یک عمل جراحی جزئی، به نام بستن، نیاز دارد. این روش شامل بستن رگ های خونی است که خونریزی می کنند. به زنان در دوران بارداری بی حسی موضعی داده می شود.

در صورت ابتلا به خونریزی بینی اولین و مهمترین گام پیشگیری از بروز مشکل بوده و استفاده از این راهکارهای درمانی آخرین گزینه هستند.2
 

خون دماغ در بارداری و جنسیت

برخی افسانه ها می گویند که اگر مادر مکرر در بارداری دچار خون دماغ شود جنین پسر است، اما باید به شما بگوییم که بر اساس یافته های علمی خون دماغ در بارداری هیچ ارتباطی با جنسیت جنین ندارد و آمار مربوط به مادران مبتلایی که جنین پسر دارند با مادرانی که جنین دختر در راه دارند هیچ تفاوتی ندارد.3

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.pezeshket.com
3.www.niniplus.com
4.www.healxapp.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.