دستور پخت ماش پلو با ماهی

ماش پلو از غذاهای سالم و خوشمزه ایرانی است که نه‌تنها می‌توان آن را به‌ صورت ساده تهیه کرد، بلکه همراه با مرغ، گوشت چرخ‌کرده، گوشت قلقلی، ماهیچه، ماهی و مرغ نیز بسیار لذیذ می‌شود. با وجود خواص بسیار زیاد ماش پلو، توجه کمتری به آن شده؛ تاحدی که برخی افراد حتی اسم این غذا به گوششان نخورده است. پس شاید بهتر باشد که با این غذا آشنا شوید.
سه‌شنبه، 12 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت ماش پلو با ماهی

مواد لازم برای ۴ نفر در تهیه ماش پلو با ماهی

۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم فیله ماهی بدون استخوان

یک پیمانه ماش

۳ پیمانه برنج

نصف پیمانه شیر (اختیاری)

یک قاشق چای‌خوری پوست رنده‌شده لیموترش

نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

۲ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده

۵۰ گرم کره

پیازداغ برای تزیین
 

طرز تهیه ماش پلو با ماهی

۱. ماش را از شب قبل بخیسانید و سپس روی حرارت ملایم قرار دهید تا در مدت ۲۰ دقیقه نیم‌پز شود. در نهایت کمی نمک به آن بزنید و آبکش کنید.

۲. شیر، یک قاشق زعفران دم‌کرده، نمک و فلفل و رنده پوست لیموترش را با هم مخلوط کرده و فیله ماهی را به آن آغشته کنید و اجازه دهید که ماهی همراه با این مواد برای یک ساعت در یخچال بماند تا حسابی مزه‌دار شود.

دستور پخت ماش پلو با ماهی

۳. ماهی را در روغن داغ سرخ کنید.

۴. برنج را از سه تا چهار ساعت قبل همراه با آب و نمک خیس کنید و بعد آن را به روش آبکشی، بپزید. قبل از آبکش‌کردن برنج، ماش را در آن بریزید و خوب مخلوط کرده و بعد آبکش کنید.

۵. در این مرحله مقداری روغن در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود.

۶. مخلوط برنج و ماش را در قابلمه بریزید و حرارت را روی متوسط قرار دهید. وقتی بخار برنج بلند شد، زیر آن را کم کنید و دم‌کنی بگذارید.

۷. کره منجمد سرد را به تکه‌های کوچک برش بزنید و روی برنج قرار دهید تا کره به مرور زمان آب شود و به خورد همه برنج برود.

در اینجا می‌توانید یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده را نیز روی برنج بدهید تا برنج خوش‌عطروبویی داشته باشید.

۸. در نهایت ماش پلو را در ظرف موردنظر بکشید و آن را با پیازداغ تزیین کرده و همراه ماهی سرخ‌شده سرو کنید. 1
 

خواص ماش

 
1. جوان سازی پوست صورت
مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مس موجود در ماش به کاهش چین و چروک صورت و دور چشم کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.
 
2. لایه برداری پوست صورت
ماش، یک اسکراب طبیعی است و به دلیل مقادیر بالای مس که دارد باعث پاک سازی و لایه برداری پوست صورت شده و پوست را روشن تر و درخشان تر می کند.
 
3. ماسک ماش برای صورت
نصف فنجان ماش خام را پودر کنید و با آب ترکیب کنید تا خمیری به دست آید، این خمیر را بر روی صورت بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا خشک شود، سپس با آب سرد خوب بشویید.
 
4. تقویت و افزایش رشد مو
مس، آهن، کلسیم و منیزیم موجود در دانه های ماش با بهبود گردش خون در پوست سر و افزایش اکسیژن رسانی به مو ها، باعث تقویت و افزایش رشد مو می شوند.
 
5. ماسک ماش برای مو
نصف فنجان ماش خام را پودر کنید و به آن مقداری چای سبز دم شده اضافه کنید تا خمیری به دست آید. به این خمیر یک قاشق غذا خوری روغن زیتون و یک قاشق غذا خوری روغن بادام اضافه کنید و بر روی مو ها بمالید و خوب ماساژ دهید. بگذارید 20 تا 30 دقیقه بماند سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

دستور پخت ماش پلو با ماهی
 
6. یبوست و اسهال
مقادیر بالای پکتین در ماش (یک نوع فیبر محلول) باعث بهبود حرکات روده شده و به پیشگیری و درمان یبوست و اسهال کمک می کند.
 
7. معده و دستگاه گوارش
ماش حاوی مقادیر بالای فیبر است که به بهبود هضم غذا کمک کرده، معده درد را درمان می کند و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.

علاوه بر این مقادیر بالای نشاسته موجود در ماش باعث تقویت باکتری های سالم روده می شود و با تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.
 
8. نوزادان و کودکان
ماش به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد مغذی که دارد برای بهبود رشد نوزادان و کودکان مفید می باشد.

مقادیر بالای مس و آهن موجود در ماش خطر ابتلا به کم خونی در نوزادان و کودکان را کاهش می دهد.

فیبر موجود در ماش، احتمال ابتلا به یبوست و اسهال را در نوزادان و کودکان کاهش می دهد. 2

دستور پخت ماش پلو با ماهی
 

خواص برنج

 
1. جلوگیری از آسیب بافت عضلانی
بسیاری از فعالیت هایی که ما با استفاده از نیروی زیاد به طور مستقیم انجام دادیم. در این مرحله از ذخایر گلیکوژن یا قند ذخیره شده در خون استفاده می شود. قند از مزایای دریافت کربوهیدرات به عنوان غذا است. گلیکوژن به اندازه کافی باعث جلوگیری از آسیب به بافت عضله می شود.
 
2. تغذیه شکم
در ضمن، خوردن برنج برای شکم شما مناسب است. اول، به شما احساس سیری می دهد. دوم، شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از آن دریافت می کنید.

سوم، شما می توانید برنج را با سایر غذاهای مکمل مانند مرغ، گوشت ، سبزیجات یا سایر غذاهای مورد علاقه خود میل کنید.
 
3. پشتیبانی از عملکرد مغز
کربوهیدرات ها نقش بسیار مهمی در تعیین نگرش ذهنی و یک ذهن سالم دارند. بدون کربوهیدرات، بدن ممکن است احساس قدرت کمتری کند، نمی تواند خوب فکر کند، اختلالات عاطفی، افسردگی نیز به وجود می آیند.
 
4. تقویت پوست سالم
فیبر موجود در برنج نه تنها به عنوان منبع اصلی انرژی بدن، بلکه برای حفظ پوست سالم نیز بسیار مناسب است. فیبر می تواند انواع مختلف سموم، باکتری ها و قارچ ها را از مواد غذایی و به دستگاه گوارش منتقل کند. انواع مختلف سموم و سایر باکتری ها می توانند سلامت پوست را مانند آکنه و پوست مات و تیره کاهش دهند. بنابراین مصرف فیبر به بدن شما در حفظ پوست سالم کمک می کند.
 
5. بهبود متابولیسم
برنج منبع عالی ویتامین ها و مواد معدنی مانند نیاسین ، ویتامین D ، کلسیم ، فیبر ، آهن ، تیامین و ریبوفلاوین است. این ویتامین ها پایه و اساس متابولیسم بدن ، سلامت سیستم ایمنی بدن و عملکرد کلی سیستم های اندام را فراهم می کنند ، زیرا ویتامین ها معمولاً در اساسی ترین فعالیت های بدن مصرف می شوند.

دستور پخت ماش پلو با ماهی
 

خواص ماهی

 
1. تقویت و سلامت چشم
اسیدهای چرب امگا3 سبب خنثی شدن رادیکال های آزاد در چشم و کاهش التهاب چشم می شود. ماهی به دلیل وجود امگا3 خطر نوعی مشکل خاص چشمی که منجر به کوری می شود را کاهش می دهد. این مشکل در افرادی که 2 بار در هفته ماهی می خورند 36 درصد کمتر از دیگران است. مصرف منظم ماهی سبب کاهش خطر 42% ابتلا به زوال قرنیه در زنان می شود.
 
2. کمک به درمان صرع و تشنج
تحقیقات نشان داده است امگا 3 موجود در ماهی سبب کاهش فرکانس تشنج بیماران مبتلا به صرع می شود. بیماران مبتلا به صرع می توانند در حملات تشنج با مصرف روزانه دوز کم امگا 3 روغن ماهی عوارض بیماری را کاهش دهند.
 
3. درمان بیخوابی
محققان معتقدند کمبود ویتامینD سبب افزایش اختلالات خواب می شود. مصرف ماهی که منبع خوبی از این ویتامین است موجب بهبود خواب و عملکرد روزانه می شود.
 
4. کاهش فشار خون
محققان آمریکایی دریافتند اسیدهای چرب امگا3 سبب کاهش خطر مرگ های ناگهانی و بی نظم، کاهش تصلب شرایین، کاهش سطح تری گلیسرید، کاهش تشکیل لخته خون در عروق و کاهش فشار خون می شود.
 
5. پیشگیری از بیماری ام اس
افراد مبتلا به ام اس بهتر است هر روز در برنامه غذایی خود مصرف ماهی را بگنجانند. مصرف به اندازه ماهی سبب افزایش سلامت مغز شده و علائم و نشانه های این بیماری را کمتر بروز می دهد. 4

پی نوشت:
1.www.kojaro.com
2.www.coca.ir
3.www.namnak.com
4.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.