همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌بوی بدن در بارداری

یکی مشکلات شایع مادران در این دوران نه ماهه بوی عرق در دوران بارداری است. تغییرات هورمونی بدن مادر که به دنبال لقاح و لانه گزینی جنین رخ می دهد، سبب خواهد شد که غدد عرق بیش از پیش فعالیت کرده و مقدار عرق بیشتر و احتمالا غلیظ تری را تولید کنند که همین امر به نوبه خود می تواند منجر به بد بو شدن عرق در بارداری گردد.
دوشنبه، 6 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سحر رنجبررفیع
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌بوی بدن در بارداری

بوی بدن در بارداری

 بوی بدن در بارداری ناشی از تغییرات هورمونی بسیار زیاد در حاملگی می باشد. برخی از خانم ها فقط بوی خفیفی را در دوران بارداری حس می کنند، در حالیکه برخی دیگر از خانم ها به خصوص در ماه های اولیه علائم شدیدتری از تغییرات هورمونی را در خود می بینند. مطمئنا نیازی به احساس خجالت یا شرمندگی نیست.

فقط کمی مراقبت بیشتر باعث احساس تازگی و افزایش اعتماد به نفس در شما می شود. برخی از زنان می توانند بوی بدن را با تغییر در رژیم غذایی و رعایت سبک زندگی سالم مدیریت کنند. در حالی که برخی دیگر از خانم ها برای رفع بوی بدن در دوران بارداری نیاز به توجه پزشک دارند.

بوی بدن همیشه نشان دهنده بوی نامطبوع یا غیرطبیعی نیست. همچنین این بو می تواند بوی طبیعی ناشی از تعریق بدن باشد. به طور کلی تغییرات دوران بارداری که در تولید بوی بدن نقش دارند، عبارتند از:

افزایش دمای بدن

احتباس مایعات بدن

افزایش جریان خون

افزایش متابولیسم پایه

فعالیت بیشتر غدد عرق

افزایش فعالیت باکتری ها.1
 

چه چیزی موجب بوی بد در دوران بارداری می شود؟ 

استرادیول هورمونی است که در دوران بارداری افزایش می یابد و باعث افزایش حس بویایی می شود. دلایل اولیه بوی بد در دوران بارداری را به شما معرفی می کنیم : 
 
تغییرات هورمونی
با تغییر شدید در سطح هورمون بدن، به خصوص با افزایش استرادیول بدن بوی تندی می گیرد. هورمون ها مهم ترین علل بوی تند بدن هستند. نواحی اصلی که هورمون ها بر آن تاثیر می گذارند، اندام تناسلی و زیر بغل ها هستند که در دوران بارداری در بین مادران شایع است. 
 
عرق بیش از حد
در دوران بارداری، دمای بدن بالا می رود و زنان باردار عموما تحمل کمی در گرما دارند. وزن اضافی که حمل می کنند باعث تعریق زیاد حتی در روزهای سرد می شود. غدد تعریق در زنان باردار فعال می شود و بوی بدن را افزایش می دهند. این عرق بی بو است اما وقتی روی پوست می نشیند، فضایی برای رشد باکتری ایجاد می کند که باعث ایجاد بوی بد بدن در طول دوران بارداری می شود. 
 
افزایش حساسیت
با افزایش میزان هورمون ها، زنان باردار حساسیت و میل متفاوتی را تجربه می کنند و حس بویایی آنها افزایش خواهد یافت.
 
آمادگی برای شیردهی
زمانی که باردار هستید، بدنتان برای شیردهی آماده می شود. به یاد داشته باشید که توسعه شنوایی و بینایی نوزاد زمان زیادی می برد و به همین دلیل حس بویایی به آن ها کمک می کند که چیزها را تشخیص دهند. کودک شما را با بو می شناسد، و این طبیعی است که یک بو قوی، نوزادتان را به شما نزدیک تر می کند.بوی زیر بغل نوزادتان را تشویق می کند که سر را سمت پستان بچرخاند تا به طور طبیعی تغذیه شود. 

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌بوی بدن در بارداری
 
تغییر در رژیم غذایی
غذای سالم بخش الزامی از بارداری است و بسیاری از مادران باردار انواع غذاها را مصرف می کنند .غذاهای خاص باعث ایجاد تغییر در بوی بدن می شود. گوشت قرمز اسیدهای آمینه دارد که باعث می شود عرق به طور خاص به مدت چند ساعت و یا حتی چند روز بو بدهد.

غذاهای دریایی نه تنها بوی عرق بلکه ترشحات واژینال را تحت تاثیر قرار می دهد. سبزیجات نظیر بروکلی، کلم و گل کلم حاوی گوگرد هستند که در جریان خون جذب می شوند و با ایجاد عرق بر روی سطح پوست با باکتری ها مخلوط و منجر به بوی بد می شود. برخی از داروهایی که شما می خورید نیز باعث تغییر در بوی بدن می شوند. 
 
ترشحات واژینال
افزایش خون در دوران بارداری می تواند سطوح pH در مهبل را تغییر دهد که ممکن است باعث بویی متمایز شود. اما اگر این بو با ترشحات غیر عادی، سوزش یا احساس خارش همراه باشد، می تواند نشانه عفونت واژینال باشد. 2
 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت برطرف نشدن بوی بدن با استفاده ار راهکارهای طبیعی باید با پزشک خود مشورت کنید. همچنین در صورت مشاهده موارد زیر حتما موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

ایجاد تغییر در بوی بدن

تعریق شدید و ناگهانی بدن

غیر قابل تحمل شدن بوی بدن

پزشک پس از معاینه و بررسی سوابق پزشکی شما ممکن است درمانی را برای کنترل بوی بدن توصیه کند.1
 

چگونه از بوی بدن در بارداری خلاص شویم؟

حال که دانستید تعریق زیاد در بارداری نشانه چیست، لازم است بگوییم برای مقابله با بوی بد بدن لازم است تغییراتی در روال عادی زندگی ایجاد کنید. مثلاً خوشبو کننده یا صابونی که قبلاً استفاده می کردید، شاید در گذشته برایتان مناسب بوده اما حالا باید عوض شود.

شیمی بدن شما در بارداری تغییر می کند. داروها، رژیم غذایی، دمای بدن و غیره باعث عدم تعادل و در نتیجه بوی بدن می شوند. با مراقبت و رعایت بهداشت شخصی، می توانید با به طور مؤثر با مشکل مقابله کنید.

دوش بگیرید
اکنون می دانید که تعریق زیاد در بارداری نشانه چیست بنابراین بهترین و اولین راه حل دوش گرفتن است. حتما حداقل روزی یک تا دو بار دوش بگیرید. از صابون ضد باکتریایی استفاده کنید، این نوع صابونها باکتری های مولد بو را از بین می برند.

بعد از حمام از یک حوله تمیز برای خشک کردن بدن استفاده کنید، برای حفظ طراوت و شادابی در طول روز، پودر تالک و خوشبو کننده توصیه می شود. در مورد دئودورانت ها و صابون هایی که خطری برای جنین ندارد از پزشک مشورت بگیرید.
 
اصلاح کنید
زیر بغل، خط بیکینی و موهای تناسلی را اصلاح کنید. مو در قسمت های خصوصی به محل تجمع باکتری ها تبدیل می شود. این باکتری ها روی پوست جمع شده و بوی بد ایجاد می کنند.
 
از دئودورانت، مام یا پودر استفاده کنید
از دئودورانت یا پودر تالک استفاده کنید تا بوی تازه به مشام برسد. اگر به شدت عرق می کنید، استفاده از یک مام بسیار موثر خواهد بود. دقت داشته باشید هر جا که می روید آن را با خود ببرید. خوشبو کننده ها عرق کردن را متوقف نمی کند؛ آن ها فقط بوی خوبی به بدن می دهد.

همه چیز راجع به ‌‌‌‌‌بوی بدن در بارداری
 
لباس های گشاد بپوشید
لباس هایی از جنس کتان و پنبه ای بپوشید. از پوشیدن لباس های پلاستیکی خودداری کنید و بعد از یکبار استفاده آن ها را بشویید. سعی کنید یک چهارم سرکه سفید را در چرخه لباسشویی خود اضافه کنید.

همچنین می توانید لباس هایتان را به طور جداگانه بشویید و یک نرم کننده پارچه را به آن اضافه کنید تا خوشبو شوند. اگر لباس زیر بوی بد می دهد، آن ها را در محلول یک فنجان سرکه سفید و یک فنجان آب برای ۱۵ دقیقه قبل از شستن خیس کنید.
 
هیدراته باقی بمانید
مایعات بنوشید تا بوی بدن را کنترل کنید. چون آب همه سموم را از بدن دفع می کند و سیستم بدن را تمیز نگه می دارد.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.namnak.com
3.www.pezeshk-yab.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما