21 تیر 1389 / 29 رجب 1431 / 12 جولای 2010

1) 21تير ماه سال 1359هجري شمسي : كودتاي آمريكايي نوژه كشف و خنثي گرديد .اين كودتا توسط برخي از عناصر وابسته به رژيم طاغوت عليه انقلاب اسلامي طرح ريزي شده بود .اما در مراحل اوليه با شكست مواجه گشت .در پي كشف اين كودتا ،عوامل آن دستگير شدند .اين عدهّ اعتراف كردند كه سازمان جاسوسي آمريكا ،سيا،هماهنگ كننده مراحل مختلف اين
پنجشنبه، 17 تير 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
21 تیر 1389 / 29 رجب 1431 / 12 جولای 2010
21 تیر 1389 / 29 رجب 1431 / 12 جولای 2010
21 تیر 1389 / 29 رجب 1431 / 12 جولای 2010

1) 21تير ماه سال 1359هجري شمسي : كودتاي آمريكايي نوژه كشف و خنثي گرديد .اين كودتا توسط برخي از عناصر وابسته به رژيم طاغوت عليه انقلاب اسلامي طرح ريزي شده بود .اما در مراحل اوليه با شكست مواجه گشت .در پي كشف اين كودتا ،عوامل آن دستگير شدند .اين عدهّ اعتراف كردند كه سازمان جاسوسي آمريكا ،سيا،هماهنگ كننده مراحل مختلف اين كودتا بوده است .
21 تیر 1389 / 29 رجب 1431 / 12 جولای 2010 2) قيام خونين مسجد گوهرشاد مشهد عليه كشف حجاب (1314 ش): پس از آن كه زمزمه شوم نقشه ننگين رضاخاني جهت به تاراج دادن ارزش‏هاي ديني در قالب كشف حجاب به مردم رسيد اعتراضات سراسري، كشور را فرا گرفت. در اين ميان يكي از علماي مشهد در شوراي مجتهدان شهر، به عنوان نماينده معرفي شد تا با رضاخان مذاكره كند ولي به محض رسيدن به تهران، به دستور رضاخان بازداشت و در ري ممنوع‏الملاقات گرديد. مردم كه در مسجد گوهرشاد مشهد به اين امر اعتراض داشتند، با سخنراني وعاظ، شوري چند برابر يافته و خواهان مراجعت آن عالم شدند. در ادامه اعتراضات، در روز شنبه 21 تيرماه 1314، در مسجد گوهرشاد، شعارهاي ضد سلطنت و ضد حجاب زدايي داده شد و مسجد، يكپارچه سرود مقاومت سر مي‏داد. قواي دولتي كه مقاومت مردم را ديدند به دستور رضاخان به اجتماع آنان يورش برده و در كشتاري خونين و وحشيانه بين 2 تا 5 هزار نفر را كشتند. كاميون‏هاي بسياري، اجساد مبارزين را كه جز سلاح ايمان و شهادت، سلاح ديگري نداشتند جابه‏جا كردند. به گفته شاهدان عيني، ماموران دولتي، شهدا و زخمي‏ها را به وسيله 56 كاميون منتقل كرده و در خندق‏هايي كه در اطراف مشهد پيش‏بيني شده بود دفن نمودند. بدين ترتيب، اين فاجعه هولناك پايان يافت ولي ياد حماسه خونين اين نهضت اسلامي و برخاسته از باورهاي ارزشي مردم، براي هميشه درتاريخ مبارزات اسلامي ملت ما باقي ماند. برخي، اين حادثه را در 31 مرداد ذكر كرده‏اند.
21 تیر 1389 / 29 رجب 1431 / 12 جولای 2010 3) آغاز بناي مسجد اعظم قم به امر آيت‏اللَّه "بروجردي" (1333ش): كار ساخت مسجد اعظم قم، در روز يازدهم ذي‏قعده سال 1374 ق مطابق با 21 تيرماه سال 1333 ش همزمان با سالروز ولادت حضرت امام رضا(علیه السلام) طي مراسم با شكوهي با حضور آيت اللَّه بروجردي آغاز شد. اين مسجد كه در حدود يازده هزار متر مربع مساحت دارد، به سبك معماري اسلامي - ايراني، داراي دو شبستان بزرگ، گنبد عظيم، فضاي زيرگنبد و دو گلدسته بسيار مرتفع مي‏باشد. گنبدها، محراب‏ها و ايوان‏هاي مسجد با كاشي‏هاي بسيار ظريف و كتيبه‏هاي زيبايي تزيين شده و شكوه خاصي به آن‏ها بخشيده است. اين مكان، در جريان انقلاب بارها محفل مردم و روحانيت انقلابي بود و حضرت امام خميني در اين مسجد چندين سخنراني مهم و افشاگرانه عليه رژيم پهلوي ايراد كرده بودند. در حال حاضر از اين مسجد علاوه بر اقامه نماز جماعت و برگزاري مراسم دعا و اعتكاف و دروس مراجع بزرگوار حوزه علميه قم، در برپايي تجمعات مذهبي و انقلابي استفاده مي‏شود.
21 تیر 1389 / 29 رجب 1431 / 12 جولای 2010 4) وفات همسر گرامي رسول‏خدا، "حضرت خديجه" به روايتي(سه‏سال قبل ازهجرت): حضرت خديجه(سلام الله عليها) پس از 25 سال زندگي مشترك با پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در سن 65 سالگي، وفات يافت و در منطقه‏ي حَجون مكه دفن گرديد. وي در سن 40 سالگي با رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) ازدواج نمود و ثمره‏ي ازدواج آن‏ها، دو پسر و چهار دختر به نام‏هاي قاسم، عبداللَّه، زينب، رقيه، ام‏كلثوم و حضرت فاطمه‏ي زهرا(سلام الله عليها) بود. آن حضرت نخستين زني بود كه به دين اسلام گرويد و تمام اموال خود را در راه ترويج اسلام در اختيار پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) گذاشت. يكي از روزهايي كه در آن احتمال رحلت آن حضرت نقل شده، 29 رجب است.
5) درگذشت "ابن قُتَيبه" محدث و اديب(276 ق): عبداللَّه بن مسلم دينوري معروف به ابن قُتَيبه، قرآن پژوه، محدث، شاعر و اديب مسلمان در سال 213 ق در كوفه به دنيا آمد. پس از تحصيل به قضاوت در دينور(در غرب ايران) پرداخت و سپس در بغداد، نوزده سال به تدريس، تاليف و تكميل آثار علمي خود همت گماشت. ابن قُتيبه به يُمن كتاب‏هايش مورد توجه عالمان و دانش پژوهان قرار گرفت، هرچند وي از جنجال‏هاي زمان دوري گزيد و در كارهاي سياسي دخالت نمي‏كرد. تاويلُ مشكلِ القرآن، تفسير غَريبِ القُرآن، و معاني الشِّعر از جمله تأليفات اوست.
21 تیر 1389 / 29 رجب 1431 / 12 جولای 2010 6) رحلت آيت‏اللَّه "سيدمحمد هادي ميلاني" فقيه بزرگ و مرجع عالي مقام شيعه(1395 ق): حضرت آيت اللَّه سيد محمد هادي ميلاني در محرم سال 1313 ق در نجف، در خانواده‏اي اهلِ علم و معنويت به دنيا آمد. اجداد او همه از ساداتِ حسينيِ شهر مدينه‏ي منوره و از فرزندانِ امام چهارم حضرت علي بن الحسين(علیه السلام) بودند. پس از اتمام دروس مقدماتي، به درس حضرات آيات: ابوالحسن اصفهاني، ميرزاي ناييني و آقاضياءالدين عراقي حاضر شد و در طول 23 سال حضور در دروس و محافل علمي اين بزرگان، توانسته بود بر آراء و نظرات قوي‏ترين اساتيد مسلط شود. آيت اللَّه ميلاني علاوه بر مهارت در فقه، در علومي همچون فلسفه، تفسير و علوم قرآني نيز تبحّر داشت و اين دروس را تدريس مي‏نمود. جلسات درس ايشان در حوزه‏ي بزرگ نجف بسيار با شكوه بود و شاگردان فراواني از جمله آيات عظام: حسين وحيد خراساني، سيد عباس صدر، محمدتقي جعفري، سيدمحمدباقر طباطبايى و... در محضر درس او به مدارج بالاي علمي دست يافتند. هم چنين آثار فراوان علمي آيت اللَّه ميلاني در كتب گوناگون معظمٌ له متبلور شده است. محاضراتٌ في الفِقهِ الاماميَّه در ده جلد، قادَتُنا كيفَ نَعرِفهُم در نُه جلد و... از جمله تأليفات اين مرجع بزرگ تقليد به شمار مي‏روند. اين عالم بزرگ در سال 1373 ق وارد شهر مشهد شده و با حضور خود، حوزه‏ي علميه‏ي مشهد را رونقي دوباره بخشيد. سرانجام اين عالم رباني كه در اواخر عمرِ خود، از همراهي با نهضت اسلامي مردم عليه رژيم پهلوي غافل نبود در سال 1395 ق برابر با 1354 شمسي در 82 سالگي دار فاني را وداع گفت و پس از تشييعي با شكوه، در جوار مرقد مطهر امام رضا(علیه السلام) به خاك سپرده شد. گفته مي‏شود كه تاييد شرعي براي اعدام حسنعلي منصور، نخست‏وزير خائن رژيم منحوس پهلوي، از جانب آيت‏اللَّه ميلاني به اعضاي هيئت مؤتلفه‏ي اسلامي، صادر شده بود.
7) رحلت آيت‏اللَّه "ميرزا جواد سلطان القراء" (1418 ق)
8) 12ژوئيه سال 711ميلادي : براي نخستين بار در تاريخ مجاهدتهاي اسلام ،طارق بن زياد با سپاهي عظيم وارد اسپانيا شد ؛ و به اين ترتيب انتشار اين چنين اسلام در كشورهاي مسيحي اروپا آغاز گرديد .اين سردار مسلمان با عبور از تنگه ميان مراكش و اسپانيا به اين سرزمين وارد شد . طارق بن زياد پس از عبور از اين تنگه ،آن راجبلُ لطارق ناميد .گفتني است اين تنگه راه ارتباطي اقيانوس اطلس و درياي مديترانه مي باشد .
9) 12ژوئيه سال 1233ميلادي : بندر مهم و تاريخي اسكندّريه در محاصره كشتي هاي جنگي سپاهيان صليبي قرار گرفت . در آن زمان صلاح الدّين ايوبي فرمانروايي اسكندرّيه بود و به هنگام حمله صلبيّون در شهر حضور نداشت .اما تا رسيدن او ، سربازان مسلمان در مقابل سپاه صليبي پايداري و مقاومت كردند .سرانجام با حضور صلاح الدّين ايوبي در جبهه جنگ بر نيروهاي هلندي كه ارتش مقدم صلبيّون را تشكيل مي دادند ،شكستي سخت وارد آمد و آنها از محاصره اسكندريه مصرف شده ،عقب نشيني كردند .
10) مرگ "الكساندر هميلتون" سياست‏مدار و نظريه‏پرداز امريكايي (1804م): الكساندر هميلتون سياست‏مدار و نظريه‏پرداز سياسي امريكا در سال 1757 متولد گرديد و در 15 سالگي به كلمبيا رفت. وي طرفدار خواسته‏هاي ميهن پرستان بود و از مبارزان انقلاب امريكا به شمار مي‏رفت. در انديشه سياسي هميلتون يك حكومت مقتدر داراي جايگاه ويژه‏اي است در حالي كه او به عقل سليم، استدلال و حسن نيت توده‏هاي مردم به هيچ وجه اعتقاد و اعتماد نداشت. به نظر وي فقط قدرت و منافع شخصي، محرك اعمال افراد است. وي بر اين عقيده بود كه اگر حكومت در دست عده قليلي باشد به افراد اكثريتْ ظلم و استبداد روا خواهد داشت. لذا قدرت بايد در دست هر دو طرف باشد. هميلتون تاكيد مي‏نمود كه اقليت و اكثريت بايد كاملاً از يك‏ديگر متمايز بمانند. با اين حال، وي در جايگاه رهبري ثروت‏مندان، سرمايه‏داران و فئودال‏ها از هيچ تلاشي براي اعمال نفوذ در دولت و به دست گرفتن رهبري امريكا، خودداري نمي‏كرد. هميلتون معتقد بود فدراليست‏ها همواره بايد بر دولت و سياست‏هاي امريكا مسلط باشند. وي از برقراري نظام سرمايه‏داري و طبقاتي اشرافي به سبك انگليس حمايت مي‏كرد. هميلتون و همفكرانش پس از استقلال امريكا ده‏ها مقاله با نام‏هاي گوناگون منتشر كردند و از نظام سرمايه‏داري و فوايد حكومت سلطنتي حمايت نمودند. هميلتون به عنوان يك فيلسوف سياسي نظرات خود را از طريق انتشار مقالاتي در روزنامه فدراليست منتشر مي‏ساخت. اين روزنامه از سوي حزب فدراليست انتشار مي‏يافت كه از رهبران آن به شمار مي‏رفت. تلاش هميلتون در تشريح قانون اساسي امريكا باعث شد تا تمامي ايالات 13 گانه در آن زمان اين قانون را پذيرا شوند. به نظر هميلتون هيچ قانوني به اندازه قانون اساسي امريكا قابل توجيه و شايسته دفاع نيست. در رؤياي هميلتون، امريكاي آينده يك سرزمين ثروت‏مند و صنعتي بود كه بعدها جامه عمل پوشيد. هميلتون در سياست خارجي معتقد به گرايش امريكا به سوي انگلستان بود و توانست جان آدامز دومين رئيس جمهور امريكا را به امضاي پيمان اتحاد با انگلستان وادار نمايد. اين پيمان كه به نقض قرارداد امريكا و فرانسه منجر گرديد، باعث بروز اختلاف ميان دو كشور و در نتيجه به جنگ امريكا و فرانسه انجاميد. وقوع اين جنگ و پيروزي فرانسه، شكست فدراليست‏ها به رهبري هميلتون در جريان انتخابات رياست جمهوري را در پي داشت. الكساندر هميلتون در 12 ژوئيه 1804 در جريان يك دوئل در 47 سالگي كشته شد.
21 تیر 1389 / 29 رجب 1431 / 12 جولای 2010 11) تولد "هنري ديويد ثورو" فيلسوف و طبيعي‏دان امريكايي (1817م): هنري ديويد ثورو، طبيعي‏دان و فيلسوف امريكايى، در 12 ژوئيه 1817م در ايالت ماساچوست امريكا به دنيا آمد. وي در 16 سالگي وارد دانشگاه هاروارد شد و پس از فراغت از تحصيل به كار پرداخت. اما در همه جا و همه حال در جستجوي خدا بود. وي مي‏گفت: چون در ميان يك ميليون مردم نيويورك، يك انسان هم پيدا نكرد، از زندگي اجتماعي فاصله گرفت و مدت 2 سال در يك جنگل، درون كلبه‏اي كوچك به زندگي پرداخت و توانست ثابت كند كه انسان وقتي خوش‏بخت است كه كاملا به قدرت و نيروي خود زندگي كند. وي به عنوان يك نصيحت نوشت: تا مي‏تواني بر ديگران متكي نباش. در اين زمان، مردم به ديدار وي مي‏رفتند و او را شاگرد جديد مسيح(ع) مي‏ناميدند. مردم، او را مردي مي‏يافتند كه با اندك مالي كه دارد، كاملا خرسند و راضي است. زندگي او سرشار از شگفتي و شادي بود. مناظر و صداهاي طبيعت به او شادماني مي‏داد. ثورو احساس مي‏كرد كه جهان، سراسر يك نغمه ابدي است. بخشي از اعتقادات وي را مي‏توان چنين برشمرد: انسان جزئي از طبيعت است اما نه مهم‏ترين آن؛ دنياي بزرگ براي شادي و سرورِ كوچك‏ترين موجودات خلقت، هستي يافته است؛ ما در اين خاكدان، اقامت كرده و بهشت را از ياد برده‏ايم؛ با ثروت زائد، تنها چيزهاي زائد مي‏توان خريد؛ تقريبا تمامي راه‏هايى كه براي كسب پول پيموده مي‏شود به انحطاط مي‏رود. ثورو معتقد بود: بزرگ‏ترين لعنتي كه دامنگير ماست، حرص ما براي كسب موفقيت است. زندگي ما در شماره كردن چيزهايى كه خيال مي‏كنيم بدان‏ها نيازمنديم، تلف مي‏شود. ثورو از جمله مردان معدودي است كه به تعليم فلسفه نپرداخت، بلكه مطابق فلسفه زندگي كرد. وي بر اين اعتقاد بود كه فيلسوف بودن تنها بدان نيست كه آدمي، انديشه‏هاي باريك بينانه بپرورد يا حتي مكتبي بنيان نهد، فيلسوف بودن آن است كه آدمي، حكمت را چنان دوست بدارد كه ساده، آزاده، مستغني و با اطمينان زندگي كند. ثورو همه اين افكار و بيشتر از آن را درمنظومه منثور خويش به نام والدِن بيان كرده است. علاوه بر والدن، ثورو نزديك به چهل كتاب ديگر هم نوشت كه بيشتر آنها بعد از مرگش انتشار يافتند ازجمله: گردش در مزرعه و جنگل، تابستان، زمستان و آغاز بهار در ماساچوست. چكيده فلسفه ثورو، چنان كه از همه آثار او برمي‏آيد اين دو كلمه است، قناعت و سادگي. بغرنجي‏ها و تعصّبات اجتماع را كنار بگذار و خودت باش. عظمت و حقارت خويش را بشناس. تو جزئي از طبيعتي، اما نه مهم‏ترين جزء. تو مركز و هسته زمين نيستي، همچنان كه زمين مركز عالم نيست. ثورو عشقي بي‏كران براي مخلوقات خدا داشت و همه جانداران در نظر او عالي بودند. علاقه و بستگي ثورو با همه موجودات زنده، زاده اعتقاد او به اين اصل بود كه هر يك از موجودات، هر چند كوچك و ناچيز باشد، جزئي از مظهر ذات لايتناهي و ابدي جهان است. بنابراين اگر انسان را به طور مجزّا مورد نظر قرار دهيم، وجود عالي‏ترين انسان، حادثه ناچيزي بيش نيست. اما اگر انسان را به عنوان جزئي از كل در نظر آوريم، حتي پست‏ترين انسان، حلقه ضروري و لازمي در طرح شادي‏بخش زندگي است. هر يك از ما ساخته آن مغز جهاني است كه آن هنگام كه ما در خواب هستيم، او مشغول انديشه و تفكر است. هنري ديويد ثورو تا آخر عمرش از لحاظ مالي فقير و از لحاظ روحي غني باقي ماند تا اينكه در ششم مه 1862م در 45 سالگي بر اثر ابتلا به بيماري سل، درگذشت.
21 تیر 1389 / 29 رجب 1431 / 12 جولای 2010 12) تولد "ويلْبِر رايْتْ" يكي از مخترعان هواپيماي موتوردار (1868م) (ر.ك: 13 اوت)
13) تولد "پول فور" شاعر و نويسنده برجسته فرانسوي (1872م) (ر.ك: 22 آوريل)
21 تیر 1389 / 29 رجب 1431 / 12 جولای 2010 14) مرگ خانم "مارگارت گِرْتْرود بل" اديب و مستشرق انگليسي (1926م): خانم مارگارت لوئيان گِرْتْرود بل، بانوي شرق‏شناس و شاعره تاريخ‏دان انگليسي در 14 ژوئيه 1868م در نواحي شمالي انگلستان به دنيا آمد. وي از كودكي به تاريخ علاقه داشت و از دوران دبيرستان تصميم گرفت رشته تاريخ را برگزيند. لذا به يادگيري زبان لاتين پرداخت و در دانشگاه در رشته تاريخ فارغ التحصيل شد. گرترود بل به سير و سياحت نيز علاقه‏مند بود، از اين رو به همراه يكي از بستگان خود كه وزير مختار انگليس در ايران بود به تهران آمد و در طول اقامت پنج ساله خود، زبان فارسي را به خوبي ياد گرفت. او هم‏چنين به زبان‏هاي عربي، فرانسه و آلماني نيز تسلط يافت و با انجام سفرهايى به كشورهاي عربي، هند، برمه، چين، ژاپن و امريكا، با آداب و رسوم و مذاهب آنها آشنا شد. آشنايى خانم گرترود بل با فرهنگ و ادبيات ايراني باعث شد تا وي به ترجمه منظوم اشعار حافظ بپردازد كه از ديد برخي كارشناسان شرق شناس، وي روح و جوهر اشعار حافظ را در ترجمه‏ها رعايت كرده است. گرترود بل هم‏چنين در سفرنامه خود، ضمن توصيف شهرهاي ايران كه در ميان بيابان‏ها و كوه‏هاي پوشيده از برف قرار دارد، از مهمان‏نوازي و خوش برخوردي ايرانيان تعريف مي‏كند. عمده آثار گرترود بل مجموعه نامه‏هاي ادبي اوست كه برخي، آن را در شمار شاه‏كارهاي ادبي انگلستان مي‏دانند. ترجمه منظوم اشعار حافظ و سفرنامه ايران و سوريه نيز از ديگر آثار اوست. خانم مارگارت لوئيان گرترود بل پس از آن كه موزه‏اي را در بغداد تأسيس كرد و مدير آثار باستاني عراق گرديد، سرانجام در 12 ژوئيه 1926م در 58 سالگي درگذشت و در بغداد به خاك سپرده شد.
15) انفجار هتل "ملك داود" در بيت‏المقدس توسط صهيونيست‏ها (1946 م): نزديك به دو سال پيش از اعلام موجوديت رژيم صهيونيستي، در12 ژوئيه 1946م هتل ملك داود در بيت المقدس توسط گروه تروريستي صهيونيستي ايرگون، منفجر شد. اين هتل محل رفت و آمد فراوان شهروندان فلسطيني و اقامت مسافران بود و در اثر انفجارِ بمب‏هايي كه در زيرزمين هتل كار گذاشته شده بود، بيش از دويست تن كشته شدند. وجود 15 يهودي در ميان كشته شدگان حاكي از آن است كه صهيونيست‏ها براي رسيدن به اهداف توسعه طلبانه خود و ايجاد رعب و ترس در ميان فلسطيني‏ها، براي جان يهوديان نيز ارزشي قايل نيستند.
16) روز ملي و استقلال "سائوتومه و پرنسيپ" از استعمار پرتغال (1975م): جزاير سائوموتومه و پِرِنسيپ كشور كوچكي است در كرانه جنوب شرقي اقيانوس اطلس، در غرب افريقا با مساحت 1/000 كيلومتر مربع و جمعيت 145000 نفر. اكثريت جمعيت سائوتومه و پرنسيپ سياه‏پوست بوده و پيرو مذهب مسيحيت و عمدتاً كاتوليك هستند. زبان رسمي مردم سائوتومه پرتغالي و خط آنها لاتين است. پايتخت اين كشور سائوتومه نام دارد و واحد پول آن دوبرا مي‏باشد. پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت سائوتومه و پرنسيپ تا سال 2020م در حدود 220 هزار نفر خواهد بود. جزاير سائوتومه و پرنسيپ تا قبل از آمدن دريانوردان اروپايى و كشف آن در سال 1470م خالي از سكنه بود. بعدها پرتغالي‏ها، يهوديان تبعيدي را در آن سكني داده، كه به كشاورزي پرداختند و آن را به يك مركز مهم توليد و صدور شكر مبدل ساختند. سائوتومه هم‏چنين يك مركز مهم تجارت برده بوده كه پرتغالي‏ها از اين كار سود فراواني مي‏بردند. اين وضعيت تا نيمه دوم قرن بيستم ادامه داشت و البته در مقطعي كوتاه هلندي‏ها در قرن هفدهم، اين جزاير را به اشغال خود درآوردند. نخستين قيام عليه سلطه پرتغالي‏ها بر اين جزاير در سال 1953م رخ داد و به تدريج توسعه يافت در سال 1959م جنبش آزادي‏بخش سائوتومه و پرنسيپ براي كسب استقلال و اصلاحات ارضي موجوديت يافت و از سوي سازمان وحدت افريقا و جنبش عدم تعهد به رسميت شناخته شد. با وقوع انقلاب 1974م در پرتغال و حذف سياست‏هاي استعماري در افريقا، استقلال‏طلبان سائوتومه نيز در 12 ژوئيه 1975 استقلال خود را اعلام نمودند كه روز ملي اين كشور نيز مي‏باشد. نظام سياسي حاكم بر سائوتومه و پرنسيپ جمهوري چندحزبي با يك مجلس قانون‏گزاري است.
21 تیر 1389 / 29 رجب 1431 / 12 جولای 2010 17) روز ملي و استقلال "كريباتي" از استعمار انگلستان (1979م): جزاير كريباتي، كريباس يا گيلبرت در قرون گذشته توسط كاشفان اروپايى كشف شدند و استعمار انگلستان به تدريج بر اين جزاير مسلط گرديد و سرانجام در سال 1915 آن را تبديل به مستعمره رسمي خود كرد. حكومت بريتانيا بر گيلبِرْتْ تا 1979 ادامه يافت و در نهايت در دوازدهم ژوئيه آن سال، اين مستعمره به نام كريباتي ياكريباس استقلال يافت. اين جزاير با 811 كيلومتر مربع وسعت در مركز قاره اقيانوسيه در اقيانوس آرام، در شرق جزاير سليمان و نائورو واقع شده‏اند. از جمعيت 85/500 نفري كريباتي بيش از 90% مردم پيرو آيين مسيحيت و عمدتاً كاتوليك‏اند. پايتخت كريباتي، بايريكي نام دارد و واحد پول آن دلار استرالياست. سكنه اين كشور به دو زبان رسمي انگليسي و گيلبِرْتي كريباتيايي صحبت كرده و بيش از 97% آنها مليت كريباتي دارند. پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت كريباتي تا سال 2020م در حدود 142 هزار نفر خواهد بود. نظام سياسي حاكم بر اين كشور جمهوري با يك مجلس قانون‏گزاري است.
21 تیر 1389 / 29 رجب 1431 / 12 جولای 2010 18) تولد اگون شیله 1890 م : نقاش اتریشی و یکی از شاگردان گوستاو کلیمت بود، از وی به عنوان یکی از نقاشان مهم فیگوراتیو اوایل قرن بیستم یاد می‌کنند. خودنگاره‌ها و بدن‌های پیچان یکی از مهمترین مشخصه‌های نقاشی او می‌باشند که از وی هنرمندی اکسپرسیونیست می‌سازند.
21 تیر 1389 / 29 رجب 1431 / 12 جولای 2010 19) تولد جرج استیمن از مخترعان سینما در آمریکا (1932-1854)م: امروزه از «George Eastman» موسس كمپاني بزرگ «Eastman Kodak» به عنوان پدر صنعت عكاسي مدرن و نوين ياد مي‌شود. او در سال ۱۸۵۴ در يكي از روستاهاي «نيويورك» ديده به جهان گشود.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
طنین فریاد "لبیک یا خامنه‌ای" در تشییع شهدای خدمت
play_arrow
طنین فریاد "لبیک یا خامنه‌ای" در تشییع شهدای خدمت
رئیس جمهور شهید در آخرین جلسه هیئت دولت چه گفت؟
play_arrow
رئیس جمهور شهید در آخرین جلسه هیئت دولت چه گفت؟
تصاویر دلجویی رئیس پلیس تهران از خانواده شهدای پلیس نارمک
play_arrow
تصاویر دلجویی رئیس پلیس تهران از خانواده شهدای پلیس نارمک
حضور رئیس قوه قضائیه در منزل شهید امیرعبداللهیان
play_arrow
حضور رئیس قوه قضائیه در منزل شهید امیرعبداللهیان
رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد
play_arrow
رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد
اجتماع ورزشکاران در سوگ رئیس‌جمهور شهید و همراهان
play_arrow
اجتماع ورزشکاران در سوگ رئیس‌جمهور شهید و همراهان
مصاحبه کمتر دیده شده از شهید ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۷۲
play_arrow
مصاحبه کمتر دیده شده از شهید ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۷۲
جزئیات تازه از زمان کشف مختصات دقیق محل حادثه بالگرد حامل رئیسی؛ ساعت چند؟
play_arrow
جزئیات تازه از زمان کشف مختصات دقیق محل حادثه بالگرد حامل رئیسی؛ ساعت چند؟
تصاویر منتشر نشده از حضور شهید آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش
play_arrow
تصاویر منتشر نشده از حضور شهید آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش
نماهنگ | خادم الرضا علیه‌السلام
play_arrow
نماهنگ | خادم الرضا علیه‌السلام
گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم در دیدار ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ مردم تبریز با رهبر انقلاب
play_arrow
گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم در دیدار ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ مردم تبریز با رهبر انقلاب
قرارگیری پیکر رئیس جمهور و همراهان داخل تریلی مخصوص در مراسم تشییع و بدرقه
play_arrow
قرارگیری پیکر رئیس جمهور و همراهان داخل تریلی مخصوص در مراسم تشییع و بدرقه
رزمنده فاطمیون در حال رجزخوانی در حضور آیت الله شهید رئیسی
play_arrow
رزمنده فاطمیون در حال رجزخوانی در حضور آیت الله شهید رئیسی
روایت تولیت آستان قدس از درخواست شهید رئیسی
play_arrow
روایت تولیت آستان قدس از درخواست شهید رئیسی
گریه یوسف‌ سلامی در تلویزیون
play_arrow
گریه یوسف‌ سلامی در تلویزیون