دستور پخت خورش آلو با گوشت

خورش آلو با گوشت از آن دسته غذاهای ترش و شیرین سنتی ما ایرانیان می باشد. خورش آلو با گوشت به دلیل ترکیبات و ظاهر زیبایی که دارد معمولا جزء جدایی ناپذیر ایرانیان از سر سفره های مجالس نیز می باشد.
يکشنبه، 17 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایمان شماعی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت خورش آلو با گوشت

مواد لازم برای تهیه خورش آلو با گوشت

گوشت خورشتی گوسفندی ۵۰۰ گرم

 آلو بخارا ۲۵۰ گرم

خلال بادام و پسته ۱ فنجان

زرشک ۱ فنجان

عرق گلاب ۱ فنجان

شکر نصف فنجان

پیاز متوسط ۱ عدد

روغن مایع ۱ فنجان

هویج ۱ عدد

رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری بزرگ

سیب زمینی بزرگ ۱ عدد

زعفران دم کرده نصف فنجان

آب به میزان لازم

نمک، فلفل، دارچین و زردچوبه به میزان لازم

دستور پخت خورش آلو با گوشت
 

طرز تهیه خورش آلو با گوشت

 
مرحله اول: آماده سازی خورش آلو با گوشت
ابتدا پیاز را پوست گرفته و بشویید. سپس به کمک رنده، پیاز را رنده کرده و در قابلمه بریزید و به میزان لازم روغن ریخته و پیاز را در روغن روی حرارت متوسط تفت دهید. کمی که رنگ پیاز طلائی شد، گوشت را به پیاز اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

سپس رب گوجه را به همراه مقدار مناسب ادویه به گوشت و پیاز اضافه کرده زمان دهید تا به مدت ۳-۵ دقیقه همه ی مواد با هم تفت بخورند.

به میزان ۵ لیوان آب در قابلمه بریزید و درب قابلمه را بگذارید و صبر کنید تا خورش آلو با گوشت به جوش آید و سپس زیر شعله قابلمه را کم کرده و زمان بدهید تا به مدت ۱ ساعت گوشت بپزد.
 
مرحله دوم: آلو بخارا
در این مدت که گوشت در حال پخت است، آلو بخارا ها را شسته و آبکشی نمائید و در یک کاسه آب یخ آلو بخارا ها را بریزید و زمان دهید تا کمی خیس بخورد.

بعد از ۱ ساعت که از پخت گوشت گذشت آلو را به خورش اضافه کرده و حدود ۳۰ دقیقه دیگر به پخت خورش آلو با گوشت زمان بدهید.
 
مرحله سوم: آماده سازی هویج
در همین فاصله پخت خورش آلو با گوشت، هویج را پوست گرفته و بشویید و سپس به دلخواه برای مجلسی شدن خورش قالب بزنید و یا به صورت رنده درشت، هویج را رنده کنید و به خورش اضافه کنید.

مرحله چهارم: آماده سازی تزئینات خورش آلو با گوشت
سیب زمینی را هم پوست گرفته و سپس بشویید و در صورت تمایل قالب زده و یا این که به صورت خلالی خورد کنید و در روغن فراوان سرخ کرده و برای تزئین کنار بگذارید.

در یک ظرف کوچک خلال بادام و پسته و همینطور زرشک را به همراه شکر و روغن بر روی حرارت متوسط تفت دهید، تا کمی با هم مزه دار شوند و برای تزئین غذا آماده شوند.
 
مرحله پنجم: پایان کار
 وقتی خورش آلو با گوشت قوام گرفت و خوب جا افتاد زمان آن است که گلاب و زعفران را به خورش اضافه کنید کمی خورش را زیر و رو کرده و آن را در ظرف مورد نظر سرو کنید و سیب ‌زمینی سرخ شده را رویش بریزید و به همراه خلال بادام و پسته و زرشک تزئین نمایید و به همراه پلو زعفرانی نوش جان فرمائید.
 
اگر طرفدار خورش ترش و ملس هستید :«آموزش خورش داوود پاشا »را ببینید
 

نکات مهم در تهیه خورش آلو با گوشت

گوشت خورش آلو با گوشت به صورت قرمه ای می باشد.

در صورت تمایل مواد اولیه را می توانید به تعدا نفرات کم و زیاد کنید.

در تهیه خورش آلو با گوشت می توانید از گوشت چرخ کرده و یا مرغ نیز استفاده کنید.

طرز تهیه پلو زعفرانی را می توانید در پست های قبلی که در پارسی دی آورده شده مطالعه بفرمائید. 1

دستور پخت خورش آلو با گوشت


فواید گوشت قرمز

 
پروتئین بالایی دارد
همان‌طور که می‌دانید پروتئین برای رشد بدن کودکان و بزرگسالان لازم و ضروری است. کمبود پروتئین در برنامه غذایی منجر به افت سلامت عضلات و در نتیجه احساس ضعف مداوم، سرگیجه، بی‌قراری و دردهای موضعی می‌شود.

گوشت قرمز سرشار از پروتئین و بهترین ماده غذایی برای تقویت ماهیچه‌ها و استحکام عضلانی بدن است. بنابراین باید در رژیم غذایی به جایگاه آن توجه شود.

همچنین پروتئین موجود در گوشت قرمز برای داشتن پوستی درخشان، آبرسانی به پوست و ترمیم بافت‌های آسیب دیده و سلول‌های پوستی بسیار مناسب است.
 
سرشار از آهن است
یک رژیم غذایی سالم و کامل مملو از مواد غذایی‌ای است که آهن مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. آهن از یک سو به ساخت هموگلوبین موجود در خون کمک می‌کند و از سوی دیگر رسیدن اکسیژن به قلب و مغز را سرعت می‌بخشد.

همچنین منجر به بهبود گردش خون شده مشکلاتی مانند عدم تمرکز و خستگی مفرط را از بین می‌برد. کمبود آهن منجر به کم خونی، بروز حالاتی از افسردگی و اختلالات رفتاری می‌شود. گوشت قرمز یکی از مواد غذایی سرشار از آهن است و می‌تواند مانع ابتلا به بیماری‌های ناشی از فقر آهن در بدن انسان شود.
 
مقادیر زیادی چربی اشباع شده دارد
مصرف بیش‌ازحد چربی‌های اشباع شده منجر به بروز چاقی و ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می‌شود؛ اما اگر به میزان مناسب استفاده شود منجر به بهبود عملکرد کبد و افزایش تستوسترون و در نتیجه بهبود روابط جنسی و ترمیم بافت‌های استخوانی و عضلانی می‌شود. بنابراین نمی‌توان مصرف مواد غذایی دارای چربی‌های اشباع شده را به‌طور کامل قطع کرد.
 
گوشت قرمز ویتامین B دارد
گوشت قرمز سرشار از ویتامین های گروه B به ویژه ویتامین B12 است. کمبود ویتامین B احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی_عروقی و سرطان را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این در گوشت قرمز مقادیر قابل توجهی از ویتامین B6، نیاسین، فولات، تیامین و اسید پانتوتینک وجود دارد که حضور آنها در یک رژیم غذایی سالم ضروری است.
 
غنی از سلینیوم و مناسب برای پیشرفت در باروری است
وجود مقادیر زیادی از سلنیوم در گوشت قرمز، یکی دیگر از خواص مصرفی گوشت قرمز است. این ماده در ترکیب با ویتامین B6 منجر به ایجاد توازن در بدن و سهولت در باروری می‌شود.

علاوه بر ایجاد سهولت در باروری، تامین سلنیوم مورد نیاز بدن منجر به کاهش علائم منتهی به زایمان زودرس، ابتلا به دیابت بارداری و همچنین سقط جنین می‌شود.

ناگفته نماند که سلنیوم با ایجاد توازن میان تستوسترون و استروژن، از آزادسازی رادیکال هایی که مانع تولید اسپرم‌های باکیفیت می شوند نیز جلوگیری می‌کند.

بنابراین مصرف گوشت قرمز برای زوج‌هایی که قصد باروری دارند و خانم‌های باردار که به سلامت جنین و نیز سلامتی خودشان اهمیت می‌دهند ضروری است. 2

دستور پخت خورش آلو با گوشت
 

خواص آلو

 
آلو خشک ملین است
آلو خشک راه حلی طبیعی برای دفع راحت است! میزان فیبر موجود در آن تقریباً معادل بلغور جو دوسر است. در واقع 4 عدد آلو خشک حدوداً 3 گرم فیبر حل شدنی و حل نشدنی در خود دارد.

آلو خشک خاصیت ملینی خود را مدیون فیبرهای حل شدنی است و فیبرهای حل نشدنی موجود در آن باعث سرعت بخشیدن به عبور مواد دفعی از روده می شوند، البته این میوه خشک فوق العاده همچنین دارای دو ملین طبیعی، دی فنیل ایزاتین( diphenylisatine) و سوربیتول( sorbitol) می باشد.

دکتر فرانک سینگر، متخصص تغذیه، توصیه می کند در صورتی که دچار یبوست هستید، هر روز 2 یا 3 عدد آلو خشک را با صبحانه میل کنید. البته می توانید با توجه به عکس العمل مزاجی خود مقدار مصرف خود را تنظیم کنید.

آلو خشک جلوی گرسنگی را می گیرد
این خاصیت آلو خشک از فیبرهای موجود در آن ناشی می شود. آلو خشک دارای فیبر زیادی است: در 100 گرم آلو خشک 7 گرم یا به اندازه بلغور جو دو سر فیبر وجود دارد. در تغذیه وجود فیبر برای از بین بردن اشتها ضروری است.

برای اینکه به میل شدید خود برای خوردن غلبه کنید، آلو خشک را در برخی از غذاهای تان بگنجانید. همچنین می توانید این میوه خشک را به عنوان چاشت میل کنید. دکتر فرانک سینگر، متخصص تغذیه، خاطر نشان می کند اگر دچار یبوست نیستید، از مصرف زیاد آلو خشک در روز بپرهیزید تا دچار اختلالات مربوط به روده نشوید.
 
آلو خشک از پیری پوست جلوگیری می کند
دکتر سینگر می گوید:« خاصیت و فایده اصلی آلو خشک که ناشناخته نیز مانده است، سرشار بودن این میوه از آنتی اکسیدان هایی است که با ظاهر شدن چین و چروک روی پوست مبارزه می کنند». یک پژوهش آمریکایی در سال 2004 نشان داد در میان میوه ها و سبزیجاتی که قادرند رادیکال های آزاد منشأ پیری پوست را از بین ببرند، آلو خشک رتبه نهم را از نظر غنای آنتی اکسیدانی به خود اختصاص داده است.

دکتر سینگر، متخصص تغذیه، خاطر نشان می کند از سن 30 سالگی، همه می توانند به طور مرتب و روزانه 1 تا 2 عدد آلو خشک مصرف کنند.

همچنین می توان با مصرف روزانه 1 یا 2 عدد آلو خشک اقدام به یک دوره درمانی 3 ماهه کرد( حداقل 1 ماه وقفه بین هر دوره لازم است).
 
آلو خشک ضد فشار خون بالا است
می پرسید چرا؟ به خاطر اینکه آلو خشک سرشار از پتاسیم است و فواید پتاسیم در کاهش فشار خون بالا به اثبات رسیده است . در 100 گرم آلو خشک، 800 میلی گرم پتاسیم وجود دارد.

به این ترتیب آلو خشک یک میوه بسیار غنی از مواد معدنی به حساب می آید. از طرف دیگر، دکتر سینگر تصریح می کند که به طور معمول، پتاسیم و فلاوونوئیدهای آلو خشک از بروز بیماری های قلبی- عروقی پیشگیری می کنند.

گفتنی است مصرف 1 یا 2 عدد آلو خشک در بین غذا یا به عنوان چاشت کافی است. توجه داشته باشید به خاطر اثرات ملینی آلو خشک از زیاده روی در مصرف آن بپرهیزید.
 
آلو خشک انرژی زاست
آلو خشک سرشار از کربوهیدرات ها است: 100 گرم آلو خشک حاوی 49 گرم کربوهیدرات می باشد، به همین دلیل این میوه خشک انرژی زاست.

این کربوهیدرات ها متنوع هستند (گلوکز، فروکتوز و سوربیتول) و به تدریج جذب بدن می شوند و این امر از بالا رفتن قند خون و در پی آن احساس گرسنگی جلوگیری می کند، بنابراین مصرف این میوه خشک برای افرادی که زیاد ورزش می کنند، توصیه می شود.

البته میزان مصرف آلو خشک باید با توجه به فعالیت های بدنی روزانه شما متفاوت باشد؛ در صورتی که تحرک بدنی کمی دارید، 1 یا 2 عدد آلو خشک برای بدن کافی است، اما اگر به گردش های طولانی می روید، بیشتر از این مقدار میل کنید. در صورت مصرف بیش از 3 عدد به تأثیرات ملینی آن نیز توجه داشته باشید. 3

پی نوشت:
1.www.parsiday.com
2.www.chetor.com
3.www.asriran.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.