دستور پخت آش بادمجان و خواص آن

آش بادمجان یا آش کشک بادمجان در شهرهای مختلف متفاوت است و به روش های متفاوت طبخ داده می شود. افرادی که کشک و بادمجان را دوست دارند حتما این آش را دوست دارند. در این مطلب با دو روش متفاوت از آن آشنا می شوید.
دوشنبه، 24 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت آش بادمجان و خواص آن

مواد لازم آش بادمجان تویسرکان

گوشت سردست 400 گرم 

لوبیا سفید 100 گرم

لوبیا قرمز 100 گرم

نخود 100 گرم 

بلغور گندم 250 گرم 

پیاز 3 عدد

سیر 4 حبه 

نعناع خشک 2 قاشق غذاخوری

بادمجان 1 کیلوگرم

کشک 200 گرم

زردچوبه به میزان لازم

نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
 
دستور پخت آش بادمجان و خواص آن
 

طرز تهیه آش بادمجان تویسرکان

ابتدا یکی از پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و با مقداری روغن در یک قابلمه کوچک تفت بدهید تا پیاز نرم شود سپس گوشت را بشویید و به قابلمه اضافه کنید. تفت دادن را ادامه بدهید تا گوشت کمی سرخ شود سپس 2 لیوان آب اضافه کنید و اجازه بدهیم گوشت کاملا بپزد.
 
بعد از اینکه گوشت پخت آنرا از قابلمه خارج کنید و پس از ریش ریش کردن کنار بگذارید. حالا بادمجان ها را پوست بگیرید و مقداری نمک روی آنها بپاشید تا تلخی بادمجان ها از بین برود. پس از 30 دقیقه بادمجان ها را آبکشی کنید.
 
تا خشک شوند، سپس بادمجان ها را در روغن سرخ کنید و اجازه بدهید خنک شوند. پس از اینکه بادمجان ها خنک شدند، آنها را به شکل مربع های کوچک خرد کنید. بهتر است حبوبات را از شب قبل بخیسانید. زیرا خیساندن حبوبات باعث می شود که علاوه بر رفع شدن نفخ شان، سریعتر پخته شوند. بلغور را در با 8 لیوان آب داخل یک قابلمه بزرگ بریزید و اجازه بدهید بپزد. حبوبات را با هم با 2 تا 3 لیوان آب در یک قابلمه کوچک بریزید تا به خوبی بپزند.
 
پس از اینکه حبوبات پختند، آنها را به قابلمه حاوی بلغور اضافه کنید. در این مرحله ۱ عدد پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و با مقداری روغن و زردچوبه در یک قابلمه کوچک تفت بدهید تا پیاز نرم شود سپس آنرا به قابلمه اصلی آش اضافه کنید.
 
در این مرحله گوشت ریش ریش شده را به همراه بادمجان های خرد شده به قابلمه اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا به خوبی مخلوط شوند. با حرارت ملایم اجازه بدهید آش جا بیفتد و هر زمان آش کشدار شد 100 گرم از کشک را اضافه کنید.
 
برای تزیین آش مقداری سیر داغ، پیاز داغ و نعناع داغ تهیه کنید. در پایان پس از اینکه آش به خوبی جا افتاد آن را با سیر، پیاز و نعناع داغ تزیین کنید و 100 گرم باقیمانده کشک را هم برای تزیین روی آش استفاده کنید. 1
 

مواد لازم آش بادمجان بروجرد

نعنا (خشک) به میزان لازم

کشک 1 پیمانه

آرد 2 قاشق غذاخوری

آب گوشت (یا اب قلم) 4 پیمانه

پیاز (متوسط) 2عدد

عدس 2 پیمانه

روغن نصف پیمانه

سیر 1 بوته

بادمجان (قلمی متوسط) 4 عدد

آش بادمجان بروجرد یا همون آش بادمجان و عدس یه آش بسیار معروف و خوشمزه هست که توی بروجرد،سبزوار،کرمانشاه و خیلی جاهای دیگه کشور البته به روش های مختلف پخته میشه!!من دو روش برای پخت این آش رو مینویسم که شما از هر کدوم خوشتون اومد استفاده کنید.
 

طرز تهیه روش اول

ابتدا بادمجان رو پوست بگیرید و بعد مکعبی ریز خرد کنید و بشورید و اجازه بدید داخل آبکش آبش بره کمی هم نمک بهش بزنید.

سیر رو پوست بگیرید و ریز خرد کنید تا رنده بزنید. بادمجان رو داخل قابلمه بریزید و ابتدا کمی بدون روغن تفت بدید و بعد کمی روغن بهش اضافه کنید و وقتی کمی سرخ شد سیر رو اضافه کنید(حدود نصف روغن ذکر شده در مواد رو اضافه کنید.)

وقتی بادمجان و سیر کامل سرخ شدن آب گوشت یا قلم رو به مواد اضافه کنید و حرارت رو زیاد کنید تا مواد بجوشه و بعد حرارت رو ملایم کنید.

عدس رو بشورید و آبکش کنید و به مواد اضافه کنید.

بقیه روغن رو داخل تابه بریزید.پیاز رو درشت خرد کنید و داخل روغن خوب سرخ کنید و بعد نمک و فلفل و زردچوبه و آرد رو کم کم بهش اضافه کنید و خوب سرخ کنید تا همه مواد طلایی بشن و عطر ادویه بلند بشه بعد با گوشتکوب برقی کامل میکسش کنید و به مواد اضافه کنید.

اجازه بدید آش کامل بجوشه و جا بیفته و در انتها که خوب غلیظ شد 1پیمانه کشک جوشیده شده رو بهش اضافه کنید و موقع سرو بهش نعنا داغ و پیاز داغ و سیر داغ اضافه کنید.
 

روش دوم

در این روش 2 تا تفاوت اصلی با نوع اول هست .برای این روش شما نیاز به 250 گرم تا نیم کیلو گوشت بدون چربی و استخوان دارید.

ابتدا داخل قابلمه گوشت رو کمی با روغن تفت بدید و بعد پیاز و سیر پوست کنده رو درسته به گوشت اضافه کنید و اجازه بدید گوشت نیم پز بشه.

بادمجانها رو با پوست روی شعله گاز یا منقل قرار دید و صبر کنید تا کامل پوستش بسوزه و کبابی بشه.

پوست بادمجان رو زیر آب سرد جدا کنید و خوب بکوبیدش.

پیاز و سیر های داخل گوشت رو بیرون بیارید ،عدس رو بشورید و به گوشت نیم پز شده اضافه کنید و خوب هم بزنید و سعی کنید گوشت رو له کنید.

بقیه روغن رو داخل تابه بریزید و آرد،نمک،فلفل و زردچوبه رو بهش اضافه کنید.سیر و پیاز پخته شده رو له کنید و به مواد اضافه کنید و کمی تفت بدید و بعد به همراه بادمجان له شده به آش اضافه کنید.

اجازه بدید آش به غلظت بیفته و گوشت له بشه. در نهایت نعنا داغ و پیاز داغ رو به آش اضافه کنید.
 

نکات

1)در صورت تمایل مقداری سبزی آش هم به غذا اضافه کنید.

2)این آش به صورت مرسوم به روش اول تهیه میشه ولی روش دوم فوق العاده خوشمزه تره!

3)در صورت تمایل به جای آب گوشت یا آب قلم از آب معمولی استفاده کنید. 2

دستور پخت آش بادمجان و خواص آن
 

فواید دارویی و درمانی بادمجان برای بدن چیست؟

 
جنین، زنان باردار و زنان شیرده
بامجان یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان ناباروری در زنان و مردان می باشد، برای اینکه بهتر نتیجه بگیرید باید به مدت دو ماه بدون وقفه بامجان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

یک مطالعه اخیر در مصر نشان داد که بادمجان با افزایش میزان ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در خون باعث تحریک ترشح تستوسترون در مردان و پروژسترون در زنان شده و میل جنسی را افزایش می دهد.

بادمجان یک منبع غنی از اسید فولیک یا فولات است که از نقص های لوله عصبی جنین در دوران بارداری پیشگیری می کند.

مقادیر بالای فیبر موجود در بادمجان به بهبود هضم غذا کمک می کند و با افزایش حرکات روده به درمان یبوست در زنان باردار کمک می کند.

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در بادمجان برای تقویت بدن زنان در دوران شیردهی مفید بوده و به درمان بی خوابی در زنان شیرده کمک می کند.

اما فراموش نکنید که بادمجان قاعدگی را تحریک می کند و مصرف زیاد آن در دوران بارداری ممکن است باعث سقط جنین شود.
 
نوزادان و کودکان
بادمجان سرشار از کلسیم است که باعث تقویت استخوان ها و دندان ها در نوزادان و کودکان می شود.

مقادیر بالای ویتامین C موجود در بادمجان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان می شود و از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری می کند.

فیبر موجود در بامجان برای بهبود هضم غذا و درمان یبوست در نوزادان و کودکان مفید می باشد.

مقادیر بالای آهن و مس موجود در بادمجان به درمان کم خونی و آنمی در نوزادان و کودکان کمک می کند.

بادمجان یکی از بهترین مواد غذایی برای تغدیه نوزادان و کودکان می باشد که از سن 8 ماهگی به بعد (با مشورت پزشک) می توانید آن را به رژیم غذایی نوزاد اضافه کنید، فقط مواظب واکنش های آلرژیک احتمالی در نوزاد خود باشید.
 
لاغری و کاهش وزن
بادمجان یکی از سبزیجات دارای مقادیر بالای فیبر و مقادیر بسیار پایین چربی و کالری بوده و مصرف آن با کاهش ترشح هورمون گرلین باعث کاهش اشتها شده و با پیشگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.
 
یبوست
فیبر غذایی موجود در بادمجان با بهبود حرکات روده به جذب بهتر مواد غذایی کمک می کند و برای پیشگیری و درمان یبوست و همورئید یا بواسیر مفید می باشد.
 
فشار خون
مقادیر بالای فیبر و بیوفلاونوئید های موجود در بادمجان باعث کاهش فشار خون بالا می شوند.
 
کبد چرب
تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در بادمجان باعث سم زدایی و پاکسازی کبد شده و به درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب کمک می کند.
 
معده و دستگاه گوارش
مقادیر بالای فیبر موجود در بادمجان به بهبود هضم غذا و معده درد کمک کرده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد.
 
دیابت و قند خون
محتوای فیبر بالا و مقادیر کم کربوهیدرات موجود در بادمجان آن را به یکی از بهترین سبزیجات برای مدیریت دیابت تبدیل کرده است.

یک مطالعه نشان داده که بادمجان مقادیر بالایی آلفا گلوکوزیداز و آنژیوتانسین دارد، این ترکیبات جذب گلوکز را کنترل کرده و به این ترتیب به کنترل قند خون کمک می کنند.

بادمجان همچنین به عنوان تنظیم کننده فعالیت گلوکز و انسولین در بدن شناخته می شود که می تواند باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو شود.
 
کلسترول خون و قلب
فیبر موجود در بامجان باعث کاهش کلسترول بد خون LDL و افزایش کلسترول خوب HDL شده و به این ترتیب از حملات قلبی، سکته قلبی و آترواسکلروزیس جلوگیری می کند.

همچنین بادمجان با کاهش فشار خون بالا به پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند. 3

پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.sooran.com
3.www.coca.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.