دستور پخت خورشت قیمه با مرغ

خورشت قیمه یکی از انواع غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود. همانطور که مطمئنا می دانید خورشت قیمه با روش سنتی با گوشت خورشتی تهیه می شود که متشکل از گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله می باشد. در این آموزش این خورشت خوشمزه را با گوشت مرغ آماده می کنیم.
چهارشنبه، 13 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایمان شماعی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت خورشت قیمه با مرغ

مواد لازم برای 4 نفر در تهیه خورشت قیمه

سینه مرغ500 گرم

لپه150 تا 200 گرم

پیاز1 عدد بزرگ

سیب زمینی3 عدد متوسط

رب گوجه فرنگی2 قاشق غذاخوری

لیمو عمانی4 عدد

زعفران دم کرده2 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور پخت خورشت قیمه با مرغ
 

دستور پخت قیمه با مرغ

 
مرحله اول
برای تهیه خورش قیمه با مرغ خوشمزه و مجلسی ابتدا لپه را از شب قبل درون یک کاسه آب قرار می دهیم تا به خوبی خیس بخورد و در صورت امکان چند بار آب درون کاسه را تعویض می کنیم تا نفخ لپه کاملا گرفته شود.
 
مرحله دوم
در این مرحله پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس به همراه کمی روغن درون یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا پیاز سبک شود.

در ادامه مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به قابلمه اضافه می کنیم.
 
مرحله سوم
حالا پیاز را چند دقیقه دیگر تفت می دهیم تا با ادویه ها یکدست شود. در ادامه لپه را آبکشی می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم، سپس به مدت دو تا سه دقیقه تفت می دهیم تا لپه هم کمی سرخ شود.
 
مرحله چهارم
توجه داشته که زمان سرخ کردن لپه خیلی مهم است، اگر لپه کم تفت داده شود ممکن است در هنگام پخت خرد شود و اگر بیش از حد تفت داده شود سفت می شود و زیر دندان کاملا حس می شود.
 
مرحله پنجم
در این مرحله رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا رنگ رب گوجه فرنگی باز شود، سپس سینه مرغ را به صورت قورمه ای مانند گوشت خورشتی خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.
 
مرحله ششم
حالا گوشت را تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهد، سپس 4 لیوان آب گرم به همراه مقداری نمک و ادویه اضافه می کنیم.

در ادامه در ب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم خورش به مدت 2 تا 3 ساعت بپزد.
 
مرحله هفتم
در 30 دقیقه پایانی پخت خورش لیمو عمانی را در آب می خیسانیم تا تلخی شان گرفته شود یا اینکه انها را از وسط باز می کنیم و تخمه های داخل لیمو را خارج می کنیم تا خورش را تلخ نکنند.
 
مرحله هشتم
حالا لیمو عمانی را به همراه زعفران دم کرده به خورش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش 30 دقیقه دیگر با حرارت ملایم بجوشد و جا بیفتد، سپس در صورت تمایل می توانیم کمی پودر دارچین اضافه کنیم.
 
مرحله نهم
توجه داشته باشید که پودر دارچین را حتما باید در پایان پخت خورش اضافه کنیم، چون باعث تیره شدن رنگ خورش می شود.

در همین حین سیب زمینی ها را به صورت خلالی خرد می کنیم و با آب سرد می شوییم.
 
مرحله دهم
در این مرحله سیب زمینی ها را خشک می کنیم، سپس در روغن داغ سرخ می کنیم. در پایان خورش را پس از اینکه به روغن افتاد داخل ظرف مناسب می کشیم و به همراه کته یا برنج آبکش سرو می کنیم. 1

دستور پخت خورشت قیمه با مرغ
 

خواص مرغ

 
برای سلامت روانی
بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که ویتامین B برای حفظ سلامت روانی لازم است و این ویتامین راا می توانید در مرغ پیدا کنید.

مصرف ویتامین B به طور منظم می تواند از آسیب دیدن شما در برابر استرس، اضطراب و سندرم کاهش حافظه جلوگیری کند.

علاوه بر این، می تواند باعث افزایش تمرکز در کودکان و بزرگسالان بطور یکسان شود.

متخصصان تغذیه تشخیص داده اند که مصرف مرغ به صورت متعادل می تواند به تأخیر در بیماریهای روانی مرتبط با سن مانند بیماری آلزایمر کمک کند.
 
این بیماری کم خونی را درمان می کند
کم خونی یکی از مشکلات سلامتی است که متخصصان تغذیه می گویند، نباید دست کم گرفته شود.

شما می توانید کم خونی را با مصرف غذاهای غنی شده با آهن، ماده معدنی که به طور گسترده در کبد مرغ یافت می شود، درمان کنید.

این خوراکی دارای مقدار زیادی ویتامین هایی مانند ویتامین A، ویتامین E و ویتامین K است که در تولید گلبول های قرمز نقش دارند.

هنگامی که بدن شما مقدار لازم آهن و ویتامین ها را بدست آورد، می تواند گلبول های قرمز خون را تولید و تنظیم کند که در نهایت با کم خونی مقابله خواهد کرد. اما در صورت کمبود شدید، توصیه می شود با پزشک مراقبت های اولیه خود مشورت کرده و از خود درمانی خودداری کنید.
 
محافظت از چشم
شما می توانید با مصرف مرغ به محافظت از چشمان خود در برابر ضعف بینایی استفاده کنید زیرا این ماده غذایی نیروگاه از رتینول، لیکوپن، آلفا و بتاکاروتن و غیره است. این مواد مغذی برای حفظ سلامت کلی چشم شما ضروری است.

مصرف مرغ فقط برای خشکی چشم یا کوری شب مفید نیست بلکه برای آب مروارید و دژنراسیون ماکولا (انحطاط لکه زرد چشم) به همان اندازه مؤثر است.

بنابراین، مقدار متوسطی از مرغ را در رژیم غذایی روزمره خود بگنجانید و بگذارید از چشمان گرانبهای شما محافظت کند.
 
برای سلول های بدن و بافت ها
کمبود مواد معدنی و ویتامین های مختلف باعث آسیب سلول و بافت در بدن شما می شود که منجر به تورم لب ها، لایه لایه شدن و ترک خوردگی پوست می شود. علاوه بر این، لکه های خشک روی پوست نیز نشان می دهد که بدن شما به ریبوفلاوین زیادی احتیاج دارد.

بنابراین، مصرف مرغ به طور مرتب می تواند رشد سلول ها و بافت های آسیب دیده را به طور مؤثر تقویت کند. می توانید مقدار بالای ریبوفلاوین را در سینه مرغ و کبد بیابید. 2

دستور پخت خورشت قیمه با مرغ
 

خواص لپه

 
لپه و بیماری‌های قلبی عروقی
لپه منبع غنی فیبر است به همین دلیل برای کاهش کلسترول خون و کاهش بیماری‌های قلبی - عروقی توصیه می‌شود.

عامل دیگری که باز هم لپه را در کاهش بیماری‌های قلبی - عروقی و تنظیم فشارخون برجسته می‌سازد، وجود پتاسیم است.

به طوری که هر واحد آن حدود 710 میلی‌گرم پتاسیم دارد. در مقابل پتاسیم، مقدار سدیم لپه کم است و به همین خاطر به افراد فشارخونی خوردن آن توصیه می‌شود.

لپه مانع از ایجاد پلاک در رگ‌های خونی می‌شود از این رو به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.
 
لپه و کم‌خونی فقر آهن
لپه از نظر مواد معدنی منبع خوب آهن بوده و برای افرادی که کم‌خون هستند، ماده غذایی مناسبی به حساب می‌آید.

مصرف هر پیمانه لپه، 14درصد نیاز روزانه بدن به آهن را تامین می‌کند.
 
لپه و سلامت دستگاه گوارش
همان‌طور که ذکر شد لپه منبعی غنی از فیبر است به همین دلیل برای پیشگیری از یبوست توصیه می‌شود و احتمال ابتلا به بیماری‌های روده را کاهش می‌دهد و در کاهش وزن نیز موثر است.

لپه و بیماری دیابت
آخرین تحقیقات انجام‌شده بیانگر این است که لپه حاوی کلسیم و منیزیم و اسید چرب است و از این لحاظ برای بیماران دیابتی فوق‌العاده عالی است.

لپه موجب می‌شود که کلیه‌های این بیماران خوب کار کند و چون حاوی آنتی‌اکسیدان نیز هست برای کاهش فشارخون بالا بسیار خوب و مفید است.

گفتنی است کربوهیدرات و پروتئین موجود در حبوبات باعث می‌شوند فرد دیابتی مدت زیادی در طول روز احساس سیری کند و به سراغ مواد شیرین نرود.

همچنین لپه دارای فیبر بالایی است و می‌تواند جایگزین خوبی برای نان و برنج باشد، البته هنگام طبخ نباید خیلی زیاد پخته شود. 3

پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.namnak.com
3.www.hamshahrionline.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.