چگونه با همسر افسرده تان رفتار کنید؟

افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات بهداشت روان در دنیا است تا جایی که به آن سرماخوردگی روان می گویند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، افسردگی عامل اصلی ناتوانی در سراسر دنیا بوده و بیش از 300 میلیون نفر در تمامی سنین از این اختلال رنج می برند. بیماری افسردگی همسرتان یکی ازآن مواردی است که ممکن است زندگی تان را از هم بپاشد و شادی و نشاط را تا مدت ها از شما و فرزندانتان بگیرد.
جمعه، 10 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه با همسر افسرده تان رفتار کنید؟

راه ها و اصول رفتار با همسر افسرده

 
تشخیص به موقع افسردگی
تشخیص به موقع افسردگی مهم ترین کمکی است که همسرمی تواند به همسر افسرده اش کند. در صورت مشاهده علائم افسردگی دراولین قدم همسرتان را نزد پزشک متخصص ببرید و در صورت تشخیص افسردگی کمک کنید دستورات متخصص در رابطه با مصرف دارو یا شرکت در جلسات روان درمانی، را انجام دهد.
 
از ویژگی های بیماری افسردگی بیشتر بدانید
از جمله عواملی که باعث سوِء برداشت از رفتار فرد بیمار و مشکلات بیشتر می شود عدم اطلاعات درست درباره افسردگی است.

ادراک، نگرش، احساس ، اعمال و تحمل فرد از عوامل هستند که تحت تاثیر افسردگی قرار می گیرند.

بیشتر افراد افسرده در زندگی فقط به اتفاقات تلخ توجه دارند و دیگران را در مشکلات خود مقصر می دانند.

باید بدانید یکی از ویژگی های بیماری همسرتان ایراد گرفتن است ، پس ناراحت نشوید.

توجه کنید که همسرتان قصد اذیت کردن شما را ندارد و این رفتارها نشانه بیماری او است. نشانه های افسردگی در افراد مختلف، متفاوت است.
 
وقتی رابطه زناشویی آسیب می بیند
رابطه زناشویی از اولین مسائلی است که طی بیماری افسردگی همسرمان می تواند آسیب ببیند. باورهای اشتباه و تفکرات غیرمنطقی درباره دیگران ازجمله علائم افراد افسرده است. این باورها برای دیگران بسیارنامطلوب است.

عموما فرد افسرده، ساده ترین رفتارهامثل دیر جواب دادن به تلفن را به عجیب ترین شکل ممکن تفسیر می کندوآن رابه معنای طردشدن، بی علاقگی همسر یا لجبازی او برداشت می کنند. شناخت این باورها به شماکمک می کندتا از همسرتان کمتر برنجیدو بتوانید با صبربیشتری در کنار همسرتان باشید.

با او بحث نکنید
افراد افسرده غالباً احساسات و برداشت های افراطی دارند. درصورتی که همسرتان چیزهای اشتباه و غیرمنصفانه گفت، با او بحث نکنید وبه او اثبات نکنید زندگی بد نیست یا او آدم خوبی است.

این طرز برخورد می تواند باعث شود او علاقه ای به صحبت با شما نداشته باشد، بیشتراحساس تنهایی کند و شدت افسردگی او افزایش یابد.

هنگامی که همسر افسرده تان بیان میکند «هیچ کسی در این دنیا به فکر من نیست.» با این جمله به او یاد آور شوید«خیلی تلخ است که این احساس را داری، برای بهبودی حالت چه کاری میتوانم انجام دهم ؟»

چگونه با همسر افسرده تان رفتار کنید؟
 
فرزند خود را فراموش نکنید
اگر فرزند دارید از همان ابتدای ابتلا به بیماری بهتر است با او حرف بزنیدو شرایط را بیان کنید.

هنگامی که بچه ها با تغییر رفتار والدین مواجه می شوند دچار اضطراب می شوند.

درصورت آسیب رابطه ی عاطفی فرزندتان با یکی از والدینش در این شرایط وظیفه شما دوبرابرشده و بایدتا بهبود نسبی شرایط، رابطه قوی تری با فرزندتان برقرارکنید . 1
 
او را برای درمان تشویق کنید
علائم افسردگی در همسرتان ممکن است آنقدر شدید باشد که زندگی وی را مختل کند. با این حال ضرورت مراجعه به متخصص را درک نکند و آن را نپذیرد و فقط فکر کند که احساساتی زودگذر است. بنابراین وظیفه شماست که او را برای درمان تشویق کنید.

افسردگی نه تنها خود به خود خوب نمی‌شود، بلکه به مرور زمان کهنه‌تر و شدیدتر خواهد شد. برای این کار می‌توانید علائم همسرتان را با یک درمانگر مطرح کنید، نگرانی خود را به همسرتان ابراز کنید، قرار ملاقات یا تماس با روانشناس ترتیب دهید و درباره چیزهایی که درباره افسردگی و درمان آن می‌دانید به او توضیح دهید.

ایجاد یک محیط امن و حامی
فراموش نکنید که همسر افسرده‌تان بیمار است و نیاز به محیطی آرام دارد. تغییر در سبک زندگی بسیار مهم است.

تغییراتی مثل تغذیه سالم و مقوی، کم کردن تنش‌ها و فشارهای روانی، برنامه ریزی برای دیدن دوستان و ترتیب دادن مهمانی، خوشگذرانی با هم، تشویق همسر و تایید مثبت او، تمجید از نقاط قوت و ورزش بسیار موثر هستند.

ورزش کردن می‌تواند مانند قرص‌های ضد افسردگی عمل کرده و شما حتی با یک پیاده روی ده دقیقه ای روزانه، می‌توانید قدم‌های بزرگی برای درمان افسردگی بردارید. برای اطلاعات بیشتر تاثیر ورزش بر افسردگی را مطالعه کنید. 
 
هدف‌های کوچک تعیین کنید
بی هدفی و بی انگیزگی یکی از مهمترین علائم افسردگی است، بنابراین حتی بلند شدن از تختخواب نیز برای همسر افسرده تان یک موفقیت محسوب می‌شود.

اهداف بزرگ را به اهداف کوچک تقسیم کنید و هیچ قدم مثبتی در همسرتان را بدون بازخورد نگذارید.

همین گام‌های کوچک به برگشتن او به زندگی و فعالیت‌های روزمره کمک می‌کند. روزانه دوش گرفتن، زود بیدار شدن، تغذیه سالم و ... قسمت‌هایی از این گام‌های کوچک است. 2
 
یک مشاور خوب پیدا کنید
در چنین موقعیتی هردوی شما نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید. ممکن است فرزندانتان هم به این مشاوره نیاز داشته باشند زیرا بیماری همسرتان می تواند متاثر از رفتار و عملکرد شما در زندگی زناشویی باشد و یا ممکن است در فرزندانتان تاثیر بگذارد.

یک مشاور و روان درمانگر خوب پیدا کنید. انتخاب مشاوری که بتوانید مشکلاتتان را با او درمیان بگذارید بسیار مهم است.

گاهی لازم است که فقط یکی از شما با مشاور گفت وگو کند و در مواقع دیگر ممکن است نیاز به مشاوره گروهی باشد.

چگونه با همسر افسرده تان رفتار کنید؟
 
اطلاعات تان را بالا ببرید
درباره بیماری افسردگی بیشتر بدانید. کتاب بخوانید، از پزشکتان بپرسید، از سایت های روانشناسی استفاده کنید و مقالات مختلف را مطالعه کنید. هرچقدر بیشتر بدانید، بهتر عمل می کنید.
 
افسردگی را از همسرتان جدا ببینید
افسردگی مثل هر بیماری دیگری سر زده سراغ زندگی شما آمده است و اثرات تخریبی آن در زندگی شما و همسرتان و روابط مشترکتان بسیار زیاد است.

اگر چنین نگاهی درباره این بیماری داشته باشید به همسرتان حق می دهید تا واکنش هایی غیرعادی داشته باشد و می توانید بدون احساس گناه و شرمندگی با یکدیگر گفت وگو کنید. افسردگی را از همسرتان جدا ببینید.

این فقط یک عارضه است که به او تحمیل شده است و باعث تغییر رفتار و منش او شده است. حالت های روحی همسرتان در این دوران واقعیت وجودی او نیست. به روزهایی فکر کنید که همسرتان افسردگی نداشت و معیار قضاوت هایتان را همان قرار بدهید.

شاید احساس می کنید این بیماری نتیجه عملکرد شما در زندگی است. اگر این چنین است احساس گناه و شرمندگی شما نمی تواند کارساز باشد.

به جای این کار رفتار و سبک زندگی تان را تغییر بدهید و منتظر بمانید تا نتیجه این تغییرات را در بهبود و سلامت همسرتان ببینید.

شاید لازم باشد شما خودتان هم برای اصلاح بعضی از رفتارهایتان با یک مشاور و یا رفتار درمانگر گفت وگو کنید و روش های درمانی آنها را استفاده کنید.

پذیرش این مسئله که افسردگی زندگی زناشویی شما را مختل کرده است کار راحتی نیست. اما اگر با این موقعیت مقطعی کنار بیایید می تواند برای از بین بردن آن کارساز باشد.

از یک دوست کمک بگیرید کسی که بتوانید به او اعتماد کنید. اگر او سابقه افسردگی داشته باشد موقعیت شما را بهتر درک می کند و بهتر کمک تان می کند. 3

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.hidoctor.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.