از علت تا درمان درد شانه در بارداری

درد شانه در دوران بارداری یک عارضه شایع است. تصور بر این است که 40 درصد زنان باردار از درد شانه در دوران بارداری خود رنج می‌برند. این درد در بسیاری از زنان باردار به حدی زیاد می‌شود که نیاز به اقدامات درمانی و مصرف داروهای مسکن پیدا می‌کنند.
پنجشنبه، 9 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سحر رنجبررفیع
موارد بیشتر برای شما
از علت تا درمان درد شانه در بارداری

درد شانه در بارداری

درد شانه در بارداری مشکلی است که ۴۰٪ زنان باردار با آن روبرو هستند؛ زیرا مفصل شانه به همراه سایر مفاصل بدن در دوران بارداری دستخوش تغییرات زیادی می شود. بدن یک زن باردار هورمونی به نام ریلکسین تولید می کند که تمام رباط های بدن را برای آماده سازی زایمان شل می شوند.

این شل شدن رباط ها همراه با تغییر وضعیت خواب، ایستادن و حالت راه رفتن می تواند باعث درد شانه در زنان باردار شود. آنها همچنین بیشتر در معرض رگ به رگ شدن، کبودی یا افتادن هستند که احتمال دارد یک درد خفیف در شانه را به ناراحتی شدیدی تبدیل کند؛ در این صورت، بهتر است که در دوران بارداری از سلامت شانه خود مراقبت کنید.

در دوران بارداری بدن با تغییرات جدید همراه است. برخی از این موارد شامل خستگی زیاد، احساس درد و خارش در شکم و کمر می باشد. بارداری همچنین می تواند باعث درد در قسمت هایی از بدن شود که شما تصور می کنید اصلا به بارداری ارتباط ندارد؛ اما درد جدید شانه احتمال دارد با بارداری ارتباط مستقیم داشته باشد.1
 

علت درد شانه در دوران بارداری

درد در ناحیه شانه و کتف می تواند ناشی از وجود یک مشکل در مفصل کتف یعنی سطوح مفصلی بین استخوان بازو و استخوان ترقوه و کتف باشد که عضلات و رباط های اطراف آن را تحت تأثیر قرار داده است.

بعلاوه با توجه به وجود دردهای ارجاعی در بدن، درد شانه شما می تواند نشان از وجود مشکلی و یا فشاری در دیگر نواحی بوده که شما آزردگی ناشی از آن را در ناحیه شانه خود احساس می کنید. از علل اصلی ایجاد کننده درد شانه در دوران بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
حاملگی خارج رحمی
اگر لانه گزینی تخمک، لقاح یافته به اشتباه در خارج از رحم و در نواحی تخمدان و یا لوله های رحمی رخ داده باشد، بزرگتر شدن ساک حاملگی در هفته های 5 و 6 سبب درد بسیار شدید خواهد شد که شما آن را علاوه بر شکم در نواحی شانه احساس می کنید. این عارضه یک شرایط اورژانسی پزشکی محسوب می شود که نیاز به انجام اقدامات درمانی سریع دارد.
 
سنگ های صفراوی
مصرف غذاهای بسیار چرب سبب آزاد شدن هورمون هایی می شود که تولید شیره صفرا را تحریک می کند تا این چربی ها بتوانند در روده هضم و جذب شوند. یکی از عوارض این موضوع تولید بیش از حد کلسیم و کلسترول در کیسه صفرا است که ممکن است به مرور زمان ته نشین شده و سنگ های صفراوی را بوجود آورند. سنگ های صفراوی می توانند مجرای خروجی صفرا را مسدود کنند. در نتیجه تورم ناشی از انسداد، درد بسیار شدید و تیر کشنده ای در نواحی شانه ها ایجاد خواهد شد.
 
افزایش وزن بیش از اندازه و پوزیشن های نامناسب
افزایش وزن شدید و قرار گرفتن بدن در پوزیشن های نامناسب می تواند سبب فشار شدید بر استخوان ها و کشیدگی عضلات شده و درد شانه را به دنبال داشته باشد.
 
خواب
در سه ماهه دوم و سوم از شما خواسته می شود که به پهلو ها بخوابید و از خوابیدن به صورت طاق باز پرهیز کنید. خوابیدن طولانی مدت بر روی یک پهلو ممکن است سبب کوفتگی نواحی شانه ها و دنده ها شده و ایجاد دردهای استخوانی عضلانی را به دنبال داشته باشد.

از علت تا درمان درد شانه در بارداری
 
پره اکلامپسی
عارضه ای که در دوران باردی با افزایش خون و دفع پروتئین در ادرار مشخص می شود. یکی دیگر از نشانه های پره اکلامپسی درد در شانه راست از که از کبد منعکس می شود.
 
سایر علت ها
در برخی موارد درد شانه ها ناشی از اختلالات گوارشی است، همانند نفخ شدید، یبوست و ... که سبب فشار به دیافراگم شده و درد ناشی از آن به قسمت شانه ارجاع می شود.2
 

علائم درد شانه در بارداری

علائم درد شانه‌ها در مادران حامله بر اثر عوامل مختلفی رخ می‌دهد که بیشتر آن‌ها در ارتباط با عوارض دوران بارداری است. این نوع درد، مبهم بوده و شبیه بروز علائم اسپاسم که با سفتی عضلانی در هنگام تغییر موقعیت خواب یا تغییرات هورمونی در بدن همراه است، می‌باشد.

همچنین، درد شانه‌ها در برخی زنان به صورت ناگهانی رخ داده و در ناحیه گردنی، همراه با احساس سوزش یا خستگی و تنش شدید همراه است.

در برخی موارد نیز این درد در سه ماهه اول از دوران بارداری با بروز حالت تهوع، استفراغ، غش کردن، مبتلا شدن زن حامله به بیماری میگرن و فشار خون پایین همراه بوده و با عنوان "دنیس تیران" دوران بارداری شناخته می‌شود.  3
 

درمان درد شانه در بارداری

از آنجایی که استفاده از داروهای ضد درد در دوران بارداری زنان توصیه نمی‌شود، در ادامه این مقاله چند راه طبیعی برای درمان درد شانه‌های زنان در دوران حاملگی ارائه شده است که به شرح زیر می-باشند:

فشرده کردن و سرد نمودن محل درد، به منظور کاهش میزان ناراحتی شانه در دوران بارداری بسیار مفید است.

همچنین، بهتر است فرد بر روی پشت بدن خود خوابیده و از یک بالش برای حمایت از شانه‌ها و سمت راست بدن خود استفاده کند.

به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که احساس آرامش و از بین بردن استرس و تنش در دوران بارداری برای کاهش هر نوع درد و گرفتگی عضلات از جمله درد شانه‌ها بسیار مفید و مؤثر می‌باشد.

علاوه بر این موارد، انجام تمرینات کششی سبک که تحت نظارت یک مربی باتجربه صورت گیرد، برای درمان درد شانه در دوران حاملگی زنان بسیار مؤثر است.

جالب است بدانید که نوشیدن مقدار زیادی آب در دوران بارداری، نه تنها برای هضم غذا مفید است، بلکه در کاهش گرفتگی عضلات و درد شانه‌ها نیز مؤثر می‌باشد. همچنین، بهتر است به عنوان یک زن حامله از یک پزشک متخصص تغذیه برای دریافت رژیم غذایی سالم و متعادل کمک بگیرید.

شما می‌توانید برای تسکین درد بدن خود در دوران بارداری از ماساژ درمانی استفاده کرده و برای انجام ماساژ، یک فرد باتجربه و کاردان را  در نظر بگیرید.

از علت تا درمان درد شانه در بارداری

انجام فیزیوتراپی، حرکات یوگا، شنا کردن و استفاده از طب سنتی نیز درد شانه‌ها را در دوران بارداری زنان تسکین داده و به زن حامله احساس خوبی هدیه خواهد نمود.

ولی اگر با انجام راهکارهای فوق درد شانه‌های شما همچنان باقی ماند، این حالت می‌تواند نشان‌دهنده وجود یک مشکل اساسی در بدن شما باشد که نیاز به مراقبت‌های پزشکی و درمان دارد.
 
گزینه‌های مناسب برای درمان درد شانه‌ها در بارداری
این روش‌های درمانی شامل مصرف داروهای مختلف  برای از بین بردن درد بوده و باید بعد از تشخیص علت اصلی درد، مورد استفاده قرار گیرند. در چنین مواردی مصرف داروهای ضد التهابی و اسپری‌های کاهش درد و التهاب، جهت از بین بردن درد شانه‌ها بسیار مفید خواهد بود.

اما اگر درد شانه‌ها ناشی از بروز حاملگی خارج از رحمی در بدن زنان باردار باشد، روند درمان او بستگی به وضعیت بدنی مادر داشته و در بیشتر موارد، به انجام  جراحی نیاز خواهد داشت. با همه این توصیفات، در موارد بروز درد سنگین، استفاده هم زمان از رژیم غذایی متعادل و داروها برای کنترل شدت درد شانه‌های زنان در دوران بارداری نیاز است.3
 

چگونه می توان از درد شانه در بارداری پیشگیری کرد؟

بدن در دوران بارداری در حال تغییر است تا خودش رابرای زایمان آماده کند. زنان باردار باید اقداماتی را انجام دهند تا از عوامل ایجادکننده درد جلوگیری کنند. بهترین راه برای جلوگیری از درد شانه در دوران بارداری، سالم ماندن است. برای این منظور می توانید راهکارهای زیر را رعایت کنید:

استرس را مدیریت کنید.

میان وعده های سالم مصرف کنید.

اگر سیگار می کشید، باید آن را ترک کنید.

مسئولیت ها را به طور مناسب در خانه تقسیم کنید.

از علت تا درمان درد شانه در بارداری

خوب بخوابید تا از جمع شدن تنش در شانه ها جلوگیری شود.

در صورت امکان از یکی از اعضای خانواده خود در انجام کارها کمک بگیرید.

با غذای سالم از بروز مشکلات معده که باعث درد شانه می شود خودداری کنید.

هنگام خواب، ایستادن، نشستن و راه رفتن، بدن خود را در حالت مناسب قرار دهید.

مرخصی بگیرید و یک روز از هفته را برای سلامتی، آرامش و رفاه خود اختصاص دهید.

برای کاهش درد شانه ناشی از معده و سنگ صفرا، غذاهای پر ادویه و روغنی مصرف نکنید.

بالش هایی مخصوص ستون فقرات برای خواب بهتر و فشار کمتر بر روی شانه ها تهیه کنید.

برای کمک به تسکین درد شانه و تقویت سلامتی، با یک متخصص طب جراحی یا طب سوزنی مشورت کنید.1

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.niniplus.com
3.www.mamanam.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.