دستور پخت ته چین مرغ و اسفناج

ته چین ها جزء پرطفدار ترین غذاهای ایرانی محسوب می شوند. ته چین به دلیل ظاهر زیبایی که دارد بسیار اشتها آور است و در مهمانی های مهم از ته چین بسیار استفاده میشود به دلیل اینکه رنگ و لعاب میز و یا سفره را چند برابر می کند. در مطلب زیر دستور پخت ته چین مرغ و اسفناج را برایتان آماده کرده ایم.
سه‌شنبه، 12 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سپیده مولایی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت ته چین مرغ و اسفناج

مواد لازم برای تهیه ته چین اسفناج با مرغ

برنج ۴ پیمانه

برگ اسفناج ۵۰۰ گرم

سینه مرغ ۱ عدد کامل

زعفران دم کرده نصف استکان

ماست چکیده ۱ فنجان

تخم مرغ ۳ عدد

پیاز ۱ عدد

برگ رزماری ۳ عدد

پودر کاری، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

روغن نیمه جامد ۱ قاشق غذا خوری بزرگ

آب به میزان لازم

زرشک برای تزئین

دستور پخت ته چین مرغ و اسفناج
 

طرز تهیه ته چین اسفناج با مرغ

 
مرحله اول: برنج
برای آماده سازی ته چین اسفناج با مرغ، ابتدا برنج را از چند ساعت قبل باید زمان دهیم تا خوب خیس بخورد.

بنابراین برنج را به همراه ۸ پیمانه آب و ۱ قاشق غذا خوری نمک بر روی برنج بریزید و زمان بدهید تا برنج خیس بخورد.
 
مرحله دوم: مرغ
در این هنگام که برنج در حال خیس خوردن است، در یک قابلمه کمی روغن برزید و روی حرارت بگذارید و پیاز را به شکل نگینی خورد کنید و داخل قابلمه برزید تا به همراه روغن سرخ شود.

سپس مرغ را به همراه برگ رزماری و ادویه های مورد نیازی که گفته شد به مرغ اضافه کنید و تفت دهید تا بوی ادویه ها بلند شود.

سپس ۳ لیوان آب بر روی مرغ بریزید و زیر شعله را کم کنید تا مرغ بپزد.
 
مرحله سوم: اسفناج
برگ های اسفناج را پاک کنید و خوب بشوئید. سپس آبکش کرده تا آب اضافی آن گرفته شود.

می توانید اسفناج را جداگانه بخار پز کنید و یا اینکه در لابه لای برنج گذاشته و بخار پز شود تا خیلی ظاهر خود را از دست ندهد.
 
مرحله چهارم: آماده سازی برنج
برنجی که در این مدت خیس خورده را به همراه روغن نیمه جامد بر روی شعله قرار دهید تا آب برنج تمام شود.

سپس آبکش کرده و به اندازه یک کاسه از برنج را بردارید و به همراه زعفران، تخم مرغ و همینطور ماست چکیده با هم مخلوط کنید. تا مایع ته چین شما آماده شود.
 
مرحله پنجم: آماده سازی ته چین مرغ و اسفناج
در کف قابلمه مورد نظر کمی روغن مایع بریزید و مایه ته چین که آماده کرده اید را به کف قابلمه بریزید و با پشت قاشق پهن کنید.

سپس برگ های اسفناج را بچینید و از تکه های مرغ آماده شده، بر روی برگ اسفناج بچیینید و دوباره برگ اسفناج را بر روی مرغ قرار دهید و برنج ساده را در آخر اضافه کنید و به درب قابلمه دم کش انداخته و بر روی قابلمه بگذارید و به مدت ۱ ساعت زمان دهید تا برنج دم بکشد.

مرحله ششم: پایان کار
بعد از مدت پخت، برنج را با احتیاط در دیس برگردانید و با زرشک به دلخواه تزئین کنید و به همراه چاشنی مورد نظر نوش جان فرمائید.
 

نکاتی که می تواند به خوشمزه شدن ته چین اسفناج کمک کند

برای طعم بهتر مرغ می توانید کمی زعفران بر روی مرغ بریزید.

برای تهیه هر نوع از ته چین فقط کافی است که مواد اصلی را مثل گوشت یا بادمجان جایگزین مرغ و اسفناج کنید.

اسفناج را بدون نیاز به بخار پز هم می توانید به صورت خام در لای برنج استفاده کنید.

برای خوشمزگی مرغ، حتما آن را مزه دار کنید.

برای زیبایی بیشتر می توانید سیب زمینی حلقه شده را در کف قابلمه اضافه کنید. 1

دستور پخت ته چین مرغ و اسفناج


خواص اسفناج

 
لاغری و کاهش وزن
پروتئین موجود در اسفناج متابولیسم بدن را افزایش می دهد، هچنین تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای فیبر و تیلاکویید موجود در اسفناج باعث کاهش اشتها و کاهش پرخوری در افراد شده و به کاهش وزن و لاغری کمک می کند.
 
جنین و زنان باردار
مقادیر بالای فولات موجود در اسفناج برای رشد مناسب سیستم عصبی جنین مفید است. همچنین مقادیر بالای ویتامین A موجود در اسفناج برای تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار و  رشد ریه در جنین مورد نیاز است.

آهن موجود در اسفناج برای درمان کم خونی و علائم آن در زنان باردار مفید است. اسفناج حاوی مقادیر بالایی فیبر است که باعث بهبود حرکات روده شده و یبوست و بواسیر یا هموروئید در زنان باردار را درمان می کند.

اسفناج حاوی گلیکولپیدی است که به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل می کند و درد بدن و درد های حاملگی را کاهش می دهد. مصرف اسفناج به دلیل وجود پتاسیم باعث کاهش فشار خون بالا در دوران بارداری و پیشگیری از پره اکلامپسی در زنان باردار می شود.

فیتو استروژن های موجود در اسفناج باعث تقویت پستان و افزایش شیر مادر در دوران شیردهی می شود.
 
نوزادان و کودکان
اسفناج یکی از بهترین منابع مواد معدنی ضروری برای رشد و تکامل نوزادان و کودکان است، کلسیم و منیزیم موجود در اسفناج هر دو برای رشد استخوان ها ضروری هستند و آهن و پتاسیم موجود در اسفناج برای رشد مغز مفید است.

اسفناج حاوی مقادیر بالایی فیبر است که مشکلات گوارشی و یبوست را در نوزادان و کودکان درمان می کند. کرم روده یکی از مسائل بهداشتی است که اغلب کودکان به آن دچار می شوند، اسفناج دارای خواص آنتی هولمتیک است و برای درمان کرم روده مفید می باشد.
 
دیابت و قند خون
اسفناج حاوی مقادیر بالایی استروئیدهای محافظتی به نام فیتوکدستروئید ها می باشد که متابولیسم گلوکز را افزایش می دهند و به کاهش قند خون بالا در افراد دیابتی کمک می کنند.

مقادیر قابل توجه اسید آلفا لیپوئیک و فیبر موجود در اسفناج حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و برای درمان دیابت مفید می باشد.
 
کبد و کبد چرب
اسفناج حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات، آب و آنتی اکسیدان هایی است که برای سلامت کبد مفید هستند، تحقیقات نشان داده که سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج برای سم زدایی از کبد و درمان کبد چرب مفید هستند. 2

دستور پخت ته چین مرغ و اسفناج
 

خواص برنج

 
منبع اصلی انرژی
برنج به عنوان منبع اصلی انرژی برای بیشتر انسان های آسیایی تبدیل شده است. همچنین، برنج دارای مقدار زیادی کربوهیدرات است که توسط بدن انسان به عنوان سوخت برای انجام فعالیت های خود استفاده می شود. به همین دلیل است که مردم اکثر جنوب شرقی آسیا برنج را به عنوان غذای اصلی مصرف می کنند.

مناسب برای قلب ما
جدا از داشتن مقدار زیادی کربوهیدرات در این گیاه، همچنین برنج حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می توانند قلب ما را سالم نگه دارند و بیماری های مرتبط با قلب را در معرض نابودی قرار دهد. همچنین، برنج کلسترول را پردازش و تجزیه می کند، اما این کلسترول بد نیست که قلب ما را سالم تر کند.
 
ضد چاقی
برخی گفتند که خوردن برنج سفید شما را چاق می کند. البته برنج یک خوراکی سرشار از کربوهیدرات است، اما دلیل اصلی افزایش وزن به این دلیل نیست.

اگر مقدار زیادی غذا بخورید، هر غذایی می تواند باعث افزایش وزن بیشتر شود. مصرف برنج برای سلامتی بسیار مفید است، به این دلیل که حاوی چربی های مضر، کلسترول یا سدیم نیست.

سطح پایین چربی، کلسترول و سدیم به کاهش چاقی و شرایط سلامتی ناشی از اضافه وزن کمک می کند. اگر می خواهید برنج بخورید اما هنوز از چاق شدن ترس دارید، خوردن برنج قرمز را امتحان کنید.
 
غذای رژیمی خوب
وقتی رژیم می خواهیم، می توانیم برنج را نیز به عنوان یک رژیم غذایی بخوریم. برنج قرمز نوعی برنج است که می توانیم از آن به عنوان غذای رژیمی استفاده کنیم زیرا برنج قرمز 14 درصد نیاز روزانه ما به فیبر را تامین می کند.

برنج قرمز کالری کمتری دارد و چربی کمتری نسبت به برنج سفید دارد که در هنگام رژیم گرفتن گزینه مناسبی است.

برنج قرمز نسبت به برنج سفید منیزیم، روی و ویتامین B بیشتری دارد. حتی پروتئین هم دارد که با این وجود، برنج می تواند غذایی مناسب برای شما باشد اگر آن را به مقدار مناسب بخورید.
 
حاوی باکتری مفید
برنج همچنین می تواند رشد باکتری های مفید را که به روده کمک می کنند، تقویت کند.

این باکتری همچنین برای کاهش بیماری روده مانند اسهال بسیار مفید است.

مواد مغذی برنج نیز به نفع انسان ها در حال افزایش است، که این امر باعث می شود برنج مواد مغذی بیشتری برای نیاز روزانه انسان داشته باشد. 3

پی نوشت:
1.www.parsiday.com
2.www.coca.ir
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما