مراحل رشد نوزاد

اطلاعاتی از رشد حرکتی نوزاد

در این مقاله اطلاعات مختصری در خصوص مراحل رشد حرکتی نوزاد و نحوه تقویت این مراحل را در اختیارتان قرار می دهیم.
يکشنبه، 21 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اطلاعاتی از رشد حرکتی نوزاد
تمام نوزادان مراحل رشد حرکتی یکسانی را پشت سر می گذرانند که از سر شروع شده و به کار بر روی پاها ختم می شود، اما سرعت پیشرفت آنها از یک مرحله به مرحله بعد می تواند بطور قابل توجهی متفاوت باشد. در این مقاله اقداماتی را مورد بررسی قرار می دهیم که با اتخاذ آنها می توانید رشد و تکامل فرزند خود را تقویت سازید.
 
نوزاد تازه متولد شده زمانی که از موقعیت جنینی خارج می شود، به بدن خود کشش داده و به اصطلاح خود را از حالت خمیده به حالت کشیده در می آورد و ماهیچه هایش شروع به قوی شدن می کنند.
 
نوزاد در ابتدا هیچ کنترلی بر روی سر خود ندارد اما با قوی شدن ماهیچه های گردن، شروع به بلند کردن سر خود خواهد کرد و قادر خواهد بود در هر مرتبه به مدت چند ثانیه آن را در این وضعیت نگاه دارد. می توانید با اختصاص زمانهای اندکی برای قرار دادن فرزند خود بر روی شکم این وضعیت را تقویت سازید.
 
فرزندتان تا پیش از رسیدن به سه ماهگی احتمالاً می تواند سر خود را کاملاً با ثبات نگاه دارد.
 

غلت زدن به اطراف

به محض آنکه فرزندتان بتواند سر خود را کنترل نماید شروع به حرکت دادن بدن ابتدا از یک طرف به طرف دیگر و سپس از پشت به جلو یا از جلو به پشت خواهد کرد.
 
این حرکات در ابتدا تصادفی هستند اما او به زودی متوجه می شود که با این کار می تواند دید متفاوتی از جهان پیرامون خود داشته باشد و شروع به تمرین چند باره آنها خواهد کرد تا زمانی که بتواند بر این حرکات مسلط شود.
 

آمادگی برای چهار دست و پا حرکت کردن

نوزاد تا چهار یا پنج ماهگی زمانی که او را رو به جلو بر روی زمین قرار می دهید قادر خواهد بود سر، شانه ها، دستان و پاهای خود را از زمین بالا بیاورد. این حرکات جدید مراحل اولیه چهار دست و پا حرکت کردن به حساب می آیند.
 
گرچه هنوز نمی تواند حرکت کرده و به جایی برود، اما احتمالاً در حدود هفت یا هشت ماهگی تا زمانی که بتواند خود را خواه به سمت جلو یا در جهت عقب حرکت دهد، به طور مداوم به تمرین خود ادامه می دهد. در پایان اولین سال تولد احتمالاً قادر خواهد بود بر روی پاهای خود ایستاده و با کمک گرفتن از مبل در اطراف آن حرکت کند.
 
زمانی که بتواند به طور کامل بر روی پاهای خود بایستد طولی نخواهد کشید که شروع به راه رفتن بدون کمک خواهد کرد.
 

نشستن

این کار نیاز به یک سری حرکات متفاوت دارد و احتمالاً حدود هشت ماه طول می کشد تا فرزندتان بتواند بدون کمک بنشیند و دست خود را به وسایل اطرافش برساند.
 
پیش از این کار زمانی که کنترل کاملی بر روی گردن پیدا کرد می توانید در اطراف او چندین بالش قرار دهید. بدین ترتیب در صورت عدم توانایی در کنترل خود و سقوط بر روی زمین نیز صدمه ای نخواهد دید.
 
اطلاعاتی از رشد حرکتی نوزاد


رشد و تکامل حواس دیگر

فرزند شما برای رشد حواس خود به تجربیات حسی زیادی از جمله لامسه و شنوایی نیاز دارد.
 
انجام بازی های ردیابی صدا با استفاده از جغجغه و اسباب بازی هایی که تولید صدا می کنند به او کمک خواهد کرد نحوه تعیین محل و ردیابی صداهای مختلف را بیاموزد. اسباب بازی هایی که فرزندتان بتواند آنها را فشار دهد، به آنها ضربه بزند و مچاله کند و نیز اسباب بازی هایی با سطح بافت متفاوت به او در دریافت حس لامسه کمک می کنند.
 
بیشتر بخوانید:«فرزندم چه زمان شروع به راه رفتن خواهد کرد؟»
 
 
در طول این ماه های اولیه همچنین  مهارت های هماهنگی میان چشم و دست و مهارت های کار با دست فرزند شما شروع به رشد و تکامل می کنند.
 
او جذب رنگهای اصلی روشن و الگوهای سیاه و سفید با تضاد رنگی بالا می شود. با قرار دادن چند اسباب بازی آویزان بالای تخت یا در محوطه بازی او به طوری که بتواند دست خود را به آنها برساند و نیز قرار دادن آینه در محلی ایمن در مقابل نوزاد بطوریکه بتواند خود را در آن ببیند موجب سرگرم شدن او برای ساعت های طولانی خواهد شد.
 

انتخاب اسباب بازی

هر نوع اسباب بازی که فرزندتان در اختیار دارد همواره بایستی متناسب با سن او در نظر گرفته شده باشند. اسباب بازی های مناسب کودکان بزرگتر بسیار پیچیده خواهند بود و ممکن است از قطعات کوچکی برخوردار بوده که می توانند برای یک نوزاد خطرناک باشند در حالی که اسباب بازی های مناسب نوزادان می توانند به سرعت برای کودک خسته کننده شوند.
 
در برخی از مراکز اسباب بازی هایی وجود دارد که می توان آنها را به امانت گرفت اما یادتان باشد به خوبی استریل و تمیزشان نماید چرا که نوزاد ممکن است آنها را در دهان خود قرار دهد.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع:
اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.