خواص بابونه برای سلامتی

بابونه از گیاهان دارویی پرخاصیت و پرکاربرد است که قبل از استفاده از آن لازم است اطلاعات کاملی درباره نحوه مصرف، خواص، عوارض جانبی، موارد احتیاطی، منع مصرف و طبع بابونه داشته باشید. برای آگاهی از این موارد مقاله زیر را تا انتها مطالعه کنید.
يکشنبه، 15 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
خواص بابونه برای سلامتی

طبع بابونه چیست و مصلح آن کدام است؟

طبیعت گل بابونه  بر اساس طب سنتی در گرم و خشک اول است (خیلی گرم و خشک) و در برخی کتب آمده، گرم و خشک آن نزدیک به اعتدال است و بعضی معتقدند درجه گرمی آن اول و درجه خشکی آن دوم است. جالینوس معتقد است گیاه بابونه در لطافت نزدیک به گل سرخ است، ولی گرمی آن مثل گرمی روغن زیتون ملایم بدن است و مفتح، ملین و پاک کننده بدن میباشد.

مصلح بابونه عسل و انار است و متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند برای کاهش عوارض بابونه آن را همراه با عسل یا انار میل کنید.

همچنین در صورتی که فرد مزاج گرمی داشته باشد، به دلیل گرم بودن طبع بابونه، مصرف این گیاه می‌تواند سبب ایجاد حساسیت در وی شود. 1
 

خواص بابونه

 
رفع مشکلات گوارشی
گیاه بابونه بر عملکرد صحیح معده تاثیر بسزایی دارد، به هضم غذا کمک کرده، ترشحات هضم را بالا برده و گوارش را تسهیل می کند، گیاه بابونه همچنین به عنوان کولاگوگ نیز عمل می‌کند به این معنا که ترشح اسید هیدروکلریک موجود در صفرا و آنزیم‌های معده را افزایش داده و بدین وسیله قدرت هضم را بالا می‌برد.
 
بابونه به درمان زخم و ورم معده کمک زیادی کرده و افراد مبتلا به این مشکلات می‌توانند با استفاده از بابونه سلامتی خود را بازیابند.
 
تسکین درد عضلات و مفاصل
ترکیبات شیمیایی موجود در گیاه بابونه دارای خواص ضد درد هستند که در کاهش درد عضلات و مفاصل، تسکین درد روماتیسم مفصلی نقش موثری را ایفا می‌کنند. همچنین از گیاه بابونه برای کاهش سردرد‌های شدید، سینوس‌ها، دندان درد و آسیب‌های استخوانی در طب سنتی استفاده می‌شود.
 
این گیاه همچنین در کاهش درد شدید عصبی که به دلیل انقباض رگ‌های خونی رخ می‌دهد، کاربرد دارد. گفتنی است علاوه بر دمنوش و چای بابونه، از روغن بابونه هم می‌توان برای از بین بردن کمردرد، درد مفاصل و نقرس استفاده کرد.

آرامش اعصاب و رفع بی‌خوابی
بابونه یک گیاه آرام‌بخش برای اعصاب است. از همین رو برای درمان بی خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت، توصیه می شود ۱۰ دقیقه قبل از رفتن به رختخواب، یک فنجان چای بابونه میل شود.
 
حفظ سلامت کبد
حفظ سلامت کبد و کارکرد صفرا از دیگر خواص بابونه است و پژوهش‌های جدید انجام شده نشان داده است، گیاه بابونه می‌تواند حتی کبد را در مقابل مضرات الکل محافظت کند.

خواص بابونه برای سلامتی
 
کاهش التهاب لثه، زخم دهان و آبسه دندان
نتایج نشان داده است گیاه بابونه در درمان التهاب لثه، زخم دهان و آبسه دندان موثر است. برخی توصیه می‌کنند که قرار دادن یک چای کیسه‌ای بابونه خیس روی محل التهاب در دهان یا دندان می‌تواند درد را تا زمان مراجعه به پزشک، کاهش دهد.

همچنین بابونه، به خاطر فعالیت‌های ضد میکروبی و ضد التهابی آن، به طور قابل توجهی ورم لثه و پلاک‌های دندان را کاهش می‌دهد. 2
 
پیشگیری از برخی سرطان‌ها
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای بابونه خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد.

بابونه حاوی آنتی‌اکسیدان آپیگنین است. پژوهشگران در مطالعات آزمایشگاهی مشاهده کردند آپیژنین با سلول‌های سرطانی، به‌خصوص سرطان سینه، دستگاه گوارش، سرطان پوست، سرطان پروستات و سرطان رحم مبارزه می‌کند.

علاوه‌براین، بعد از انجام آزمایشی روی ۵۳۷ نفر، مشاهده شد کسانی‌ که هفته‌ای ۲ تا ۶ مرتبه چای بابونه نوشیدند بسیار کمتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان تیروئید قرار گرفتند.

این یافته‌ها امیدوارکننده است اما برای اطمینان از نقش چای بابونه روی پیشگیری از سرطان به تحقیقات دقیق‌تر و بیشتر روی انسان نیاز داریم.
 
کنترل قند خون
یکی دیگر از خواص چای بابونه این است که می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند.

وقتی سطح قند خون افزایش می‌یابد، سلول‌های پانکراس آسیب می‌بینند، خواص ضدالتهابی بابونه از این آسیب‌ها جلوگیری می‌کند.

پانکراس، انسولین (هورمونی مسئول حذف قند از خون) تولید می‌کند، بنابراین سلامت آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در مطالعه‌ای روی ۶۴ فرد مبتلا به دیابت، مشاهده شد کسانی که روزانه به مدت ۸ هفته چای بابونه مصرف کردند، نسبت به سایرین که فقط آب می‌نوشیدند متوسط قند خون کمتری داشتند.

مطالعات روی حیوانات نیز نشان می‌دهد چای بابونه می‌تواند به میزان قابل توجهی سطح قند خونِ ناشتا را کاهش دهد و از افزایش قند خون بعد از خوردن غذا جلوگیری کند.

بیشتر نتایجی که مربوط به نقش چای بابونه در کنترل قند خون می‌شود براساس مطالعه روی حیوانات است. با این حال، نتایج این مطالعات امیدوارکننده است.
 
بهبود سلامت قلب
چای بابونه سرشار از فلاون (دسته‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها) است. فلاون‌ها با کاهش فشار خون و نیز کاهش کلسترول احتمال بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.

پژوهشگران با مطالعه‌ای که روی ۶۴ بیمار دیابتی انجام دادند دریافتند، میزان کلسترول کل، تری‌گلیسیرید و سطح کلسترول بد (LDL) در کسانی‌ که با هر وعده‌ی غذایی چای بابونه مصرف کردند نسبت به سایرین کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

برای اطمینان از نقش چای بابونه در سلامت قلب نیاز به تحقیقات بیشتری است ولی می‌توان با اطمینان گفت این چای حداقل باعث بدتر شدن سلامت قلب نمی‌شود.
 
کاهش التهابات
بابونه خاصیت ضداسپاسم و ضدالتهابی بالایی دارد و در درمان اسپاسم و گرفتگی های روده و معده تأثیر چشمگیری دارد.

مصرف منظم چای بابونه به بهبود مشکلاتی مانند سندروم روده‌ تحریک پذیر، حالت تهوع، درمان اسپاسم عضلانی و گاستروانتریت (بیماری التهابی معده‌ای روده‌ای) کمک می‌کند.
 
تقویت سیستم ایمنی
ترکیبات فنُلی موجود در چای بابونه به تقویت سیستم ایمنی و نابودی عفونت‌ها کمک می‌کند.

همچنین دیگر ترکیبات موجود در چای بابونه نیز با سرماخوردگی، آنفولانزا و مشکلات سینوس مبارزه کرده و به تسکین و بهبود گرفتگی‌ها کمک می‌کند. 2

خواص بابونه برای سلامتی
 

خواص بابونه برای زیبایی پوست و مو

 
۱. درمان آکنه
اگر مدام در حال مبارزه با جوش‌ها و اثر به جا مانده از آن‌ها هستید، می‌توانید از چای بابونه به صورت موضعی استفاده کنید که شیوه‌ای ارزانقیمت و طبیعی برای کاهش تظاهر آکنه و اثر به جا مانده از آن است.

بابونه یک آنتی اکسیدان قوی است که به درمان آکنه کمک می‌کند.

کاربرد روزانه: یک فنجان چای بابونه دم کنید، لیف تمیزی را به آن آغشته کرده و کمی بچلانید. صورت خود را با یک پاک کننده‌ی ملایم بشویید.

لیف را روی صورت خود بگذارید و اجازه دهید لیف ۱۵ دقیقه در تماس با پوست بماند.

لیف را بردارید و صورت خود را با آب ولرم آبکشی کنید و با حوله‌ی نخی خشک کنید. این کار را روزی دو بار انجام دهید.
 
درمان هفتگی
در یک فنجان یک قاشق غذاخوری گل بابونه بریزید و آب داغ را به آن اضافه کنید، بگذارید ۲۰ دقیقه دم بکشد.

یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق چایخوری آبلیمو و یک عدد سفیده تخم مرغ را با آن ترکیب کنید تا ماسک درست شود.

ماسک را روی صورت تمیز خود گذاشته و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس صورت را با آب سرد بشویید. این کار را هفته‌ای یک بار انجام دهید.
 
۲. روشن کردن رنگ پوست
چای بابونه مانند روشن کننده‌ی طبیعی پوست عمل کرده و رنگ پوست‌تان را بازتر می‌کند و ضمنا درخشش خوشایندی به آن می‌دهد.

بابونه حفره‌های پوست را جمع می‌کند که باعث می‌شود پوست شما جوان‌تر و زیباتر به نظر برسد.

دو فنجان آب جوش تهیه کنید، دو قاشق غذاخوری بابونه خشک شده را در آن بریزید و بگذارید ۵ تا ۷ دقیقه دم بکشد.

سپس آب آن را صاف کنید و یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چایخوری آبلیمو به آن اضافه کنید.

ترکیب حاصل را به پوست صورت و گردن‌تان بزنید و بگذارید تقریبا ۱۵ دقیقه بماند، سپس با آب کاملا بشویید. این کار را هر روز انجام دهید.
 
۳. مبارزه با پیری پوست
بابونه که منبع عالی آنتی اکسیدان‌هاست با رادیکال‌های آزاد در بدن که به سلول‌های پوست آسیب می‌زنند مبارزه کرده و از بروز آن جلوگیری می‌کند.

بابونه می‌تواند بازسازی بافت و سلول‌های پوست را تسریع کند، حفره‌های پوست را ببندد و پروسه‌ی پیری را کُند کند.
 
کاربرد روزانه
یک فنجان چای بابونه درست کنید و بگذارید خنک شود. یک پنبه توپی را به آن آغشته کرده و به پوست‌تان بزنید، ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس با آب سرد آبکشی کنید. این کار را هر روز انجام دهید تا پوستی سالم و درخشان داشته باشید.
 
کاربرد دوره‌ای
گهگاه می‌توانید از بخار چای بابونه برای صورت خود استفاده کنید تا حفره‌های پوست باز شده و آلودگی‌ها خارج شوند.
 
۴. لایه برداری پوست
بافت ریزدانه‌ای چای بابونه به عنوان لایه بردار طبیعی پوست نیز عمل می‌کند. چای بابونه می‌تواند سلول‌های مرده و خشک شده‌ی پوست را جدا کرده و آن را نرم و درخشان کند.

محتویات ۲ یا ۳ عدد چای کیسه‌ای بابونه را در کاسه‌ای خالی کنید، کمی شکر و روغن زیتون اضافه کرده و اسکراب درست کنید.

این اسکراب خانگی را به آرامی به صورت خود بزنید و با حرکات دورانی ماساژ بدهید. سپس صورت را با آب سرد آبکشی کرده و خشک کنید.

این کار را هفته‌ای یکبار انجام دهید.
 
۵. محو کردن حلقه‌های تیره پای چشم
طبیعت نرم کننده و آرامشبخش بابونه به روشن کردن تیرگی پای چشم کمک می‌کند. خاصیت ضد التهابی بابونه نیز از التهاب اطراف چشم و پف آن می‌کاهد.

۴ عدد چای کیسه‌ای بابونه را به مدت ۵ دقیقه در یک فنجان آب داغ دم کنید.

کیسه‌های چای را خارج کرده و دو تا را داخل یخچال و دو تای دیگر را روی کانتر آشپزخانه بگذارید. ابتدا چای کیسه‌ای روی کانتر را به مدت ۵ دقیقه روی چشم‌های بسته خود بگذارید و سپس چای‌های کیسه‌ای داخل یخچال را به مدت ۵ دقیقه روی پلک‌های بسته خود قرار دهید. این درمان را هر وقت که بخواهید می‌توانید انجام دهید.
 
۶. درمان شوره سر
آب کشیدن مو‌ها با چای بابونه برای برطرف کردن شوره سر مفید است و ضمنا خارش پوست سر را تسکین داده و درخشش زیبایی به مو‌های کدر می‌دهد.

۲ تا ۳ فنجان آب جوش درست کنید و ۴ یا ۵ عدد چای کیسه‌ای بابونه را در آن بگذارید تا دم بکشد، بعد از اینکه کاملا خنک شد کیسه‌ها را خارج کنید.

موهای‌تان را طبق معمول بشویید و نرم کننده بزنید، سپس با چای بابونه آبکشی کنید. بگذارید موهای‌تان خودشان خشک شوند.
 
۷. التیام زخم و بریدگی‌های جزئی
بابونه التیام دهنده‌ای قوی نیز هست، چون خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی دارد.

بابونه مانند یک ضد عفونی کننده‌ی موثر عمل کرده و می‌توان آن را برای درمان بریدگی‌های جزئی و زخم‌ها به کار برد.

ضمنا بابونه می‌تواند التهاب و قرمزی ناحیه‌ی آسیب دیده را کاهش بدهد، چون ویژگی ضد التهابی هم دارد. چند عدد چای کیسه‌ای بابونه را در آب گرم بگذارید و یکی را خارج کرده و روی زخم فشار دهید. هر چند بار که لازم بود این کار را انجام دهید.

همچنین می‌توانید عصاره‌ی طبیعی بابونه را بخرید و آن را مستقیما به محل آسیب بزنید. 4
 

عوارض جانبی بابونه چیست؟

زیاده روی در مصرف بابونه برای افراد صفراوی مضر است، زیرا طبع بابونه بسیار گرم و خشک است و این افراد باید در مصرف آن احتیاط کرده همراه با مصلح میل کنند.

مصرف بابونه در زنان باردار باید زیر نظر پزشک صورت گیرد، زیرا بابونه خاصیت قاعده آور داشته، احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد.

مصرف بیش از اندازه دمنوش بابونه ممکن است باعث سردرد، زخم دهانی، تهوع، ورم چشم و تعریق زیاد شود.

مصرف همزمان بابونه با دارو‌های ضدانعقاد، بنزودیازپین، وارفارین، سیکلوسپورین و به طور کلی دارو‌های رقیق‌کننده خون ممنوع است و حتما باید با نظر پزشک متخصص مصرف شود. 1

پی نوشت:
1.www.setare.com
2.www.iribnews.ir
3.www.chetor.com
4.www.yjc.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما