دستور پخت مربای چغندر خانگی

مربا چغندر از انواع مرباهای خوشرنگ می باشد و شما می توانید این نوع مربا را به صورت ساده یا به شکل گل رز تهیه نمایید همچنین در دستور تهیه مربا چغندر از شکر و گلاب و آبلیمو و آب و چغندر و وانیل استفاده می...
چهارشنبه، 20 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت مربای چغندر خانگی

روش اول: دستور تهیه مربا چغندر

 
مواد لازم 
شکر: ۱.۵ کیلوگرم

چغندر قرمز: یک کیلوگرم

گلاب و عرق بیدمشک: ۱/۲ استکان

آب: ۴ لیوان

آبلیموی تازه: یک قاشق غذاخوری
 

طرز تهیه مربا چغندر خوشمزه 

برای تهیه این نوع مربا ابتدا چغندرها را درون آب بریزید و آن ها را خرد نمایید همچنین می توانید چغندرها را قالب بزنید.

شکر و آب را درون قابلمه ای مناسب بریزید و بعد از اینکه شربت مربا به قوام لازم رسید چغندرها را به همراه یک استکان از آب چغندر درون شربت بریزید.

بعد از اینکه مربا دو یا سه جوش زد بیدمشک و آبیلمو را به آن بفزایید و بعد از رسیدن مربا به قوام لازم قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید و اجازه دهید تا مربا خنک شود.

دستور پخت مربای چغندر خانگی
 

روش دوم : دستور تهیه مربای چغندر به شکل گل

 
مواد لازم 
چغندر بدون استفاده از پوست: نیم کیلوگرم

شکر: ۳۰۰ گرم

آب: دو پیمانه

وانیل: ۱/۸ قاشق چایخوری

جوهر لیمو: ۱/۴ قاشق چایخوری
 

روش تهیه مربای چغندر 

ابتدا چغندرها را به خوبی بشویید و پوست آن ها را بگیرید سپس چغندرها را درون قابلمه ای مناسب بریزید و روی آن ها نیز آب بریزید و اجازه دهید تا چغندرها پخته شود.

بعد از اینکه چغندرها نیم پز شدند آن ها را به صورت حلقه ای برش بزنید و از قسمت مرکزی هر حلقه به سمت محیط دایره برشی بزنید سپس هر دایره را از قسمتی که برش زده اید به صورت مخروط درآورید و به کمک خلال آن را فیکس نمایید تا به شکل گلبرگی درآید.

در مرحله بعدی طرز تهیه مربای چغندر باقی مانده برش ها را هم به همین شکل به صورت گلبرگ درآورید و در کنار یکدیگر قرار دهید تا به صورت گل رز درآیند سپس گل های رز را درون قابلمه بچینید و شکر را به آن ها بیفزایید و آب را به چغندرها اضافه نمایید.

قابلمه را روی حرارت متوسط شعله گاز قرار دهید تا چغندرها پخته شوند و بعد  از اینکه مربا به قوام لازم رسید وانیل و جوهر لیمو را به آن بیفزایید و هم بزنید سپس قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید.

بعد از گذشت ۲۴ ساعت مربا را درون ظرف درب دار شیشه ای بریزید و آن را در یخچال نگهداری نمایید. 1
 

دلایل شکرک زدن مربا

بسیاری از خانم ها دوست دارند مربا هایی که برای صبحانه استفاده می کنند را خودشان تهیه کنند ولی در برخی از مواقع با مشکلاتی رو به رو می شوند و مربای هویج، مربای آلبالو، مربای بهار نارنج و سایر مربا هایی که تهیه می کنند شکرک می بندد و در بیش تر موارد خانم ها این مربا ها را از یخچال خارج می کنند و آن ها را می ریزند. بهتر است علت این پدیده را بدانید و با آن آشنا باشید تا بتوانید از این امر جلوگیری کنید.
 
شیرینی بیش از حد
در نظر داشته باشید که شکرک بستن مربا به نشانه خراب بودن آن نمی باشد. در واقع یکی از دلایل این کار استفاده از شکر به میزان بسیار زیاد می باشد.

بهتر است برای تهیه مربا از یک دستور ساده استفاده کنید تا هم مزه و خوبی به آن ها بدهید و هم از شکرک بستن آن ها جلوگیری کنید
.
 
استفاده از دما های بالا
مربا یکی از چاشنی های صبحانه می باشد و معمولا به همراه کره و روغن زرد از آن استفاده می شود. این چاشنی را باید روی دمای ملایم قرار بدهید و آن را بپزید زیرا در صورتی که از دما های بالا استفاده کنید ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد شود و مربای شما علاوه بر طعم سوختن دچار شکرک بستن شود.
 
نرسیدن به قوام بالا
کپک زدن با شکرک زدن فرق دارد و همانطور که می دانید کپک ها نوعی قارچ اند. در واقع یکی از دلایلی که باعث خراب شدن مربا می شود نرسیدن به قوام بالا می باشد. در واقع باید مربا های خود را از حالت رقیقی خارج کنید تا این مشکل برای آن ها ایجاد نشود و زمانی که مربا را در ظرف می ریزید حتما سعی کنید از ظروف خشک استفاده کنید.
 

جلوگیری از شکرک زدن

یکی از کار هایی که می توانید انجام بدهید این است که از شکرک بستن مربا جلوگیری کنید. برای این کار لازم است تا به نکاتی توجه کنید که عبارت اند از:

در مربا های شیرین مانند مربای سیب باید حتما از آبلیمو و یا جوهر لیمو استفاده کنید. این کار شما باعث می شود تا آستانه تبلور قند بالا برود و از شکرک بستن آن ها جلوگیری کند.

برای جلوگیری از شکرک بستن در مربا های ترش بهتر است میزان کم تری از این مواد ذکر شده استفاده کنید زیرا میوه های ترش کمی اسیدی هستند و می توانند تا حدودی کار آبلیمو را انجام بدهند.
 

از بین بردن شکرک مربا

اگر مربایی که در منزل تهیه کرده اید شکرک زده است بهتر است نگران نباشید زیرا این امر موجب کاهش کیفیت مربای شما نمی شود و شما می توانید به راحتی این مشکل را رفع کنید.

در واقع برای از بین بردن شکرک مربا باید مقداری آب جوش و آب لیمو را به مربا اضافه کنید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار بدهید تا به خوبی بجوشد.

شما می توانید با یک راه حل بسیار سادی این مشکل را از بین ببرید
. 2

دستور پخت مربای چغندر خانگی
 

خواص چغندر

 
کاهش پوکی استخوان
بدن شما برای جذب کلسیم کافی نیاز به ترکیبات دیگر در کنار خود کلسیم دارد که از جمله آن‌ها ویتامین‌ها و مواد مغذی به مانند سیلیس است.

شما سیلیس مورد نیاز بدن خود را می‌توانید با استفاده از خوردن چغندر به همراه سایر مواد مغذی دریافت کنید.

دریافت کلسیم کافی، دندان و استخوان‌های شما را قوی‌تر کرده و از بروز بیماری‌های شایع در دوران پیری به مانند پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

پوکی استخوان در اثر کاهش تراکم کلسیم و املاح در استخوان‌ها به وجود می‌آید و در اثر بروز آن، شکستگی‌ها به سختی ترمیم و به راحتی دوباره می‌شکنند.

متخصصان اعلام کرده‌اند برای داشتن استخوان‌های سالم‌تر در دوران کهن‌سالی، هر روز یک لیوان آب میوه مصرف نمایید. می‌توانید در کنار آب میوه از چغندر به عنوان عامل بهبود جذب کلسیم استفاده کنید.
 
خواص چغندر در سلامت قلب
زندگی انسان و کیفیت آن به مقدار زیادی وابسته به سلامت قلب است. از این رو شما باید تلاش کنید که سلامت قلب خودتان را در طول زندگی با خوردن مواد غذایی سالم تأمین کنید. یکی از خواص چغندر که به شما کمک می‌کند زندگی سالم‌تر داشته باشید، خاصیت آن در بهبود سلامت قلب است.

خواص چغندر برای سلامت قلب برگرفته از وجود نیترات کافی در آن است که باعث می‌شود فشار خون کاهش پیدا کند و این عامل به تنهایی می‌تواند سکته‌های قلبی را کاهش دهد.

همچنین محققان با بررسی افرادی که در طول هفته فقط یک‌بار از آب لبو، چغندر پخته شده استفاده کردند به این نتیجه رسیدند که میزان ثبات فشار خون در این افراد بسیار قابل قبول‌تر از افراد دیگر بوده است.
 
خواص چغندر در بهبود سلامت کلیه
یکی دیگر از خواص چغندر در این است که می‌تواند به سلامتی کلیه‌های شما کمک کند. سلامت کلیه وابسته به عوامل زیادی است اما در این میان مصرف مواد مغذی همانند فولات، فیبرها و همچنین بتالین که همگی از عوامل ضد رادیکال آزادی هستند، تأثیر بیشتری روی سلامت کلیه‌ها دارند.

بر اساس مطالعات انجام شده روی خواص چغندر در کشورهای خاورمیانه مشخص شده است که باور قدیمی در مورد خواص چغندر برای کلیه کاملاً حقیقت دارد.

عصاره لبو یا چغندر می‌تواند التهاب در نقاط مختلف بدن از جمله کلیه‌ها را به مقدار زیادی کاهش دهد به این ترتیب شما خواهید توانست به مقدار زیادی با خواص چغندر سلامتی کلیه‌هایتان را تضمین کنید. 

کاهش احتمال کم خونی
کم خونی بیماری است که در اثر کاهش میزان آهن و قدرت گلبول‌های قرمز به وجود می‌آید. اگر دچار کمبود آهن هستید می‌بایست در مواد غذایی خود این ماده مغذی را افزایش دهید و در کنار آن سایر مواد لازم برای جذب آهن و افزایش قدرت خون‌رسانی به سلول‌ها را مصرف کنید. چغندر یکی از مواد غذایی مهم برای رساندن آهن کافی به بدن است.

بدن شما آهن را برای فعالیت هموگلوبین در گلبول‌های قرمز نیاز دارد. گلبول قرمز از آهن به عنوان عاملی برای حمل اکسیژن استفاده می‌کند و با داشتن آهن کافی در خون، اکسیژن‌رسانی به سلول‌های شما بهبود پیدا کرده و اندام‌های سالم‌تری خواهید داشت. از این رو لبو قرمز رنگ را به واسطه داشتن آهن کافی روزانه میل کنید و مطمئن باشید هیچ ضرری برای شما نخواهد داشت.
 
خواص چغندر در سلامتی مغزی
در مورد خواص چغندر نباید تأثیر آن روی سلامتی مغز را فراموش کرد. بر اساس مطالعات انجام شده مشخص شده است که یکی از خواص چغندر افزایش اکسیژن‌رسانی به قشر حرکتی اولیه در مغز است. اگر با این قشر آشنایی ندارید باید بگوییم که بیشتر سکته‌های مغزی و همچنین مشکلات مغز از جمله زوال عقل و بروز آلزایمر مربوط به این قشر خاص از مغز است.

تحقیقات زیادی در مورد خواص چغندر برای تأمین سلامتی مغز انجام شده است که در بسیاری از آن‌ها مشاهده شده است عملکرد مغز افراد مسن با مصرف کردن آب چغندر یا لبو به مقدار زیادی شبیه به مغز افراد جوان می‌شود.

لذا بر اساس گفته‌های پیشین، به واسطه وجود نیترات در چغندر، اکسید نیترات تشکیل شده از آن به سلول‌های مغزی کمک می‌کند تا ارتباط قوی‌تری با هم همانند زمانی که جوان‌تر بودند داشته باشند. لذا شما با آگاهی داشتن از خواص چغندر و مصرف کردن آن به مقدار زیادی خواهید توانست بر مشکل بزرگ آلزایمر غلبه کنید. 3

پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.namnak.com
3.www.gymito.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط