خوش مزه ترین غذاهای اصفهان

یکی از بهترین خاطرات هر سفری مربوط می شود به غذای آن منطقه. اصفهان یکی از استان های است که دارای غذاهای خوشمزه ای است. با همراه باشید تا با تعدادی از آنها آشنا شویم.
پنجشنبه، 19 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خوش مزه ترین غذاهای اصفهان
یکی از جذاب ترین قسمت های سفر، بحث داغ غذاست. شاید بتوان گفت ایران یکی از کامل ترین منوهای غذایی جهان را داراست. هر شهر ایران نیز خود دارای غذای مخصوص به خود است. این غذاها ریشه ای سنتی ـمحلی دارد. اصفهان نیز از این امر مستثنا نیست و از جذاب ترین منوهای غذایی برخودار است. شهری که به نصف جهان معروف است و دارای جاذبه های دیدنی مثل پل خواجو، میدان نقش جهان، مسجد شیخ لطف الله، عمارت علی قاپو و غیره است.
در این مقاله در نظر داریم بر خی از غذاهای محلی و البته لذیذ اصفهان را نام ببریم و شرخ مختصری از آن داشته باشیم.


بریانی

بدون شک بریانی مشهورترین غذای اصفهان است که از گوشت گوسفند یا بره، ادویه، پیاز، دارچین، فلفل و زردچوبه تهیه می شود. در اصفهان برای تهیه این غذا از ماهیتابه ای مخصوص و به اندازه و شکل خاص استفاده می شود که البته می توان آن را در یک ظرف معمولی نیز طبخ کرد. بریانی با نان سنگک و سبزیجات تازه سرو می شود. آشپز معمولا یک کاسه آب گوشت را تکه های نان نیز سرو می کند.
 

کله جوش

کله جوش عذایی بسیار ساده و البته مغذی است که رسیع نیز آمده می شود. برای تهیه این غذا، آشپز از مواد کاملا طبیعی مانند کشک، نعناع خشک، پیاز، گردو، روغن، نمک، فلفل و سایر ادویه ها استفاده می کند.
 

تاس کباب

تاس کباب یکی غذای سنتی اصفهانی اس که مناسب گیاه خواران و البته غیر گیاه خوار طبخ می شود. برای تهیه تاس کباب اصیل نصف جهانی از پیاز، گوشت گوسفندی، هویج، روغن، سیب زمینی، به، نمک، فلفل و دیگر ادویه جات استفاده می شود.
 

سوپ سماق

آش سماق، یکی از غذاهای پرطرفدار و محلی نصف جهان محسوب می شود. مواد تشکیل دهنده این غذای خوشمزه، گوشت، آرد، برنج، سماق، پیاز و انواع سبزیجات است.
 

خورش ماست

خورش ماست ممکن است مانند شعله زرد یک دسر ایرانی به نظر برسد، اما اشتباه نکنید، خورش ماست یک غذای خوشمزه اصفهان است که حاوی تخم مرغ، ماست چکیده، خلال پوست پرتقال، مرغ، زعفران، زرشک، زردچوبه و شکر است و طعمی ترش و شیرین دارد و رنگ آن زرد است.
 

دسر گوشفیل یا باقلوا با دوغ

گوشفیل یکی از شیرینی جات مخصوص نصف جهانی هاست که بسیار هم طرفدار دارد. حتی در ماه رمضان نیز در کنار زولبیا و بامیه فروخته می شود، در تهیه این شیرینی لذیذ و دوست داشتنی، تخم مرغ، ماست، آرد، زعفران استفاده می شود.
نکته جالب و البته عجیب آنکه این شیرینی خوشمزه در کنار دوغ خورده می شود؛ دلیل آن هم این است که مردم اصفهان معتقدند این دو (گوشفیل و دوغ) طبع سرد و گرمی دارند  و مکمل هم می باشند.
 

قیمه ریزه

از غذاهای محلی اصفهانی است که محبوبیتش در بین خود اصفهانی ها بسیار زیاد است. شباهت اصلی میان قیمه ریزه و قیمه معمول ایرانی ها، رب و پیاز داغ به کار رفته در این دو غذاست. برای پخت این غذای خوشمزه، آرد نخودچی، گوشت گردن یا سردست، نمک، نعنا خشک وسایر ادویه جات استفاده می شود.
 
 
برای اینکه طعم این غذای خوشمزه را بچشید پیشنهاد می کنیم سری به حوالی پایین شهر و مناطق قدیمی تر اصفهان بزنید چرا که امروزه بسیاری از جوانان اصفهانی از وجود چنین غذاهایی اطلاعی ندارند بنابراین مطمئنا از پخت و فروش آن نیز غافل خواهند ماند.
 

حلیم بادمجان

حلیم بادمجان از غذاهای سنتی اصفهان است که شاید بتوان گفت یکی از خوشمزه ترین غذای سنتی در این شهر محسوب می شود که تا به اینجا به شما معرفی کرده ایم. حلیم بادمجان در زمان های دور به غذای مجلسی مشهور بود و به روش های متفاوتی نیز در نقاط مختلف ایران طبخ می شد.
 
موادی که در این غذا استفاده می شود به این شرح است: گوشت، برنج، لوبیا سفید، بادمجان، کشک، نعنا داغ، نمک و فلفل. نکته ای که برای مشتاقان این غذا مهمم است کش آمدن حلیم بادمجان است که برای اینک کار نیاز است از گوشت گردن برای تهیه این غذا استفاده کنید. بهترین حلیم بادمجان های اصفهان را می توان در سفره خانه های سنتی این شهر و به خصوص در سفره خانه های میدان نقش جهان می توان یافت.

 اصفهان علاوه بر جذابیت های تاریخی و هنری، از پیشینه غذایی بسیار بالایی برخوردار است و همین امر همیشه مورد اشتیاق گردشگران ایرانی و حتی خارجی واقع شده است. توصیه می کنیم اگر مسافرتی به نصف جهان داشتید حتما از طعم غذاهای سنتی این شهر امتحان کنید. مطئن باشید پشیمان نمی شوید!


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.